Gå til innhold

Hvordan er "Singapore"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er turiststed. Men hvordan vil du definere det, hva er ditt opplevelse med det?

Anonymkode: 7febd...321

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva du mener med "Singapore ".

Anonymkode: 209a8...545

Skrevet

Det er verdens frieste land. Der har de lave skatter slik at staten stjeler minst mulig fra folk. Samtidig har de også fantastisk bra tjenester nettopp fordi kapitalismen sikrer konkurranse slik at de får best mulig tjenester. Norge når ikke Singapore opp i ankelhøyde en gang når det gjelder individuell frihet.

Anonymkode: 00d2e...c7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er verdens frieste land. Der har de lave skatter slik at staten stjeler minst mulig fra folk. Samtidig har de også fantastisk bra tjenester nettopp fordi kapitalismen sikrer konkurranse slik at de får best mulig tjenester. Norge når ikke Singapore opp i ankelhøyde en gang når det gjelder individuell frihet.

Et spørsmål. Er Singapore et demokrati eller diktatur? Får litt sånn forskjellige svar fra folk på nett? Er en wikipedia artikkel om det

https://en.wikipedia.org/wiki/Representative_democracy_in_Singapore

Anonymkode: 7febd...321

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Bor du der? 

Anonymkode: 61780...9ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bor du der? 

Dessverre bor jeg her i Norge.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dessverre bor jeg her i Norge.

Men da vet du jo ikke hva du snakker om. Du har levd et beskyttet liv og tror at det kvalifiserer deg til å mene noe om andre regimer. Tvert om gjør det deg jo blind. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men da vet du jo ikke hva du snakker om. Du har levd et beskyttet liv og tror at det kvalifiserer deg til å mene noe om andre regimer. Tvert om gjør det deg jo blind. 

At jeg bor i Norge betyr ikke at jeg aldri har bodd noe annet sted. Hvorfor spurte du ikke bare om jeg har bodd i Singapore om det var det du lurte på?

Skrevet

Men fortsatt - hvorfor anførselstegn?

Anonymkode: 60807...fab

Skrevet

Ingen jury, dødsstraff og forbud mot homofili. Nei takk, frister ikke meg å flytte dit.

Anonymkode: 08acb...ca9

Skrevet

Eneste jeg vet er at flyplassen er veldig stor og flott. 

Anonymkode: 1a894...85c

Skrevet

Det er ikke dødsstraff for homofili i Singapore, altså. Det har vært et sovende straffebud (dvs at ingen har vært straffeforfulgt i senere år, heller ikke med bøter mv.) som stammer fra britene og kolonitiden. Jeg tror det nå er opphevet, slik at homofili er legalisert, men er ikke helt sikker på status. Uansett - vi snakker om en rettstilstand som den vi hadde i Norge på begynnelsen av 1970-tallet. 

Ellers enig at det er et autoritært samfunn, som sikkert har både gode og dårlige sider.

Anonymkode: 9e498...a5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men fortsatt - hvorfor anførselstegn?

Anonymkode: 60807...fab

Det lurer jeg også på. Eneste grunn til at jeg trykket meg inn her var for å finne ut hva "Singapore"  betyr. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke dødsstraff for homofili i Singapore, altså. Det har vært et sovende straffebud (dvs at ingen har vært straffeforfulgt i senere år, heller ikke med bøter mv.) som stammer fra britene og kolonitiden. Jeg tror det nå er opphevet, slik at homofili er legalisert, men er ikke helt sikker på status. Uansett - vi snakker om en rettstilstand som den vi hadde i Norge på begynnelsen av 1970-tallet. 

Ellers enig at det er et autoritært samfunn, som sikkert har både gode og dårlige sider.

Anonymkode: 9e498...a5c

Nei, der er dødsstraff og der er lovforbud mot homofili. To ulike negative trekk, med andre ord. 

Anonymkode: 08acb...ca9

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jaaa, der du får høye straffer for sånt som "spytte ut en tyggis". Jeg forsvarer ikke forsøpling, men straffenivået og hva som er straffbart der er vanvittig nok til at det ikke virker så veldig fritt.

Anonymkode: 2032c...874

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

At jeg bor i Norge betyr ikke at jeg aldri har bodd noe annet sted. Hvorfor spurte du ikke bare om jeg har bodd i Singapore om det var det du lurte på?

Du virker kunnskapsløs omkring samfunn og politikk. Og siden du ikke har statsborgerskap i Singapore, kan du ikke uttale deg om hvordan det er å leve der. 

Tips: Et begrenset demokrati er aldri bedre enn et fungerende demokrati. 

Skrevet
Kathrine. skrev (12 timer siden):

Det lurer jeg også på. Eneste grunn til at jeg trykket meg inn her var for å finne ut hva "Singapore"  betyr. 

Samme her. 

Anonymkode: a7051...c07

Skrevet

I dette tilfellet burdet ordet «demokrati» stått i anførselstegn, ikke navnet på landet. 

Hvordan er «demokratiet» Singapore?

Skrevet

Nå har jeg bare vært én uke i Singapore, men jeg oppfatter landet som hyperkapitalistisk og veldig stramt regulert. Det er kameraer over alt. Skilt som skal oppdra deg. Og de bruker straffemetoder som offentlige stokkeslag. 

Det er lite sikkerhetsnett, og mye omsorgstilbud er basert på privat veldedighet.

Klimatisk er det veldig varmt og fuktig året rundt.

Et veldig spennende land, gøy å besøke, men jeg kunne aldri ha bodd der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...