Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Vi hadde i vår konfirmasjon for vårt tredje barn, og vi merka denne gangen at flere av de som var invitert ikke prioriterte å komme da de hadde jo vært to ganger før....det var merkelige grunner for å takke nei som "skal på hytten den helgen" eller "skal være barnevakt for noen venner". Vi har liten familie så vi er ikke så mange så det merkes jo når flere ikke kommer. Kjenner veldig på skuffelsen og blir litt "barnslig" merker jeg. Prioriterer dere konfirmasjon? Og da mener jeg selvfølgelig innen for rimelighetens grenser og at folk ikke må fly i en dag eller bruke tusenvis. Anonymkode: 36cb9...c2a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei. Anonymkode: a33e8...676 Hvorfor ikke om det er familie? Anonymkode: 36cb9...c2a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor ikke om det er familie? Anonymkode: 36cb9...c2a Fordi det er kjedelig. Prioriterer kun de vi liker. Anonymkode: a33e8...676
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Selvfølgelig! Har tilogmed prioritert det da jeg var høygravid, kjempedårlig og måtte kjøre bil i 8 timer for å komme dit. Anonymkode: 5194d...4c6
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fordi det er kjedelig. Prioriterer kun de vi liker. Anonymkode: a33e8...676 Aha....du høres jo særdeles hyggelig ut. Anonymkode: 36cb9...c2a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Fordi det er kjedelig. Prioriterer kun de vi liker. Anonymkode: a33e8...676 Du er klar over at livet ikke bare består av å gjøre morsomme ting? Anonymkode: 19c01...e0c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 Jeg får innerst inne både mark og kløe av konfirmasjonen som institusjon. Men jeg ville ikke ha dratt på hytta eller tatt et barnevaktoppdrag i stedet. Det er dårlig gjort mot 15-åringen. Anonymkode: 2e8ea...6ca
Ekspatt Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg får innerst inne både mark og kløe av konfirmasjonen som institusjon. Men jeg ville ikke ha dratt på hytta eller tatt et barnevaktoppdrag i stedet. Det er dårlig gjort mot 15-åringen. Anonymkode: 2e8ea...6ca Som konsept, liksom? Hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du er klar over at livet ikke bare består av å gjøre morsomme ting? Anonymkode: 19c01...e0c Det er da et valg hun har, men du kan jo mislike det eller like det så mye du gidder. Konfirmasjoner og lignende er ikke blant de ting et liv MÅ bestå av. Selskaper og tradisjoner er tross alt valgfri. Anonymkode: 2e8ea...6ca
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 Ekspatt skrev (Akkurat nå): Som konsept, liksom? Hvorfor? Fordi det 1) stammer fra en diskriminerende obligatorisk kristen institusjon som var ledd i tvungen trosopplæring, 2) er en totalt prematur feiring av «voksenhet» der det ville ha vært mer naturlig å feire 18-årsdagen, og 3) har utartet til de villeste fråtserier og gaveorgier med pengebeløp opp mot en halv årslønn - til et barn. Absurd. Anonymkode: 2e8ea...6ca
Ekspatt Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi det 1) stammer fra en diskriminerende obligatorisk kristen institusjon som var ledd i tvungen trosopplæring, 2) er en totalt prematur feiring av «voksenhet» der det ville ha vært mer naturlig å feire 18-årsdagen, og 3) har utartet til de villeste fråtserier og gaveorgier med pengebeløp opp mot en halv årslønn - til et barn. Absurd. Anonymkode: 2e8ea...6ca 1-Heldigvis har vi for lengst fått et godt alternativ til kristen konfirmasjon. Bedre, spør du meg, men her er folk ulike. 2-Jeg har aldri opplevd det som feiring av voksenhet, men modning, mer selvstendighet, nytt kapittel m.m. Selv om ikke alle 14- og 15-åringer er helt «der», er det mange som er det. 3-De som fråtser i kapitalismens møkkaorgier er gjerne oppvokst i det allerede. Igjen blir dette hva man gjør det til, og det finnes heldigvis mange som ikke gjør det på den måten i det hele tatt.
TinaK 1990 Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 Selvfølgelig!! Hyggelig også å være sammen med storfamilien vi ikke ser like ofte
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 Ekspatt skrev (29 minutter siden): 1-Heldigvis har vi for lengst fått et godt alternativ til kristen konfirmasjon. Bedre, spør du meg, men her er folk ulike. 2-Jeg har aldri opplevd det som feiring av voksenhet, men modning, mer selvstendighet, nytt kapittel m.m. Selv om ikke alle 14- og 15-åringer er helt «der», er det mange som er det. 3-De som fråtser i kapitalismens møkkaorgier er gjerne oppvokst i det allerede. Igjen blir dette hva man gjør det til, og det finnes heldigvis mange som ikke gjør det på den måten i det hele tatt. Enig i nr 1, det har fjernet seg fra kirken, men mange velger jo fortsatt den gamle formen, og da må jeg sette på meg finkjolen for å sitte og høre en gudstjeneste som tørker meg mothårs. 2) Hvis du aldri har opplevd «velkommen i de voksnes rekker» eller tilsvarende som del av ritualet, så gratulerer. Jeg syns det pushes veldig fram som overgangsrite. 3) om de var sånn fra før eller ikke er nå så sin sak, faktum er at ungdommene sammenligner. Og dette skaper helt merkelige og urealistiske forventninger, samt et forkvakla forhold til penger og hva som skal til for å tjene dem. Anonymkode: 2e8ea...6ca
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #19 Skrevet 22. august 2022 Ja. Events som en person kun opplever (forhåpentligvis) bare en gang prioriteres. Når man ikke kan svare «vi tar det senere», så strekker man seg langt i min verden Anonymkode: 7c0e0...ad7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 ja. virkelig. Anonymkode: 5c68c...476
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #21 Skrevet 22. august 2022 Klart det prioriteres. Anonymkode: ff65a...642
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #22 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Enig i nr 1, det har fjernet seg fra kirken, men mange velger jo fortsatt den gamle formen, og da må jeg sette på meg finkjolen for å sitte og høre en gudstjeneste som tørker meg mothårs. 2) Hvis du aldri har opplevd «velkommen i de voksnes rekker» eller tilsvarende som del av ritualet, så gratulerer. Jeg syns det pushes veldig fram som overgangsrite. 3) om de var sånn fra før eller ikke er nå så sin sak, faktum er at ungdommene sammenligner. Og dette skaper helt merkelige og urealistiske forventninger, samt et forkvakla forhold til penger og hva som skal til for å tjene dem. Anonymkode: 2e8ea...6ca At noen barn velger kirken og noen borgerlig konfirmasjon må du bare svelge unna altså, man støtter familiens tenåringer selv om man ikke er helt enig i alle valgene de tar. Konfirmasjon er en overgangsrite, i dagens samfunn hvor man ikke er voksen før man er 18-20 år er det nok mer en overgang fra barn til ungdom, men det er helt greit. Når det kommer til penger så er oppdragelsen til barna helt avgjørende for hvordan dette blir. Vi er en ganske liten familie med helt ordinære arbeidere. Det er lærere, sykepleiere, elektrikere, tømrere, sosionom osv, ikke en eneste veldig høytlønnet person i hele storfamilien. Så da datteren min ble konfirmert i fjor fikk hun til sammen 21.000 kr og var strålende fornøyd med det. Selv om hun har en venninne som fikk over 80.000 er det ingen sure miner, for i venninnens store familie er det flere med gode lønninger og helt andre gavebudsjetter enn i vår. Det må vi lære ungene våre altså. Barn som vokser opp i jordnære familier med helt normal pengebruk forventer ikke en "halv årslønn" i konfirmasjonsgave. Anonymkode: 87838...a27
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #23 Skrevet 22. august 2022 Prioriterer konfirmasjon til nær familie og de som ellers bor i nærheten. Orker ikke å kjøre 7 timer for å dra i konfirmasjon til min fetters stebarn som jeg aldri har møtt. Da sender jeg heller gave og regner med at konfirmanten er fornøyd med det. Anonymkode: c3304...018
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #24 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er da et valg hun har, men du kan jo mislike det eller like det så mye du gidder. Konfirmasjoner og lignende er ikke blant de ting et liv MÅ bestå av. Selskaper og tradisjoner er tross alt valgfri. Anonymkode: 2e8ea...6ca Greit nok at man ikke må, men vil man være er relativt trivelig menneske som familien orker å ha noe med så bør man dra hodet sitt ut av sin egen bak og bidra litt på ting som ikke føles så lystbetont ut også. Men for all del hadde jeg hatt en slik i familien så hadde jeg ikke sagt noe om vedkommende ikke kom i f.eks en konfirmasjon, men hun hadde heller aldri blitt bedt på ting som hun kanskje hadde syntes var hyggelig å delta i. Anonymkode: 19c01...e0c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #25 Skrevet 22. august 2022 Det kommer jo an på hvem det er. Hvis det er damilie eller venner jeg er glad i prioriterer jeg det høyt, om det er noen som ikke betyr så mye for meg vurderer jeg mer om jeg tror det blir hyggelig ol. Anonymkode: e339d...da2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå