Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #26 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men de fleste i Norge er jo "godt innarbeidet norske". Man kan jo ikke ta hensyn til at alle i hele landet skal skjønne enhver metafor eller innarbeidet begrep. Du får ta det som et bidrag til voksenopplæringen din. Vi har alle godt av å lære nye ting. Anonymkode: 38eb2...fc0 Hm. Det er over 800 000 innvandrere i Norge. Ca 15 %. Så har du de som er såkalte fremmedarbeidere, de som er utenlandske og gift med norske ++ Det blir ganske mange. Og mtp at alle er opptatt av at alle må integreres, så bør de jo skjønne hva som står i avisene i det minste...? 😊 uten å måtte Google opp.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #27 Skrevet 23. august 2022 Denne er fin. https://www.nettavisen.no/27-uttrykk-du-neppe-vet-hva-betyr/s/12-95-3422798038 Jeg kunne for eksempel ikke historien om Till Eulenspiegel fra før, men jeg vet allikevel utmerket godt hva uttrykket "katta i sekken" betyr. Anonymkode: c13b8...a17
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #28 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Hm. Det er over 800 000 innvandrere i Norge. Ca 15 %. Så har du de som er såkalte fremmedarbeidere, de som er utenlandske og gift med norske ++ Det blir ganske mange. Og mtp at alle er opptatt av at alle må integreres, så bør de jo skjønne hva som står i avisene i det minste...? 😊 uten å måtte Google opp. Så du skjønte det ikke? Du leste ikke hele innlegget og kunne skjønne av konteksten hva begrepet kunne bety? Det finner jeg svært merkelig, faktisk. Som regel klarer voksne folk å skjønne meningen selv om det er elementer som er ukjente. Da er det faktisk veldig viktig at slike begrep blir brukt slik at alle de ikke-norske lærer kultur og tradisjonen i det landet de har valgt å bosette segi. Anonymkode: 38eb2...fc0
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #29 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Hm. Det er over 800 000 innvandrere i Norge. Ca 15 %. Så har du de som er såkalte fremmedarbeidere, de som er utenlandske og gift med norske ++ Det blir ganske mange. Og mtp at alle er opptatt av at alle må integreres, så bør de jo skjønne hva som står i avisene i det minste...? 😊 uten å måtte Google opp. Jeg jobber med språk, leser mye og har norsk som morsmål. Jeg forstår ikke alt jeg leser og må også google. Dette gjelder alle. Anonymkode: 90541...ef2
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #30 Skrevet 23. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Selv om sangen er fra 1967 er den jo sunget siden dét, og selv om man ikke kan sangen kan man forstå hva uttrykket betyr. Det er jo mange uttrykk som er gamle, men som fortsatt er i bruk. "Fin og fin, fru Blom" (bytt ut med aktuelt adjektiv) er fra et skuespill fra 50-tallet. "Gråt og tenners gnidelse" er fra Bibelen. "Dett var dett" er fra Fleksnes på 70-tallet. ""Break the ice" i betydningen "bli kjent" er fra Shakespeare. Anonymkode: c13b8...a17 Tuppen og Lillemor er en tittel og ikke et utrykk noen kan forstå å uten å kjenne sangen. Det er helt umulig. Hvis noen sa til meg: de er som Tuppen og Lillemor.... Så hadde jeg lurt på hva i all verden de mente. De andre eksemplene dine er jo lettere å forstå da. Endret 23. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #31 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Tuppen og Lillemor er en tittel og ikke et utrykk noen kan først å uten å kjenne sangen. Det er helt umulig. Hvis noen sa til meg: de er som Tuppen og Lillemor.... Så hadde jeg lurt på hva i all verden de mente. De andre eksemplene dine er jo lettere å forstå da. Det er feil. Det er et innarbeidet begrep i det norske språket. Slett ikke alle kjenner til sangen, men mine tenåringer hadde ikke hatt problemer med å skjønne meningen i uttrykket. Men så kommer de jo fra et møblert hjem, da... Anonymkode: 38eb2...fc0
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #32 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Tuppen og Lillemor er en tittel og ikke et utrykk noen kan først å uten å kjenne sangen. Det er helt umulig. Hvis noen sa til meg: de er som Tuppen og Lillemor.... Så hadde jeg lurt på hva i all verden de mente. Det er veldig vanlig – om ikke vanligst – at man har lært seg hva et uttrykk betyr uten at man vet hvor uttrykket kommer fra. Anonymkode: 90541...ef2
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #33 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber med språk, leser mye og har norsk som morsmål. Jeg forstår ikke alt jeg leser og må også google. Dette gjelder alle. Anonymkode: 90541...ef2 Jo. Jeg tenker kanskje at man i akkurat aviser bør skrive så folk forstår uten å Google opp da. Ellers var jo kommentaren en respons på at "vi" er flest nordmenn og ikke kan ta hensyn til alle...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #34 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Tuppen og Lillemor er en tittel og ikke et utrykk noen kan først å uten å kjenne sangen. Det er helt umulig. Hvis noen sa til meg: de er som Tuppen og Lillemor.... Så hadde jeg lurt på hva i all verden de mente. De andre eksemplene dine er jo lettere å forstå da. Joda, men dette var bare eksempler. Å kjøpe "katta i sekken", som jeg også nevnte, er ikke umiddelbart selvforklarende, og det er et uttrykk man bruker i ulike varianter på mange språk: Uttrykket finnes i flere språk, fra italiensk til islandsk. Men på svensk, engelsk og tysk refererer man til den tenkte «grisen» i sekken, jf. «Schwein im Sacke kaufen» og «to buy pig in a poke» (merk bokstavrimet). Ivar Aasen nevner i Norske Ordsprog ordtaket «Ein skal inkje kaupa grisen i sekken» ‘forbinde sig til det, som man ikke kjender’. https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/katta-i-sekken/ Anonymkode: c13b8...a17
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #35 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Jo. Jeg tenker kanskje at man i akkurat aviser bør skrive så folk forstår uten å Google opp da. Ellers var jo kommentaren en respons på at "vi" er flest nordmenn og ikke kan ta hensyn til alle... Vi kan faktisk ikke ta hensyn til at alle ikke tar alle referanser eller at alle ikke forstår alt.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #36 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Joda, men dette var bare eksempler. Å kjøpe "katta i sekken", som jeg også nevnte, er ikke umiddelbart selvforklarende, og det er et uttrykk man bruker i ulike varianter på mange språk: Uttrykket finnes i flere språk, fra italiensk til islandsk. Men på svensk, engelsk og tysk refererer man til den tenkte «grisen» i sekken, jf. «Schwein im Sacke kaufen» og «to buy pig in a poke» (merk bokstavrimet). Ivar Aasen nevner i Norske Ordsprog ordtaket «Ein skal inkje kaupa grisen i sekken» ‘forbinde sig til det, som man ikke kjender’. https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/katta-i-sekken/ Anonymkode: c13b8...a17 Likte "Ein skal inkje kaupa grisen i sekken" Den var fin 🙂
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #37 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Vi kan faktisk ikke ta hensyn til at alle ikke tar alle referanser eller at alle ikke forstår alt. Hvem "vi"?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #38 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Jo. Jeg tenker kanskje at man i akkurat aviser bør skrive så folk forstår uten å Google opp da. Ellers var jo kommentaren en respons på at "vi" er flest nordmenn og ikke kan ta hensyn til alle... Mener du alle aviser? Nå åpnet jeg forsiden på Morgenbladet og ser at hvis jeg skal lese sakene der, må jeg konsentrere meg og sikkert bruke tid på å sette meg inn både saken og språket. Hvis man skal tilpasse seg det laveste nivået, blir det ikke mye å strekke seg etter, gitt. Anonymkode: 90541...ef2
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #39 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Hvem "vi"? Vi som samfunn, vi som skriver innlegg på forum , vi som mennesker.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #40 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Hvem "vi"? Det er både privatpersoner, offentlige personer, aviser, you name it. De som derimot bør ta hensyn, og dette er kjempeviktig, er offentlige tjenester og funksjoner som er sentrale for alle. NAV, bank, Skatteetaten, utdanning og lignende. Anonymkode: 90541...ef2
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #41 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Mener du alle aviser? Nå åpnet jeg forsiden på Morgenbladet og ser at hvis jeg skal lese sakene der, må jeg konsentrere meg og sikkert bruke tid på å sette meg inn både saken og språket. Hvis man skal tilpasse seg det laveste nivået, blir det ikke mye å strekke seg etter, gitt. Anonymkode: 90541...ef2 Hæ?
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #42 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden): Vi som samfunn, vi som skriver innlegg på forum , vi som mennesker. Unnskyld meg, men this make no sense ? Sånn i betrakning hva du skrev? Hvem kan vi ikke ta hensyn til?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #43 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Hæ? Du må presisere hva du ikke skjønte, så kan jeg svare deg. Anonymkode: 90541...ef2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #44 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Unnskyld meg, men this make no sense ? Sånn i betrakning hva du skrev? Hvem kan vi ikke ta hensyn til? Selvsagt gir det mening. At du ikke klarer å ta normale referanser er ikke noe "vi" kan ta hensyn til. Anonymkode: 38eb2...fc0
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #45 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Unnskyld meg, men this make no sense ? Sånn i betrakning hva du skrev? Hvem kan vi ikke ta hensyn til? Du spør henne hvem hun henviser til når hun skriver "vi". Det svarer hun på. Anonymkode: 90541...ef2
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2022 #46 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Unnskyld meg, men this make no sense ? Sånn i betrakning hva du skrev? Hvem kan vi ikke ta hensyn til? Vi kan sjelden ta hensyn til alle. Noen ganger skal alle tas hensyn til som ei lenger opp i tråden forklarer.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #47 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du må presisere hva du ikke skjønte, så kan jeg svare deg. Anonymkode: 90541...ef2 Jeg skjønte ikke relevansen til temaet her.
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #48 Skrevet 23. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden): Vi kan sjelden ta hensyn til alle. Noen ganger skal alle tas hensyn til som ei lenger opp i tråden forklarer. Er helt enig sånn generelt. Jeg syns bare at aviser og da journalister må snakke et språk alle forstår så godt det lar seg gjøre. Å bruke Tuppen og Lillemor var jo mest komisk, men metaforer og billedlig språk forøvrig må de jo vurdere om er rotnorsk eller forståelig for "alle"
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #49 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Selvsagt gir det mening. At du ikke klarer å ta normale referanser er ikke noe "vi" kan ta hensyn til. Anonymkode: 38eb2...fc0 Det jeg syns er jo at når noen ikke er rotnorske og tar opp et tema som er akkurat det, så bør man bestrebe seg på å forklare uten å være spydige, latterligjøre eller bagatellisere. Syns ikke du det? Er ikke det normal høflighet da? Har blitt rettet på og forklart her inne av andre jeg da, og det har faktisk vært veldig nyttig.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #50 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Jeg skjønte ikke relevansen til temaet her. Jeg siterer deg på at du mener at aviser bør skrive så folk forstår uten å google. Jeg spør deg om du mener alle aviser. Så beskriver jeg at jeg har gått inn på en avis, der jeg ser at jeg nok absolutt hadde måttet google litt for å forstå en del av sakene deres. Relevansen er at man alltid vil støte på ord og uttrykk man ikke kjenner til, og at hvis alle aviser skal legge seg på et minste felles multiplum, så blir resultatet veldig grunnleggende og enkelt. Det sier seg selv at vi ikke kan begrense pressen på den måten. Anonymkode: 90541...ef2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå