Gå til innhold

Apropos diskusjon om metaforer og billedlig språk!

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Selvsagt visste du det. Om ikke annet så skal du ha kred for å vite hvordan du skal engasjere og provosere. Det som imponerer meg mest er alle timene du bruker på forumet - bare i denne tråden må du ha skrevet hundrevis av svar. Noe man merker seg utover kvelden, da blir det mindre sammenheng i argumentasjonen og du gir svar som det jeg reagerte på her. Forståelig, du må jo bli sliten. 

Anonymkode: 38eb2...fc0

Selvfølgelig vet jeg hvordan å engasjere. Det har vært jobben min, og enda mer i ny jobb. 

Ja, og utholdenhet er viktig. Mulig det blir mer krøll, for klart det koster energi. Det er faktisk alle mot meg her! 😅 i denne tråden altså. Skulle likt å se min likemann her, i min situasjon. Men det er nok et par til som er drillet på dette på forumet. Sikkert lenger enn meg også 🙂

Jeg vet at den ene er også leder på jobb da. Det må noen egenskaper til  😊

Endret av NotNaomi
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Fullt navn?

Det ville foregått sånn : en startet med spørsmål. Ti sekunder på svar for ikke å få tid til å Google. Den som svarer rett, spør så neste spørsmål. To og to brukere til ti eller tjue spørsmål er besvart. Er du med? 

Jeg klarer å google på fem sekunder, om så var. Mens andre igjen kan vite svaret og likevel ikke rekke å poste på 10 sek fordi de har treigt nett. Dropp den paniske bevisførselen du søker her. When in a hole, stop digging…

Skrevet

Hvorfor fortsette å mate trollet?

Anonymkode: b87cf...b74

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk alle mot meg her! 😅 i denne tråden altså.

Er det en prestasjon at du tar feil og de andre har rett??

Skrevet

Selvfølgelig vet jeg hvordan å engasjere. Det har vært jobben min, og enda mer i ny jobb. 

Ja, og utholdenhet er viktig. Mulig det blir mer krøll, for klart det koster energi. Det er faktisk alle mot meg her! 😅 i denne tråden altså. Skulle likt å se min likemann her, i min situasjon. Men det er nok et par til som er drillet på dette på forumet. Sikkert lenger enn meg også 🙂

Hva får DU ut av alle trådene og all tid du legger ned på forumet ? 

Anonymkode: 05625...411

Skrevet
NotNaomi skrev (23 minutter siden):

...

Ser du fikk problemer med å svare.

Jeg kan hjelpe deg. Du fant ikke det du påstod om meg, for jeg har ikke skrevet det.

Og du har ingen argumenter som holder ang. ditt oppheng i quiz, noe du vet utmerket godt.

Og her viser du, som så mange ganger før, at når du går tom for argumenter så starter du dine hersketeknikker. Du avslører deg selv, gang på gang, og for hver gang du gjentar samme taktikk så bør det egentlig bare bli pinligere for deg, for du bekrefter jo bare det andre forteller deg.

Anonymkode: 93d57...87e

Skrevet
NotNaomi skrev (12 timer siden):

Jeg sitter og leser nyheter, og journalisten skriver at strømpriser følger prisen for gass, som Tuppen og Lillemor. Jeg tenkte at det var en komisk skrivefeil, men googlet opp for morro skyld. Og hva finner jeg? Jo! Det er tittelen på en sang fra 1967!! 

Hva er dette? Har aldri i mitt liv hørt om den sangen, og jeg sendte meld til ei venninne og spurte henne. Hun svarte at det er en gammel norsk barnesang de sang for 100 år siden. 

Seriøst. Ikke at det er så himla viktig, men det var ett eksempel på at man bør jo tenke litt på hvor mye mening et slikt bilde gir folk. Tuppen og Lillemor altså. I VG!

NotNaomi skrev (11 timer siden):

Javel? Ingen har sunget den i barnehagen her. Jeg har aldri hørt om Tuppen og Lillemor. Mener du at alle under 30 år som du kjenner har hørt om dem? 

Joda. Alle kan ikke først å alt, enig der. Men syns jo dette var både rart og komisk da. 

Humor..? 

Ikke enig. Googlet opp det også jeg. Det første som kom opp var : slik later du som om du er belest..

🤣

Og ang Tuppen og Lillemor, så blir det litt sånn " who the fuck is Alice?"

Får ikke lagt ut link fra denne telefonen. Ja, jeg finner jo ikke på sånt. Hvordan skulle jeg det liksom?? Det var overskrift i Nettavisen. Ikke så seriøs avis da, men det sto nå der 😅

Husk at alle i Norge laaaangt fra er "godt innarbeidet norske" da. Dette er jo en avis "alle" leser. Grunnen til at jeg googlet opp er jo at jeg syns det både var det jeg trodde, en komisk skrivefeil, og fordi jeg ikke skjønte helt hvordan akkurat det uttrykket kunne komme av det. 

Jeg googlet jo opp. Syns det ble enda mer komisk fordi det var en sang fra 1967! Det er litt forskjell på hva aviser bør skrive som alle leser og en blogg liksom. 

Men for all del. Jeg ser jo mest humor i det. 

Tuppen er jo alene et komisk navn...

Jeg vet godt om Jeppe på Bjerget" Det jeg dog husker best er "hvorfor drikker Jeppe?" Og stort mer husker jeg ikke dessverre. Dét uttrykket har jeg hørt hundrevis av nordmenn si. Gang på gang. Og likevel fordømmer man alkoholikere... 😕 så hva nordmenn har LÆRT av det er et mysterium for meg. 

Hm. Det er over 800 000 innvandrere i Norge. Ca 15 %. Så har du de som er såkalte fremmedarbeidere, de som er utenlandske og gift med norske ++ Det blir ganske mange. Og mtp at alle er opptatt av at alle må integreres, så bør de jo skjønne hva som står i avisene i det minste...? 😊 uten å måtte Google opp.

Tuppen og Lillemor er en tittel og ikke et utrykk noen kan forstå å uten å kjenne sangen. Det er helt umulig. Hvis noen sa til meg: de er som Tuppen og Lillemor.... Så hadde jeg lurt på hva i all verden de mente. 

De andre eksemplene dine er jo lettere å forstå da. 

Jo. Jeg tenker kanskje at man i akkurat aviser bør skrive så folk forstår uten å Google opp da. Ellers var jo kommentaren en respons på at "vi" er flest nordmenn og ikke kan ta hensyn til alle...

Likte "Ein skal inkje kaupa grisen i sekken"

Den var fin 🙂

Hvem "vi"? 

NotNaomi skrev (10 timer siden):

Hæ? 

Unnskyld meg, men this make no sense ? Sånn i betrakning hva du skrev? Hvem kan vi ikke ta hensyn til? 

Jeg skjønte ikke relevansen til temaet her. 

Er helt enig sånn generelt. Jeg syns bare at aviser og da journalister må snakke et språk alle forstår så godt det lar seg gjøre. Å bruke Tuppen og Lillemor var jo mest komisk, men metaforer og billedlig språk forøvrig må de jo vurdere om er rotnorsk eller forståelig for "alle"

Det jeg syns er jo at når noen ikke er rotnorske og tar opp et tema som er akkurat det, så bør man bestrebe seg på å forklare uten å være spydige, latterligjøre eller bagatellisere. Syns ikke du det?  Er ikke det normal høflighet da? 

Har blitt rettet på og forklart her inne av andre jeg da, og det har faktisk vært veldig nyttig. 

Begrense pressen??? Det er det siste jeg vil 🙂 alt jeg forventer er at ja, alle riksaviser og også andre for sin egen del, må vurdere hvilke metaforer og billedlig språk de bruker. 

Jeg forventer jo at avisene bruker metaforer og billedlig språk folk kan forstå uten å Google. Når det gjelder språket i seg selv så blir det jo noe helt annet. 

Jeg sliter med fraser også, og etter diskusjonen her inne om hva "to minutter" betyr, så har jeg spurt ganske mange. Det bemerkelsesverdige er at de var enige med meg at det måtte toppen være ti minutter, alt ettersom hva man skal. Når "om en liten stund" ble tatt opp, så var det veldig mange ulike meninger. Så fraser er vanskelige om du er herfra eller derfra og også innad i kulturen i landet man er i. Ihvertfall her i Norge. 

Men. Det som også er veldig rart, er at det er vidt forskjellige meninger om hva nordmenn legger i "allmennkunnskap" ! Hva legger du i det? 

Og så er det som jeg skrev, viktig å svare på en høflig måte når folk spør. Enig? 

Ja, og dette var som jeg skrev i HI ikke særlig viktig. Men diskusjoner utarter seg, og det er helt fint! 

Nei, jeg skjønner veldig godt at alle ikke forstår alt! Jeg forstår heller ikke hvordan du lærer norske fraser når så mange nordmenn selv er uenige i hva man skal legge i dem 😊

Nei, ikke på *magisk vis nei. 

