Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Jeg er imot! Det er gammeldags og jeg mener det ikke gir noe læringsutbytte! Er selv lærer på barnetrinnet. Anonymkode: df24b...4cd
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Enig med deg, jeg gir ikke lekser. Unntaket er forberedelser til prøver og skriveøkter. Jeg syns barn og ungdommer skal lese litt hver dag, men det må vi sikre på skolen. Hvis de i tillegg leser hjemme er det selvsagt flott. Gi meg 18 - 20 elever per klasse, så gjør vi lekser helt overflødige. Hilsen ungdomsskolelærer Anonymkode: d95b7...4ee
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 Etter å ha fulgt to barn gjennom grunnskolen har jeg innsett at lekser ikke passer for alle. De sier at lekser skal gjøres for å repetere det de har lært på skolen. Når barnet kommer hjem, uten å ha lært nok denne dagen, kan hen ikke gjøre leksene. Foreldrene blir mer og mer hjelpeløse etter som barnet blir eldre. Lekser passer for de som er skoleflink eller som har foreldre som kan hjelpe til med leksene også når de blir store. Anonymkode: 7797f...969
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Etter å ha fulgt to barn gjennom grunnskolen har jeg innsett at lekser ikke passer for alle. De sier at lekser skal gjøres for å repetere det de har lært på skolen. Når barnet kommer hjem, uten å ha lært nok denne dagen, kan hen ikke gjøre leksene. Foreldrene blir mer og mer hjelpeløse etter som barnet blir eldre. Lekser passer for de som er skoleflink eller som har foreldre som kan hjelpe til med leksene også når de blir store. Anonymkode: 7797f...969 Jepp, det er helt rett. I tillegg vil disse barna ofte lese og skrive utenom skolen uansett. De har ressurssterke foreldre som tar dem med på utforskende aktiviteter, svømming og sykling, kultur og andre utviklende opplevelser. De trenger ikke lekser. De som IKKE er skoleflinke, eller ikke har foreldre som har kapasitet til å følge opp skolearbeid, vil nesten alltid oppleve lekser som en slitsom og mislykket øvelse. Anonymkode: d95b7...4ee
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 Jeg er for og i mot. Jeg er for lesing, glosetrening og å jobbe med innleveringer hjemme. Ellers mot Anonymkode: c3470...a48
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #7 Skrevet 19. august 2022 Jeg er for lekser, men ikke alle typer lekser. Særlig de eldre elevene kan ha mye igjenn for å forberede seg til timer ved å lese en tekst for eksempel. Anonymkode: 69198...7df
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #8 Skrevet 19. august 2022 Helt klar for lekser! Anonymkode: 3a5e9...859
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #10 Skrevet 19. august 2022 For! Da har jeg en unnskyldning for å ta vekk playstaytion og data og så blir det stille. Anonymkode: 70489...c11
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 Jeg er ikke imot enhver form for lekser. Men en tanke bak leksene, slik at de gir læringsutbytte og oppleves meningsfullt, burde ligge bak utforming av lekser. Anonymkode: f3f24...c73
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #13 Skrevet 19. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jepp, det er helt rett. I tillegg vil disse barna ofte lese og skrive utenom skolen uansett. De har ressurssterke foreldre som tar dem med på utforskende aktiviteter, svømming og sykling, kultur og andre utviklende opplevelser. De trenger ikke lekser. De som IKKE er skoleflinke, eller ikke har foreldre som har kapasitet til å følge opp skolearbeid, vil nesten alltid oppleve lekser som en slitsom og mislykket øvelse. Anonymkode: d95b7...4ee Vi er «ressurssterke foreldre», hvis man legger i det at vi har god utdannelse og jobb, god allmennkunnskap, snakker flere språk, samfunns- og politisk interesserte, og med et godt nettverk rundt oss. Men vi hjelper aldri noen av våre tre barn med lekser, kanskje bortsett fra å diskutere aktuelle tema og tema de har lært om på skolen rundt middagsbordet innimellom. Lekser gjør de før vi kommer hjem fra jobb. Vi er mer opptatt av hvordan de har det, at de har gode venner og givende fritidsktiviteter, enn å sjekke at de har regnet riktig på matteleksa. Ellers gjør vi selvsagt aktiviteter med barna våre. Vi bruker naturen året rundt, reiser en del, dyrker mat, steller husdyr, lager mat, tuller og leker med dem, ser film sammen og setter pris på å være sammen med dem. Men dette er ikke aktiviteter som avhenger av verken utdannelse eller økonomi. Jeg har vanskelig for å se hvordan foreldres utdanning direkte skulle påvirke våre barns evne til å gjøre lekser. Aller mest tror jeg det handler om gener. Å ha to foreldre som har lett for det på skolen gir høy sannsynlighet for å få barn med samme evner. Anonymkode: f3f24...c73
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #15 Skrevet 19. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Vi er «ressurssterke foreldre», hvis man legger i det at vi har god utdannelse og jobb, god allmennkunnskap, snakker flere språk, samfunns- og politisk interesserte, og med et godt nettverk rundt oss. Men vi hjelper aldri noen av våre tre barn med lekser, kanskje bortsett fra å diskutere aktuelle tema og tema de har lært om på skolen rundt middagsbordet innimellom. Lekser gjør de før vi kommer hjem fra jobb. Vi er mer opptatt av hvordan de har det, at de har gode venner og givende fritidsktiviteter, enn å sjekke at de har regnet riktig på matteleksa. Ellers gjør vi selvsagt aktiviteter med barna våre. Vi bruker naturen året rundt, reiser en del, dyrker mat, steller husdyr, lager mat, tuller og leker med dem, ser film sammen og setter pris på å være sammen med dem. Men dette er ikke aktiviteter som avhenger av verken utdannelse eller økonomi. Jeg har vanskelig for å se hvordan foreldres utdanning direkte skulle påvirke våre barns evne til å gjøre lekser. Aller mest tror jeg det handler om gener. Å ha to foreldre som har lett for det på skolen gir høy sannsynlighet for å få barn med samme evner. Anonymkode: f3f24...c73 Kanskje? Jeg var inne på samme tanke når jeg leste artikkelen om elever som hadde lett for å få toppkarakterer i matte. https://forskning.no/barn-og-ungdom-skole-og-utdanning/nesten-alle-elevene-som-fikk-6-i-matte-har-foreldre-med-hoy-utdanning/2065107 Anonymkode: b6ca3...e4f
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #16 Skrevet 19. august 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Vi er «ressurssterke foreldre», hvis man legger i det at vi har god utdannelse og jobb, god allmennkunnskap, snakker flere språk, samfunns- og politisk interesserte, og med et godt nettverk rundt oss. Men vi hjelper aldri noen av våre tre barn med lekser, kanskje bortsett fra å diskutere aktuelle tema og tema de har lært om på skolen rundt middagsbordet innimellom. Lekser gjør de før vi kommer hjem fra jobb. Vi er mer opptatt av hvordan de har det, at de har gode venner og givende fritidsktiviteter, enn å sjekke at de har regnet riktig på matteleksa. Ellers gjør vi selvsagt aktiviteter med barna våre. Vi bruker naturen året rundt, reiser en del, dyrker mat, steller husdyr, lager mat, tuller og leker med dem, ser film sammen og setter pris på å være sammen med dem. Men dette er ikke aktiviteter som avhenger av verken utdannelse eller økonomi. Jeg har vanskelig for å se hvordan foreldres utdanning direkte skulle påvirke våre barns evne til å gjøre lekser. Aller mest tror jeg det handler om gener. Å ha to foreldre som har lett for det på skolen gir høy sannsynlighet for å få barn med samme evner. Anonymkode: f3f24...c73 Da har dere barn som klarer seg selv. Jeg har to forskjellige barn, en som klarer de fleste leksene uten problemer, og en som trenger hjelp. Jeg kan hjelpe i norsk og naturfag , far kan hjelpe til med matte. Vi er ikke flinke nok til å kunne hjelpe han med engelskleksene, så det hender at han går på skolen uten å ha gjort leksene. Anonymkode: 7797f...969
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #17 Skrevet 19. august 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Vi er «ressurssterke foreldre», hvis man legger i det at vi har god utdannelse og jobb, god allmennkunnskap, snakker flere språk, samfunns- og politisk interesserte, og med et godt nettverk rundt oss. Men vi hjelper aldri noen av våre tre barn med lekser, kanskje bortsett fra å diskutere aktuelle tema og tema de har lært om på skolen rundt middagsbordet innimellom. Lekser gjør de før vi kommer hjem fra jobb. Vi er mer opptatt av hvordan de har det, at de har gode venner og givende fritidsktiviteter, enn å sjekke at de har regnet riktig på matteleksa. Ellers gjør vi selvsagt aktiviteter med barna våre. Vi bruker naturen året rundt, reiser en del, dyrker mat, steller husdyr, lager mat, tuller og leker med dem, ser film sammen og setter pris på å være sammen med dem. Men dette er ikke aktiviteter som avhenger av verken utdannelse eller økonomi. Jeg har vanskelig for å se hvordan foreldres utdanning direkte skulle påvirke våre barns evne til å gjøre lekser. Aller mest tror jeg det handler om gener. Å ha to foreldre som har lett for det på skolen gir høy sannsynlighet for å få barn med samme evner. Anonymkode: f3f24...c73 Det trenger ikke å være gener eller utdanningen i seg selv. Jeg er ikke i tvil om at barna blir bedre i matte om man snakker positivt om matte hjemme og prater rundt faget uten at man nødvendigvis hjelper til med lekser, enn om foreldrene sier de alltid hatet matte og aldri fikk det til. Det er mer sannsynlig at de med mye utdanning selv fikk til matte. Det samme med temaer i andre fag, du skriver dere snakker om temaer barna har lært om og det krever noe kunnskap hos dere også. Anonymkode: d3742...6d7
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #18 Skrevet 19. august 2022 Ikke imot lekser, på langt nær. Men er imot dårlige lekser. Mengdetrening i lesing og regning, gjennomlesing av stoff man skal lære om neste time, og prosjektarbeid er fine lekser. Anonymkode: a0401...11a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #19 Skrevet 19. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er for og i mot. Jeg er for lesing, glosetrening og å jobbe med innleveringer hjemme. Ellers mot Anonymkode: c3470...a48 Enig, men bytte ut glosetrening og innlevering med rekning av de fire rekneartene på småskolen. Anonymkode: aa870...43f
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #20 Skrevet 19. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det trenger ikke å være gener eller utdanningen i seg selv. Jeg er ikke i tvil om at barna blir bedre i matte om man snakker positivt om matte hjemme og prater rundt faget uten at man nødvendigvis hjelper til med lekser, enn om foreldrene sier de alltid hatet matte og aldri fikk det til. Det er mer sannsynlig at de med mye utdanning selv fikk til matte. Det samme med temaer i andre fag, du skriver dere snakker om temaer barna har lært om og det krever noe kunnskap hos dere også. Anonymkode: d3742...6d7 Joda, vi har bred allmennkunnskap, kan snakke med barna om de fleste tema og tilføre ny kunnskap i samtalen, snakker flytende engelsk og spansk, omtaler læring, diskusjon og refleksjon positivt. Jeg sier ikke at vi ikke «smitter» våre barn med kunnskap og holdninger. Men vi hjelper ikke med lekser, sjekker ikke lekser, hører dem ikke i gloser eller før prøver, har null fokus på hvilke karakterer de får, og gir mange andre ting i livet og hverdagen langt høyere prioritet enn boklig lærdom, pugging og lekser. De ER flinke på skolen, de har lett for det i alle fag, men vi gjør ingenting direkte for å stimulere dette. Ikke legger de ned særlig tid og arbeid i lekser heller, det er om å gjøre å bli fort ferdig slik at de kan bruke dagen på venner, trening, gaming+++ Min oppfatning er at de er heldige med gode gener, ikke at mannen og jeg gjør så mye riktig for å «skape smarte barn». Anonymkode: f3f24...c73
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #21 Skrevet 19. august 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg er ikke i tvil om at barna blir bedre i matte om man snakker positivt om matte hjemme Det tror jeg må være noe av det største fjåset jeg har lest her inne. Anonymkode: e7422...78a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #22 Skrevet 19. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi er «ressurssterke foreldre», hvis man legger i det at vi har god utdannelse og jobb, god allmennkunnskap, snakker flere språk, samfunns- og politisk interesserte, og med et godt nettverk rundt oss. Men vi hjelper aldri noen av våre tre barn med lekser, kanskje bortsett fra å diskutere aktuelle tema og tema de har lært om på skolen rundt middagsbordet innimellom. Lekser gjør de før vi kommer hjem fra jobb. Vi er mer opptatt av hvordan de har det, at de har gode venner og givende fritidsktiviteter, enn å sjekke at de har regnet riktig på matteleksa. Ellers gjør vi selvsagt aktiviteter med barna våre. Vi bruker naturen året rundt, reiser en del, dyrker mat, steller husdyr, lager mat, tuller og leker med dem, ser film sammen og setter pris på å være sammen med dem. Men dette er ikke aktiviteter som avhenger av verken utdannelse eller økonomi. Jeg har vanskelig for å se hvordan foreldres utdanning direkte skulle påvirke våre barns evne til å gjøre lekser. Aller mest tror jeg det handler om gener. Å ha to foreldre som har lett for det på skolen gir høy sannsynlighet for å få barn med samme evner. Anonymkode: f3f24...c73 Man må ikke være høyt utdannet eller ha god økonomi for å være ressurssterk i denne sammenhengen (selv om vi statistisk sett vet at det hjelper). Alle de aktivitetene du nevner her hjelper barna å utvikle seg og lære. Dere stimulerer kreativitet, nysgjerrighet og utforskertrang. Dine barn hadde nok klart seg utmerket uten lekser, og fordi de er selvstendige og skoleflinke klarer de seg også helt fint MED lekser. Men de trenger dem ikke. Jeg har et barn med sterk indre motivasjon, hun lærer fort, og gjør lekser kjapt og greit. Hun har tid til å drive med sport og være med venner etter skolen. Selvstendig og «enkel». Jeg har også en som blir kjempesliten av skolen, og som gråter over leksene hver eneste dag. I sommerferien har hun lest tykke bøker, hun har skrevet en stor «tegneserieroman», brev og dagbøker. Hun har laget middager til familien, lært seg å svømme, snakket engelsk, og mange andre ting. Nå er vi i gang med lekser igjen, og hun er mentalt utslitt. Jeg gir det maks to uker til før vi slutter med lekser for hennes del. Anonymkode: d95b7...4ee
Anonym bruker Skrevet 20. august 2022 #23 Skrevet 20. august 2022 I utgangspunktet imot. Men jeg syns det er viktig at barna leser, også hjemme. Så leselekse, ut ifra elevens nivå, syns jeg er fint. Anonymkode: 0b2e0...ab3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2022 #24 Skrevet 20. august 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg er for og i mot. Jeg er for lesing, glosetrening og å jobbe med innleveringer hjemme. Ellers mot Anonymkode: c3470...a48 Enig i dette. Anonymkode: 76b6b...f67
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. august 2022 #25 Skrevet 20. august 2022 Jeg er for riktige lekser. Det vil si ; det må også være rom og aksept for at lekser ikke er rett for alle. Min eldste har det best uten lekser og min minste er typen til å sette seg med leksene hjemme for å føle at han har fått med seg det de gjorde på skolen. Det kan være å sette seg med matten for å forsikre seg om at han forstod, gjøre vanskeligere stykker for å være i forkant. Han går i en stor klasse og det blir ofte mye støy så han liker å sitte med leksene i fred og ro. Jeg er mot lekser som gis uten en tanke bak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå