Anonym bruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Jeg vurderer nå å fjerne fortenna og sette på sånn stift (eller hva det heter) men tanken på å skulle bore fast en skrue i kjevebenet mitt får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Er det noen som har gjort det som med hånda på hjertet kan si at man ikke føler _noe_ til de skruene?? Og er det ekkelt å ha falske tenner? Anonymkode: 914b1...547
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg vurderer nå å fjerne fortenna og sette på sånn stift (eller hva det heter) men tanken på å skulle bore fast en skrue i kjevebenet mitt får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Er det noen som har gjort det som med hånda på hjertet kan si at man ikke føler _noe_ til de skruene?? Og er det ekkelt å ha falske tenner? Anonymkode: 914b1...547 Hvorfor i alle dager vurderer du det? Er det skadet? Anonymkode: dd23e...b50
the amazing spidermamma Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 Hvorfor skal du fjerne tanna med rot og alt? Jeg har en falsk fortann fordi den originale ble misfarget etter en rotfylling da jeg var barn (slo tanna da jeg falt som tolvåring). I voksen alder fikk jeg satt krone på den. Da fester de den falske tanna i roten, du trenger ikke stift.
the amazing spidermamma Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Men det er noe som heter skallfasetter også, det er vel sånn som legges utenpå.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 2 minutes ago, the amazing spidermamma said: Hvorfor skal du fjerne tanna med rot og alt? Jeg har en falsk fortann fordi den originale ble misfarget etter en rotfylling da jeg var barn (slo tanna da jeg falt som tolvåring). I voksen alder fikk jeg satt krone på den. Da fester de den falske tanna i roten, du trenger ikke stift. Var det mye arbeid? Jeg har også en misfarget fortann. Skallfasetter gjør at tennene blir større, så ikke så ivrig på det.. Anonymkode: c5a3b...90f
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 Min sønn skal gjøre det, men det er pga at han mangler fortann etter skade. Det er en stor prosess, så man gjør det ikke hvis man ikke må Anonymkode: becc5...208
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 Søsteren min fikk slått ut fire tenner og har fått nye. De er fine og ser ekte ut, men hun har hatt ganske mye trøbbel med dem til tross for at hun har fått behandling hos de beste tannlegene. Ikke å anbefale for kosmetiske grunner, mao. Anonymkode: b3a80...f59
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 Tror ikke det finnes seriøse tannleger i Norge som fjerner friske tenner for å sette inn nye på stift, hvis det er det som er tanken. Anonymkode: dd23e...b50
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 the amazing spidermamma skrev (1 time siden): Hvorfor skal du fjerne tanna med rot og alt? Jeg har en falsk fortann fordi den originale ble misfarget etter en rotfylling da jeg var barn (slo tanna da jeg falt som tolvåring). I voksen alder fikk jeg satt krone på den. Da fester de den falske tanna i roten, du trenger ikke stift. Kan jeg spørre om hvor mye det kostet? Jeg har en rotfylt fortann etter en skade som barn,og nå knakk den i går. Anonymkode: 15606...57e
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 Takk for svar Tannlegen snakket om å sette inn nye, og sånn jeg forsto det var det da å fjerne de og lage helt nye. Jeg har fjernet en tann lenger bak og da ble det anbefalt å skru inn en ny for at den over ikke skulle vokse nedover, men det har den ikke gjort så jeg vil ikke sette inn ny der. Jeg har slått de løse to ganger da jeg var mindre, så den ene er død og rotfylt, men den andre er ganske skrall. De er sinnsykt misfarget, og skal de blekes må det gjøres fra innsiden. Jeg har allerede rotfylt den ene fra toppen, hos spesialist fordi det var for vanskelig for tannlegen, og jeg er lite gira på å snitte opp tannkjøttet igjen for det. Tenna er svake, har nå fiksa ett skall for andre gang, de er stygge, og nå har det løsna noe bak på den ene igjen. Så jeg er smått lei alt styret med tenna, men jeg tør ikke engang å bruke spiral så jeg vet ikke hvor lysten jeg er på å borre fast noe i kjevebenet Anonymkode: 914b1...547
the amazing spidermamma Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (3 timer siden): Kan jeg spørre om hvor mye det kostet? Jeg har en rotfylt fortann etter en skade som barn,og nå knakk den i går. Anonymkode: 15606...57e Jeg tror det endte opp på 7-8000. Eller, altså; jeg gjorde dette først for ca 20 år siden, og i fjor byttet jeg ut den gamle krona, og det kosta 7-80000. Endret 21. august 2022 av the amazing spidermamma
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for svar Tannlegen snakket om å sette inn nye, og sånn jeg forsto det var det da å fjerne de og lage helt nye. Jeg har fjernet en tann lenger bak og da ble det anbefalt å skru inn en ny for at den over ikke skulle vokse nedover, men det har den ikke gjort så jeg vil ikke sette inn ny der. Jeg har slått de løse to ganger da jeg var mindre, så den ene er død og rotfylt, men den andre er ganske skrall. De er sinnsykt misfarget, og skal de blekes må det gjøres fra innsiden. Jeg har allerede rotfylt den ene fra toppen, hos spesialist fordi det var for vanskelig for tannlegen, og jeg er lite gira på å snitte opp tannkjøttet igjen for det. Tenna er svake, har nå fiksa ett skall for andre gang, de er stygge, og nå har det løsna noe bak på den ene igjen. Så jeg er smått lei alt styret med tenna, men jeg tør ikke engang å bruke spiral så jeg vet ikke hvor lysten jeg er på å borre fast noe i kjevebenet Anonymkode: 914b1...547 Det er ikke vedlikeholdsfritt å få i kunstige tenner heller. De kan også løsne. Pappa har flere og de har falt ut et par ganger og da har han gått noen uker uten tenner før de har fått festet dem igjen. Anonymkode: ad6ee...58d
the amazing spidermamma Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Var det mye arbeid? Jeg har også en misfarget fortann. Skallfasetter gjør at tennene blir større, så ikke så ivrig på det.. Anonymkode: c5a3b...90f Altså, det er jo bedre å ha sine egne tenner, men sånn jeg husker det, da jeg gjorde det første gangen (bytta krone i fjor), så støper de en form slik at formen skal bli lik den originale tanna. Og så sliper de vekk noe av den originale tanna og setter på en midlertidig falsk tann som du går med mens du venter på den nye, spesiallagde. Fordelen er at det blir pent. Ulempen er at det har lettere for å samle seg bakterier innenfor tannkjøttet, siden det er en "skjøt" oppi der som du ikke kommer til. Det har gått fint med meg, altså, men etter 20 år begynte tannkjøttet rundt å bli rødt og irritert, så tannlegen anbefalte meg å bytte.
the amazing spidermamma Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for svar Tannlegen snakket om å sette inn nye, og sånn jeg forsto det var det da å fjerne de og lage helt nye. Jeg har fjernet en tann lenger bak og da ble det anbefalt å skru inn en ny for at den over ikke skulle vokse nedover, men det har den ikke gjort så jeg vil ikke sette inn ny der. Jeg har slått de løse to ganger da jeg var mindre, så den ene er død og rotfylt, men den andre er ganske skrall. De er sinnsykt misfarget, og skal de blekes må det gjøres fra innsiden. Jeg har allerede rotfylt den ene fra toppen, hos spesialist fordi det var for vanskelig for tannlegen, og jeg er lite gira på å snitte opp tannkjøttet igjen for det. Tenna er svake, har nå fiksa ett skall for andre gang, de er stygge, og nå har det løsna noe bak på den ene igjen. Så jeg er smått lei alt styret med tenna, men jeg tør ikke engang å bruke spiral så jeg vet ikke hvor lysten jeg er på å borre fast noe i kjevebenet Anonymkode: 914b1...547 Men betyr det at det ikke er nok "gods" igjen av den gamle tanna til å feste ei krone?
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #15 Skrevet 21. august 2022 Jeg har en fortann på stift, fikk den i fjor. Det tok noen måneder totalt sett og kostet nærmere 25 000. Anonymkode: 082f1...b48
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #16 Skrevet 21. august 2022 the amazing spidermamma skrev (1 time siden): Men betyr det at det ikke er nok "gods" igjen av den gamle tanna til å feste ei krone? Jeg har så tannlegeskrekk at jeg soner helt ut når hun går i detaljer. Det kan godt være at det er mulig å sette den på rota, men den ene er hvertfall rotfylt og da død, vet ikke om den kan settes på rota da? Anonymkode: 914b1...547
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #17 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke vedlikeholdsfritt å få i kunstige tenner heller. De kan også løsne. Pappa har flere og de har falt ut et par ganger og da har han gått noen uker uten tenner før de har fått festet dem igjen. Anonymkode: ad6ee...58d Neida, men de er hvertfall pene å se på Anonymkode: 914b1...547
the amazing spidermamma Skrevet 21. august 2022 #18 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Jeg har så tannlegeskrekk at jeg soner helt ut når hun går i detaljer. Det kan godt være at det er mulig å sette den på rota, men den ene er hvertfall rotfylt og da død, vet ikke om den kan settes på rota da? Anonymkode: 914b1...547 Joda, det er ofte det de gjør når tanna er rotfylt, setter på krone.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #19 Skrevet 21. august 2022 the amazing spidermamma skrev (13 minutter siden): Joda, det er ofte det de gjør når tanna er rotfylt, setter på krone. Ah, det var godt å høre!! Det kan jeg i verste fall leve med 🙈 Anonymkode: 914b1...547
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #20 Skrevet 21. august 2022 Svigermor har det som vel heter bro, men da er to tenner som mangler byttet ut og festet til nabotennene. Det er en mye rimeligere måte å gjøre det på enn stift. Men jeg vil tro det for din del er snakk om krone? Jeg tror heller ikke tennene blir så mye større med falsetter, for de sliper ned tennene som er under. Om du har tannlegeskrekk og vanskelig for å fokusere på det tannlegen sier når du er der så be henne sende deg en mail med info. Så kan du lese det i fred og ro hjemme. Anonymkode: f5f67...b17
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #21 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Svigermor har det som vel heter bro, men da er to tenner som mangler byttet ut og festet til nabotennene. Det er en mye rimeligere måte å gjøre det på enn stift. Men jeg vil tro det for din del er snakk om krone? Jeg tror heller ikke tennene blir så mye større med falsetter, for de sliper ned tennene som er under. Om du har tannlegeskrekk og vanskelig for å fokusere på det tannlegen sier når du er der så be henne sende deg en mail med info. Så kan du lese det i fred og ro hjemme. Anonymkode: f5f67...b17 Vi snakha bare løst om det for noen år siden, men nå har det vært så mye småplukk med de at jeg kunne tenke meg å tematisere det igjen. Kostnaden spiller ingen rolle for jeg betaler uansett bare egenandel. Jeg er mer redd for hvordan det blir og føles. Anonymkode: 914b1...547
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #22 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Neida, men de er hvertfall pene å se på Anonymkode: 914b1...547 Når de holder seg på plass så, ikke fullt så pent når de detter ut og det tar tid å få satt dem inn igjen... Anonymkode: ad6ee...58d
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #23 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Når de holder seg på plass så, ikke fullt så pent når de detter ut og det tar tid å få satt dem inn igjen... Anonymkode: ad6ee...58d Ågud! Skjer det??? Jeg virkelig hater tennene. Jeg kan ikke smile på bilder, prøver å skjule de når jeg kan, kan ikke le høyt… men hvis de ikke nødvendigvis sitter på heller?? Anonymkode: 914b1...547
the amazing spidermamma Skrevet 21. august 2022 #24 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Ågud! Skjer det??? Jeg virkelig hater tennene. Jeg kan ikke smile på bilder, prøver å skjule de når jeg kan, kan ikke le høyt… men hvis de ikke nødvendigvis sitter på heller?? Anonymkode: 914b1...547 Neida, de detter ikke ut, hva er det for noe tull!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #25 Skrevet 21. august 2022 the amazing spidermamma skrev (42 minutter siden): Neida, de detter ikke ut, hva er det for noe tull! Haff. Jeg virkelig hater tenner, intenst, så det der ga meg vondt i kroppen! Men da høres det ut som at jeg må snakke med tannlegen og vurdere det for nå er jeg lei av å skjule munnen hele tiden Anonymkode: 914b1...547
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå