mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #51 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Er helt enig sånn generelt. Jeg syns bare at aviser og da journalister må snakke et språk alle forstår så godt det lar seg gjøre. Å bruke Tuppen og Lillemor var jo mest komisk, men metaforer og billedlig språk forøvrig må de jo vurdere om er rotnorsk eller forståelig for "alle" Hm… når man bor i et annet land enn sitt opprinnelige land så kan man faktisk ikke forvente at alle aviser skriver ting man skal forstå. I mitt tilfelle så er jeg ikke født i Norge , men jeg kan da ikke forvente at avisene tar hensyn til det? Det er mitt ansvar å lære meg norsk kultur og lære meg vanlige norske fraser. Jeg forstår ikke alt i min fars land og heller ikke min bestemors land og forventer det heller ikke.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #52 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg siterer deg på at du mener at aviser bør skrive så folk forstår uten å google. Jeg spør deg om du mener alle aviser. Så beskriver jeg at jeg har gått inn på en avis, der jeg ser at jeg nok absolutt hadde måttet google litt for å forstå en del av sakene deres. Relevansen er at man alltid vil støte på ord og uttrykk man ikke kjenner til, og at hvis alle aviser skal legge seg på et minste felles multiplum, så blir resultatet veldig grunnleggende og enkelt. Det sier seg selv at vi ikke kan begrense pressen på den måten. Anonymkode: 90541...ef2 Begrense pressen??? Det er det siste jeg vil 🙂 alt jeg forventer er at ja, alle riksaviser og også andre for sin egen del, må vurdere hvilke metaforer og billedlig språk de bruker.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. august 2022 #53 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg siterer deg på at du mener at aviser bør skrive så folk forstår uten å google. Jeg spør deg om du mener alle aviser. Så beskriver jeg at jeg har gått inn på en avis, der jeg ser at jeg nok absolutt hadde måttet google litt for å forstå en del av sakene deres. Relevansen er at man alltid vil støte på ord og uttrykk man ikke kjenner til, og at hvis alle aviser skal legge seg på et minste felles multiplum, så blir resultatet veldig grunnleggende og enkelt. Det sier seg selv at vi ikke kan begrense pressen på den måten. Anonymkode: 90541...ef2 Jepp, det er sånn man får aviser som skriver om brudd mellom æøå-kjendiser som man knapt aner hvem er. Eller annet uinteressant fjas. Å forvente at folk er i stand til å tilegne seg et minimum av allmennkunnskap, deriblant innarbeidede ord og uttrykk, er ikke feil altså. Nå forventer jeg ikke at folk som ikke er født i Norge kan alle "typisk norske" ord og uttrykk, men å lære dem etterhvert og forsøke å forstå sammenhengen, tenker jeg at man kan forvente etter en viss tid.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #54 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden): Hm… når man bor i et annet land enn sitt opprinnelige land så kan man faktisk ikke forvente at alle aviser skriver ting man skal forstå. I mitt tilfelle så er jeg ikke født i Norge , men jeg kan da ikke forvente at avisene tar hensyn til det? Det er mitt ansvar å lære meg norsk kultur og lære meg vanlige norske fraser. Jeg forstår ikke alt i min fars land og heller ikke min bestemors land og forventer det heller ikke. Jeg forventer jo at avisene bruker metaforer og billedlig språk folk kan forstå uten å Google. Når det gjelder språket i seg selv så blir det jo noe helt annet. Jeg sliter med fraser også, og etter diskusjonen her inne om hva "to minutter" betyr, så har jeg spurt ganske mange. Det bemerkelsesverdige er at de var enige med meg at det måtte toppen være ti minutter, alt ettersom hva man skal. Når "om en liten stund" ble tatt opp, så var det veldig mange ulike meninger. Så fraser er vanskelige om du er herfra eller derfra og også innad i kulturen i landet man er i. Ihvertfall her i Norge.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #55 Skrevet 23. august 2022 LillaGorilla♥♥ skrev (2 minutter siden): Jepp, det er sånn man får aviser som skriver om brudd mellom æøå-kjendiser som man knapt aner hvem er. Eller annet uinteressant fjas. Å forvente at folk er i stand til å tilegne seg et minimum av allmennkunnskap, deriblant innarbeidede ord og uttrykk, er ikke feil altså. Nå forventer jeg ikke at folk som ikke er født i Norge kan alle "typisk norske" ord og uttrykk, men å lære dem etterhvert og forsøke å forstå sammenhengen, tenker jeg at man kan forvente etter en viss tid. Men. Det som også er veldig rart, er at det er vidt forskjellige meninger om hva nordmenn legger i "allmennkunnskap" ! Hva legger du i det? Og så er det som jeg skrev, viktig å svare på en høflig måte når folk spør. Enig?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #56 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Jeg forventer jo at avisene bruker metaforer og billedlig språk folk kan forstå uten å Google. Når det gjelder språket i seg selv så blir det jo noe helt annet. Jeg sliter med fraser også, og etter diskusjonen her inne om hva "to minutter" betyr, så har jeg spurt ganske mange. Det bemerkelsesverdige er at de var enige med meg at det måtte toppen være ti minutter, alt ettersom hva man skal. Når "om en liten stund" ble tatt opp, så var det veldig mange ulike meninger. Så fraser er vanskelige om du er herfra eller derfra og også innad i kulturen i landet man er i. Ihvertfall her i Norge. Tror du ikke egentlig at de aller fleste voksne mennesker i Norge forstår det som skrives i typiske aviser som VG og Dagbladet ? Aviser som går mer på spesielle fagfelt vil bli noe annet. Vg og Dagbladet er myntet på det brede publikum og det tror jeg de klarer fint. Når det er sagt så vil aldri alle forstå alt. Det kan man heller ikke forvente .
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #57 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Tror du ikke egentlig at de aller fleste voksne mennesker i Norge forstår det som skrives i typiske aviser som VG og Dagbladet ? Aviser som går mer på spesielle fagfelt vil bli noe annet. Vg og Dagbladet er myntet på det brede publikum og det tror jeg de klarer fint. Når det er sagt så vil aldri alle forstå alt. Det kan man heller ikke forvente . Ja, og dette var som jeg skrev i HI ikke særlig viktig. Men diskusjoner utarter seg, og det er helt fint! Nei, jeg skjønner veldig godt at alle ikke forstår alt! Jeg forstår heller ikke hvordan du lærer norske fraser når så mange nordmenn selv er uenige i hva man skal legge i dem 😊
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #58 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Ja, og dette var som jeg skrev i HI ikke særlig viktig. Men diskusjoner utarter seg, og det er helt fint! Nei, jeg skjønner veldig godt at alle ikke forstår alt! Jeg forstår heller ikke hvordan du lærer norske fraser når så mange nordmenn selv er uenige i hva man skal legge i dem 😊 Da er vi i alle fall enige om at ingen kan forvente at alle skal forstå alt.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #59 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (4 minutter siden): Det mest komiske av absolutt alt her og nå, er at det helt åpenbart bare er meg som skjønte moralen i sangen! 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅 Dere asså ❤ Jeg tror vi forstår moralen i sangen alle sammen , men den betyr ikke at man kan gjøre akkurat hva man vil, si akkurat hva man vil og forvente at alt på magisk vis blir bra igjen bare man sier unnskyld.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #60 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Jeg tror vi forstår moralen i sangen alle sammen , men den betyr ikke at man kan gjøre akkurat hva man vil, si akkurat hva man vil og forvente at alt på magisk vis blir bra igjen bare man sier unnskyld. Nei, ikke på *magisk vis nei.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #61 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden): Jeg tror vi forstår moralen i sangen alle sammen , men den betyr ikke at man kan gjøre akkurat hva man vil, si akkurat hva man vil og forvente at alt på magisk vis blir bra igjen bare man sier unnskyld. Men... nå tror jeg moralen i sangen handler om at begge parter har skyld...Og at en unnskyldning bør gå begge veier. Ellers kan man drite i unnskyldningen, men finne ut at det ikke er særlig vits i å krangle på absolutt alt...sånn i lengden altså 😊 at begge parter skjønner det. Jeg tror ikke Tuppen hadde skylda alene altså.. 🤣
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #62 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (22 minutter siden): Jeg forventer jo at avisene bruker metaforer og billedlig språk folk kan forstå uten å Google. Når det gjelder språket i seg selv så blir det jo noe helt annet. Jeg sliter med fraser også, og etter diskusjonen her inne om hva "to minutter" betyr, så har jeg spurt ganske mange. Det bemerkelsesverdige er at de var enige med meg at det måtte toppen være ti minutter, alt ettersom hva man skal. Når "om en liten stund" ble tatt opp, så var det veldig mange ulike meninger. Så fraser er vanskelige om du er herfra eller derfra og også innad i kulturen i landet man er i. Ihvertfall her i Norge. Vi er nok uenige der, en ypperlig måte å lære tenker nå jeg. Hvordan skal man lære noe hvis en skjermes fra det? Så sant ikke man ønsker å være resistent mot ny kunnskap. Med alle dialekter vi har i Norge, vil selv entusiaster møte på ord og uttrykk en ikke kjenner til. Jeg har passert 40 og lærer fremdeles noe nytt. Anonymkode: c8858...679
the amazing spidermamma Skrevet 23. august 2022 #63 Skrevet 23. august 2022 Men hvis norske aviser skal droppe alt av språklige bilder fordi noen kanskje ikke forstår det, blir det jo et rimelig utarmet språk, da. Det er mye morsommere å lese noe skrevet av en journalist som bruker slike bilder. Og hvis man ikke skjønner uttrykket eller lurer på hvor referansen kommer fra, så kan man jo slå opp og lære noe nytt. Det er jo også noe som er gøy med å lære andre språk - når du lærer uttrykk som vi ikke har her hjemme fordi vi ikke har de samme referansene. Og neste gang du ser på reality -tv, så kan du humre litt over de som ikke er den skarpeste personen i skuffen.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #64 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vi er nok uenige der, en ypperlig måte å lære tenker nå jeg. Hvordan skal man lære noe hvis en skjermes fra det? Så sant ikke man ønsker å være resistent mot ny kunnskap. Med alle dialekter vi har i Norge, vil selv entusiaster møte på ord og uttrykk en ikke kjenner til. Jeg har passert 40 og lærer fremdeles noe nytt. Anonymkode: c8858...679 Hva mener du med å "skjermes fra det"? Det er ikke gjennom aviser jeg har lært de norske metaforene jeg kan. Og jeg håper jo virkelig ikke at det er gjennom dem en skal lære dem heller.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #65 Skrevet 23. august 2022 the amazing spidermamma skrev (8 minutter siden): Men hvis norske aviser skal droppe alt av språklige bilder fordi noen kanskje ikke forstår det, blir det jo et rimelig utarmet språk, da. Det er mye morsommere å lese noe skrevet av en journalist som bruker slike bilder. Og hvis man ikke skjønner uttrykket eller lurer på hvor referansen kommer fra, så kan man jo slå opp og lære noe nytt. Det er jo også noe som er gøy med å lære andre språk - når du lærer uttrykk som vi ikke har her hjemme fordi vi ikke har de samme referansene. Og neste gang du ser på reality -tv, så kan du humre litt over de som ikke er den skarpeste personen i skuffen. Enig med deg!
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #66 Skrevet 23. august 2022 (endret) the amazing spidermamma skrev (10 minutter siden): Men hvis norske aviser skal droppe alt av språklige bilder fordi noen kanskje ikke forstår det, blir det jo et rimelig utarmet språk, da. Det er mye morsommere å lese noe skrevet av en journalist som bruker slike bilder. Og hvis man ikke skjønner uttrykket eller lurer på hvor referansen kommer fra, så kan man jo slå opp og lære noe nytt. Det er jo også noe som er gøy med å lære andre språk - når du lærer uttrykk som vi ikke har her hjemme fordi vi ikke har de samme referansene. Og neste gang du ser på reality -tv, så kan du humre litt over de som ikke er den skarpeste personen i skuffen. Jeg tenker ikke at de skal droppe alt. Det kommer jo også helt an på artikkelen og saken de skriver om. Å skrive at pris på gass og strøm følges som Tuppen og Lillemor blir bare komisk og litt teit. Jeg trenger ikke se realitytv 😊 Jeg ler ofte nok av de som ikke er de skarpeste personene i skuffen. Endret 23. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #67 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Jeg tenker ikke at de skal droppe alt. Det kommer jo også helt an på artikkelen og saken de skriver om. Å skrive at pris på gass og strøm følges som Tuppen og Lillemor blir bare komisk og litt teit. Jeg trenger ikke se realitytv 😊 Jeg ler ofte nok av de som ikke er de skarpeste personene i skuffen. DU synes det er komisk og litt teit. Det betyr ikke at det ER komisk og teit. Det er ikke teit og komisk bare fordi du ikke forstår. Anonymkode: 05625...411
Admin Skrevet 23. august 2022 #68 Skrevet 23. august 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep, svar til dette samt noe avsporinger. Ett innlegg har blitt stående med slettet sitat da videre diskusjon henger sammen med tråden. Admin
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #69 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (5 minutter siden): Hva mener du med å "skjermes fra det"? Det er ikke gjennom aviser jeg har lært de norske metaforene jeg kan. Og jeg håper jo virkelig ikke at det er gjennom dem en skal lære dem heller. Det du selv beskriver, utelate det i visse kanaler fordi noen ikke forstår hva det betyr. Regner med du også forstår at aviser kun er en av mange. Hvorvidt du benytter den eller ikke er jo irrelevant for majoriteten, så lenge det er en arena hvor en kan lære. Mange som kun leser overskrifter også, men det betyr ikke at man kutter ut hele artikkelen av den grunn. Anonymkode: c8858...679
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #70 Skrevet 23. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det du selv beskriver, utelate det i visse kanaler fordi noen ikke forstår hva det betyr. Regner med du også forstår at aviser kun er en av mange. Hvorvidt du benytter den eller ikke er jo irrelevant for majoriteten, så lenge det er en arena hvor en kan lære. Mange som kun leser overskrifter også, men det betyr ikke at man kutter ut hele artikkelen av den grunn. Anonymkode: c8858...679 Hva betyr de fire siste setningene?? Endret 23. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #71 Skrevet 23. august 2022 the amazing spidermamma skrev (18 minutter siden): Men hvis norske aviser skal droppe alt av språklige bilder fordi noen kanskje ikke forstår det, blir det jo et rimelig utarmet språk, da. Det er mye morsommere å lese noe skrevet av en journalist som bruker slike bilder. Og hvis man ikke skjønner uttrykket eller lurer på hvor referansen kommer fra, så kan man jo slå opp og lære noe nytt. Det er jo også noe som er gøy med å lære andre språk - når du lærer uttrykk som vi ikke har her hjemme fordi vi ikke har de samme referansene. Og neste gang du ser på reality -tv, så kan du humre litt over de som ikke er den skarpeste personen i skuffen. Ser for meg logg etter kommunestyret, gjengivelse av taler osv 😅 «Fader, nå sa han spikke minkepinne igjen, kommer til å sitte med denne artikkelen hele natta» Anonymkode: c8858...679
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #72 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (7 minutter siden): Hva betyr de fire siste setningene?? Akkurat det som står der, ingen underliggende betydning…. Anonymkode: c8858...679
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #73 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (10 minutter siden): Hva betyr de fire siste setningene?? Det er litt rart at du stadig starter tråder med kritikk om norske ord og uttrykk når du så tydelig har problemer med å skjønne alminnelig oppbygde setninger. Det må da være mye du sliter med å forstå i hverdagen? Anonymkode: 38eb2...fc0
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #74 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (22 minutter siden): Jeg tenker ikke at de skal droppe alt. Det kommer jo også helt an på artikkelen og saken de skriver om. Å skrive at pris på gass og strøm følges som Tuppen og Lillemor blir bare komisk og litt teit. Jeg trenger ikke se realitytv 😊 Jeg ler ofte nok av de som ikke er de skarpeste personene i skuffen. At du ikke forstår det, gjør det ikke komisk og teit. Anonymkode: b87cf...b74
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #75 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (26 minutter siden): Jeg tenker ikke at de skal droppe alt. Det kommer jo også helt an på artikkelen og saken de skriver om. Å skrive at pris på gass og strøm følges som Tuppen og Lillemor blir bare komisk og litt teit. Jeg trenger ikke se realitytv 😊 Jeg ler ofte nok av de som ikke er de skarpeste personene i skuffen. Skarpeste kniven i skuffen. Ikke person. Anonymkode: c8858...679
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå