Gå til innhold

Færre allergiske barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det færre allergiske barn nå enn tidligere? Med tidligere mener jeg ikke for hundre år siden eller noe sånt, men for ti-femten år tilbake.

Jeg fikk barn for sju år siden, og da hadde de nettopp endret anbefalingene om hvordan man skulle introdusere mat til babyer. Mine venner og slektninger som fikk barn fem-ti år før meg fikk beskjed om å unngå eller utsette en hel del matvarer for å forebygge allergi, men undersøkelser viste at dette muligens økte risikoen for allergi i stedet for å minke den. Så vi fikk beskjed om å introdusere så mye som mulig tidlig.

Nå lurer jeg på om endringen har virket? Noen som har sett noen tall eller noe? Når jeg tenker etter, er det ikke så veldig mange ganger vi har fått beskjed om allergier når vi har feiret barnebursdag og sånt, så kanskje det har hatt effekt? Det hadde jo vært hyggelig!

Anonymkode: 6428a...bfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min erfaring er det veldig motsatt av det du sier.

Anonymkode: 934aa...aa3

Skrevet

Enig med deg! Dette tror jeg på.  Ei venninne var med på ett program. Skulle gi babyen matvarer så og si fra det ble født. Aner ikke når den studien blir ferdig. 

Anonymkode: f1853...709

Skrevet

Mener jeg leste noe i sommer at de skal endre dette igjen siden en studie viste at de som ikke ble eksponert for endel matvarer i første leveår hadde flere allergier enn de som var eksponert i tidlig alder. 

Men nå skal det også sies at allergimedisiner har blitt veldig mye bedre enn de var før, så mange som reagerer på ting ikke har de typiske allergiene vi ser som vi gjorde før. Veninna til en av ungene er allergisk for noen matvarer, hun tar en pille før hun skal spise om det er noe hun har veldig lyst på. Før måtte vi ha gluten og melkefritt alternativ til henne, men det trnger vi ikke nå lengre. For henne så var det å komme til himmelen når hun kunne ta en tablett og spise mat som alle andre i bursdager. Hun gjør det ikke i hverdagen, men i noen anledninger. 

Anonymkode: fe75b...93e

Skrevet

Da jeg fikk barn for 22 år siden, så var det ikke noe jeg fikk beskjed om å droppe av mat? Bortsett fra nøtter og honning. Ellers var det bare å kjøre på.

Var ingen med allergi for mat i hennes klasse på barneskolen heller. Hun er allergisk mot vepsestikk, men det kommer neppe av maten.

Så nei, jeg tror ikke det er færre allergikere ene og alene pga mat man gir dem.

Anonymkode: 9473e...9ec

Skrevet

Jeg fikk barn for 12 og 15 år siden og kan ikke skjønne at det da var anbefalt å unngå matvarer for å unngå allergi. Det var heller motsatt, at man skulle introdusere dem for flest mulig matvarer mens de fortsatt fikk morsmelk fordi det (kanskje) kunne være en fordel mtp allergi. Men hvis det hadde vært en endring for 7 år siden, ville det nok uansett vært for tidlig å komme med noen konklusjon allerede. 

Anonymkode: 5e4ec...8be

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg fikk barn for 12 og 15 år siden og kan ikke skjønne at det da var anbefalt å unngå matvarer for å unngå allergi. Det var heller motsatt, at man skulle introdusere dem for flest mulig matvarer mens de fortsatt fikk morsmelk fordi det (kanskje) kunne være en fordel mtp allergi. Men hvis det hadde vært en endring for 7 år siden, ville det nok uansett vært for tidlig å komme med noen konklusjon allerede. 

Anonymkode: 5e4ec...8be

Jeg vet ikke om det var akkurat sju, sannsynligvis mer, men svigerinna mi som har barn som er 9 og 5 år eldre enn mitt sier i hvertfall at de ble anbefalt å unngå blant annet egg, skalldyr og peanøtter det første året (det kan ha vært med det eldste barnet). Det eneste vi fikk anbefalt å unngå første året var honning og kumelk.

Jeg skjønner at det er for tidlig å si sikkert, altså. Det hadde bare vært artig om noen visste noe om det var gjort noen oppfølging på dette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke om det var akkurat sju, sannsynligvis mer, men svigerinna mi som har barn som er 9 og 5 år eldre enn mitt sier i hvertfall at de ble anbefalt å unngå blant annet egg, skalldyr og peanøtter det første året (det kan ha vært med det eldste barnet). Det eneste vi fikk anbefalt å unngå første året var honning og kumelk.

Jeg skjønner at det er for tidlig å si sikkert, altså. Det hadde bare vært artig om noen visste noe om det var gjort noen oppfølging på dette.

Samme her, jeg har et barn på 11.

Enig i at det hadde vært interessant. Hører så mye om at det er så vanskelig å tilrettelegge nå for det er så mye allergier, men i klassen til mitt barn er det absolutt ingenting. Men det blir jo svogerforskning, derfor hadde det vært interessant å se noe ordentlig forskning. ;)

Her står det i alle fall noe:

https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/tidlig-introduksjon-av-mat-kan-forebygge-matallergi-hos-barn.html

I flere tiår ble det gitt råd til foreldre om å utsette introduksjonen av mat til babyer. Karin Lødrup Carlsen er imidlertid bekymret for at dette ikke har vært et godt råd. 

– Hele denne perioden har vi sett en økning av matvareallergi. Dokumentasjonen for hvorfor man skulle utsette, er nokså uklar, sier hun, og legger til:

– Vi kan ikke si sikkert om rådet om å utsette har bidratt til økt allergi, men dette har foregått samtidig.

Anonymkode: 07f8a...148

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Akkurat skalldyr og nøtter har vel mer med kveling enn allergi å gjøre. Barn skal vel ikke ha nøtter før de er 3 år og kam tygge se skikkelig?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat skalldyr og nøtter har vel mer med kveling enn allergi å gjøre. Barn skal vel ikke ha nøtter før de er 3 år og kam tygge se skikkelig?

Det tviler jeg på, da er det mange ting man ville blitt anbefalt å unngå.

Anonymkode: 934aa...aa3

Skrevet

Forskning har vist at de som fødes gjennom keisersnitt utvikler ofte et svakere immunforsvar i tillegg til flere allergier. De som fødes naturlig har ofte et styrket immunforsvar og færre allergier.

https://www.ctvnews.ca/health/babies-born-via-c-section-more-prone-to-allergies-asthma-study-1.4387238

https://www.rutgers.edu/news/hidden-reason-children-born-c-section-are-more-likely-develop-asthma

https://www.inverse.com/article/49485-do-c-section-babies-have-more-food-allergies

Anonymkode: e25fe...df8

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Man skal unngå hele nøtter (og masse andre ting) pga. kvelningsfare, men oppmalte nøtter går bra.

Takk for mange fine linker! Nå har jeg i hvertfall noe å lese 😀

Skrevet

Jeg tipper at nye anbefalinger kommer som følge av forskning over tiår. Skal bli interessant å følge. Forundrer meg ikke om det er riktig å introdusere smaker tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...