Anonym bruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Har bestemt meg for å gå ned i vekt. Er lett overvektig. 5-10 kg for mye. Allikevel klarer jeg ikke å gjennomføre dette. Spise masse tull som is, chips og annet. Og har heller gått opp i vekt. Nå må jeg bare før det blir for ille. Noen tips? Anonymkode: 7f2bc...187
Anonym bruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 Ikke kjøp! Det er det beste rådet noen kan gi deg. Ikke kjøp, når du kjenner suget. Kjøp bare det som er sunt, selv om det føles blæh. Hvis du kjøper noe usunt så blir det bare nom nom nom, så er det borte. Det har ikke hjulpet deg på noen måte. Så sitter du der med skuffelsen over deg selv. Det beste er å ikke kjøpe. Det er det som er utfordringen. Klarer du den utfordringen så er det så mye lettere å gå ned i vekt. Anonymkode: 9a6e3...d65
Anonym bruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Ikke kjøp! Det er det beste rådet noen kan gi deg. Ikke kjøp, når du kjenner suget. Kjøp bare det som er sunt, selv om det føles blæh. Hvis du kjøper noe usunt så blir det bare nom nom nom, så er det borte. Det har ikke hjulpet deg på noen måte. Så sitter du der med skuffelsen over deg selv. Det beste er å ikke kjøpe. Det er det som er utfordringen. Klarer du den utfordringen så er det så mye lettere å gå ned i vekt. Anonymkode: 9a6e3...d65 Takk for svar. Du har nok rett. Har man det ikke i hus Jan man ikke spise det heller. Men blir så skuffet over meg selv gir trives så mye bedre med 10 kg mindre 😔 Anonymkode: 7f2bc...187
Anonym bruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Vil tipse deg om "Hva og når skal vi spise" , av Marit Kolby. Den har endret hele mitt syn på mat, spising og faste. Har kjørt tidsbegrenset faste kombinert med styrketrening de siste par månedene, og gått ned 5 kg hittil, i tillegg til å ha strammet opp spesielt rundt livet tilsvarende sikkert en 10 cm. Vil ned 5 kg til, men det går helt fint, ettersom jeg spiser meg god og mett de timene i døgnet jeg faktisk spiser. Anonymkode: eff13...23b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 Gjør det enkelt. Kutt litt ned på alt du spiser, som ikke er grønnsaker, og drikker som ikke er vann eller energifritt. Ingenting er forbudt. Jeg vet med meg selv at i det øyeblikket jeg bestemmer meg for at nå skal jeg ikke spise godterier eller snacks, så er det bare det jeg fyser på og så sprekker jeg gang på gang. Nå har jeg gått ned fire kilo siden i våres på å kutte ned litt på alt. En halv skive mindre til lunsj enn før, to skjeer ris eller pasta istedenfor tre, to skjeer müsli i yoghurten istedenfor to og en halv, to ruter melkesjokolade istedenfor ei stripe. 10 flak potetgull istedenfor to never osv. Da går det faktisk helt greit. Jeg trenger ikke sitte i selskap og se at de andre spiser pizza eller kake. Jeg tar bare et stykke som er en cm smalere enn jeg ville tatt før. I tillegg spør jeg meg selv stadig om jeg er mett eller om jeg nå er i ferd med å spise tom tallerkenen fordi det er det jeg pleier. Ofte ender det med at jeg, selv om det er dumt, kaster de to, tre siste bitene med mat. Alle monner drar. Anonymkode: 69fa8...d73
Gjest NotNaomi Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Det som er "feil" med deg er at du saboterer deg selv. Og derfra kan man jo stille mange spørsmål : har du fått høre at du mislykkes mye? Er du vant til å få støtte for det du vil? Ser du på det som ditt eget problem og ikke forventninger fra andre? Har du liten tro på deg selv fordi andre har nedvurdert deg mye? Blant spørsmålene som du bør stille deg.
Cura Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Gjør det enkelt. Kutt litt ned på alt du spiser, som ikke er grønnsaker, og drikker som ikke er vann eller energifritt. Ingenting er forbudt. Jeg vet med meg selv at i det øyeblikket jeg bestemmer meg for at nå skal jeg ikke spise godterier eller snacks, så er det bare det jeg fyser på og så sprekker jeg gang på gang. Nå har jeg gått ned fire kilo siden i våres på å kutte ned litt på alt. En halv skive mindre til lunsj enn før, to skjeer ris eller pasta istedenfor tre, to skjeer müsli i yoghurten istedenfor to og en halv, to ruter melkesjokolade istedenfor ei stripe. 10 flak potetgull istedenfor to never osv. Da går det faktisk helt greit. Jeg trenger ikke sitte i selskap og se at de andre spiser pizza eller kake. Jeg tar bare et stykke som er en cm smalere enn jeg ville tatt før. I tillegg spør jeg meg selv stadig om jeg er mett eller om jeg nå er i ferd med å spise tom tallerkenen fordi det er det jeg pleier. Ofte ender det med at jeg, selv om det er dumt, kaster de to, tre siste bitene med mat. Alle monner drar. Anonymkode: 69fa8...d73 Samme her. Og til middag lager jeg akkurat nok mat, slik at jeg ikke spiser mer bare fordi det er godt. Har gått ned 6,5 kg foreløpig, uten å ha ofret noe egentlig.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 For meg fungerer det best å fjerne snop og alt alt søtt helt, da mister jeg etterhvert lysten på det. Om det fungerer for deg eller om du må litt godt, f.eks i helga, så kjøper du bare litt, kast det som ikke blir spist opp, så du ikke går å småspiser på det de neste dagene. Slutt å bruk middagstallerkner, med mindre tallerkner spiser man som oftest automatisk mindre, og bare forsyne deg en gang. Men det viktigste er at du må ville det, det nytter ikke hvis du egentlig ikke har motivasjon til det og heller driver med selvsabotering, det gir bare en trøkk i selvtilliten. Anonymkode: ba348...2b8
Pils Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (19 timer siden): Har bestemt meg for å gå ned i vekt. Er lett overvektig. 5-10 kg for mye. Allikevel klarer jeg ikke å gjennomføre dette. Spise masse tull som is, chips og annet. Og har heller gått opp i vekt. Nå må jeg bare før det blir for ille. Noen tips? Anonymkode: 7f2bc...187 Ikke ha noe av det usunne i huset .. når du sprekker ikke kjøp mer enn du klarer spise opp der og da slik at du ikke gommeler usunt i flere dager... Endret 20. august 2022 av Pils
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 Jeg utsetter. Reduserer litt på porsjonene, men spiser ellers det samme som før. Har jeg lyst på en porsjon til fordi jeg fortsatt eller sulten, eller fordi det er godt? Om det er det siste så utsetter jeg den. Jeg skal ikke spise mer nå, men hvis jeg fortsatt har lyst på om en time skal jeg spise en liten porsjon til. Godteri, har jeg lyst på det fordi jeg er sulten? Dersom det er en mulighet for det, så tar jeg meg først litt mat. Hvis ikke så utsetter jeg. Av og til utsetter jeg det så lenge at jeg legger meg istendefor. Men jeg spiser godteri altså. For meg funker det ikke å kutte det ut. Noen ganger lar jeg være å utsette, men jeg har et mer eller mindre bevisst forhold til det, og spiser ikke bare av vane. Ikke tenk slankekur. Skal det funke må du legge om, for godt. Du må ha de gode vanene på plass. Å nekte seg noe er for meg derfor helt urealistisk, jeg ville bli sykelig opphengt i det. Jeg måtte flire litt av deg oppi her som også reduserte. Men valget, for min del, er ikke å redusere fra en stripe sjokolade og to never med potetgull. Det er å redusere fra en hel plate og en hel pose😂
Pils Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 (endret) Den perfekte mor, påan igjen skrev (15 timer siden): Jeg utsetter. Reduserer litt på porsjonene, men spiser ellers det samme som før. Har jeg lyst på en porsjon til fordi jeg fortsatt eller sulten, eller fordi det er godt? Om det er det siste så utsetter jeg den. Jeg skal ikke spise mer nå, men hvis jeg fortsatt har lyst på om en time skal jeg spise en liten porsjon til. Godteri, har jeg lyst på det fordi jeg er sulten? Dersom det er en mulighet for det, så tar jeg meg først litt mat. Hvis ikke så utsetter jeg. Av og til utsetter jeg det så lenge at jeg legger meg istendefor. Men jeg spiser godteri altså. For meg funker det ikke å kutte det ut. Noen ganger lar jeg være å utsette, men jeg har et mer eller mindre bevisst forhold til det, og spiser ikke bare av vane. Ikke tenk slankekur. Skal det funke må du legge om, for godt. Du må ha de gode vanene på plass. Å nekte seg noe er for meg derfor helt urealistisk, jeg ville bli sykelig opphengt i det. Jeg måtte flire litt av deg oppi her som også reduserte. Men valget, for min del, er ikke å redusere fra en stripe sjokolade og to never med potetgull. Det er å redusere fra en hel plate og en hel pose😂 Man reduserer godtri forbruk mye med ikke ha det liggende i huset, men kjøpe etter middag f.eks. hvis suget ikke er borte... kast resten eller gi det til naboen når du er mettet på godtri den dagen kjøp heller nytt neste sug mens du er mett på vanlig mat... Endret 21. august 2022 av Pils
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 Jeg har det som deg, men må ned 30 kilo… jeg tror egentlig det er en slags avhengighetsatferd. Anonymkode: da714...aeb
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (På 20.8.2022 den 18.23): Jeg vet med meg selv at i det øyeblikket jeg bestemmer meg for at nå skal jeg ikke spise godterier eller snacks, så er det bare det jeg fyser på og så sprekker jeg gang på gang. Dette kjenner jeg også på. Det blir nesten en besettelse. Anonymkode: af454...0e1
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 Jeg tror at du kan vinne en del på å senke lista og gjøre det så enkelt som mulig. Det trenger ikke være store endringer, og du trenger ikke klare alt på en gang. Tror feilen mange gjør, er at de gaper over for mye. Hvis du klarer et par små ting, føler du mestring, og da kan du gå videre til litt større ting. Litt er bedre enn ingenting, og det mener jeg helt bokstavelig. Jeg hadde begynt med små ting som du ikke vil savne så mye. Drikker du brus med sukker? Gå over til brus uten. Må du ha sjokolade etter middag? Spis kokesjokolade. Bytt ut chips med nøtter. Ta ett kakestykke på jobben, ikke to. Hvis du tenker at alt inneholder kalorier, er det egentlig ganske lett å fjerne noen av dem fra totalen. Det viktigste er vel at du spiser mat som holder deg mett. Da blir det ikke så mye småspising. Finn ut hva det er. Er det proteiner eller fiber? Velg de tingene. Anonymkode: 25358...8bd
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror at du kan vinne en del på å senke lista og gjøre det så enkelt som mulig. Det trenger ikke være store endringer, og du trenger ikke klare alt på en gang. Tror feilen mange gjør, er at de gaper over for mye. Hvis du klarer et par små ting, føler du mestring, og da kan du gå videre til litt større ting. Litt er bedre enn ingenting, og det mener jeg helt bokstavelig. Jeg hadde begynt med små ting som du ikke vil savne så mye. Drikker du brus med sukker? Gå over til brus uten. Må du ha sjokolade etter middag? Spis kokesjokolade. Bytt ut chips med nøtter. Ta ett kakestykke på jobben, ikke to. Hvis du tenker at alt inneholder kalorier, er det egentlig ganske lett å fjerne noen av dem fra totalen. Det viktigste er vel at du spiser mat som holder deg mett. Da blir det ikke så mye småspising. Finn ut hva det er. Er det proteiner eller fiber? Velg de tingene. Anonymkode: 25358...8bd Å bytte ut chips med nøtter er ikke så mye vits hvis du tenker på kalorier, siden nøtter er omtrent like kaloririke som det chips er. Anonymkode: ba348...2b8
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Dette kjenner jeg også på. Det blir nesten en besettelse. Anonymkode: af454...0e1 Her snudde det for meg når jeg endelig klarte å endre tankemåten min. Hadde det nemlig helt likt. Begynte heller å tenke. Jeg kan spise hva jeg vil når jeg vil. Jeg kan kjøpe 3 kg smågodt å spise når som helst. MEN da får jeg også bare akseptere at jeg er overvektig for det kommer til å vedvare. Det der at jeg begynte å tenke at jeg KUNNE/at det ikke var noe som egentlig var utilgjengelig eller ulovlig, det hadde mye å si for meg. Så tror jeg på små skritt med utgangspunkt i der man starter. Drikker du mye brus? Kutte det en uke først? spiser du mye snacks? kutte der først. Jeg pleier å tenkte den første uken når jeg skal stramme inn at jeg kan spise så mye MAT jeg vil men droppe godteri. Det er et fint første steg for meg. Er jeg sulten, så spiser jeg. Etter en uke eller to kan jeg se på mengdene jeg spiser , når jeg spiser osv. Lykke til uansett Anonymkode: 79943...2c7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Å bytte ut chips med nøtter er ikke så mye vits hvis du tenker på kalorier, siden nøtter er omtrent like kaloririke som det chips er. Anonymkode: ba348...2b8 Det var kanskje et dårlig eksempel akkurat for kalorier, ja, men nøtter (uten salt og fett) regnes vel som sunnere enn chips totalt sett, og jeg opplever i hvert fall at man blir mettere av en neve mandler enn en neve chips. Men det er et godt poeng som mange ikke er helt klar over, det med kalorier. Anonymkode: 25358...8bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå