Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #51 Skrevet 22. august 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Kan du slutte nå? Hvorfor skal hun slutte? Alt hun skriver er riktig. Du kan ikke starte tråder om du ikke vil ha svar. Anonymkode: 096cf...c71
Blondzilla Skrevet 22. august 2022 #52 Skrevet 22. august 2022 Jeg har en sønn med autisme som nesten ikke var på skolen i 4. og 5. klasse. Dette oppsto av lærerbytte og fullstendig manglende oppfølging. Han begynte å kaste opp daglig, fikk store søvnvansker, selvskadet og utagerte voldsomt hjemme. Jeg forsøkte selvsagt å få han av gårde på skolen. Har bokstavelig talt slept han bort dit. Han har forsøkt å hoppe ut av bilen i fart. Ideelt sett burde han gått på en skole for høytfungerende autister, men det eksisterer ikke i det hele tatt på barnetrinnet i Oslo. Jeg har derfor søkt han inn på en skole for barn med sosiale og emosjonelle vansker, men fått avslag begge ganger, da det er dobbelt så mange søkere som spesialskole/gruppe plasser i Oslo. Jeg er selv spesialpedagog og har hatt utallige møter med skolen der jeg har omtrent veileder personal i hvordan de skal møte han. Han går nå i 7.klasse, og det ser ut til å løse seg nå. Det handlet om riktig tilrettelegging, som kan være svært vanskelig å få til på en god måte i ordinær skole. Å si at skolevegring handler om foreldre som lar barna være hjemme er rett og slett pisspreik.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #53 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Igjen en merkelig trå. Jeg vil jo tro at fruktbare diskusjoner tar utgangspunkt i sak "Hva tror dere er årsak til skolevegring?" og der brukere kan diskuterer med hverandre. Legger man til en "Opplys meg" blir jo saken drei til å skulle overbevise noen og da mister man den fruktbare diskusjonen. Hadde man hatt en god diskusjon med relevante linker og brukeres erfaring ville kanskje noen av deltagerne i tråden lært noe nytt som gjorde at de kanskje fikk andre verktøy til å møte barn med skolevegring i sin krets, eller deres foreldre. Slik det er nå er ikke dette en diskusjon, men en krangel. I en diskusjon er ikke målet å overbevise noen, men at gi alle mulighet til økt kunnskap. Det er mulig du tenker at du bedre forumet ved å hele tiden ligge på grensen av det akseptable og trakke på tær som allerede er ømme. Men det å lage tråder om vanskelige problemstillinger og deretter sementere fordommer har rekkevidde utover underholdningsverdien din. Søker man på skolevegring på nett kan denne tråden komme opp og sårbare barn og foreldre kan lese dette og trekkes enda mer ned. Det er klart hjemmet er en del av bilde ved skolevegring og kan i noen tilfeller være en del av utfordringen eller løsningen, men skolevegring er et vanskelig, sammensatt og individuelt tema. I noen tilfeller peker skolen på hjemmet fordi de ønsker å ta bort fokus fra sin egen tilkortkommethet og dette ødelegger også samarbeidet og forståelsen. Det er viktig at man legger bort fordommene rundt skolevegring slik at man kan komme videre i å hjelpe de som sliter med dette. Fordomsfulle og bastante konklusjoner virker mot sin hensikt på områder der man burde trå mye mer varsomt. Anonymkode: 9ad14...441 🙏🏻 Takk for at du tok deg tiden til å skrive dette. Det overordnede målet burde alltid være: hvordan kan man hjelpe barnet/ungdommen, og familien, på best mulig måte. Å ha en mening, fordom eller påstand bidrar ikke til noe, tvert i mot gjør den det i mange tilfeller verre. Det har jeg kjent på kroppen. Heldigvis ble vi ivaretatt av dyktige fagpersoner, men veien dit var lang og fordommene sitter løst hos enkelte. Man burde virkelig rundt enkelte emner stille seg selv spørsmålet hva en faktisk bidrar med og ha i bakhodet at man ikke alltid vet alt når en er på utsiden og ytringsfrihet er ikke det samme som ytringsplikt. Anonymkode: 394b2...4db
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #54 Skrevet 22. august 2022 Jeg sliter med å forstå folk som, når de møter tema de helt tydelig ikke har kunnskap om, velger svaret som er mest nedlatende og fordomsfullt fremfor å lytte til eksperter og de som er rammet. Gjør det noe med selvfølelsen deres? Er det godt å sette andre i negativt lys? Er det forenkling fordi man ikke evner å se kompleksiteten? I tillegg kommer forsøkene på gaslighting for å rettferdiggjøre synet sitt. Anonymkode: 893b6...d77
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #55 Skrevet 22. august 2022 Hvor ble det av HI her? Anonymkode: 61d58...c3a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #56 Skrevet 22. august 2022 Det er nok mange grunner. Men en åpenbar grunn jeg kan tenke meg er at i motsetning til på 80- og 90-tallet der en kun fikk informasjon via aviser, bøker og tv-kanaler, ligger nå alt tilgjengelig overalt på nett. Skolene er håpløst UTADERTE. Svart-hvitt-kopier der en skal skrive ord, lære på en kjedelig måte. Ingenting har blitt bedre i skolen siden nittitallet. Det er ikke kommet skolemat, det er ikke en gang frukt på skolen barna mine går. Barna kommer inn som entusiastiske engasjerte nysgjerrige barn, og skal knekkes og brytes ned i skolen. Det sier jeg, som gikk ut av videregående med 5,5 i snitt, og har mastergrad med karakteren A. Skolen var DRITT da vi var små og er dritt nå. Videregående var det eneste som var interessant, men det var fordi jeg kom inn på det som var den beste videregående på den tiden i Oslo, og hadde de kuleste lærerne, som var ENGASJERTE. Halvparten av lærerne jeg hadde var forfattere av lærebøkene vi brukte! DET var gøy. Dessuten kunne man i større grad velge fag, og man møtte kule folk man skapte langvarige vennskap med. Men på ungdomsskolen og barneskolen var det middelmådige lærere som ikke evnet å engasjere. Jeg har både vikariert i ulike skoler under min utdanning, og har nå barn i barneskolen, og baserer mitt inntrykk på dette. Anonymkode: 70fd1...465
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #57 Skrevet 22. august 2022 Norsk skole er noe dritt, så at det ikke er flere som ikke skulker er jo ganske imponerende Anonymkode: 70fd1...465
Gjest NotNaomi Skrevet 22. august 2022 #58 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Det er nok mange grunner. Men en åpenbar grunn jeg kan tenke meg er at i motsetning til på 80- og 90-tallet der en kun fikk informasjon via aviser, bøker og tv-kanaler, ligger nå alt tilgjengelig overalt på nett. Skolene er håpløst UTADERTE. Svart-hvitt-kopier der en skal skrive ord, lære på en kjedelig måte. Ingenting har blitt bedre i skolen siden nittitallet. Det er ikke kommet skolemat, det er ikke en gang frukt på skolen barna mine går. Barna kommer inn som entusiastiske engasjerte nysgjerrige barn, og skal knekkes og brytes ned i skolen. Det sier jeg, som gikk ut av videregående med 5,5 i snitt, og har mastergrad med karakteren A. Skolen var DRITT da vi var små og er dritt nå. Videregående var det eneste som var interessant, men det var fordi jeg kom inn på det som var den beste videregående på den tiden i Oslo, og hadde de kuleste lærerne, som var ENGASJERTE. Halvparten av lærerne jeg hadde var forfattere av lærebøkene vi brukte! DET var gøy. Dessuten kunne man i større grad velge fag, og man møtte kule folk man skapte langvarige vennskap med. Men på ungdomsskolen og barneskolen var det middelmådige lærere som ikke evnet å engasjere. Jeg har både vikariert i ulike skoler under min utdanning, og har nå barn i barneskolen, og baserer mitt inntrykk på dette. Anonymkode: 70fd1...465 Hva ville du forandret på? Bedre lærere og mat på skolen? Mer?
Gjest NotNaomi Skrevet 22. august 2022 #59 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Norsk skole er noe dritt, så at det ikke er flere som ikke skulker er jo ganske imponerende Anonymkode: 70fd1...465 Hvordan ville du skolen skulle vært i Norge?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #60 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Kan du sitere det i linken som du mener støtter ditt syn? Anonymkode: 3bcae...b88 Hvorfor vil du ikke svare på dette NotNaomi? Anonymkode: 3bcae...b88
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #61 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Kan du sitere det i linken som du mener støtter ditt syn? Anonymkode: 3bcae...b88 @NotNaomidet hadde vært spennende å se den linken. Anonymkode: 096cf...c71
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #62 Skrevet 22. august 2022 NotNaomi skrev (7 timer siden): Fortell meg årsaker og hvilke eksempler dere har og vet om. Ordet er deres. Lærer. Vi har strevd i 4 år. Lærer har ikke tatt oss på alvor i det hele tatt. Nektet å snakke med oss. Vi har gitt opplysninger til skolen før skolestart at barnet har fobi, angst, traumer, for tidlig født, høysensitive. Dette har lærer rett og slett ignorert. Har fått beskjed om at det ikke fins ressurser. Vært på tusen møter. Endelig har det vær tutskiftninger av skoleinnspektør, bupp, ppt og lærer. Endelig klarer barnet å gå på skolen. Læreren ta hensyn og tilrettelegger. Barnet er nå på skolen hver eneste dag. Så enkelt ble det løst. En trygg lærer som er der. Tør å ha kontakt med foreldrene. Anonymkode: 66161...fdf
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #63 Skrevet 22. august 2022 NotNaomi skrev (7 timer siden): Takk. Da fikk jeg bekreftet at det ofte var problemer i hjemmet på flere måter. Også at det det var udefinerte årsaker. Veldig mange barn synes det er skummelt på skolen. Føler seg utrygge i klasserommet. Med engang foreldre forteller sette til skolen, da sender skolen bekymringsmelding til barnevernet. Ubegrunnet. Fins mange grupper på Facebook om skolevegring. Alle har problemer PÅ skolen, ikke hjemme. Anonymkode: 66161...fdf
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #64 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det hun skriver er jo sant. Hvis du faktisk ønsker å lære, må du faktisk stille med åpent sinn og ta til deg informasjonen du får. All informasjonen, ikke bare fragmenter som passer deg. Jeg la også merke til at du pent hoppet bukk over mitt svar om årsaken til skolevegring som var 100 % skolen sin skyld, noe som ikke passet dine fordommer om at det er hjemmet sin feil. Anonymkode: 32fdf...c2a Godt svart. ❤️ Anonymkode: 66161...fdf
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #65 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Norsk skole er noe dritt, så at det ikke er flere som ikke skulker er jo ganske imponerende Anonymkode: 70fd1...465 Men nå er det ikke skulking som diskuteres her. Anonymkode: 47b17...bac
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #66 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (På 22.8.2022 den 15.59): Hva ville du forandret på? Bedre lærere og mat på skolen? Mer? Hele opplegget. Skolen, i form av at man sitter ved pulten og har fag til visse klokkeslett, er voldsomt utdatert. Man kunne gjøre det litt mer som Montessori, gjøre det interessant for barna, tenke ut av boksen. Mer tverrfaglig, vise hvordan fag ikke er enkeltstående ting, men vevd sammen i samfunnet. Lært mer samfunnsnyttige ting. Lært om hvordan man finner roen, kanskje hatt litt meditasjon. Koding fra tidlig alder. Lista er lang Anonymkode: 70fd1...465
Gjest NotNaomi Skrevet 23. august 2022 #67 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hele opplegget. Skolen, i form av at man sitter ved pulten og har fag til visse klokkeslett, er voldsomt utdatert. Man kunne gjøre det litt mer som Montessori, gjøre det interessant for barna, tenke ut av boksen. Mer tverrfaglig, vise hvordan fag ikke er enkeltstående ting, men vevd sammen i samfunnet. Lært mer samfunnsnyttige ting. Lært om hvordan man finner roen, kanskje hatt litt meditasjon. Koding fra tidlig alder. Lista er lang Anonymkode: 70fd1...465 Vet du om andre land som er foregangsland i så måte?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #68 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Hele opplegget. Skolen, i form av at man sitter ved pulten og har fag til visse klokkeslett, er voldsomt utdatert. Man kunne gjøre det litt mer som Montessori, gjøre det interessant for barna, tenke ut av boksen. Mer tverrfaglig, vise hvordan fag ikke er enkeltstående ting, men vevd sammen i samfunnet. Lært mer samfunnsnyttige ting. Lært om hvordan man finner roen, kanskje hatt litt meditasjon. Koding fra tidlig alder. Lista er lang Anonymkode: 70fd1...465 Helt enig! MEN, da trengs det langt flere ressurser i skolen! Lærere, og andre ansatte, jobber seg syke. Kravene fra skoleeiere, politikere og foreldre blir bare større og større! Anonymkode: 0d49d...196
Gjest Danida Skrevet 23. august 2022 #69 Skrevet 23. august 2022 NotNaomi skrev (2 timer siden): Vet du om andre land som er foregangsland i så måte? Finland
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå