Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #101 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (2 timer siden): Hm. Det er over 800 000 innvandrere i Norge. Ca 15 %. Så har du de som er såkalte fremmedarbeidere, de som er utenlandske og gift med norske ++ Det blir ganske mange. Og mtp at alle er opptatt av at alle må integreres, så bør de jo skjønne hva som står i avisene i det minste...? 😊 uten å måtte Google opp. Det fins lettleste aviser for folk som av ulike grunner sliter med språket. Klar Tale heter en av dem. Den kan brukes både av voksne og unge, av folk med utviklingshemming og av folk som har norsk som andrespråk og fortsatt er i læringsfasen. I denne tråden later det til at du er blant dem som fortsatt lærer. Selvsagt vil du fortsatt møte på uttrykk som er nye for deg. Du kan jo se på disse "språkmøtene" som gylne muligheter til å bli bedre i språket, heller enn å forlange at alle skal ned på ditt nivå. For hvis alle skal forenkle og forenkle helt til den sist ankomne forstår, da ender vi jo med å ikke kunne si annet enn "hei"! Du var ellers langt framme i skoene med å fortelle den som startet den andre tråden at problemet "måtte" ligge hos henne, siden du selv ikke skjønte eksemplene hennes. Men da er det kanskje på tide å kikke seg litt i speilet? Når du ser ut til å treffe på nye og uforståelige uttrykk nesten daglig, så er det vel mer nærliggende at problemet ligger hos deg? Og det er jo for øvrig et problem som lett lar seg løse; du slår opp uttrykket eller spør en venn, og så noterer du deg hva det betyr. Vips har du fått et større ordforråd og blitt en bedre språkbruker, vinn/vinn. Anonymkode: 558e4...7e9
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #102 Skrevet 23. august 2022 (endret) mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden): Da lurer jeg oppriktig på hvorfor du velger å lage tråder hvor du ber brukere opplyse deg. Er det ikke innafor å fortelle deg at du misforstår hvis man oppriktig tenker at du gjør det? Hm. Jeg er litt usikker på hvilke tråder du tenker på, hvor jeg ber brukere opplyse meg? Og jeg er også litt usikker på om du tenker at noen "oppriktig" mener jeg misforstår? Hvis du tenker det, syns du opplysningene jeg får her er høflige og velmente? Endret 23. august 2022 av NotNaomi
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #103 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det fins lettleste aviser for folk som av ulike grunner sliter med språket. Klar Tale heter en av dem. Den kan brukes både av voksne og unge, av folk med utviklingshemming og av folk som har norsk som andrespråk og fortsatt er i læringsfasen. I denne tråden later det til at du er blant dem som fortsatt lærer. Selvsagt vil du fortsatt møte på uttrykk som er nye for deg. Du kan jo se på disse "språkmøtene" som gylne muligheter til å bli bedre i språket, heller enn å forlange at alle skal ned på ditt nivå. For hvis alle skal forenkle og forenkle helt til den sist ankomne forstår, da ender vi jo med å ikke kunne si annet enn "hei"! Du var ellers langt framme i skoene med å fortelle den som startet den andre tråden at problemet "måtte" ligge hos henne, siden du selv ikke skjønte eksemplene hennes. Men da er det kanskje på tide å kikke seg litt i speilet? Når du ser ut til å treffe på nye og uforståelige uttrykk nesten daglig, så er det vel mer nærliggende at problemet ligger hos deg? Og det er jo for øvrig et problem som lett lar seg løse; du slår opp uttrykket eller spør en venn, og så noterer du deg hva det betyr. Vips har du fått et større ordforråd og blitt en bedre språkbruker, vinn/vinn. Anonymkode: 558e4...7e9 NED på mitt nivå? Er du seriøs???
