Gå til innhold

Apropos diskusjon om metaforer og billedlig språk!

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet

Jeg sitter og leser nyheter, og journalisten skriver at strømpriser følger prisen for gass, som Tuppen og Lillemor. Jeg tenkte at det var en komisk skrivefeil, men googlet opp for morro skyld. Og hva finner jeg? Jo! Det er tittelen på en sang fra 1967!! 

Hva er dette? Har aldri i mitt liv hørt om den sangen, og jeg sendte meld til ei venninne og spurte henne. Hun svarte at det er en gammel norsk barnesang de sang for 100 år siden. 

Seriøst. Ikke at det er så himla viktig, men det var ett eksempel på at man bør jo tenke litt på hvor mye mening et slikt bilde gir folk. Tuppen og Lillemor altså. I VG!

Skrevet

Det er ikke 100 år siden 1967, altså. Og selv ungene mine har hørt om Tuppen og Lillemor, de sang den i barnehagen. 

Anonymkode: 6127c...e91

Skrevet

For å sette det litt på spissen: Hvis alle alltid skal forstå alt som skrives, så kan vi ikke skrive noe som helst. Alle vil møte på ord og uttrykk vi ikke forstå, til og med i en tabloidavis. Dette sier det egentlig selv.

Anonymkode: 90541...ef2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For å sette det litt på spissen: Hvis alle alltid skal forstå alt som skrives, så kan vi ikke skrive noe som helst. Alle vil møte på ord og uttrykk vi ikke forstå, til og med i en tabloidavis. Dette sier det egentlig selv.

*Dette sier seg egentlig selv*, skulle det stå.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke 100 år siden 1967, altså. Og selv ungene mine har hørt om Tuppen og Lillemor, de sang den i barnehagen. 

Javel? Ingen har sunget den i barnehagen her. Jeg har aldri hørt om Tuppen og Lillemor. Mener du at alle under 30 år som du kjenner har hørt om dem? 

Skrevet

Djeses, som du gnager om alt mulig som ikke passer deg.

Anonymkode: b87cf...b74

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Joda. Alle kan ikke først å alt, enig der. Men syns jo dette var både rart og komisk da. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Djeses, som du gnager om alt mulig som ikke passer deg.

Humor..? 

Skrevet
NotNaomi skrev (7 minutter siden):

Jeg sitter og leser nyheter, og journalisten skriver at strømpriser følger prisen for gass, som Tuppen og Lillemor. Jeg tenkte at det var en komisk skrivefeil, men googlet opp for morro skyld. Og hva finner jeg? Jo! Det er tittelen på en sang fra 1967!! 

Hva er dette? Har aldri i mitt liv hørt om den sangen, og jeg sendte meld til ei venninne og spurte henne. Hun svarte at det er en gammel norsk barnesang de sang for 100 år siden. 

Seriøst. Ikke at det er så himla viktig, men det var ett eksempel på at man bør jo tenke litt på hvor mye mening et slikt bilde gir folk. Tuppen og Lillemor altså. I VG!

Noen metaforer er vanlig å forstå for voksne mennesker. Som feks « Mor Nille».

Anonymkode: 05625...411

Skrevet

"Alle" har da hørt om Tuppen og lillemor! Mine sang også den i barnehagen, og selv om de begynner å bli store er det ikke sååå lenge siden.

Anonymkode: 64ab2...34c

Skrevet

Det er et ganske kjent begrep fra en ganske kjent barnesang, ja. Brukes litt på samme måte som "som Knoll og Tott". Som er en ganske kjent tegneserie. 

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Javel? Ingen har sunget den i barnehagen her. Jeg har aldri hørt om Tuppen og Lillemor. Mener du at alle under 30 år som du kjenner har hørt om dem? 

Hva så om du ikke har hørt om den, det gjør det ikke til dårlig journalistikk, Man trenger ikke vite alt om alt mulig.

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Det vet jeg ikke, for jeg har aldri spurt. Heldigvis er det heller ikke en nødvendighet heller, at alle skal ha hørt om alt, og jeg setter pris på et rikt og variert språk, også der noen kanskje ikke forstår alle henvisninger, allusjoner, metaforer el.

Skrevet

Trodde «alle» visste om dette uttrykket. Når det er sagt hender det at jeg hører eller leser uttrykk jeg ikke har vært borti før. Henger meg virkelig ikke opp i det og tenker det er ikke alt man kan vite. Kanskje du skulle begynne å tenke sånn også ellers kan det bli veldig slitsomt i lengden. 

Anonymkode: 93bd2...a5d

Skrevet
NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Det er umulig å vite, siden vi ikke kan spørre alle, som gjør at det i seg selv ikke har noen praktisk betydning for denne debatten. Ingen kan vite alt, men det er fortsatt mulig å diskutere på generelt grunnlag.

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Noen metaforer er vanlig å forstå for voksne mennesker. Som feks « Mor Nille».

Ikke enig. Googlet opp det også jeg. Det første som kom opp var : slik later du som om du er belest..

🤣

Og ang Tuppen og Lillemor, så blir det litt sånn " who the fuck is Alice?"

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Ikke enig. Googlet opp det også jeg. Det første som kom opp var : slik virker du belest..

🤣

Hvordan er det mulig å ha gjennomført norsk skole uten å ha støtt på "Jeppe på Bjerget" en eneste gang? 

Tuppen og Lillemor kan forøvrig ikke sammenlignes med Who the fuck is Alice, da mer med Dyrene i Afrika eller Ride Ranke.

Skrevet
NotNaomi skrev (7 minutter siden):

Ikke enig. Googlet opp det også jeg. Det første som kom opp var : slik later du som om du er belest..

🤣

Du googlet "Mor Nille" og fikk opp "slik later du som du er belest"? Har du link?

For øvrig er "som Tuppen og Lillemor" et godt innarbeidet norsk begrep. At du ikke har hørt om det gjør det ikke feil eller komisk. 

Anonymkode: 38eb2...fc0

Skrevet
NotNaomi skrev (23 minutter siden):

Av og til er det noen referanser vi ikke får med oss eller forstår. Dette er, som du skjønner av denne tråden, en referanse mange kjenner til. Jeg er usikker på om min 12-åring hadde tatt den, men selv han er i stand til å spørre meg eller Google om det er noe han ikke forstår. Det er forøvrig helt normalt å benytte sammenligninger slik som denne, og som regel kan man forstå ut fra sammenhengen hva de betyr også - slik som her. 

Anonymkode: c13b8...a17

Gjest NotNaomi
Skrevet

Du googlet "Mor Nille" og fikk opp "slik later du som du er belest"? Har du link?

For øvrig er "som Tuppen og Lillemor" et godt innarbeidet norsk begrep. At du ikke har hørt om det gjør det ikke feil eller komisk. 

Får ikke lagt ut link fra denne telefonen. Ja, jeg finner jo ikke på sånt. Hvordan skulle jeg det liksom?? Det var overskrift i Nettavisen. Ikke så seriøs avis da, men det sto nå der 😅

Husk at alle i Norge laaaangt fra er "godt innarbeidet norske" da. Dette er jo en avis "alle" leser. Grunnen til at jeg googlet opp er jo at jeg syns det både var det jeg trodde, en komisk skrivefeil, og fordi jeg ikke skjønte helt hvordan akkurat det uttrykket kunne komme av det. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Av og til er det noen referanser vi ikke får med oss eller forstår. Dette er, som du skjønner av denne tråden, en referanse mange kjenner til. Jeg er usikker på om min 12-åring hadde tatt den, men selv han er i stand til å spørre meg eller Google om det er noe han ikke forstår. Det er forøvrig helt normalt å benytte sammenligninger slik som denne, og som regel kan man forstå ut fra sammenhengen hva de betyr også - slik som her. 

Jeg googlet jo opp. Syns det ble enda mer komisk fordi det var en sang fra 1967! Det er litt forskjell på hva aviser bør skrive som alle leser og en blogg liksom. 

Men for all del. Jeg ser jo mest humor i det. 

Tuppen er jo alene et komisk navn...

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/slik-kan-du-late-som-du-er-belest/s/12-95-1080807 var nok ikke heeeeelt det hi hinter til. Saken handler mer om opplagte ting de fleste kjenner til som det er flaut å ikke kjenne til.

Skrevet
NotNaomi skrev (6 minutter siden):

Får ikke lagt ut link fra denne telefonen. Ja, jeg finner jo ikke på sånt. Hvordan skulle jeg det liksom?? Det var overskrift i Nettavisen. Ikke så seriøs avis da, men det sto nå der 😅

Husk at alle i Norge laaaangt fra er "godt innarbeidet norske" da. Dette er jo en avis "alle" leser. Grunnen til at jeg googlet opp er jo at jeg syns det både var det jeg trodde, en komisk skrivefeil, og fordi jeg ikke skjønte helt hvordan akkurat det uttrykket kunne komme av det. 

Men de fleste i Norge er jo "godt innarbeidet norske". Man kan jo ikke ta hensyn til at alle i hele landet skal skjønne enhver metafor eller innarbeidet begrep. 

Du får ta det som et bidrag til voksenopplæringen din. Vi har alle godt av å lære nye ting. 

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan er det mulig å ha gjennomført norsk skole uten å ha støtt på "Jeppe på Bjerget" en eneste gang? 

Tuppen og Lillemor kan forøvrig ikke sammenlignes med Who the fuck is Alice, da mer med Dyrene i Afrika eller Ride Ranke.

Jeg vet godt om Jeppe på Bjerget" Det jeg dog husker best er "hvorfor drikker Jeppe?" Og stort mer husker jeg ikke dessverre. Dét uttrykket har jeg hørt hundrevis av nordmenn si. Gang på gang. Og likevel fordømmer man alkoholikere... 😕 så hva nordmenn har LÆRT av det er et mysterium for meg. 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Jeg googlet jo opp. Syns det ble enda mer komisk fordi det var en sang fra 1967! Det er litt forskjell på hva aviser bør skrive som alle leser og en blogg liksom. 

Men for all del. Jeg ser jo mest humor i det. 

Tuppen er jo alene et komisk navn...

Selv om sangen er fra 1967 er den jo sunget siden dét, og selv om man ikke kan sangen kan man forstå hva uttrykket betyr. Det er jo mange uttrykk som er gamle, men som fortsatt er i bruk. "Fin og fin, fru Blom" (bytt ut med aktuelt adjektiv) er fra et skuespill fra 50-tallet. "Gråt og tenners gnidelse" er fra Bibelen. "Dett var dett" er fra Fleksnes på 70-tallet. ""Break the ice" i betydningen "bli kjent" er fra Shakespeare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...