NotNaomi skrev (9 timer siden):

Men... nå tror jeg moralen i sangen handler om at begge parter har skyld...Og at en unnskyldning bør gå begge veier. Ellers kan man drite i unnskyldningen, men finne ut at det ikke er særlig vits i å krangle på absolutt alt...sånn i lengden altså 😊 at begge parter skjønner det.

Jeg tror ikke Tuppen hadde skylda alene altså.. 🤣

Hva mener du med å "skjermes fra det"? Det er ikke gjennom aviser jeg har lært de norske metaforene jeg kan. Og jeg håper jo virkelig ikke at det er gjennom dem en skal lære dem heller. 

Jeg tenker ikke at de skal droppe alt. Det kommer jo også helt an på artikkelen og saken de skriver om. Å skrive at pris på gass og strøm følges som Tuppen og Lillemor blir bare komisk og litt teit. 

Jeg trenger ikke se realitytv 😊

Jeg ler ofte nok av de som ikke er de skarpeste personene i skuffen. 

Hva betyr de fire siste setningene?? 

Nei, men KUN overskrifter betyr jo nettopp at man ikke leser noe av artikkelen da... sikkert pirk, men.

Seriøst? 

NotNaomi skrev (8 timer siden):

Det hun skrev var inkonsekvent. Når man kun leser overskrifter, så leser man jo ikke noe av artikkelen. Så hvem som sliter med hva er jo et åpent spørsmål. 

Nei, hun skrev ikke det 🙂

Ehhh nei 😄 gjenta ordrett hva det står. 

Det kan veldig lett misforstås! Å bruke "man" der, kan bety både den som skriver og den som leser. 

Jeg syns i det store og hele at den kommentaren var litt dårlig formulert.

Du derimot, skrev det korrekt når du "gjenga"

Jeg er nok mer kritisk enn deg. 

Nei, egentlig ikke. Har ingen grunn til det. 

Ok. Nå gidder vi ikke spille et spill her, regner jeg med.

Saken er at jeg er ganske mislikt av noen her inne. Det blir jo sagt veldig direkte iblant også 🙂 Det er ikke fordi jeg bryter reglene her særlig ofte akkurat, men jeg er veldig unorsk i måten å være på. I noens blikk her, er jeg for lite ydmyk, for arrogant, for kritisk og har  feil humor. Dermed har jeg tråkket noen på tærne her, jeg irriterer dem og provoserer dem. Dermed skal det veldig lite til for å "kritisere" meg. Noen blir jo ganske intense også. 

Så hva visse brukere her inne skriver til meg tar jeg ikke alvorlig ett sekund. 

Andre hører jeg gjerne på, men de driver jo heller ikke og "forteller" meg at jeg "misforstår" 🙂

Svaret er altså nei. 

Hm. Jeg er litt usikker på hvilke tråder du tenker på, hvor jeg ber brukere opplyse meg?

Og jeg er også litt usikker på om du tenker at noen "oppriktig" mener jeg misforstår? Hvis du tenker det, syns du opplysningene jeg får her er høflige og velmente? 

NED på mitt nivå?

Er du seriøs???

🤣

Og jeg som liksom får kjeft fordi jeg er arrogant og lite ydmyk. Dere asså. 

NotNaomi skrev (7 timer siden):

Det er EN tråd det. Der svarte jeg alle høflig og stilte relevante spørsmål. Ingenting ble nevnt om misforståelser, men flere gikk jo litt amok i tråden så jeg "la den bort". I og med at det var et alvorlig tema, så ville jeg ikke fortsette når flere der heller var opptatt av meg enn selve saken. 

Jeg syns det er fryktelig rart at du ser velmente og informative svar der jeg ser nedlatenhet, frekkhet og uhøflighet. Vi er svært uenige der altså 🙂 men jeg er jo i det store og hele mer kritisk enn flere av dere da, så ja. 

"Vi"? Du vet at dere som bruker "vi" og "Jeg og flertallet" er usikre på argumentene sine? At de ikke kan stå for noe alene, men må føle en allianse? Det er en uting i diskusjoner 😊

Er det feil å si at jeg er mer kritisk enn flere her?? Hvorfor blir du opprørt av det?? 

Nei, jeg hang meg overhodet ikke opp i at jeg hadde et poeng. Jeg nevnte det, og dermed gikk flere amok. Flere svarte deretter på det jeg spurte om, og de andre "innspillene" var helt unødvendige i tråden. Jeg misforsto ikke innholdet i linken. Jeg skrev at det ville vært interessant å se på hjemmene. I linken var nettopp hjemmet en risikofaktor. En av de som skrev, bekreftet også dette. Hadde noen av brukerne latt det ligge, så hadde kanskje flere fortalt om akkurat det jeg lurte på. 

Vi ser veldig ulikt på ting. 

Du, det er veldig åpenbart at jeg er det altså. Når noen skriver at infoen jeg får her er høflig og velment, så er jeg sterkt uenig. Jeg setter veldig mye høyere krav til høflighet. 

Jeg kommer aldri til å glemme Tippen og Lillefot! Jeg har ikke ledd mer av noe her inne enn da sangen ble lagt ut her 😅 den var mildt sagt relevant! 🤣

Jeg er forøvrig helt enig at man ikke skal slitte å bruke dem! Men jeg tror ikke at alle under en viss alder har hørt alle metaforer og uttrykk.

For ikke så lenge siden så leste jeg en artikkel om hvor mange som ikke forsto dem. Og det var nordmenn altså 🙂

Ovenfor deg har du de syv første innleggene i tråden. Dette er veldig langt fra hva jeg legger i høflighet!  Gadd ikke ta med fler... 

Hvor skrev jeg at mange ikke forstår det? 

Jeg skrev at det ikke var et stort problem. NÅ er jeg jo veldig glad for at journalisten brukte akkurat det uttrykket. Tippen og Lillefot har jeg absolutt tatt til mitt hjerte, og dette ble en veldig morsom tråd. For meg i det minste. 

Nettopp. Jeg er mye mer kritisk og har absolutt høyere krav til vanlig høflighet! Det var jo det jeg sa...

Ellers tror jeg neppe at jeg hadde skrevet her inne om jeg var hårsår gitt. Akkurat dét faller på sin egen urimelighet 🙂

Jeg tror, uten minste ydmykhet, at det siste jeg gjør er å begrense dere 😅

Skrevet
Danida skrev (19 minutter siden):

When in a hole, stop digging…

Danida skrev (18 minutter siden):

Er det en prestasjon at du tar feil og de andre har rett??

Takk for latteren, Danida! :D 

Sitter med åpne vinduer og skremte visst nabokatta som satt utenfor med gapskratten min :D

Anonymkode: 93d57...87e

Skrevet

Jeg skriver ikke ett eneste sted at mange ikke forstår det! 

🙂

Jeg er ikke svett. Det er rettet, og jeg er veldig glad jeg ikke har rettet på noen her... Det var nemlig fristende noen ganger gjennom tråden 🙂

Ikke ilegg meg motiver jeg ikke har vær så snill. At du misforstår fordi du tolker uriktig må du ikke gi meg skylden for 😊

NotNaomi skrev (6 timer siden):

Hvilke "alle" påstander???

Nei, jeg skriver ikke det heller 🙂

Hm. Jeg har vært høflig gjennom hele tråden. Hvis du ser innlegg jeg ikke har vært høflig i, så bare siter dem? 

Nei, aldri. Jeg vet ikke hva Portveien 2 er for noe?? 

NotNaomi skrev (5 timer siden):

Ja, det skriver jeg som respons i diskusjonen. Det er langt fra å påstå at mange ikke forstår noe/ dem. 

Er det? 🙂 

Hvorfor spør du om private ting? 

Så du var ute etter å finne en grunn til å kritisere meg? Eller misforstår jeg nå?.

Nå har det kommet en del påstander her som flere ikke kan begrunne. Altså løgn. Det er ikke spesielt greit å ty til det for å prøve og vinne en diskusjon. Sånt er egentlig veldig uakseptabelt i en debatt.

Så nå håper jeg i hvertfall én av dere, i dette tilfellet du, kan nevne hvor jeg snakket nedsettende om nordmenn, språket deres og brukere her inne? 

Flere? Nei, to på åtte måneder. 

Ok? Det er jo ikke greit. Nå er det jo vanskelig å vite hva du mener, men du kan kanskje nevne tråden og ikke angrepet så klart? 

Og de ble slettet på grunn av avsporing. 

Da blir det påstand mot påstand rett og slett. 

Ja, og jeg skrev avsporing. Hvis det var brukerangrep, hvilket jeg ikke tror, men samtidig ikke kan 100% sikker på, så blir det tredje gang på 8 måneder da. Det tar jeg selvfølgelig ansvar og selvkritikk på. 

Det var ikke hån. Det var en spøk. Men fordi noen mente at siden det var en "historie" med den aktuelle brukeren og meg, så mente noen at det var personangrep. Jeg må bare akseptere det hvis admin var enig. 

Ja, det var et svar til en som skrev at man ikke kan ta hensyn til alle.

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Det var samme bruker ja. Nå har hun også blitt slettet pga angrep mot meg 🙂 hun er den jeg har diskutert mest med som er under nick også, så at vi har gått over streken noen få ganger er ikke så rart altså. Tenker en på alle meningsutvekslinger som vi har hatt, og er så ulike som vi er, så bør vi heller få ros for å ha klart å være saklige i nærmest 100 % av tiden 😊😅

Jeg har ikke angrepet noen i denne tråden!! Slutt nå. 

Jeg skjønte ikke siste avsnittet ditt. 

Det tar jeg som et kompliment! Takk.

Forøvrig har jeg jo sett hvor forbannet hun får flere her også 🙂 dere er nok ikke så glad i kritisk blikk på det norske? 

Tja. Nå har jeg sagt her inne at jeg driver mye med quiz. Når du ser bort fra politikk, for der har jeg veldig lite peiling, så ligger jeg ikke på noen måte etter andre i kunnskap om Norge altså. Men akkurat barnesanger fra 1967 har jeg aldri fått spørsmål om 🙂 ikke så mye barnekultur i det hele tatt  

Det trenger du da heller ikke. 

Jeg orker ikke å lese den linken akkurat nå, men selv om jeg har sans for Sanna, så betyr ikke det at vi er enige om alt altså. 

Vil du være med på en tråd hvor vi quizer? Da må det være regler om at vi svarer på spørsmålene innen ti sek så vi ikke får googlet opp. Er du med på den, om allmennkunnskap om Norge? 

Starter nok ikke før mandag gitt 😊

NotNaomi skrev (3 timer siden):

Velkjente for hvem? Jeg kan mange av Alf Prøysen da. Eller, en del er vel rettere sagt. 

Jeg fikk ikke noe svar på den gitt... 🙂 vil du kanskje? 

Nå har jeg spurt tre fra 11 til 17 som er født og oppvokst her, og de har ikke hørt om Tippen og Lillefot de heller altså?! 

De er nabounger og sønn til ei norsk venninne! 😅

Neivel. Det er bra det. 

☝️

Jeg har ikke rapportert noen jeg da. Dessuten var det avsporing. Nå gnager jo du..Og en til her da men..

Okay 😅 da så.. 

Ja det er jo din også 🙄

Dere gaper over for mye her. Nå har jeg spurt to som mener jeg har lite allmennkunnskap om Norge. Jeg spør om vi kan ha en guiztråd om temaet hvor vi må svare innen ti sekunder. De ville ikke. Altså 🙂

Og så må jeg nesten påminne deg om at jeg kjenner veldig mange i det virkelige liv. Det er jo ikke sånn at dere her inne akkurat kan bedømme meg og hva jeg vet bedre enn dem 😅 

Men det jeg har problemer med er norske fraser. Det har nordmenn selv. Og mange kan heller ikke uttrykk. De sier den feil også! Så det er jo veldig merkelig at du kritiserer meg for akkurat det syns jeg. 

Jeg skal spørre fler, vær sikker 😅 det som skjer her inne er ganske ofte tema blant vennene mine 🙂 ikke at vi sitter en hel kveld og snakker om det, men flere følger med i perioder og sjekker nå og da. 

NotNaomi skrev (2 timer siden):

1. Tolker?? Seriøst? Det er ikke noe å tolke. Folk er redde for at de vil tape mot meg. 

2. Det er jeg fullstendig klar over. Jeg er også klar over at de ofte tenker hvem og ikke hva. Det er helt greit! Jeg er ikke annerledes i virkeligheten, men hvem som oppfatter hva, og hva hvilke mennesker, er veldig forskjellig ut fra deres ståsted såklart. 

3. Jeg skjønner at det er "vanskelig å få tak på", ja 🙂 dere finner ikke ord eller forklaring (...) på hvorfor dere "mener" eller mener at jeg er...ulogisk. 

Helt okay det også 🙂

Hvis det var noe som helst hold i dette så hadde SELVSAGT folk blitt med på quizutfordringen 🙂

Ja, og? 

Tror du jeg hadde fortsatt å skrive her under nick om jeg var hårsår? 

Jeg sa bare at jeg har mye høyere krav til høflighet enn flere her, og i mitt syn er de kommentarene langt fra høflige. Det er ikke fordi jeg er hårsår, det er en opplysning. 

Hva er uhøflig der? 

Hadde du ikke svar? 

Er det tittelen du mener er uhøflig??? 

Vri på diskusjonen altså? Hm. Jeg syns vel heller at ordsalaten din er formløs og feig. Du får en god muligheten til å BEVISE det du sier, men du trekker seg bort, og unngår å bevise ved en quiz. Værsågod  sier jeg, bevis det du sier ved å slå meg i quiz! Så kommer nok en ordsalat. 

Du må gjerne kalle det nedlatende. Jeg brukte jo virkemidler for å få oppmerksomhet om det jeg skrev. Men okay, jeg kan gi deg den at det kunne oppfattes nedlatende. Den er grei. 

Det der var aggresivt... 

Nå skriver de fleste her som anonyme.... Men ja! Jeg har vært her mye. Veldig mye også. Jeg er dog ikke her konstant altså 🙂 men det er jo helt greit å være her også. Jeg ser ikke hva problemet er.

En quiz kunne gått ut på at vi stilte spørsmål annenhver gang rett og slett. 

Du skrev at jeg mangler norsk allmennkunnskap. Derfor spurte jeg om quiz, så kunne jeg helt beviselig motbevist deg. Det vil du og andre her ikke gå med på.

Skrevet

Du kan fint blokkere meg. Du kan fint la være å gå inn på mine tråder. 

Isteden oppfordrer du andre til å ikke svare mer. Hvorfor plager det deg at andre svarer?? DU trenger ikke, men vil alliere deg, hvorfor? 

🙂

NotNaomi skrev (1 time siden):

Så jeg svarte deg hva jeg mente grunnen var da du spurte. Helt konkret. Mens du svarer at du "kan tenke deg flere grunner" uten ett eneste konkret svar.  Seriøst? 

Og samme på det andre spørsmålet.

Og dette tror du at er akseptabelt og godkjent? Please 🙂

Nei, hele tråden handler absolutt ikke om det nei! Men det skal litt til å følge med i svingene her 😅

Tid, lyst (?), behov for å bevise noe ( men heller ikke behov for at jeg motbeviser dem kanskje? 🙂 ) Teit? Det som ER teit er at de påstår ting og vegrer seg for å få bevis på at de tar feil. Det er både teit og fryktelig feigt. TRE personer har jeg spurt.. 🙂 jeje 

Du syns ikke at de burde svart på hvorfor ikke selv, i det minste? 

Jeg klager ikke! 

Ja, men jeg undrer. Og funderer. Ingen misnøye i det hele tatt. 

Haha, ja sikkert! Ærlig talt. 

Det har jeg vettu. Så absolutt. 😅

Eh. Nei 🙂

Ditto 😅 ekstremt ofte her. Ellers så er det også helt vanlig at de parkerer og ikke svarer. Mer av det egentlig 😊

Minst to 😱 hva gjør dere nå?? Hva kan dere gjøre? Er det noen utvei, en løsning, en redning?? 

😅

Aggresjon er et uttrykk for noe annet. Som regel er man såret, ydmyket eller flau.

Så presist og presist FRU BLOM. 

Nei, det er en oppfatning. Hvorfor er du så opptatt av klaging? Jeg vil vel tro at du har en oppfatning, en konstatering eller opplysning/ mening uten å klage? Eller? 

Det behovet har jeg aldri hatt.

Så vet ikke helt hva det handler om? 

Det er Allmennkunnskap! Trodde jeg da, men så feil kan man ta... 😅 har nada med fjerndiagnotisering å gjøre gitt. 

Hva driver deg til å bevitne sånt da? Jeg spør fordi jeg altså ikke har det behovet selv. 

Ja? 

NotNaomi skrev (55 minutter siden):

Men for Guds skyld. Hva legger du i det? Det kan jo ikke være så vanskelig å svare på? 

Folk har jo ellers sagt at det bunner i sensasjonslyst? 

NotNaomi skrev (54 minutter siden):

Igjen, ja? 

NotNaomi skrev (53 minutter siden):

Hun innrømmet selv at det var aggresivt mener jeg å huske? 

NotNaomi skrev (40 minutter siden):

Ditto vil jeg si. Og jeg er helt overbevist om at jeg ville vunnet den quizen om allmennkunnskap om både Norge, norske uttrykk og kultur også faktisk. Min påstand jeg absolutt står ved 

Grammatikk er nok verre. Setningsoppbygging og fraser pluss norsk politikk og musikk. Der hadde jeg slitt. Ellers overhodet ikke.

Rart ikke én eneste tar den utfordringen etter all kritikk jeg har fått om nevnte 🙂

NotNaomi skrev (29 minutter siden):

Tror nok det er andre det snører seg rundt 😊 denne tråden. Den er jævli underholdende OG interessant.

Ikke visste jeg at den skulle utvikle seg sånn. Og jeg som tror jeg vet alt a gitt! Men her ble jeg positivt overrasket. 

På en forutsigbar måte selv om det er inkonsekvent å si det 😅

NotNaomi skrev (19 minutter siden):

...

NotNaomi skrev (16 minutter siden):

Fullt navn?

Det ville foregått sånn : en startet med spørsmål. Ti sekunder på svar for ikke å få tid til å Google. Den som svarer rett, spør så neste spørsmål. To og to brukere til ti eller tjue spørsmål er besvart. Er du med? 

NotNaomi skrev (11 minutter siden):

Jeg vet at den ene er også leder på jobb da. Det må noen egenskaper til  😊

126 innlegg der altså - fra bare deg. På 12 timer.  Er det innafor normalen syns du? 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva får DU ut av alle trådene og all tid du legger ned på forumet ? 

Anonymkode: 05625...411

Jo nå skal jeg si deg det. Takk som spør ! For det første så liker jeg mennesker. Jeg liker å diskutere ulike ting, og se psykologien i det som skjer under en debatt. Jeg liker å utfordre folks evne til selvinnsikt, jeg liker å oppdra andre OG meg selv. Jeg vil at vi skal bli bedre mennesker. Vide respekt, men tåle å se andres styrke og vise sympati med svakheter. Hvis du har lagt merke til det, så har jeg stor sympati med de som sier at de sliter her. Jeg liker å oppmuntre og vise forståelse. 

Jeg utfordrer derimot de som har mobbetendenser. De er veldig synlige i mine tråder. De som liker å tråkke på og hakke ned de med selvtillit. Hetse de som tror de er noe. De som ikke står med hatten i hånden ( billedlig) Jeg liker å sette de menneskene på plass. De som ikke lar folk vokse i høyden, uansett grunn. Om du har det jævli med deg selv så er det ingen unnskyldning for å mobbe, sjikanere eller være frekk. Det gjør deg ikke friskere. Men mest viktig : du gjør andre sykere. 

Så liker jeg å utfordre fordommer, vedtatte sannheter i et visst miljø. Ett miljø er bare et sandkorn i samfunnet. Helhet og samarbeid er viktig!

Jeg liker også å bli utfordret. Jeg elsker det. Jeg er glad når noen tar meg i å ha gjort en tabbe. Da er det fint å føle at jeg tar selvkritikk. Det er også fint å be om unnskyldning. Jeg vokser på det. 

Og tilslutt. Jeg er rampete og orker ikke spissborgerlighet. Å late som. Å hvile bak en fasade. Å spille uberørt eller verre : å faktisk være uberørt.

Blant annet. Takk for ordet 😅

Skrevet

De aller fleste jeg kjenner vet om dette. Men du er jo fra utlandet, så da er set ikle like lett å få med seg alle ord og uttrykk som er «erkenorske»

Anonymkode: 9a0f6...084

Skrevet
NotNaomi skrev (11 minutter siden):

Jeg liker å utfordre folks evne til selvinnsikt, jeg liker å oppdra andre OG meg selv.

Contradiction in terms, tror jeg det heter.

Skrevet
NotNaomi skrev (13 minutter siden):

Jeg er glad når noen tar meg i å ha gjort en tabbe. Da er det fint å føle at jeg tar selvkritikk.

Å ta selvkritikk er å endre seg. Å ta selvkritikk er ikke å si «jeg tar selvkritikk». Det veier ikke tyngre enn å  si «jeg tar verdensrekord». Man må faktisk gjennomføre prestasjonen, ikke bare påstå at man gjør det. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De aller fleste jeg kjenner vet om dette. Men du er jo fra utlandet, så da er set ikle like lett å få med seg alle ord og uttrykk som er «erkenorske»

Nei, det er det ikke 🙂 men syns jeg er blitt ganske god på det. 

Skrevet

Nei, det er det ikke 🙂 men syns jeg er blitt ganske god på det. 

Åpenbart er det ting du vet lite om. Svelg det, pust med magen og gå videre

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Åpenbart er det ting du vet lite om. Svelg det, pust med magen og gå videre

Det går bra 🙂

Skrevet
NotNaomi skrev (21 minutter siden):

Hvis du har lagt merke til det, så har jeg stor sympati med de som sier at de sliter her.

Jeg har dessverre lagt merke til det motsatte. 
Jeg tror nok du ville blitt overrasket dersom du ble klar over diskrepansen mellom dine idealer og det som er realiteten. Men lykkeligvis, for deg, kommer det nok aldri til å skje. 

Skrevet

Ovenfor deg har du de syv første innleggene i tråden. Dette er veldig langt fra hva jeg legger i høflighet!  Gadd ikke ta med fler... 

og av alle disse var der en kommentar som var usaklig og uhøflig. Jeg trodde også at «alle» kjente til uttrykket «som Tuppen og Lillemor». Dersom det er ord eller uttrykk jeg ikke forstår, prøver jeg å finne ut hva de betyr. Da er det kunnskap jeg mangler. Det er ikke avsenderen (avisene i dette tilfellet) som bruke det du kaller komiske og teite ord og uttrykk, det er jeg som mangler noe i ordforrådet mitt eller i kunnskapen min om språket, kulturen og samfunnet jeg lever i. Ærlig talt, og nå er jeg på grensen til å være uhøflig og alt det der, men syns det er en umoden holdning du viser når du skriver at det er teit og komisk å bruke et uttrykk fordi du ikke kjenner til det. Jeg syns også det er litt rart at du antar at de fleste andre heller ikke kjenner til det.

Anonymkode: 8777b...b01

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ærlig talt, og nå er jeg på grensen til å være uhøflig og alt det der, men syns det er en umoden holdning du viser når du skriver at det er teit og komisk å bruke et uttrykk fordi du ikke kjenner til det. Jeg syns også det er litt rart at du antar at de fleste andre heller ikke kjenner til det.

Jamen du vet - «the world revolves around ME»…

Anonymkode: 8e888...c74

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

og av alle disse var der en kommentar som var usaklig og uhøflig. Jeg trodde også at «alle» kjente til uttrykket «som Tuppen og Lillemor». Dersom det er ord eller uttrykk jeg ikke forstår, prøver jeg å finne ut hva de betyr. Da er det kunnskap jeg mangler. Det er ikke avsenderen (avisene i dette tilfellet) som bruke det du kaller komiske og teite ord og uttrykk, det er jeg som mangler noe i ordforrådet mitt eller i kunnskapen min om språket, kulturen og samfunnet jeg lever i. Ærlig talt, og nå er jeg på grensen til å være uhøflig og alt det der, men syns det er en umoden holdning du viser når du skriver at det er teit og komisk å bruke et uttrykk fordi du ikke kjenner til det. Jeg syns også det er litt rart at du antar at de fleste andre heller ikke kjenner til det.

Er dere nordmenn født med evig skyldfølelse og skam?

"Da er det mitt ansvar" " da er det jeg som mangler kunnskap" " da er det jeg som ikke vet bedre" og " da jeg bodde utenlands lærte jeg meg alt så godt at folk trodde jeg var innfødt. Det kunne ikke falt meg inn å være kritisk"

Hva skjer med dere? Er dere sånne underdogs som må bukke, neie og tigge om aksept så fort det er blant utlendinger eller ikke skjønner noe? At dere hele tiden ved enhver anledning må bevise at dere burde skjønt noe noe/ bedre ??

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

"Da er det mitt ansvar" " da er det jeg som mangler kunnskap" " da er det jeg som ikke vet bedre" og " da jeg bodde utenlands lærte jeg meg alt så godt at folk trodde jeg var innfødt. Det kunne ikke falt meg inn å være kritisk"

Hva skjer med dere? Er dere sånne underdogs som må bukke, neie og tigge om aksept så fort det er blant utlendinger eller ikke skjønner noe? At dere hele tiden ved enhver anledning må bevise noe ??

Hyggelig og saklig svar. Nå er det leggetid😘

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hyggelig og saklig svar. Nå er det leggetid😘

Sov godt da 🙂

Skrevet
NotNaomi skrev (20 minutter siden):

Hva skjer med dere? Er dere sånne underdogs som må bukke, neie og tigge om aksept så fort det er blant utlendinger eller ikke skjønner noe? At dere hele tiden ved enhver anledning må bevise at dere burde skjønt noe noe/ bedre ??

Slik jeg har erfart, så vil både nordmenn og andre som drar til et annet land for å bo der, prøve å lære seg det de mangler i sitt nye hjemland.

Mange vil finne ting de misliker - jfr. en tidligere eviglang tråd om frukt og grønt - men de fleste vil slå seg til ro med at de ikke kan frelse millioner til å endre seg og bli mer lik dem. Så de vil i stedet leve med ulikhetene, eller bli mer lik de andre rundt seg. 

Det er ikke noe galt i å fortsette å være helt som før, det er ikke noe galt i å ønske at grønnsakmarkedene var bedre eller at ens nye landsmenn var mer lik en selv. Men det er både rart og kontraproduktivt hvis man aktivt hisser på seg alle de man har bestemt seg for ikke å ligne, og gjør sin tilværelse i et nytt land om til et korstog mot landet og innbyggerne der. Du trenger ikke like dem, men du må nesten akseptere at din konflikt med dem ikke skyldes de kravene du blir stilt - den skyldes de krav du selv stiller. 

Skrevet

Hvorfor så uhøflig? Hvorfor er det andre krav til deg enn de du debatterer med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...