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #104 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (5 minutter siden): NED på mitt nivå? Er du seriøs??? Det tipper jeg hun er. Du har jo store problemer med å ta til deg ny informasjon. Det vises i tråd etter tråd. Anonymkode: 38eb2...fc0
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #105 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (9 minutter siden): Hm. Jeg er litt usikker på hvilke tråder du tenker på, hvor jeg ber brukere opplyse meg? Og jeg er også litt usikker på om du tenker at noen "oppriktig" mener jeg misforstår? Hvis du tenker det, syns du opplysningene jeg får her er høflige og velmente? 1: jeg tenkte konkret på tråden om skolevegring 2:ja, jeg tror fullt og helt at mange mener at du misforstår 3: jeg synes mange svar du får er velmente og informative.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #106 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det tipper jeg hun er. Du har jo store problemer med å ta til deg ny informasjon. Det vises i tråd etter tråd. Anonymkode: 38eb2...fc0 🤣 Og jeg som liksom får kjeft fordi jeg er arrogant og lite ydmyk. Dere asså.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #107 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (57 minutter siden): Seriøst? Ja, jeg trodde du skrev feil, tenkte det var kjekt å vite. Til mitt forsvar ganger du oppskrift med 3 stk personer også og starter ett innlegg om hvem i all verden Tuppen og Lillemor er. Uansett, usikker på om du ikke vet, ikke vil vite eller tuller med at du ikke vet, så jeg tror jeg bare skal bevege tastaturet over til noe litt mindre kranglete. Anonymkode: c8858...679
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #108 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): 🤣 Og jeg som liksom får kjeft fordi jeg er arrogant og lite ydmyk. Dere asså. Ja? Det er jo to sider av samme sak. Arrogant, lite ydmyk og ignorant hører ofte sammen. Du kan prøve å le det bort så mye du orker, vi ser det vi ser. Anonymkode: 38eb2...fc0
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #109 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): 1: jeg tenkte konkret på tråden om skolevegring 2:ja, jeg tror fullt og helt at mange mener at du misforstår 3: jeg synes mange svar du får er velmente og informative. Det er EN tråd det. Der svarte jeg alle høflig og stilte relevante spørsmål. Ingenting ble nevnt om misforståelser, men flere gikk jo litt amok i tråden så jeg "la den bort". I og med at det var et alvorlig tema, så ville jeg ikke fortsette når flere der heller var opptatt av meg enn selve saken. Jeg syns det er fryktelig rart at du ser velmente og informative svar der jeg ser nedlatenhet, frekkhet og uhøflighet. Vi er svært uenige der altså 🙂 men jeg er jo i det store og hele mer kritisk enn flere av dere da, så ja.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #110 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja? Det er jo to sider av samme sak. Arrogant, lite ydmyk og ignorant hører ofte sammen. Du kan prøve å le det bort så mye du orker, vi ser det vi ser. Anonymkode: 38eb2...fc0 "Vi"? Du vet at dere som bruker "vi" og "Jeg og flertallet" er usikre på argumentene sine? At de ikke kan stå for noe alene, men må føle en allianse? Det er en uting i diskusjoner 😊
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #111 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Det er EN tråd det. Der svarte jeg alle høflig og stilte relevante spørsmål. Ingenting ble nevnt om misforståelser, men flere gikk jo litt amok i tråden så jeg "la den bort". I og med at det var et alvorlig tema, så ville jeg ikke fortsette når flere der heller var opptatt av meg enn selve saken. Jeg syns det er fryktelig rart at du ser velmente og informative svar der jeg ser nedlatenhet, frekkhet og uhøflighet. Vi er svært uenige der altså 🙂 men jeg er jo i det store og hele mer kritisk enn flere av dere da, så ja. Det er jo på grunn av sånne setninger som den siste du kommer med her, som gjør at du får de svarene du får. Du fremstår ufattelig arrogant, allvitende, nedlatende og uhøflig, og derfor er det det du ofte får tilbake. Anonymkode: b87cf...b74
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #112 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (17 minutter siden): NED på mitt nivå? Er du seriøs??? I denne tråden sier du at norske aviser bruker bilder og metaforer som du tenker mange ikke forstår, inkludert deg selv. Da er det logisk å tenke at du kan lese noe med enklere språk. Anonymkode: 90541...ef2
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #113 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Det er EN tråd det. Der svarte jeg alle høflig og stilte relevante spørsmål. Ingenting ble nevnt om misforståelser, men flere gikk jo litt amok i tråden så jeg "la den bort". I og med at det var et alvorlig tema, så ville jeg ikke fortsette når flere der heller var opptatt av meg enn selve saken. Jeg syns det er fryktelig rart at du ser velmente og informative svar der jeg ser nedlatenhet, frekkhet og uhøflighet. Vi er svært uenige der altså 🙂 men jeg er jo i det store og hele mer kritisk enn flere av dere da, så ja. 1: i den tråden så misforstod du ved å henge deg opp i en bekreftelse av dine egne fordommer rundt skolevegring og du misforstod ved å ikke være lydhør. Du misforstod det du leste i artikkelen du fikk og du nektet å ta til deg innspill når du misforstod. 2: jeg ser at du ofte for informative og velmente råd i begynnelsen av trådene dine og at de blir mindre informative, høflige og velmente jo mer du krangler og kverulerer.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #114 Skrevet 23. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er jo på grunn av sånne setninger som den siste du kommer med her, som gjør at du får de svarene du får. Du fremstår ufattelig arrogant, allvitende, nedlatende og uhøflig, og derfor er det det du ofte får tilbake. Anonymkode: b87cf...b74 Er det feil å si at jeg er mer kritisk enn flere her?? Hvorfor blir du opprørt av det?? Endret 23. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #115 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (4 timer siden): Jeg sitter og leser nyheter, og journalisten skriver at strømpriser følger prisen for gass, som Tuppen og Lillemor. Jeg tenkte at det var en komisk skrivefeil, men googlet opp for morro skyld. Og hva finner jeg? Jo! Det er tittelen på en sang fra 1967!! Hva er dette? Har aldri i mitt liv hørt om den sangen, og jeg sendte meld til ei venninne og spurte henne. Hun svarte at det er en gammel norsk barnesang de sang for 100 år siden. Seriøst. Ikke at det er så himla viktig, men det var ett eksempel på at man bør jo tenke litt på hvor mye mening et slikt bilde gir folk. Tuppen og Lillemor altså. I VG! At du er komplett uvitende om normale norske referanser får du ta på ege kappe. Anonymkode: 12779...c67
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #116 Skrevet 23. august 2022 (endret) mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden): 1: i den tråden så misforstod du ved å henge deg opp i en bekreftelse av dine egne fordommer rundt skolevegring og du misforstod ved å ikke være lydhør. Du misforstod det du leste i artikkelen du fikk og du nektet å ta til deg innspill når du misforstod. 2: jeg ser at du ofte for informative og velmente råd i begynnelsen av trådene dine og at de blir mindre informative, høflige og velmente jo mer du krangler og kverulerer. Nei, jeg hang meg overhodet ikke opp i at jeg hadde et poeng. Jeg nevnte det, og dermed gikk flere amok. Flere svarte deretter på det jeg spurte om, og de andre "innspillene" var helt unødvendige i tråden. Jeg misforsto ikke innholdet i linken. Jeg skrev at det ville vært interessant å se på hjemmene. I linken var nettopp hjemmet en risikofaktor. En av de som skrev, bekreftet også dette. Hadde noen av brukerne latt det ligge, så hadde kanskje flere fortalt om akkurat det jeg lurte på. Vi ser veldig ulikt på ting. Endret 23. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #117 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Er det feil å si at jeg er mer kritisk enn flere her?? Hvorfor blir du opprørt av det?? Tviler på at noen blir opprørte, men siden det er en påstand som faller på sin egen urimelighet (du har ingen forutsetninger for å vite at du er mer kritisk enn flere her), så er det irrelevant for diskusjonen. Anonymkode: 90541...ef2
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #118 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tviler på at noen blir opprørte, men siden det er en påstand som faller på sin egen urimelighet (du har ingen forutsetninger for å vite at du er mer kritisk enn flere her), så er det irrelevant for diskusjonen. Anonymkode: 90541...ef2 Du, det er veldig åpenbart at jeg er det altså. Når noen skriver at infoen jeg får her er høflig og velment, så er jeg sterkt uenig. Jeg setter veldig mye høyere krav til høflighet.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #119 Skrevet 23. august 2022 Tuppen og lillemor er et veldig kjent uttrykk. Barn lærer det, på lik linje med de fleste uttrykk. At barn, ungdom og folk som er ny i landet ikke forstår alle uttrykk og metaforer i et land, er helt normalt. Uten at vi skal slutte å bruke dem, bevare meg vel. Anonymkode: 2da53...693
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #120 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Du, det er veldig åpenbart at jeg er det altså. Når noen skriver at infoen jeg får her er høflig og velment, så er jeg sterkt uenig. Jeg setter veldig mye høyere krav til høflighet. Det stod at du får velment og høflig info i begynnelsen av trådene dine før du krangler og kverulerer … Anonymkode: 05625...411
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #121 Skrevet 23. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Tuppen og lillemor er et veldig kjent uttrykk. Barn lærer det, på lik linje med de fleste uttrykk. At barn, ungdom og folk som er ny i landet ikke forstår alle uttrykk og metaforer i et land, er helt normalt. Uten at vi skal slutte å bruke dem, bevare meg vel. Anonymkode: 2da53...693 Jeg kommer aldri til å glemme Tippen og Lillefot! Jeg har ikke ledd mer av noe her inne enn da sangen ble lagt ut her 😅 den var mildt sagt relevant! 🤣 Jeg er forøvrig helt enig at man ikke skal slitte å bruke dem! Men jeg tror ikke at alle under en viss alder har hørt alle metaforer og uttrykk. For ikke så lenge siden så leste jeg en artikkel om hvor mange som ikke forsto dem. Og det var nordmenn altså 🙂 Endret 23. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #122 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Du, det er veldig åpenbart at jeg er det altså. Når noen skriver at infoen jeg får her er høflig og velment, så er jeg sterkt uenig. Jeg setter veldig mye høyere krav til høflighet. Jeg skjønner at du synes det. Men fakta er likevel at det ikke er en objektiv sannhet og aldri kan bli det. Anonymkode: 90541...ef2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #123 Skrevet 23. august 2022 1 minute ago, NotNaomi said: Jeg kommer aldri til å glemme Tippen og Lillefot! Jeg har ledd mer av noe her inne enn da sangen ble lagt ut her 😅 den var mildt sagt relevant! 🤣 Jeg er forøvrig helt enig at man ikke skal slitte å bruke dem! Men jeg tror ikke at alle under en viss alder har hørt alle metaforer og uttrykk. For ikke så lenge siden så leste jeg en artikkel om hvor mange som ikke forsto dem. Og det var nordmenn altså 🙂 Hva var problemet med at avisa brukte det utrykket da?? De som ikke kan uttrykk kan lære dem, så derfor bør aviser fortsette å ha et rikt språk. Anonymkode: 2da53...693
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #124 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er ikke 100 år siden 1967, altså. Og selv ungene mine har hørt om Tuppen og Lillemor, de sang den i barnehagen. Anonymkode: 6127c...e91 Anonym bruker skrev (4 timer siden): For å sette det litt på spissen: Hvis alle alltid skal forstå alt som skrives, så kan vi ikke skrive noe som helst. Alle vil møte på ord og uttrykk vi ikke forstå, til og med i en tabloidavis. Dette sier det egentlig selv. Anonymkode: 90541...ef2 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Djeses, som du gnager om alt mulig som ikke passer deg. Anonymkode: b87cf...b74 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Noen metaforer er vanlig å forstå for voksne mennesker. Som feks « Mor Nille». Anonymkode: 05625...411 Anonym bruker skrev (4 timer siden): "Alle" har da hørt om Tuppen og lillemor! Mine sang også den i barnehagen, og selv om de begynner å bli store er det ikke sååå lenge siden. Anonymkode: 64ab2...34c Anonym bruker skrev (4 timer siden): Trodde «alle» visste om dette uttrykket. Når det er sagt hender det at jeg hører eller leser uttrykk jeg ikke har vært borti før. Henger meg virkelig ikke opp i det og tenker det er ikke alt man kan vite. Kanskje du skulle begynne å tenke sånn også ellers kan det bli veldig slitsomt i lengden. Anonymkode: 93bd2...a5d Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvordan er det mulig å ha gjennomført norsk skole uten å ha støtt på "Jeppe på Bjerget" en eneste gang? Tuppen og Lillemor kan forøvrig ikke sammenlignes med Who the fuck is Alice, da mer med Dyrene i Afrika eller Ride Ranke. Anonymkode: 6127c...e91 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det stod at du får velment og høflig info i begynnelsen av trådene dine før du krangler og kverulerer … Anonymkode: 05625...411 Ovenfor deg har du de syv første innleggene i tråden. Dette er veldig langt fra hva jeg legger i høflighet! Gadd ikke ta med fler...
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #125 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): I denne tråden sier du at norske aviser bruker bilder og metaforer som du tenker mange ikke forstår, inkludert deg selv. Da er det logisk å tenke at du kan lese noe med enklere språk. Anonymkode: 90541...ef2 Hvor skrev jeg at mange ikke forstår det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå