Gå til innhold

For eller imot lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Man må ikke være høyt utdannet eller ha god økonomi for å være ressurssterk i denne sammenhengen (selv om vi statistisk sett vet at det hjelper). Alle de aktivitetene du nevner her hjelper barna å utvikle seg og lære. Dere stimulerer kreativitet, nysgjerrighet og utforskertrang. Dine barn hadde nok klart seg utmerket uten lekser, og fordi de er selvstendige og skoleflinke klarer de seg også helt fint MED lekser. Men de trenger dem ikke. 

Jeg har et barn med sterk indre motivasjon, hun lærer fort, og gjør lekser kjapt og greit. Hun har tid til å drive med sport og være med venner etter skolen. Selvstendig og «enkel».

Jeg har også en som blir kjempesliten av skolen, og som gråter over leksene hver eneste dag. I sommerferien har hun lest tykke bøker, hun har skrevet en stor «tegneserieroman», brev og dagbøker. Hun har laget middager til familien, lært seg å svømme, snakket engelsk, og mange andre ting. Nå er vi i gang med lekser igjen, og hun er mentalt utslitt. Jeg gir det maks to uker til før vi slutter med lekser for hennes del. 

Anonymkode: d95b7...4ee

Jeg undrer meg av og til over skolen. Skal vi utdanne gode arbeidere, eller lære barna livsmestring? Noen barn klarer selvfølgelig å tilegne seg begge, men for enkelte blir det for mye i perioder. Det å få tid til å la kreativiteten flyte, ro til å plukke opp en bok, Praktisk trening ved å delta i måltidslaging, husarbeid  vedlikeholdsarbeid (som også ofte åpner for gode samtaler), ikke være utslitt etter en dag på skolen, så man har masse energi til å klatre i trær, løpe opp fjellsider, svømme, sykle og få naturopplevelser på kjøpet, tid til å stoppe opp og undre seg over maurs styrke, månens ulike faser, hvordan et tungt fly holder seg i luften etc, eller bare ubegrenset tid med venner og familie er ofte mer verdt enn å drive med brøkregning og setningsanalyse, og gir barna utløp for energi og ny giv til å lære bedre neste skoledag. 

Anonymkode: 76b6b...f67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i prinsippet i mot, men så har jeg et barn som trenger repitisjonen og tid til å lære nytt stoff. Vi er ikke lærere, men har våre styrker i forskjellige fag så vi klarer å hjelpe i alle fag bortsett fra språkfagene ut over å høre i gloser. Uten forventning om at han skal ha gjort leksene hadde det nok vært vanskelig å motivere til den ekstra innsatsen som kreves av han. 

Anonymkode: 7acc7...167

Skrevet

For lekser. Både for å få mengdetrening, men mest for å tidlig lære og innarbeide gode, selvstendige, arbeidsvaner og studieteknikker. Det er for sent å begynne med det på videregående 

Anonymkode: b22fd...0ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Kanskje? Jeg var inne på samme tanke når jeg leste artikkelen om elever som hadde lett for å få toppkarakterer i matte.

https://forskning.no/barn-og-ungdom-skole-og-utdanning/nesten-alle-elevene-som-fikk-6-i-matte-har-foreldre-med-hoy-utdanning/2065107

Anonymkode: b6ca3...e4f

Jeg tror absolutt det er gener. Matte er lett for min del, tror ikke jeg gjorde en eneste lekse gjennom grunnskolen, de gjorde jeg mens jeg ventet på resten av klassen på skolen. Det kom fra min bestefar, jeg har aldri fått hjelp til matte hjemme, for jeg passerte foreldrene mine på barneskolen. De er ikke gode i matte.  

Nå har jeg to barn, en har arvet den delen, andre ikke. Jeg bruker mye mer tid på å hjelpe den som ikke får dette til. Hun andre hjelper jeg kun til når hun har fått for seg å «runde» alle modulene, dvs gjør oppgaver de ikke har lært ennå. 

Personlig er jeg mot lekser, man kjeder i hjel ungene, noe av det ungdommen her har med seg hjem i dag er ikke endret siden jeg gikk på skolen, null kreativitet og dørgende kjedelig. Det er så demotiverende. Lese derimot bør være en del av hverdagen, uavhengig lekser. Men ikke i form av, finner verdens kjedeligste bok hvor alle må lese de samme sidene. Les noe som engasjerer deg og lær deg å gjenfortelle hva du har opplevd. En av de viktigste egenskapene jeg ser i arbeidslivet er når noen er nysgjerrige. Når ønsket om å lære noe nytt er der og du oppsøker kunnskapen. 

Anonymkode: 5ee89...60f

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg er imot!

Det er gammeldags og jeg mener det ikke gir noe læringsutbytte!

Er selv lærer på barnetrinnet.

Anonymkode: df24b...4cd

Enig. Det er samfunnets måte å kontrollere foreldrene på, har jeg funnet ut. 
Lesetrening er nyttig hjemme, samt at elevene innøver ting de må kunne utenat (typ: gangetabellen). Men ellers kan lekser vente til ungdomstrinnet.

Anonymkode: 5d944...d02

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

En av de viktigste egenskapene jeg ser i arbeidslivet er når noen er nysgjerrige. Når ønsket om å lære noe nytt er der og du oppsøker kunnskapen. 

Jeg har jobba i videregående og ser akkurat det samme: en nysgjerrig elev kan lære HVA SOM HELST. Om det så er fluens fordøyelsessystem eller noe annet marginalt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er i prinsippet i mot, men så har jeg et barn som trenger repitisjonen og tid til å lære nytt stoff. Vi er ikke lærere, men har våre styrker i forskjellige fag så vi klarer å hjelpe i alle fag bortsett fra språkfagene ut over å høre i gloser. Uten forventning om at han skal ha gjort leksene hadde det nok vært vanskelig å motivere til den ekstra innsatsen som kreves av han. 

Hvis barnet trenger «hjelp» med en lekse, så er det feil lekse.

Skrevet

De som IKKE er skoleflinke, eller ikke har foreldre som har kapasitet til å følge opp skolearbeid, vil nesten alltid oppleve lekser som en slitsom og mislykket øvelse.

Det kan skje med de skoleflinke også. Sønnen min var av de evnerike, og selv hadde jeg både tid og evner til å følge opp lekser. Men det ble nesten verre av det. Vi fikk bare en «viljenes kamp» over kjøkkenbordet hver kveld. Volumet på leksene var enormt, det kunne være 30 mattrstykker - men ingen økning i nivå. De ble ikke vanskeligere underveis, det var 30 helt likedanne stykker! Han kunne regne dem i hodet, men «måtte» føre dem inn. Og argumentet fra skolen var at de skulle ha mengdetrening på å sette opp riktig og føre inn …

Skrevet

Det kan skje med de skoleflinke også. Sønnen min var av de evnerike, og selv hadde jeg både tid og evner til å følge opp lekser. Men det ble nesten verre av det. Vi fikk bare en «viljenes kamp» over kjøkkenbordet hver kveld. Volumet på leksene var enormt, det kunne være 30 mattrstykker - men ingen økning i nivå. De ble ikke vanskeligere underveis, det var 30 helt likedanne stykker! Han kunne regne dem i hodet, men «måtte» føre dem inn. Og argumentet fra skolen var at de skulle ha mengdetrening på å sette opp riktig og føre inn …

Ja, det er dette jeg også snakker om. Man kjeder seg jo i hjel uten å komme noe videre. Tid er kanskje den viktigste ressursen vi har, hvorfor kaste den bort bare fordi den oppleves gratis der og da? 

Datteren min valgte etter en slik runde å lage en presentasjon om hva som er galt med dagens lekse- og skolesystem 😅 Må innrømme hun tok opp noen gode poeng, hva er nytten i at elevene skal bli ett forlenget ledd i å kun gjenta kjent informasjon så feilfritt som mulig? Det skal man i tillegg dra med seg hjem i egen fritid?

I mitt yrke, og mange andre, blir alle disse manuelle jobbene faset ut. Evnen til å vurdere og reflektere er ikke mulig å digitalisere derimot. Foreløpig i hvert fall, vi får se hva som skjer når KI gjør sitt inntog. 

Skrevet

For lekser.

Men slett ikke for enhver pris. Lesing, av hva som helst, egentlig, for mengetreningens skyld, bør følge elevene gjennom grunnskolen, i alle fall barneskolen. Andre fornuftige ting er f.eks. gangetabellen, den bør øves til den sitter på automatikk. Gloser - for å utvikle ordforråd i fremmedspråk, er også greit. Lekser må oppleves som relevante.

I vgs er å lese som i å lese relativt raskt igjennom fagstoff for å vite litt om hva neste undervisningsøkt handler om, eller å gjøre ferdig et påbegynt arbeid fornuftige lekser. 

Anonymkode: 0d71e...42a

Skrevet

Aller mest tror jeg det handler om gener. Å ha to foreldre som har lett for det på skolen gir høy sannsynlighet for å få barn med samme evner.

Anonymkode: f3f24...c73

Jeg tror ikke det akkurat. Hvis det var sant ville jo intelligente menn blitt overøst med kvinner som ville ha barn med dem. 😂 Slik er det jo ikke. I følge menn er det inntekt som teller ikke intelligens.

Anonymkode: 70489...c11

Skrevet

Mot.  Lekser forsterker ulikhetene,  der de flinke oftere har foreldre som kan bistå,  og de som allerede sliter blir hengende etter i økende grad. 

Skrevet
gale damen skrev (11 minutter siden):

Mot.  Lekser forsterker ulikhetene,  der de flinke oftere har foreldre som kan bistå,  og de som allerede sliter blir hengende etter i økende grad. 

Jeg er enig her. I utgangspunktet er det null problem for meg at ungene mine har lekser- jeg har skoleflinke barn uten diagnoser av noe slag, frisk og fungerende og med en mann som funker. Så for vår det har det ikke så mye å si til eller fra. Jeg kan også synes det er interessant å følge med på ungenes progresjon og hva de holder på med.

Men så ser jeg den andre siden på nært hold. En venninne med to diagnosebarn og en barnefar som gir faen i dem alle, en nabo som selv er alvorlig kronisk syk, barn i klassen til ungene med foreldre som slet på skolen selv og andre unger med foreldre som gir blanke. Der ser jeg at lekser bare blir et problem de ikke mestrer, som skaper stress og vonde følelser hos både voksne og barn og som gjør forskjellene mellom barna større. Med det som bakgrunn mener jeg at lekser bør avskaffes, alternativt gjøres på skolen der alle kan få den samme hjelpen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Etter å ha fulgt to barn gjennom grunnskolen har jeg innsett at lekser ikke passer for alle. De sier at lekser skal gjøres for å repetere det de har lært på skolen. Når barnet kommer hjem, uten å ha lært nok denne dagen,  kan hen ikke gjøre leksene. Foreldrene blir mer og mer hjelpeløse etter som barnet blir eldre. Lekser passer for de som er skoleflink eller som har foreldre som kan hjelpe til med leksene også når de blir store.

Anonymkode: 7797f...969

Hatt barn i klasse med diagnosebarn hele barneskolen der diagnosebarna har tatt all oppmerksomhet fra lærerne og de har fått hyle og skråle og løpe rundt i timene og forstyrret de andre barna såpass at det har vært vanskelig for de å lære skikkelig i skoletiden.

Anonymkode: 64187...50f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, det kan helt klart skje med «skoleflinke» barn også, men det vil nesten alltid skje med dem som strever litt fra før. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg undrer meg av og til over skolen. Skal vi utdanne gode arbeidere, eller lære barna livsmestring? Noen barn klarer selvfølgelig å tilegne seg begge, men for enkelte blir det for mye i perioder. Det å få tid til å la kreativiteten flyte, ro til å plukke opp en bok, Praktisk trening ved å delta i måltidslaging, husarbeid  vedlikeholdsarbeid (som også ofte åpner for gode samtaler), ikke være utslitt etter en dag på skolen, så man har masse energi til å klatre i trær, løpe opp fjellsider, svømme, sykle og få naturopplevelser på kjøpet, tid til å stoppe opp og undre seg over maurs styrke, månens ulike faser, hvordan et tungt fly holder seg i luften etc, eller bare ubegrenset tid med venner og familie er ofte mer verdt enn å drive med brøkregning og setningsanalyse, og gir barna utløp for energi og ny giv til å lære bedre neste skoledag. 

Anonymkode: 76b6b...f67

Vi må nesten settes oss mål om å få til begge deler; samfunnet trenger fremtidens arbeidere, og elevene trenger både å mestre eget liv OG å kunne delta i arbeidslivet. Som en over her sa er det likevel ikke nødvendigvis slik at mengdetrening i matte og norsk er det eneste saliggjørende, det er avgjørende å få leke og utforske for både små og store barn. Og det får de mer tid til uten lekser. 

Skrevet

Mot.

Opphavet til lekser i Norge er fra tiden hvor man hadde omgangsskole hvor lærer e reiste rundt fra bygd til bygd, og elevene fikk da oppgaver å arbeide med i de uke e det ikke var skole i deres bygd.

Fenomenet har blitt videreført når omgangsskolen har blitt erstattet av det nåværende grunnskolesystemet.

Forskningen viser at lekser har en beskjeden positiv effekt for en del av elevene, mens noen elever ikke har utbytte av leksene, og at det dor en mindre gruppe har negativ effekt på læringsutbyttet å få tildelt lekser.

I tilfeller hvor skoler har kuttet ut lekser har dette ført til bedre resultater for elevene.

Anonymkode: 739b0...332

Skrevet
On 8/19/2022 at 8:29 PM, Anonym bruker said:

Jeg er imot!

Det er gammeldags og jeg mener det ikke gir noe læringsutbytte!

Er selv lærer på barnetrinnet.

Anonymkode: df24b...4cd

Jeg er 100% for ,barna har godt av det. Min lærer mye av leksene, tenker at det også er mange vanskelige foreldre som ikke vil/ønsker og bruke ettermiddagen på lekser

Anonymkode: 376eb...4ed

Skrevet

Vel - the tables have turned, kan man si! 
For 13 år siden var den rådende stemningen her inne at kun uansvarlige foreldre ønsket leksene pokker i vold. Da var man både egoistisk og hippie, eller burde ta barnet ut av vanlig skole og undervise selv… 

Anonymkode: b8a02...312

Skrevet

Vel - the tables have turned, kan man si! 
For 13 år siden var den rådende stemningen her inne at kun uansvarlige foreldre ønsket leksene pokker i vold. Da var man både egoistisk og hippie, eller burde ta barnet ut av vanlig skole og undervise selv… 

Men kjære! Tror du det er de samme som henger her nå? Og tror du ikke at folk kan forandre mening? Har du altså googlet deg frem til denne?

Skrevet

Er selvsagt mot lekser. Helt idiotisk system. Innfør heller heldags skole (8-15 eller 9-16)

Skrevet

For lekser. Vil gjerne ha innsikt i hva barna mine jobber med.

Anonymkode: b44de...744

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.8.2022 den 19.26):

Men kjære! Tror du det er de samme som henger her nå? Og tror du ikke at folk kan forandre mening? Har du altså googlet deg frem til denne?

Hvis du ser på de som bruker nick, så er det mange av de samme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.8.2022 den 19.26):

Og jeg trengte ikke å google den. Jeg skrev den.

Skrevet

For lekser. Vil gjerne ha innsikt i hva barna mine jobber med.

Det kan ivaretas via en mail fra læreren ukentlig, eller kikke på ukeplanen i sekken deres, eller snakke med barnet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det kan ivaretas via en mail fra læreren ukentlig, eller kikke på ukeplanen i sekken deres, eller snakke med barnet.

Føler jeg får bedre innsikt ved å se ev. hjelpe til med det de holder på med. Å lese hva de jobber med eller spørre (ikke alltid så mye å hente der😉) føler ikke jeg er nok. Fremdeles for lekser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...