Gå til innhold

Noen som er insulinresistens her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år slitt med å gå ned i vekt. Jeg ligger på 1600-1800 kalorier per dag. Er fulgt opp på overvektsklinikk. Har ikke jukset med kosthold. Men sliter med å være aktiv nok da jeg er så innmari utmattet.

Nå har de tatt masse prøver, jeg fikk svar på helsenorge at prøvene visste jeg var insulinresistens og at jeg er henvist vidre. 

C-peptid var på 1850. 

Men hva betyr det. Hva er behandlingen for dette? Er det det som gjør at jeg ikke går ned i vekt. 

Anonymkode: 83b8a...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kolesterol er foresten perfekt. Og det har det vært i alle år. 

Jeg spiser sunt. Men koser meg i helgene. Drikker ikke alkohol og spiser fet mat da jeg har irritabel tarm syndrom.

Hi

Skrevet

Nesten alle overvektige er insulinresistente, det er ikke noe spesielt med det. Ja, det er jeg.

Men mulig du hadde verdier som nærmet seg diabetes 2? Hvordan var blodsukkeret?

Anonymkode: f1f6e...5fc

Skrevet

Vet ikke. Det stod det ingenting om. Og jeg vet ikke om det ble målt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke. Det stod det ingenting om. Og jeg vet ikke om det ble målt. 

Da er sikkert det neste steg, å få målt blodsukkeret. 

Diabetesmedisin kan fungere selv om man ikke helt har utviklet diabetes (enda) også, så det kan hende du vil få prøve det. Pluss et tilrettelagt kosthold, er man insulinresistent bør man et karboredusert kosthold. Det betyr ikke at du må over på ketose og ekstrem lavkarbo, men grovkarbo, altså grovt og grønt må nok til for at kiloene skal slippe.

Det gjelder alle oss overvektige, minst mulig hvitt hvetemel og sukker...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har i mange år slitt med å gå ned i vekt. Jeg ligger på 1600-1800 kalorier per dag. Er fulgt opp på overvektsklinikk. Har ikke jukset med kosthold. Men sliter med å være aktiv nok da jeg er så innmari utmattet.

Nå har de tatt masse prøver, jeg fikk svar på helsenorge at prøvene visste jeg var insulinresistens og at jeg er henvist vidre. 

C-peptid var på 1850. 

Men hva betyr det. Hva er behandlingen for dette? Er det det som gjør at jeg ikke går ned i vekt. 

Hvilke prøver tok de for å finne ut at du var insulinresistent?

Anonymkode: 34a61...f00

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hvilke prøver tok de for å finne ut at du var insulinresistent?

Anonymkode: 34a61...f00

Enklere undersøkelser som gir rimelig gode estimater baserer seg på fastende blodprøver hvor man måler glukose og insulin (eller C-peptid). Så lenge glukosenivået er normalt, vil høyt insulin eller C-peptid være indikasjon på insulinresistens

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...