Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #76 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Skarpeste kniven i skuffen. Ikke person. Anonymkode: c8858...679 Hun er nødt til å fleipe med den kommentaren... Anonymkode: 38eb2...fc0
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #77 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Akkurat det som står der, ingen underliggende betydning…. Anonymkode: c8858...679 Nei, men KUN overskrifter betyr jo nettopp at man ikke leser noe av artikkelen da... sikkert pirk, men.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #78 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Skarpeste kniven i skuffen. Ikke person. Anonymkode: c8858...679 Seriøst?
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #79 Skrevet 23. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Det er litt rart at du stadig starter tråder med kritikk om norske ord og uttrykk når du så tydelig har problemer med å skjønne alminnelig oppbygde setninger. Det må da være mye du sliter med å forstå i hverdagen? Anonymkode: 38eb2...fc0 Det hun skrev var inkonsekvent. Når man kun leser overskrifter, så leser man jo ikke noe av artikkelen. Så hvem som sliter med hva er jo et åpent spørsmål. Endret 23. august 2022 av NotNaomi
the amazing spidermamma Skrevet 23. august 2022 #80 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Skarpeste kniven i skuffen. Ikke person. Anonymkode: c8858...679 Det var liksom det som var poenget, da, at det var noen som ikke visste hvordan uttrykket egentlig var ..
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #81 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hun er nødt til å fleipe med den kommentaren... Anonymkode: 38eb2...fc0 Ok, da er det sikkert bare en intern spøk jeg ikke har fått med meg 😅 Anonymkode: c8858...679
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #82 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Det hun skrev var ulogisk. Når man kun leser overskrifter, så leser man jo ikke noe av artikkelen. Så hvem som sliter med hva er jo et åpent spørsmål. Det var da virkelig logisk det hun skrev. Hun skriver at selv om noen kun leser overskriften så skriver journalisten både sak og overskrift.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #83 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Det var da virkelig logisk det hun skrev. Hun skriver at selv om noen kun leser overskriften så skriver journalisten både sak og overskrift. Nei, hun skrev ikke det 🙂
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #84 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Nei, hun skrev ikke det 🙂 Ehhh jo. Anonymkode: b87cf...b74
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #85 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ehhh jo. Anonymkode: b87cf...b74 Ehhh nei 😄 gjenta ordrett hva det står.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #86 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Nei, hun skrev ikke det 🙂 Dette skrev hun; Regner med du også forstår at aviser kun er en av mange. Hvorvidt du benytter den eller ikke er jo irrelevant for majoriteten, så lenge det er en arena hvor en kan lære. Mange som kun leser overskrifter også, men det betyr ikke at man kutter ut hele artikkelen av den grunn. hvordan kan det jeg sa hun skrev bli feil?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #87 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Ehhh nei 😄 gjenta ordrett hva det står. Ikke rart at du har problemer med å forstå språket, når du ikke forstår det engang. Anonymkode: b87cf...b74
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #88 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden): Dette skrev hun; Regner med du også forstår at aviser kun er en av mange. Hvorvidt du benytter den eller ikke er jo irrelevant for majoriteten, så lenge det er en arena hvor en kan lære. Mange som kun leser overskrifter også, men det betyr ikke at man kutter ut hele artikkelen av den grunn. hvordan kan det jeg sa hun skrev bli feil? Det kan veldig lett misforstås! Å bruke "man" der, kan bety både den som skriver og den som leser. Jeg syns i det store og hele at den kommentaren var litt dårlig formulert. Du derimot, skrev det korrekt når du "gjenga"
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #89 Skrevet 23. august 2022 Jeg har bodd i andre land selv og blitt så flytende i skrift, tale og spåkbilder, det landets metaforer, samfunnskunnskap og historie at innfødte har nektet å tro at jeg ikke var vokst opp i det ene landet. Det var en stor innsats på alle områder for å komme dit, men det tok meg ikke lang tid. Men det krevde at jeg virkelig gjorde en innsats og at jeg var nysgjerrig på språket, kulturen, samfunnet, historien - alt! Og kanskje viktigst av alt - at jeg ikke var dømmende og ikke hadde fordommer, men at fokuset hele tiden lå på å lære og forstå uten å tro at jeg kunne belære dem om hvordan de burde bruke eget spåk/språklige bilder og metaforer, ikke fordømte deres kultur eller historie. Det å lese aviser er en av flere slike virkemidler man har for å bli virkelig god i et annet språk enn morsmålet, nettopp fordi de bruker både eldre uttrykk og de nyeste, de har saker som er koselige "nabolaghistorier", de har historiske saker, de har politiske, økonomiske, miljømessige saker, de har politiske saker (og der bør man gjøre en innsats for å forstå hvorfor landet har den styreformen det har, historiene bak, hvordan det politiske systemet har utviklet seg frem til det de har i dag, hvor de ulike partiene står og hvorfor de står for det de fronter av politikk, hvordan landet og samfunnet har blitt påvirket av ulike politiske perioder osv.), man får humor, kultur, musikk, man får leserinnlegg, man får fagartikler, man får både lokale inntrykk, regionale opplysninger og nasjonale og ser dette i lys av naboland og verden. Og ikke minst man kan lære enormt av dagligdagse uttrykk som blir uttrykt gjennom språklige virkemidler som språkbilder, metaforer. Fordi avisenes oppgave og samfunnsansvar er nettopp å formidle alt dette jeg har nevnt og mer til. Og det er når man mestrer de mer subtile språknyansene, forstår dem og kan bruke dem at man virkelig mestrer et språk. Når man gjør det motsatte, nærmer seg språket med manglende kunnskap og fordommer og stadig ytrer sine fordommer mot samfunnet man lever i og latterliggjør det, da vil man aldri greie å lære seg slike subtile språknyanser, og ikke en gang de som ikke er subtile, men faktisk ganske åpenbare. Anonymkode: 93d57...87e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #90 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Det kan veldig lett misforstås! Å bruke "man" der, kan bety både den som skriver og den som leser. Jeg syns i det store og hele at den kommentaren var litt dårlig formulert. Du derimot, skrev det korrekt når du "gjenga" Lurer du noen ganger på om det stort sett er du som misforstår ?
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #91 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har bodd i andre land selv og blitt så flytende i skrift, tale og spåkbilder, det landets metaforer, samfunnskunnskap og historie at innfødte har nektet å tro at jeg ikke var vokst opp i det ene landet. Det var en stor innsats på alle områder for å komme dit, men det tok meg ikke lang tid. Men det krevde at jeg virkelig gjorde en innsats og at jeg var nysgjerrig på språket, kulturen, samfunnet, historien - alt! Og kanskje viktigst av alt - at jeg ikke var dømmende og ikke hadde fordommer, men at fokuset hele tiden lå på å lære og forstå uten å tro at jeg kunne belære dem om hvordan de burde bruke eget spåk/språklige bilder og metaforer, ikke fordømte deres kultur eller historie. Det å lese aviser er en av flere slike virkemidler man har for å bli virkelig god i et annet språk enn morsmålet, nettopp fordi de bruker både eldre uttrykk og de nyeste, de har saker som er koselige "nabolaghistorier", de har historiske saker, de har politiske, økonomiske, miljømessige saker, de har politiske saker (og der bør man gjøre en innsats for å forstå hvorfor landet har den styreformen det har, historiene bak, hvordan det politiske systemet har utviklet seg frem til det de har i dag, hvor de ulike partiene står og hvorfor de står for det de fronter av politikk, hvordan landet og samfunnet har blitt påvirket av ulike politiske perioder osv.), man får humor, kultur, musikk, man får leserinnlegg, man får fagartikler, man får både lokale inntrykk, regionale opplysninger og nasjonale og ser dette i lys av naboland og verden. Og ikke minst man kan lære enormt av dagligdagse uttrykk som blir uttrykt gjennom språklige virkemidler som språkbilder, metaforer. Fordi avisenes oppgave og samfunnsansvar er nettopp å formidle alt dette jeg har nevnt og mer til. Og det er når man mestrer de mer subtile språknyansene, forstår dem og kan bruke dem at man virkelig mestrer et språk. Når man gjør det motsatte, nærmer seg språket med manglende kunnskap og fordommer og stadig ytrer sine fordommer mot samfunnet man lever i og latterliggjør det, da vil man aldri greie å lære seg slike subtile språknyanser, og ikke en gang de som ikke er subtile, men faktisk ganske åpenbare. Anonymkode: 93d57...87e Jeg er nok mer kritisk enn deg.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #92 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Lurer du noen ganger på om det stort sett er du som misforstår ? Nei, egentlig ikke. Har ingen grunn til det.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #93 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Nei, egentlig ikke. Har ingen grunn til det. Ikke etter gjentatte tråder hvor du blir gjort oppmerksom på at du misforstår heller?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #94 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du googlet "Mor Nille" og fikk opp "slik later du som du er belest"? Har du link? For øvrig er "som Tuppen og Lillemor" et godt innarbeidet norsk begrep. At du ikke har hørt om det gjør det ikke feil eller komisk. Anonymkode: 38eb2...fc0 Erasmus Montanus later jo som om han er belest. Anonymkode: 558e4...7e9
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #95 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Nei, egentlig ikke. Har ingen grunn til det. Det er derfor du heller ikke lærer noe nytt. Anonymkode: b87cf...b74
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #96 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (3 timer siden): Jeg sitter og leser nyheter, og journalisten skriver at strømpriser følger prisen for gass, som Tuppen og Lillemor. Jeg tenkte at det var en komisk skrivefeil, men googlet opp for morro skyld. Og hva finner jeg? Jo! Det er tittelen på en sang fra 1967!! Hva er dette? Har aldri i mitt liv hørt om den sangen, og jeg sendte meld til ei venninne og spurte henne. Hun svarte at det er en gammel norsk barnesang de sang for 100 år siden. Seriøst. Ikke at det er så himla viktig, men det var ett eksempel på at man bør jo tenke litt på hvor mye mening et slikt bilde gir folk. Tuppen og Lillemor altså. I VG! Tippen og Lillefot er på linje med bæ bæ lille lam og Mikkel rev. Alle kan de. Anonymkode: 76b00...c82
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #97 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tippen og Lillefot er på linje med bæ bæ lille lam og Mikkel rev. Alle kan de. Anonymkode: 76b00...c82 Haha autokorrekten er like ignorant som HI 😂😂 Anonymkode: 76b00...c82
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #98 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Ikke etter gjentatte tråder hvor du blir gjort oppmerksom på at du misforstår heller? Ok. Nå gidder vi ikke spille et spill her, regner jeg med. Saken er at jeg er ganske mislikt av noen her inne. Det blir jo sagt veldig direkte iblant også 🙂 Det er ikke fordi jeg bryter reglene her særlig ofte akkurat, men jeg er veldig unorsk i måten å være på. I noens blikk her, er jeg for lite ydmyk, for arrogant, for kritisk og har feil humor. Dermed har jeg tråkket noen på tærne her, jeg irriterer dem og provoserer dem. Dermed skal det veldig lite til for å "kritisere" meg. Noen blir jo ganske intense også. Så hva visse brukere her inne skriver til meg tar jeg ikke alvorlig ett sekund. Andre hører jeg gjerne på, men de driver jo heller ikke og "forteller" meg at jeg "misforstår" 🙂 Svaret er altså nei.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #99 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Ok. Nå gidder vi ikke spille et spill her, regner jeg med. Saken er at jeg er ganske mislikt av noen her inne. Det blir jo sagt veldig direkte iblant også 🙂 Det er ikke fordi jeg bryter reglene her særlig ofte akkurat, men jeg er veldig unorsk i måten å være på. I noens blikk her, er jeg for lite ydmyk, for arrogant, for kritisk og har feil humor. Dermed har jeg tråkket noen på tærne her, jeg irriterer dem og provoserer dem. Dermed skal det veldig lite til for å "kritisere" meg. Noen blir jo ganske intense også. Så hva visse brukere her inne skriver til meg tar jeg ikke alvorlig ett sekund. Andre hører jeg gjerne på, men de driver jo heller ikke og "forteller" meg at jeg "misforstår" 🙂 Svaret er altså nei. Da lurer jeg oppriktig på hvorfor du velger å lage tråder hvor du ber brukere opplyse deg. Er det ikke innafor å fortelle deg at du misforstår hvis man oppriktig tenker at du gjør det?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #100 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Da lurer jeg oppriktig på hvorfor du velger å lage tråder hvor du ber brukere opplyse deg. Er det ikke innafor å fortelle deg at du misforstår hvis man oppriktig tenker at du gjør det? Fordi hun ikke er opptatt av å lære, men å belære og oppdra. Anonymkode: b87cf...b74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå