Gå til innhold

Ok! Opplys meg om hva skolevegring handler om!

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Jeg skriver og kommenterer på dine svar i tråden da det er av høyeste relevans til det du spør om i hi. Du vil opplyses, men er ikke villig til å ta til deg informasjon utover det du mener bekrefter dine antagelser.

Kan du slutte nå? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Kan du slutte nå? 

Hvorfor skal hun det? Hun refererer hendelsene korrekt og  i riktig rekkefølge. 

Skrevet

Kan du slutte nå? 

Akkurat hva er galt med å svare deg på det du spør om? Du vil bli opplyst?

Anonymkode: 61d58...c3a

Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Kan du slutte nå? 

Du ber om å bli opplyst, og det er det hun gjør.

Anonymkode: 3bcae...b88

Skrevet
NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Kan du slutte nå? 

Det hun skriver er jo sant. Hvis du faktisk ønsker å lære, må du faktisk stille med åpent sinn og ta til deg informasjonen du får. All informasjonen, ikke bare fragmenter som passer deg. Jeg la også merke til at du pent hoppet bukk over mitt svar om årsaken til skolevegring som var 100 % skolen sin skyld, noe som ikke passet dine fordommer om at det er hjemmet sin feil.

Anonymkode: 32fdf...c2a

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det hun skriver er jo sant. Hvis du faktisk ønsker å lære, må du faktisk stille med åpent sinn og ta til deg informasjonen du får. All informasjonen, ikke bare fragmenter som passer deg. Jeg la også merke til at du pent hoppet bukk over mitt svar om årsaken til skolevegring som var 100 % skolen sin skyld, noe som ikke passet dine fordommer om at det er hjemmet sin feil.

Anonymkode: 32fdf...c2a

Av de hyppigste årsakene var problemer i hjemmet. I forrige tråd skrev jeg at det ville være interessant å se på hjemmene. 

Så det var åpenbart ikke fordommer. Jeg er helt åpen for å lese de med andre erfaringer i denne tråden. 

Endret av NotNaomi
Skrevet

Det finnes jo ikke én årsak til skolevegring, det finnes mange 

Noen skyldes kanskje veike foreldre som du tror, men det betyr ikke at det er eneste grunnen.

Jeg kjenner to tilfeller. Ene er en ungdomsskolejente med tourettes og angst. Skolen ble et mareritt for henne. Mobbet, ingen venner, veldig utrygg. Så kom diagnosene hennes på toppen. Hun ble jo tvunget på skolen, men hun lærte absolutt ingenting der. Hun gikk inn i sin egen boble og satt og telte minutter, stolbein osv inni seg så tiden gikk mot at hun kom seg vekk fra situasjonen. Til slutt nektet hun å gå....

Andre er et barneskolebarn med traumer og angst. Hun klarte ikke være der. Mammaen fulgte, kjørte, var der sammen med henne, men hun nektet mer og mer. Her skyldtes det i stor grad hjemmeforhold, men mor skilte seg fra en voldelig og manipultiv far, og barnet slet mellom de to.

Jeg tror ikke friske barn uten problemer på skolen plutselig får skolevegring, men alle slags diagnoser hos barnet, og alle slags problemer på skolen kan utløse det.

Jeg vil tro veike foreldre er en veldig liten del av problemet.

Anonymkode: eea3b...868

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Av de hyppigste årsakene var problemer i hjemmet. I forrige tråd skrev jeg at det ville være interessant å se på hjemmene. 

Så det var åpenbart ikke fordommer. Jeg er helt åpen for å lese de med andre erfaringer i denne tråden. 

Det er jo her alle påpeker at dette er, nettopp fordommer, og ber deg underbygge hvor eller hva du har lest som støtter utsagnet om at de hyppigste årsakene er i hjemmet. 

Anonymkode: f87a0...400

Skrevet

Du er ganske fordomsfull, i hvert fall så fremstår du sånn her inne.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo her alle påpeker at dette er, nettopp fordommer, og ber deg underbygge hvor eller hva du har lest som støtter utsagnet om at de hyppigste årsakene er i hjemmet. 

Anonymkode: f87a0...400

Les linken i starten av denne tråden du også. 

Skrevet

Du har fått info i denne tråden, men likevel fortsetter du å kverne på den ene bittelille tingen du fortsatt mente var mest relevant sist. Selv om det altså med all tydelighet viser seg at du tar feil. Hva er det du ikke skjønner her? 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Den støtter jo ikke dine påstander. 

Skrevet
NotNaomi skrev (7 minutter siden):

Skulle ønske du var åpen for at din oppfatning rundt dette ikke er helt rett. Jeg tror deg på at du oppfatter ting slik du hevder og at du oppriktig tror på det du sier . Det som blir utfordringen er at når din oppfatning avviker så mye fra andres blir en diskusjon og forsøk på å «opplyse» deg fånyttes. 

Skrevet

Kan du sitere det i linken som du mener støtter ditt syn?

Skrevet
NotNaomi skrev (10 minutter siden):

Men i all verden. I artikkelen står det:

"Det innebærer at skolevegring er et sammensatt problem med mange mulige årsaker. Det gjør at hver enkelt tilfelle er unikt. I tabellen nedenfor finner du de vanligste risikofaktorene knyttet til skolevegring. Når det gjelder tiltak og endring betyr dette at en må regne med å jobbe på tre arenaer, med ulikt fokus for at endring skal komme i gang."

Deretter er det en tabell med relevante faktorer. Om du leser den vil du se at nettopp familiefaktorer er den kolonnen med færrest oppføringer.

Anonymkode: d63ea...941

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men i all verden. I artikkelen står det:

"Det innebærer at skolevegring er et sammensatt problem med mange mulige årsaker. Det gjør at hver enkelt tilfelle er unikt. I tabellen nedenfor finner du de vanligste risikofaktorene knyttet til skolevegring. Når det gjelder tiltak og endring betyr dette at en må regne med å jobbe på tre arenaer, med ulikt fokus for at endring skal komme i gang."

Deretter er det en tabell med relevante faktorer. Om du leser den vil du se at nettopp familiefaktorer er den kolonnen med færrest oppføringer.

Anonymkode: d63ea...941

Og jeg skrev at det ville være interessant å se på hjemmene. Hvilket er et av elementene. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Og jeg skrev at det ville være interessant å se på hjemmene. Hvilket er et av elementene. 

Øøøøøhhh…

•  
   NotNaomi skrev (16 minutter siden): 

Skrevet

Hyppigst og færrest er to ganske ulike ting, altså. 

Skrevet

Igjen en merkelig trå. Jeg vil jo tro at fruktbare diskusjoner tar utgangspunkt i sak "Hva tror dere er årsak til skolevegring?" og der brukere kan diskuterer med hverandre. Legger man til en "Opplys meg" blir jo saken drei til å skulle overbevise noen og da mister man den fruktbare diskusjonen. Hadde man hatt en god diskusjon med relevante linker og brukeres erfaring ville kanskje noen av deltagerne i tråden lært noe nytt som gjorde at de kanskje fikk andre verktøy til å møte barn med skolevegring i sin krets, eller deres foreldre. Slik det er nå er ikke dette en diskusjon, men en krangel. I en diskusjon er ikke målet å overbevise noen, men at gi alle mulighet til økt kunnskap. 

Det er mulig du tenker at du bedre forumet ved å hele tiden ligge på grensen av det akseptable og trakke på tær som allerede er ømme. Men det å lage tråder om vanskelige problemstillinger og deretter sementere fordommer har rekkevidde utover underholdningsverdien din. Søker man på skolevegring på nett kan denne tråden komme opp og sårbare barn og foreldre kan lese dette og trekkes enda mer ned. Det er klart hjemmet er en del av bilde ved skolevegring og kan i noen tilfeller være en del av utfordringen eller løsningen, men skolevegring er et vanskelig, sammensatt og individuelt tema. I noen tilfeller peker skolen på hjemmet fordi de ønsker å ta bort fokus fra sin egen tilkortkommethet og dette ødelegger også samarbeidet og forståelsen. Det er viktig at man legger bort fordommene rundt skolevegring slik at man kan komme videre i å hjelpe de som sliter med dette. Fordomsfulle og bastante konklusjoner virker mot sin hensikt på områder der man burde trå mye mer varsomt.

Anonymkode: 9ad14...441

Skrevet
NotNaomi skrev (14 minutter siden):

Jeg kjenner til en av de som går under risikofaktor i hjemmet, endring i familiesituasjon. Faren fikk kreft. 

Anonymkode: 394b2...4db

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kjenner til en av de som går under risikofaktor i hjemmet, endring i familiesituasjon. Faren fikk kreft. 

Hva var grunnen? At barnet ikke turde å gå fra ham? 

Skrevet

Nå får du jammen gi deg! Grunnen var kreft i familien . En krise. Er det noe som må forklares ytterligere ?  

Anonymkode: 61d58...c3a

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Fortell meg årsaker og hvilke eksempler dere har og vet om.

Ordet er deres.

Hos vår jente handler det sannsynligvis om å føle seg utenfor og misforstått samt sannsynligvis psykisk sliten i perioder. I perioder er hun ganske nedstemt på grensen til deprimert. Hun har høytfungerende autisme som gjør at hun sliter både med det sosiale og blir veldig sliten av all stimuli gjennom dagen, samt en veldig sent oppdaget dysleksi og dyskalkuli (ble ikke oppdaget før på ungdomsskolen), noe som gjorde at hun slet mye med lærevansker og fikk veldig dårlig selvbilde fordi hun ikke fikk tilrettelegging og hjelpemidler fra ung alder. 

Anonymkode: 0552c...b22

Skrevet
NotNaomi skrev (18 minutter siden):

Hvis jeg var deg, ville jeg ha vært flau over et sånt innlegg. 

Skrevet
NotNaomi skrev (40 minutter siden):

Det får vi håpe psykologen klarer å finne ut av, hvis barnet får plass. Lang ventetid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...