Gå til innhold

Snødronningen, hva er moralen til fortellingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppsumering. Gerda og Kai er veldig gode venner.

Så får Kai isbiter i hjertet og øye som forvrenger hans sinn og hjerte til ondskap. Og et kyss av snødronningen gjør at han glemmer alt. Mens Gerda søker etter Kai og er veldig glad i ham

"

Så er moralen at livets lyster kan gjøre deg ond og glemme det som er viktig? Bare lurer litt? Tenker litt som Shrek 4, der Shrek ikke har forstått at han har det bra der han er.

Anonymkode: 7ffd7...c15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ingen «moral». Dette er ett av Andersens aller svakeste eventyr. En dårlig komposisjon. 

Anonymkode: 942a1...bd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ingen «moral». Dette er ett av Andersens aller svakeste eventyr. En dårlig komposisjon. 

Men hva med troll speilet. Det hørest litt interessant ut da?

https://fairytale.fandom.com/wiki/The_Devil's_Mirror

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hva med troll speilet. Det hørest litt interessant ut da?

https://fairytale.fandom.com/wiki/The_Devil's_Mirror

For meg er trollspeil et bilde på psykisk sykdom. Da Kai fikk splinten i øyet, så  han ikke lenger det vakre i verden. Han så bare det stygge og kretset om det. Det bildet var nyttig fir meg, for min bror var sånn. Alt var feil, ingenting var fint og bra. Hans depresjoner gjorde ham negativ, sur og slem og det var giftig å være nær ham. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For meg er trollspeil et bilde på psykisk sykdom. Da Kai fikk splinten i øyet, så  han ikke lenger det vakre i verden. Han så bare det stygge og kretset om det. Det bildet var nyttig fir meg, for min bror var sånn. Alt var feil, ingenting var fint og bra. Hans depresjoner gjorde ham negativ, sur og slem og det var giftig å være nær ham. 

Er ikke slik at man blir ond av å like det som blir sett på som syndig "altså av kirken" som sex, selv om det er regler som er laget av et felleskap forbund for flere år siden, men hovedsaklig, verdier du skaper som fører godt i seg er bra. Som hobbier, drivkraft, å være med å forme et felleskap til å hjelp" slikt kan få folk til å bli gode medmennesker.

George Lucas blant annet nevner noe rundt det.

Men ja, det at man ser dårlig på ting kan være fordi man selv føler forakt, fortvilelse som man reagerer på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror du er inne på noe her. Historien har ikke nødvendigvis en moral, men den beskriver hvordan det er å være nærstående til noen som sliter psykisk. 

HC Andersen vokste opp med en mor som var alkoholisert (og sannsynligvis deprimert), og erfaringene fra det dukker opp i mange av eventyrene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...