Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Ser dere på det som en fordel eller ulempe at partneren jobber skift? Hva er fordeler og ulemper for dere? Jeg synes det er no drit. Men ser jo også noen fordeler. Vi blir jo litt slaver av hans plan, jobber han tidlig må jo jeg ta barna da, og samme på kveld. Og han jobber jo helger og røddager. Ingen differensiering der. Føler ikke jeg har frihet til å gjøre noe de kveldene før tidligvaktene hans heller for da legger han seg før eldste barnet. Og når han har senvakt er jeg jo låst hjemme. Trøtt er han også. Sover mye på sofaen etter jobb. Føler i bunn og grunn meg litt som en alenemor hvor det av og til finnes er annet voksen menneske i hus. Han gjør lite hjemme, men handler og lager mat de dagene han ikke jobber sent siden han er tidligst ferdig da. Og det er jo eneste fordelen da. Ikke har han noe forståelse for at det kan oppleves kjipt for oss andre heller. Jeg sitter jo alene stort sett hver eneste kveld unntatt en til to dager i uka da han skal ha fri eller jobbe sent dagen etterpå og ikke sovner ved legging av barn. Jeg tenker han burde tilpasse søvn så han ikke trenger ligge å sove når barna er hjemme og våkne hvertfall siden han er så lite her fra før. Han mener han må få slappe av og sove siden han har sånn jobb. Men han har jo også mange formiddager fri før jobb hvor unga er på skolen. Uansett, han har jo aldri overskudd eller to til å gjøre noe hjemme. Og det har jo normalt sett folk til tross for at de jobber. Kan jeg ikke kreve at han tar 50 % hjemme siden han jobber skift? Jeg jobber jo også... Anonymkode: a2182...0c7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Jeg tar mer enn 50% hjemme selv om heg jobber todelt turnus. Det gjorde jeg da jeg jobbet tredelt også. Jeg er sykepleier, og har en ganske slitsom arbeidsdag. Selvfølgelig jobber jeg i huset også! Anonymkode: e7424...3f7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Jeg er sykepleier i 2-delt turnus. Tar ca 50% hjemme (mer inne, mindre ute og ca alt på det tredje skiftet). Men jeg gjør ca null husarbeid på formiddagen før kveldsvakt eller på fridager. Det gjøres enten på frihelg eller på ettermiddagen etter dagvakt. Det er ikke til å komme bort fra at mannen min misliker at jeg jobber turnus. Han tvinges på mange måter til å stille opp for barna mer enn andre menn, noe han ikke har så mye imot. Det han misliker er at han er bundet til hjemmet om kvelden når jeg er på jobb og må ta barna alene i helgene når jeg jobber. Han ser ikke at jeg er bundet hjemme de kveldene og helgene han gjør ting. Jeg kan ikke med god samvittighet bruke kvelder og helger på meg selv da jeg allerede er så mye borte på de tidspunktene. Han ser heller ikke at det er jeg som følger til lege, helsestasjon, tannlege, optiker og fysioterapeut. I sum er det helt topp at en i familien jobber turnus, men som partner er det mange som bare ser de gangene de selv er låst til hjemmet og glemmer å legge til alle gangene de har "fri" når partner har fri eller dagvakt. Anonymkode: 96fdc...fe3
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er sykepleier i 2-delt turnus. Tar ca 50% hjemme (mer inne, mindre ute og ca alt på det tredje skiftet). Men jeg gjør ca null husarbeid på formiddagen før kveldsvakt eller på fridager. Det gjøres enten på frihelg eller på ettermiddagen etter dagvakt. Det er ikke til å komme bort fra at mannen min misliker at jeg jobber turnus. Han tvinges på mange måter til å stille opp for barna mer enn andre menn, noe han ikke har så mye imot. Det han misliker er at han er bundet til hjemmet om kvelden når jeg er på jobb og må ta barna alene i helgene når jeg jobber. Han ser ikke at jeg er bundet hjemme de kveldene og helgene han gjør ting. Jeg kan ikke med god samvittighet bruke kvelder og helger på meg selv da jeg allerede er så mye borte på de tidspunktene. Han ser heller ikke at det er jeg som følger til lege, helsestasjon, tannlege, optiker og fysioterapeut. I sum er det helt topp at en i familien jobber turnus, men som partner er det mange som bare ser de gangene de selv er låst til hjemmet og glemmer å legge til alle gangene de har "fri" når partner har fri eller dagvakt. Anonymkode: 96fdc...fe3 Her er det jo jeg som gjør alt av følling av barn på ting også, fordi jeg ordner med alt sånt og han synes det er styr med å få det til. Jeg har heller ingen kvelder eller fritid, noensinne, når ungene er på skole jobber jo jeg, mens han som allerede er mye borte prioriterer å bytte fri til å trene på kvelder. Så jeg må ta enda flere kvelder alene med barna. Og gjøre alt i huset da. Når han har fri skal han ha helt fri. Anonymkode: a2182...0c7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Her er det jo jeg som gjør alt av følling av barn på ting også, fordi jeg ordner med alt sånt og han synes det er styr med å få det til. Jeg har heller ingen kvelder eller fritid, noensinne, når ungene er på skole jobber jo jeg, mens han som allerede er mye borte prioriterer å bytte fri til å trene på kvelder. Så jeg må ta enda flere kvelder alene med barna. Og gjøre alt i huset da. Når han har fri skal han ha helt fri. Anonymkode: a2182...0c7 Men da er det jo ikke mannens arbeidstider som er problemet. Det er mannen som er problemet i seg selv! Anonymkode: 96fdc...fe3
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Jeg jobber skift. Er jo både fordeler og ulemper. Ulempene er jo at jeg jobber både ettermiddager og helg, i tillegg til røde dager iblant. Fordelene er jo at jeg har mye fri ellers og midt i uka. Nå er ungene våres ganske store blitt, men tidligere merket jo mannen det mye mer når jeg var på jobb. Prøvde seg på å klage et par ganger, men skjønte jo fort at slik var det bare... Jeg tar nok litt mer i huset i fri periodene mine. Fungerer fint for oss. Anonymkode: a9c1f...981
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men da er det jo ikke mannens arbeidstider som er problemet. Det er mannen som er problemet i seg selv! Anonymkode: 96fdc...fe3 Ja, det er vel litt det jeg prøver å få svar på. For i følge ham blir det slik når man jobber turnus. Anonymkode: a2182...0c7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Det er ikke arbeidstiden til mannen din som er problemet, det er at han har veldig lite energi og overskudd, og velger bruke det lille han har på jobb... Enten er det personligheten hans det er noe galt med, at han prioriterer som han gjør fordi han er en egoist, eller det er helsa hans som ikke er helt 100% og har rett og slett ikke har kapasitet til mer. Jeg jobber skift, og jeg gjør jo det meste på hjemmebane siden jeg har mist et par formiddager i uka fri mens mann og barn er på jobb. Joda, jeg trener og slapper av litt de timene også, men når jeg står opp klokken sju og ikke skal på jobb før halv tre-tre så har jeg tid til å vaske klær, rydde, gjøre husarbeid og handle også. Det meste av barnas ting som tannlege o.l. legges jo til dagene jeg har kveldsvakt så ingen av oss trenger ta fri fra jobb for å følge til sånt. Mannen synes nok det er litt pes at jeg jobber kveld, da må han både lage middag, kjøre til fritidsaktiviteter og legge barna, men jeg synes det er deilig å komme hjem til sovende barn et par ganger i uka Mannen har sagt det også, at det er koselig å ha disse kveldene alene med barna, det skaper et bånd dem i mellom som kanskje ikke hadde vært der om jeg var hjemme hver kveld. Anonymkode: aab0f...513
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja, det er vel litt det jeg prøver å få svar på. For i følge ham blir det slik når man jobber turnus. Anonymkode: a2182...0c7 Nei, det blir slik om man er egoist og jobber turnus. Anonymkode: 96fdc...fe3
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke arbeidstiden til mannen din som er problemet, det er at han har veldig lite energi og overskudd, og velger bruke det lille han har på jobb... Enten er det personligheten hans det er noe galt med, at han prioriterer som han gjør fordi han er en egoist, eller det er helsa hans som ikke er helt 100% og har rett og slett ikke har kapasitet til mer. Jeg jobber skift, og jeg gjør jo det meste på hjemmebane siden jeg har mist et par formiddager i uka fri mens mann og barn er på jobb. Joda, jeg trener og slapper av litt de timene også, men når jeg står opp klokken sju og ikke skal på jobb før halv tre-tre så har jeg tid til å vaske klær, rydde, gjøre husarbeid og handle også. Det meste av barnas ting som tannlege o.l. legges jo til dagene jeg har kveldsvakt så ingen av oss trenger ta fri fra jobb for å følge til sånt. Mannen synes nok det er litt pes at jeg jobber kveld, da må han både lage middag, kjøre til fritidsaktiviteter og legge barna, men jeg synes det er deilig å komme hjem til sovende barn et par ganger i uka Mannen har sagt det også, at det er koselig å ha disse kveldene alene med barna, det skaper et bånd dem i mellom som kanskje ikke hadde vært der om jeg var hjemme hver kveld. Anonymkode: aab0f...513 Ja, det båndet er nok bra. Her er det jo mamma for alle pengene siden drt er jeg som er her og er tilgjengelig. Min mann bare roter bort tiden før jobb, evt sover han da og til han skal på jobb. Kombinert helse og ego her kanskje da. Var bedre før nemlig, han gjorde mer og sov mindre da. Anonymkode: a2182...0c7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 Det høres ut som du har en leieboer, ikke en mann som er en del av familien.. Anonymkode: 96fdc...fe3
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det høres ut som du har en leieboer, ikke en mann som er en del av familien.. Anonymkode: 96fdc...fe3 Nettopp slik det føles! Anonymkode: a2182...0c7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Jeg har ikke hatt mann som jobber turnus, men jeg har hatt mann som jobbet mye borte og kunne være borte i flere dager av gangen. Da reiste han rundt, sov på hotell, var ute og spiste, koste seg med en øl til maten og kunne legge seg i ren seng hver kveld. Mens jeg var hjemme og holdt skuta igang. Problemet var aldri at han var mye borte. Problemet var alt han aldri gjorde når han først var hjemme. Han kompenserte aldri for at han jobba mye. Tok aldri ungene ekstra så jeg kunne slappe av, tok aldri huset, plenen vokste seg vill, vaska ikke gulver (selvom jeg var gravid med bekkenløsning/symfyseløsning) etc. Det er rett og slett egoisme, ikke arbeidstider. Anonymkode: 7ec33...05b
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 Jeg jobber turnus selv. Er slapp og daff de gangene jeg jobber natt. Men i deres tilfelle høres det bare ut som mannen er bare lat. Det kan jo faktisk også være at turnus ikke er noe for ham. Anonymkode: b2322...349
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ser dere på det som en fordel eller ulempe at partneren jobber skift? Hva er fordeler og ulemper for dere? Jeg synes det er no drit. Men ser jo også noen fordeler. Vi blir jo litt slaver av hans plan, jobber han tidlig må jo jeg ta barna da, og samme på kveld. Og han jobber jo helger og røddager. Ingen differensiering der. Føler ikke jeg har frihet til å gjøre noe de kveldene før tidligvaktene hans heller for da legger han seg før eldste barnet. Og når han har senvakt er jeg jo låst hjemme. Trøtt er han også. Sover mye på sofaen etter jobb. Føler i bunn og grunn meg litt som en alenemor hvor det av og til finnes er annet voksen menneske i hus. Han gjør lite hjemme, men handler og lager mat de dagene han ikke jobber sent siden han er tidligst ferdig da. Og det er jo eneste fordelen da. Ikke har han noe forståelse for at det kan oppleves kjipt for oss andre heller. Jeg sitter jo alene stort sett hver eneste kveld unntatt en til to dager i uka da han skal ha fri eller jobbe sent dagen etterpå og ikke sovner ved legging av barn. Jeg tenker han burde tilpasse søvn så han ikke trenger ligge å sove når barna er hjemme og våkne hvertfall siden han er så lite her fra før. Han mener han må få slappe av og sove siden han har sånn jobb. Men han har jo også mange formiddager fri før jobb hvor unga er på skolen. Uansett, han har jo aldri overskudd eller to til å gjøre noe hjemme. Og det har jo normalt sett folk til tross for at de jobber. Kan jeg ikke kreve at han tar 50 % hjemme siden han jobber skift? Jeg jobber jo også... Anonymkode: a2182...0c7 Jeg la ut noe lignende for et år siden, der jeg spurte hva jeg kunne forvente at mannen gjorde hjemme på dagtid når han jobbet sent. Fikk til svar at jeg ikke kunne forvente noe. Selv måtte jeg da ta huset etter arbeidstid med barna hjemme. Min mann har også tendens til å sove bort formiddagen etter at barna er sendt på skolen. Noe jeg synes er en uting, da det er nok å gjøre hjemme. Når jeg har fri så prøve jeg alltid å få unna noe husarbeid som har måtte vente litt ol. Anonymkode: e6621...890
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 Jeg har en mann som reiser mye. Ikke turnus, men fortsatt sammenlignbart. Han er mye borte og når han da er hjemme er han opptatt av å kompensere for at han ikke får gjort noe når han er borte. Som han sier selv, hvis vi skal gjøre like mye må han gjøre mer enn halvparten når han er hjemme. Jeg jobber mye selv, og reiser litt innimellom. Da tar han alt hjemme. Nå driver ikke vi og fører noe regnskap, men det trenger vi heller ikke. Vi sørger begge to for det som skal til for å drive familien og husholdningen. Kjøring hit og dit, vasking, rydding, utearbeid, middagslagingen, handling, lekser osv. Mannen din er bare en lat egoist. Det har ingenting med turnus eller jobb å gjøre. Anonymkode: a6541...8b3
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke hatt mann som jobber turnus, men jeg har hatt mann som jobbet mye borte og kunne være borte i flere dager av gangen. Da reiste han rundt, sov på hotell, var ute og spiste, koste seg med en øl til maten og kunne legge seg i ren seng hver kveld. Mens jeg var hjemme og holdt skuta igang. Problemet var aldri at han var mye borte. Problemet var alt han aldri gjorde når han først var hjemme. Han kompenserte aldri for at han jobba mye. Tok aldri ungene ekstra så jeg kunne slappe av, tok aldri huset, plenen vokste seg vill, vaska ikke gulver (selvom jeg var gravid med bekkenløsning/symfyseløsning) etc. Det er rett og slett egoisme, ikke arbeidstider. Anonymkode: 7ec33...05b Ja, det er nettopp dette. Han mener det at han jobber mye (han jobber jo ikke flere timer enn meg, bare dumme tider så han er mye borte når vi er hjemme) gjør at han må få slappe av mer hjemme. Virker ikke som han skjønner at jeg da sitter igjen med alle oppgavene i tillegg tilmin jobb og at jeg da aldri får fri. Er liksom "belønning" nok for meg at jeg er hjemme i hans hode, da har jeg liksom fri. Anonymkode: a2182...0c7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg har en mann som reiser mye. Ikke turnus, men fortsatt sammenlignbart. Han er mye borte og når han da er hjemme er han opptatt av å kompensere for at han ikke får gjort noe når han er borte. Som han sier selv, hvis vi skal gjøre like mye må han gjøre mer enn halvparten når han er hjemme. Jeg jobber mye selv, og reiser litt innimellom. Da tar han alt hjemme. Nå driver ikke vi og fører noe regnskap, men det trenger vi heller ikke. Vi sørger begge to for det som skal til for å drive familien og husholdningen. Kjøring hit og dit, vasking, rydding, utearbeid, middagslagingen, handling, lekser osv. Mannen din er bare en lat egoist. Det har ingenting med turnus eller jobb å gjøre. Anonymkode: a6541...8b3 Var det jeg fryktet. Jeg har vært på to jobbreiser selv etter vi fikk barn. Da måtte han ta ut ferie mens jeg var borte, og han gjorde ikke noe av det jeg normalt gjør. Så fant hauger med klesvask, støv og rot når jeg kom hjem. Så helgen jeg kom hjem var det ikke mye avslapping, da måtte jeg ta etter en ukes hjemmejobb. Han ser ikke hva som trengs heller, må få beskjed om ting som skal gjøres, selv da gjør han det ikke (han liker ikke å bli fortalt hva han skal gjøre). Anonymkode: a2182...0c7
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. august 2022 #19 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det er nettopp dette. Han mener det at han jobber mye (han jobber jo ikke flere timer enn meg, bare dumme tider så han er mye borte når vi er hjemme) gjør at han må få slappe av mer hjemme. Virker ikke som han skjønner at jeg da sitter igjen med alle oppgavene i tillegg tilmin jobb og at jeg da aldri får fri. Er liksom "belønning" nok for meg at jeg er hjemme i hans hode, da har jeg liksom fri. Anonymkode: a2182...0c7 Han jobber faktisk sannsynligvis færre timer enn deg. Det er absolutt ingen grunn til at han ikke skal gjøre like mye som deg.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden): Han jobber faktisk sannsynligvis færre timer enn deg. Det er absolutt ingen grunn til at han ikke skal gjøre like mye som deg. Ja, det har du faktisk rett i. Han jobber færre timer, og færre dager i uka i snitt. Anonymkode: a2182...0c7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #21 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg la ut noe lignende for et år siden, der jeg spurte hva jeg kunne forvente at mannen gjorde hjemme på dagtid når han jobbet sent. Fikk til svar at jeg ikke kunne forvente noe. Selv måtte jeg da ta huset etter arbeidstid med barna hjemme. Min mann har også tendens til å sove bort formiddagen etter at barna er sendt på skolen. Noe jeg synes er en uting, da det er nok å gjøre hjemme. Når jeg har fri så prøve jeg alltid å få unna noe husarbeid som har måtte vente litt ol. Anonymkode: e6621...890 Så siden noen på et anonymforum sa at han ikke trengte å bidra så slo du deg til ro med at han oppfører seg som du er moren hans? Anonymkode: 04367...38f
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #22 Skrevet 22. august 2022 Her jobbet vi begge turnus når ungene var små. Har alltid delt ganske likt på ting. Den som har vært hjemme har tatt det som trengs av oppfølging av barn, rengjøring, handling eller annet forefallende arbeid. Utfordringen her kom når mannen begynte i jobb kun på dagtid. Første tiden ble det til at jeg alltid gjorde rent, siden jeg hadde noen formiddager fri. Dette ble endret ganske fort til at vi nå tar en etasje hver. Når det blir gjort er helt opp til hver av oss. Det daglige "rotet" deler vi fortsatt på. Anonymkode: 1c1fa...e5d
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #23 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Så siden noen på et anonymforum sa at han ikke trengte å bidra så slo du deg til ro med at han oppfører seg som du er moren hans? Anonymkode: 04367...38f Slo meg ikke til ro med det nei. Jeg har sagt ifra hvilke forventinger jeg har når han er hjemme på dagtid. Skal feks ikke være nødvendig at jeg kommer hjem til en stue og kjøkken som ikke ser ut. Anonymkode: e6621...890
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå