Gå til innhold

Apropos diskusjon om metaforer og billedlig språk!

Anbefalte innlegg

Skrevet
NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Så jeg svarte deg hva jeg mente grunnen var da du spurte. Helt konkret. Mens du svarer at du "kan tenke deg flere grunner" uten ett eneste konkret svar.  Seriøst? 

Og samme på det andre spørsmålet.

Og dette tror du at er akseptabelt og godkjent? Please 🙂

Det var ikke det som skjedde. Jeg spør deg hvordan du tolker at ingen vil bli med quiz. Du svarer at det ikke er noe å tolke. Når noen sier at noe ikke er åpent for tolkning, er det det samme som å si at det bare finnes ett svar. For deg er svaret på dette spørsmålet at folk er redde for å tape.

Så påpeker jeg at siden du ikke har fått svar på hvorfor de ikke vil være med, så vil det helt logisk finnes flere mulige svar. Det kan hende de ikke har tid, ikke har lyst, ikke har behov å bevise noe overfor deg eller synes det er teit. For eksempel. Du vet ikke hvorfor siden ingen har fortalt deg hvorfor. Jeg vet heller ikke hvorfor.

Goddag mann økseskaft - har du hørt det uttrykket? 

Anonymkode: 90541...ef2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
NotNaomi skrev (16 minutter siden):

Nei, hele tråden handler absolutt ikke om det nei! Men det skal litt til å følge med i svingene her 😅

Beklager, glemte at du tar ting helt bokstavlig! Det er absolutt avsporinger og utvikling i debatten, men du klager i hi at media har tatt i bruk språklige virkemiddel. De lever av å bruke språket, og språklige virkemiddel hjelper til med å gjøre det mer interesant/spennende for mottaker. Du, derimot, bruker virkemiddel for å provosere.

Anonymkode: 6252b...3cd

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det var ikke det som skjedde. Jeg spør deg hvordan du tolker at ingen vil bli med quiz. Du svarer at det ikke er noe å tolke. Når noen sier at noe ikke er åpent for tolkning, er det det samme som å si at det bare finnes ett svar. For deg er svaret på dette spørsmålet at folk er redde for å tape.

Så påpeker jeg at siden du ikke har fått svar på hvorfor de ikke vil være med, så vil det helt logisk finnes flere mulige svar. Det kan hende de ikke har tid, ikke har lyst, ikke har behov å bevise noe overfor deg eller synes det er teit. For eksempel. Du vet ikke hvorfor siden ingen har fortalt deg hvorfor. Jeg vet heller ikke hvorfor.

Goddag mann økseskaft - har du hørt det uttrykket? 

Tid, lyst (?), behov for å bevise noe ( men heller ikke behov for at jeg motbeviser dem kanskje? 🙂 ) Teit? Det som ER teit er at de påstår ting og vegrer seg for å få bevis på at de tar feil. Det er både teit og fryktelig feigt. TRE personer har jeg spurt.. 🙂 jeje 

Du syns ikke at de burde svart på hvorfor ikke selv, i det minste? 

Endret av NotNaomi
Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Beklager, glemte at du tar ting helt bokstavlig! Det er absolutt avsporinger og utvikling i debatten, men du klager i hi at media har tatt i bruk språklige virkemiddel. De lever av å bruke språket, og språklige virkemiddel hjelper til med å gjøre det mer interesant/spennende for mottaker. Du, derimot, bruker virkemiddel for å provosere.

Anonymkode: 6252b...3cd

Jeg klager ikke! 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Tid, lyst (?), behov for å bevise noe ( men heller ikke behov for at jeg motbeviser dem kanskje? 🙂 ) Teit? Det som ER teit er at de påstår ting og vegrer seg for å få bevis på at de tar feil. Det er både teit og fryktelig flaut. TRE personer har jeg spurt.. 🙂 jeje 

Nei, synes egentlig ikke det.

Men hva med uttrykket goddag mann økseskaft - har du hørt om det? Det var ikke ment som et retorisk spørsmål.

Skrevet
NotNaomi skrev (6 minutter siden):

Tid, lyst (?), behov for å bevise noe ( men heller ikke behov for at jeg motbeviser dem kanskje? 🙂 ) Teit? Det som ER teit er at de påstår ting og vegrer seg for å få bevis på at de tar feil. Det er både teit og fryktelig feigt. TRE personer har jeg spurt.. 🙂 jeje 

Hvor mener du at vi tar feil i? At du ikke kjenner norsk samtidskultur særlig godt? Det har du jo bevist i flere tråder at du sliter med. Du starter tråder med helt basale spørsmål og nekter å ta til deg svarene du får. På nærmest daglig basis, faktisk. 

Og ja, det er TEIT å liksom utfordre andre til å stille mot deg i en quiz. Da snakker vi virkelig barneskolenivå. «Min pappa er sterkere enn din» 😅

Anonymkode: 38eb2...fc0

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mener du at vi tar feil i? At du ikke kjenner norsk samtidskultur særlig godt? Det har du jo bevist i flere tråder at du sliter med. Du starter tråder med helt basale spørsmål og nekter å ta til deg svarene du får. På nærmest daglig basis, faktisk. 

Og ja, det er TEIT å liksom utfordre andre til å stille mot deg i en quiz. Da snakker vi virkelig barneskolenivå. «Min pappa er sterkere enn din» 😅

Haha, ja sikkert! Ærlig talt. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, synes egentlig ikke det.

Men hva med uttrykket goddag mann økseskaft - har du hørt om det? Det var ikke ment som et retorisk spørsmål.

Det har jeg vettu. Så absolutt. 😅

Skrevet
NotNaomi skrev (13 minutter siden):

Det som ER teit er at de påstår ting og vegrer seg for å få bevis på at de tar feil.

Det samme kan man jo si om folk som ber om å bli opplyst,  (om f eks skolevegring, *host*) og som ikke vil kommentere at mer og mer bevis hoper seg opp som viser at de tok feil. Det ER teit. 

Skrevet
NotNaomi skrev (17 minutter siden):

Jeg klager ikke! 

NotNaomi skrev (10 timer siden):

Jeg sitter og leser nyheter, og journalisten skriver at strømpriser følger prisen for gass, som Tuppen og Lillemor. Jeg tenkte at det var en komisk skrivefeil, men googlet opp for morro skyld. Og hva finner jeg? Jo! Det er tittelen på en sang fra 1967!! 

Hva er dette? Har aldri i mitt liv hørt om den sangen, og jeg sendte meld til ei venninne og spurte henne. Hun svarte at det er en gammel norsk barnesang de sang for 100 år siden. 

Seriøst. Ikke at det er så himla viktig, men det var ett eksempel på at man bør jo tenke litt på hvor mye mening et slikt bilde gir folk. Tuppen og Lillemor altså. I VG!

NotNaomi skrev (9 timer siden):

Jo. Jeg tenker kanskje at man i akkurat aviser bør skrive så folk forstår uten å Google opp da. Ellers var jo kommentaren en respons på at "vi" er flest nordmenn og ikke kan ta hensyn til alle...

Eh, jo. Det gjør du jo. 

Anonymkode: 8e888...c74

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Det har jeg vettu. Så absolutt. 😅

Så bra. Da forstår du hva jeg mener når jeg sier at det uttrykket beskriver måten du svarer på.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Eh, jo. Det gjør du jo. 

Eh. Nei 🙂

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi har vår helt egen Sanna😝

Vi har visst minst to, begge like overbeviste om at de vet best.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så bra. Da forstår du hva jeg mener når jeg sier at det uttrykket beskriver måten du svarer på.

Ditto 😅 ekstremt ofte her. Ellers så er det også helt vanlig at de parkerer og ikke svarer. Mer av det egentlig 😊

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Det der var aggresivt... 

Men presist, veldig presist. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi har visst minst to, begge like overbeviste om at de vet best.

Minst to 😱 hva gjør dere nå?? Hva kan dere gjøre? Er det noen utvei, en løsning, en redning?? 

😅

Skrevet
NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Eh. Nei 🙂

Hvis du sier at journalist har en ordbruk som er komisk og teit, så er det å klage. Å klage betyr på norsk å uttale seg negativt om ting. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Men presist, veldig presist. 

Aggresjon er et uttrykk for noe annet. Som regel er man såret, ydmyket eller flau.

Så presist og presist FRU BLOM. 

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Minst to 😱 hva gjør dere nå?? Hva kan dere gjøre? Er det noen utvei, en løsning, en redning?? 

😅

Bruke andre fora enn dette, er jo den nærliggende løsningen. Men så blir det som den berømmelige bilulykken da vøtt, man må liksom bort og kikke på skadeomfanget likevel. Oioioi, tenker man. Dette må ha svidd! 

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Aggresjon er et uttrykk for noe annet. Som regel er man såret, ydmyket eller flau.

Så presist og presist FRU BLOM. 

Tror ikke du trenger å psykoanalysere folks følelser på forum basert på 3-4 innlegg. Du liker jo ikke fjerndiagnostisering. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvis du sier at journalist har en ordbruk som er komisk og teit, så er det å klage. Å klage betyr på norsk å uttale seg negativt om ting. 

Nei, det er en oppfatning. Hvorfor er du så opptatt av klaging? Jeg vil vel tro at du har en oppfatning, en konstatering eller opplysning/ mening uten å klage? Eller? 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Bruke andre fora enn dette, er jo den nærliggende løsningen. Men så blir det som den berømmelige bilulykken da vøtt, man må liksom bort og kikke på skadeomfanget likevel. Oioioi, tenker man. Dette må ha svidd! 

Det behovet har jeg aldri hatt.

Så vet ikke helt hva det handler om? 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Nei, det er en oppfatning. Hvorfor er du så opptatt av klaging? Jeg vil vel tro at du har en oppfatning, en konstatering eller opplysning/ mening uten å klage? Eller? 

Er jeg «opptatt» av det bare fordi jeg motsier din påstand om at du ikke klager, når den er feil? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...