Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #126 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (3 timer siden): Er helt enig sånn generelt. Jeg syns bare at aviser og da journalister må snakke et språk alle forstår så godt det lar seg gjøre. Å bruke Tuppen og Lillemor var jo mest komisk, men metaforer og billedlig språk forøvrig må de jo vurdere om er rotnorsk eller forståelig for "alle" Og jeg er uenig. Skulle man bare bruke et så enkelt språk at alle kan forstå det ( med unntak av offentlige etater o.l) uten noen kulturelle referanser ville det blitt så sinnsvakt kjedelig at jeg ikke hadde orket å lese det. Din manglende kulturelle forståelse skal jo ikke begrense resten av oss. Du går legge en innsats i å øke din kulturelle kapital så det blir lenge til du treffer på en referanse du ikke forstår. Det virker som det blir for mye å håndtere for deg. Jeg har aldri hørt uttrykket «google opp». Jeg bruker bare «google». Bruker derimot «å slå opp» noe. Anonymkode: 75ffb...27d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #127 Skrevet 23. august 2022 Bortsett fra den som påpeker at du gnager, er det ingenting galt med resten. Du er litt hårsår tror jeg. Og ps, hvis førstemann du spør om uttrykket kan forklare deg betydningen av Tuppen og lillemor, så er vel uttrykket vanlig. Regner med at hun ikke var språkviter. Hun hadde ikke behøvd å vært det i hvert fall Anonymkode: 2da53...693
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #128 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva var problemet med at avisa brukte det utrykket da?? De som ikke kan uttrykk kan lære dem, så derfor bør aviser fortsette å ha et rikt språk. Anonymkode: 2da53...693 Jeg skrev at det ikke var et stort problem. NÅ er jeg jo veldig glad for at journalisten brukte akkurat det uttrykket. Tippen og Lillefot har jeg absolutt tatt til mitt hjerte, og dette ble en veldig morsom tråd. For meg i det minste.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #129 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Bortsett fra den som påpeker at du gnager, er det ingenting galt med resten. Du er litt hårsår tror jeg. Og ps, hvis førstemann du spør om uttrykket kan forklare deg betydningen av Tuppen og lillemor, så er vel uttrykket vanlig. Regner med at hun ikke var språkviter. Hun hadde ikke behøvd å vært det i hvert fall Anonymkode: 2da53...693 Nettopp. Jeg er mye mer kritisk og har absolutt høyere krav til vanlig høflighet! Det var jo det jeg sa... Ellers tror jeg neppe at jeg hadde skrevet her inne om jeg var hårsår gitt. Akkurat dét faller på sin egen urimelighet 🙂
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #130 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Hvor skrev jeg at mange ikke forstår det? Her er ulike varianter: "Seriøst. Ikke at det er så himla viktig, men det var ett eksempel på at man bør jo tenke litt på hvor mye mening et slikt bilde gir folk. Tuppen og Lillemor altså. I VG!" "Mener du at alle under 30 år som du kjenner har hørt om dem?" "Husk at alle i Norge laaaangt fra er "godt innarbeidet norske" da. Dette er jo en avis "alle" leser." "Hm. Det er over 800 000 innvandrere i Norge. Ca 15 %. Så har du de som er såkalte fremmedarbeidere, de som er utenlandske og gift med norske ++ Det blir ganske mange. Og mtp at alle er opptatt av at alle må integreres, så bør de jo skjønne hva som står i avisene i det minste...? 😊 uten å måtte Google opp." "Tuppen og Lillemor er en tittel og ikke et utrykk noen kan forstå å uten å kjenne sangen. Det er helt umulig. Hvis noen sa til meg: de er som Tuppen og Lillemor.... Så hadde jeg lurt på hva i all verden de mente. De andre eksemplene dine er jo lettere å forstå da." "Jo. Jeg tenker kanskje at man i akkurat aviser bør skrive så folk forstår uten å Google opp da." "Jeg syns bare at aviser og da journalister må snakke et språk alle forstår så godt det lar seg gjøre. Å bruke Tuppen og Lillemor var jo mest komisk, men metaforer og billedlig språk forøvrig må de jo vurdere om er rotnorsk eller forståelig for "alle"" "Begrense pressen??? Det er det siste jeg vil 🙂 alt jeg forventer er at ja, alle riksaviser og også andre for sin egen del, må vurdere hvilke metaforer og billedlig språk de bruker. " "Jeg forventer jo at avisene bruker metaforer og billedlig språk folk kan forstå uten å Google." Anonymkode: 90541...ef2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #131 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (36 minutter siden): "Vi"? Du vet at dere som bruker "vi" og "Jeg og flertallet" er usikre på argumentene sine? At de ikke kan stå for noe alene, men må føle en allianse? Det er en uting i diskusjoner 😊 Jepp, vi ser det vi ser! Men bra forsøk på å ro seg bort da, det skal du ha. Anonymkode: 38eb2...fc0
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #132 Skrevet 23. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Og jeg er uenig. Skulle man bare bruke et så enkelt språk at alle kan forstå det ( med unntak av offentlige etater o.l) uten noen kulturelle referanser ville det blitt så sinnsvakt kjedelig at jeg ikke hadde orket å lese det. Din manglende kulturelle forståelse skal jo ikke begrense resten av oss. Du går legge en innsats i å øke din kulturelle kapital så det blir lenge til du treffer på en referanse du ikke forstår. Det virker som det blir for mye å håndtere for deg. Jeg har aldri hørt uttrykket «google opp». Jeg bruker bare «google». Bruker derimot «å slå opp» noe. Anonymkode: 75ffb...27d Jeg tror, uten minste ydmykhet, at det siste jeg gjør er å begrense dere 😅 Endret 23. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #133 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Jeg tror, uten minste ydmykhet, at det siste jeg gjør er å begrense dere ikke 😅 ..det siste jeg gjør er å begrense dere ikke...? Ikke rart du blir svett! Anonymkode: 38eb2...fc0
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #134 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Her er ulike varianter: "Seriøst. Ikke at det er så himla viktig, men det var ett eksempel på at man bør jo tenke litt på hvor mye mening et slikt bilde gir folk. Tuppen og Lillemor altså. I VG!" "Mener du at alle under 30 år som du kjenner har hørt om dem?" "Husk at alle i Norge laaaangt fra er "godt innarbeidet norske" da. Dette er jo en avis "alle" leser." "Hm. Det er over 800 000 innvandrere i Norge. Ca 15 %. Så har du de som er såkalte fremmedarbeidere, de som er utenlandske og gift med norske ++ Det blir ganske mange. Og mtp at alle er opptatt av at alle må integreres, så bør de jo skjønne hva som står i avisene i det minste...? 😊 uten å måtte Google opp." "Tuppen og Lillemor er en tittel og ikke et utrykk noen kan forstå å uten å kjenne sangen. Det er helt umulig. Hvis noen sa til meg: de er som Tuppen og Lillemor.... Så hadde jeg lurt på hva i all verden de mente. De andre eksemplene dine er jo lettere å forstå da." "Jo. Jeg tenker kanskje at man i akkurat aviser bør skrive så folk forstår uten å Google opp da." "Jeg syns bare at aviser og da journalister må snakke et språk alle forstår så godt det lar seg gjøre. Å bruke Tuppen og Lillemor var jo mest komisk, men metaforer og billedlig språk forøvrig må de jo vurdere om er rotnorsk eller forståelig for "alle"" "Begrense pressen??? Det er det siste jeg vil 🙂 alt jeg forventer er at ja, alle riksaviser og også andre for sin egen del, må vurdere hvilke metaforer og billedlig språk de bruker. " "Jeg forventer jo at avisene bruker metaforer og billedlig språk folk kan forstå uten å Google." Anonymkode: 90541...ef2 Jeg skriver ikke ett eneste sted at mange ikke forstår det! 🙂
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #135 Skrevet 23. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (2 minutter siden): ..det siste jeg gjør er å begrense dere ikke...? Ikke rart du blir svett! Anonymkode: 38eb2...fc0 Jeg er ikke svett. Det er rettet, og jeg er veldig glad jeg ikke har rettet på noen her... Det var nemlig fristende noen ganger gjennom tråden 🙂 Endret 23. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #136 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Jeg skriver ikke ett eneste sted at mange ikke forstår det! 🙂 Det stemmer, du bruker ikke akkurat de ordene. Men det er mange måter å si ting på. Anonymkode: 90541...ef2
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #137 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det stemmer, du bruker ikke akkurat de ordene. Men det er mange måter å si ting på. Anonymkode: 90541...ef2 Ikke ilegg meg motiver jeg ikke har vær så snill. At du misforstår fordi du tolker uriktig må du ikke gi meg skylden for 😊
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #138 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Ikke ilegg meg motiver jeg ikke har vær så snill. At du misforstår fordi du tolker uriktig må du ikke gi meg skylden for 😊 If you say so. Anonymkode: 90541...ef2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #139 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Det er EN tråd det. Der svarte jeg alle høflig og stilte relevante spørsmål. Ingenting ble nevnt om misforståelser, men flere gikk jo litt amok i tråden så jeg "la den bort". I og med at det var et alvorlig tema, så ville jeg ikke fortsette når flere der heller var opptatt av meg enn selve saken. Jeg syns det er fryktelig rart at du ser velmente og informative svar der jeg ser nedlatenhet, frekkhet og uhøflighet. Vi er svært uenige der altså 🙂 men jeg er jo i det store og hele mer kritisk enn flere av dere da, så ja. Ehhh… du la den ikke bort. Du ble så grundig korrigert og fikk alle dine påstander tilbakevist, så derfor gadd du ikke være der mer. Noen kunne vel gjerne gå så langt som til å si at du dummet deg ut i den tråden, siden kunnskapsmangelen ble eksponert, men selv velger du å late som om det er «de andres skyld» at du forsvant fra tråden. De var så slemme, liksom … når realiteten er at du verken skjønner begrepet skolevegring eller de bakenforliggende grunnene til skolevegring. Det ER ikke «de andres skyld» at du har lærevansker, altså - de har iherdig prøvd å undervise deg! Anonymkode: 8e888...c74
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #140 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (59 minutter siden): Jeg skriver ikke ett eneste sted at mange ikke forstår det! 🙂 Du skriver at «folk» ikke forstår det. Det betyr vel «alle», ikke bare «mange». Anonymkode: 8e888...c74
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #141 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Ovenfor deg har du de syv første innleggene i tråden. Dette er veldig langt fra hva jeg legger i høflighet! Gadd ikke ta med fler... Med unntak av hun som sier «du gnager» så svarer alle her både høflig og relevant. Anonymkode: 8e888...c74
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #142 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Nettopp. Jeg er mye mer kritisk og har absolutt høyere krav til vanlig høflighet! Det var jo det jeg sa... Ellers tror jeg neppe at jeg hadde skrevet her inne om jeg var hårsår gitt. Akkurat dét faller på sin egen urimelighet 🙂 Men hvorfor strekker du deg ikke til samme standard, som du forventer at andre skal ha?! Anonymkode: 6252b...3cd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #143 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (6 timer siden): Jeg sitter og leser nyheter, og journalisten skriver at strømpriser følger prisen for gass, som Tuppen og Lillemor. Jeg tenkte at det var en komisk skrivefeil, men googlet opp for morro skyld. Og hva finner jeg? Jo! Det er tittelen på en sang fra 1967!! Hva er dette? Har aldri i mitt liv hørt om den sangen, og jeg sendte meld til ei venninne og spurte henne. Hun svarte at det er en gammel norsk barnesang de sang for 100 år siden. Seriøst. Ikke at det er så himla viktig, men det var ett eksempel på at man bør jo tenke litt på hvor mye mening et slikt bilde gir folk. Tuppen og Lillemor altså. I VG! Har du ikke hørt den sangen? 🙈 Så du ikke på på Portveien 2 da du var liten? Jeg er 38 år, du er kanskje yngre. Anonymkode: 7e66a...6ca
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #144 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ehhh… du la den ikke bort. Du ble så grundig korrigert og fikk alle dine påstander tilbakevist, så derfor gadd du ikke være der mer. Noen kunne vel gjerne gå så langt som til å si at du dummet deg ut i den tråden, siden kunnskapsmangelen ble eksponert, men selv velger du å late som om det er «de andres skyld» at du forsvant fra tråden. De var så slemme, liksom … når realiteten er at du verken skjønner begrepet skolevegring eller de bakenforliggende grunnene til skolevegring. Det ER ikke «de andres skyld» at du har lærevansker, altså - de har iherdig prøvd å undervise deg! Anonymkode: 8e888...c74 Hvilke "alle" påstander???
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #145 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Du skriver at «folk» ikke forstår det. Det betyr vel «alle», ikke bare «mange». Anonymkode: 8e888...c74 Nei, jeg skriver ikke det heller 🙂
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #146 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Men hvorfor strekker du deg ikke til samme standard, som du forventer at andre skal ha?! Anonymkode: 6252b...3cd Hm. Jeg har vært høflig gjennom hele tråden. Hvis du ser innlegg jeg ikke har vært høflig i, så bare siter dem?
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #147 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Har du ikke hørt den sangen? 🙈 Så du ikke på på Portveien 2 da du var liten? Jeg er 38 år, du er kanskje yngre. Anonymkode: 7e66a...6ca Nei, aldri. Jeg vet ikke hva Portveien 2 er for noe??
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #148 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Nei, jeg skriver ikke det heller 🙂 Du skriver at avisene må bruke språk som folk forstår, jo. Det var ditt ordvalg. Anonymkode: 8e888...c74
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #149 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Nei, aldri. Jeg vet ikke hva Portveien 2 er for noe?? Men da er jo problemet du selv og din mangel på referanser. Ikke avisen. Anonymkode: 8e888...c74
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #150 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du skriver at avisene må bruke språk som folk forstår, jo. Det var ditt ordvalg. Anonymkode: 8e888...c74 Ja, det skriver jeg som respons i diskusjonen. Det er langt fra å påstå at mange ikke forstår noe/ dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå