Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Hvor lang ventetid på å få svar på søknad? Hvor lenge har du gått på AAP osv. Anonymkode: 7eb80...0f2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Har gått på AAP i ett halvt år. Søkte i oktober, fikk svar etter en uke. Men fikk beskjed at det kunne ta to mnd å få svar, så vær ute i god tid! Hadde et møte med NAV i desember for å legge plan. Anonymkode: c5871...5be
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 Tusen takk for svar! Andre som vil fortelle litt? Anonymkode: 7eb80...0f2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 Sykemeldt et år. Søkte om aap 3 uker før sykemeldingtiden gikk ut. Gikk på et kurs hos nav om hvordan man førte meldekort osv. Fikk det godkjent med en gang Gikk på aap i ca 2 år, søkte ufør og fikk det godkjent med en gang. Gikk en ukes tid. Anonymkode: 6faa9...0ca
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Jeg søkte ca 7-8 uker før sykemeldingsåret mitt gikk ut, det var da 8 uker behandlingstid, jeg fikk innvilget AAP etter 5 dager. Gikk på AAP i ca 2 1/2 år før jeg søkte uføretrygd. Anonymkode: dcf5e...a4a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 Var sykemeldt i et år før jeg gikk over på AAP i 2015. Vært på flere avklaringer hos både Sonans og Arba gjennom årene. Det lengste var på et år, men da mente nav lokalt at det ikke var noe poeng lenger. Avslag på ufør, og inn i nok et tiltak. Jeg gikk på AAP i seks år før de mente at jeg var ferdig avklart og fikk innvilget ufør. En fryktelig vanskelig prosess når man er så dårlig som jeg er. Jeg har følt meg utrygg økonomisk, mistenkt grunnet sykdom og at jeg ikke alltid har blitt tatt på alvor. Hver gang jeg fikk varsel om brev eller Digipost fra nav ble jeg uvel. I tillegg til smerter 24/7 har jeg levd med skammen og usikkerheten av å være under nav. Selv om det er over et halvt år siden jeg fikk innvilget ufør klarer jeg ikke forstå at kampen er over. Håper du og alle andre får en lettere prosess enn meg ❤️ Anonymkode: 79928...639
Anonym bruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 Fikk AAp ca 2 måneder etter vi søkte. Gikk på AAP i ca 18 måeder, ble gradvis bedre av behandlingen i denne perioden, og fikk hjelp av NAV til å komme inn i en mye mer egnet jobb enn den jeg hadde tidligere. Jobber 90% i dag to år etter dette igjen og stortrives med oppgaver og kollegaer, selv jeg ikke tjener like mye som i forrige jobb Anonymkode: 9e2f8...2c4
Anonym bruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 Var sykemeldt mellom 100 og 40% et år, hver gang opptrapping ble forsøkt ble jeg dårligere. Pushet NAV og fikk arbeidsevnevurdering mens jeg var sykemeldt, altså før AAP. Etter et par måneder på AAP fikk jeg godkjent at utdanning var veien å gå, tok opp 3 fag de neste månedene og startet på universitetet 8-9 mnd etter jeg gikk over på AAP. Er nå på siste året og jeg håper å kunne klare en full stilling, men antar nok jeg kommer til å jobbe 60-80 % i riktig jobb. Jeg går i behandling ved behov og trener så mye jeg klarer/ får tid til. Anonymkode: ded59...1c0
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 Takk for svar! Jeg stresser litt da jeg vet at det er lang behandlingstid og at jeg har hørt så mye negativt om NAV og kundebehandlingen deres Anonymkode: 7eb80...0f2
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Jeg stresser litt da jeg vet at det er lang behandlingstid og at jeg har hørt så mye negativt om NAV og kundebehandlingen deres Anonymkode: 7eb80...0f2 Min erfaring er helt motsatt. Det jobber hyggelige og empatiske mennesker på nav også, og måten vi møter dem på har mye å si for hvordan de møter oss tilbake. De får så mye dritt, og folk hisser seg opp før de går i møter med dem og kommer ferdig opphisset og skal stå på krava osv osv. Men er du litt ydmyk, har et ønske om å jobbe og å gjøre mest og best mulig ut av situasjonen du har havnet i så møter du hjelpsomme mennesker altså. Jeg hadde totalt 3 saksbehandlere i min tid hos nav, og alle var veldig hjelpsomme og hyggelige. Anonymkode: 6faa9...0ca
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Jeg stresser litt da jeg vet at det er lang behandlingstid og at jeg har hørt så mye negativt om NAV og kundebehandlingen deres Anonymkode: 7eb80...0f2 Jeg tror det er veldig forskjellig på hvem man møter, selv så har jeg knapt snakka med de saksbehandlerene jeg hadde. Anonymkode: dcf5e...a4a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Min erfaring er helt motsatt. Det jobber hyggelige og empatiske mennesker på nav også, og måten vi møter dem på har mye å si for hvordan de møter oss tilbake. De får så mye dritt, og folk hisser seg opp før de går i møter med dem og kommer ferdig opphisset og skal stå på krava osv osv. Men er du litt ydmyk, har et ønske om å jobbe og å gjøre mest og best mulig ut av situasjonen du har havnet i så møter du hjelpsomme mennesker altså. Jeg hadde totalt 3 saksbehandlere i min tid hos nav, og alle var veldig hjelpsomme og hyggelige. Anonymkode: 6faa9...0ca Det du skriver er ikke feil, og ofte stemmer det. Men det er langt fra hele bildet. Jeg orker ikke skrive min historie. Men jeg er en person som møter andre på en ordentlig måte, er konstruktiv og saklig og ryddig. Likevel ble jeg møtt av ekstrem uprofesjonalitet, store fordommer, hets, forsøk på å få meg feildiagnostisert (Nav bestilte en diagnose fra spesialist som ikke har noe med det jeg feiler å gjøre, og spesialist reagerte veldig), helt bevisst motarbeiding nesten hele veien, fordi det var en voldsom ukultur på aktuelle Nav-kontor. Jeg har hele tiden jobbet med fokus på å komme meg videre, kommet med forslag, vært ydmyk i prosessen - og likevel ble jeg altså blitt møtt slik jeg ble. Unntaket var siste saksbehandler på det Nav-kontoret, hun var nyansatt og rimelig sjokkert over hvordan saken var blitt behandlet underveis. Første søknad om uføretrygd ble avslått uten at legeerklæringer var blitt lest. Nytt Nav-kontor, der var de hyggelige (min væremåte og måte å møte saksbehandler på var den samme som den hadde vært hele tiden - men det er et Nav-kontor som også er kjent for å ha et positivt og konstruktivt miljø innad). Ny uføretrygdsøknad et år etterpå ble innvilget. Hele prosessen tok vel seks år. Som en annen beskriver, en voldsom påkjenning mentalt (min sykdom er fysisk), og det kunne godt ha knekket meg psykisk. Nå er det gått vel to år, og jeg håper jeg etterhvert skal greie å komme meg litt ut i jobb igjen på sikt. Det er i hvert fall det som er målet mitt, og det jeg jobber for hver eneste dag når jeg forsøker å være så aktiv som kroppen tillater. Så velger jeg å overhøre de som mener jeg ikke ser syk nok ut. Skriver ikke dette for å kritisere deg, 0ca, men for å presisere at man også kan møte mye dritt i Nav-systemet selv om man møter saksbehandlere og systemet med ydmykhet, positivitet og konstruktivitet. Hvis folk tror at ditt innlegg er hele sannheten, da kan det føre til skamfølelse hos de som dessverre opplever det motsatte, tross egen god oppførsel og holdning og imøtekommenhet - og en slik skamfølelse blir bare enda mer destruktiv for den som da allerede sliter og er syk. Anonymkode: b5d8f...35d
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det du skriver er ikke feil, og ofte stemmer det. Men det er langt fra hele bildet. Jeg orker ikke skrive min historie. Men jeg er en person som møter andre på en ordentlig måte, er konstruktiv og saklig og ryddig. Likevel ble jeg møtt av ekstrem uprofesjonalitet, store fordommer, hets, forsøk på å få meg feildiagnostisert (Nav bestilte en diagnose fra spesialist som ikke har noe med det jeg feiler å gjøre, og spesialist reagerte veldig), helt bevisst motarbeiding nesten hele veien, fordi det var en voldsom ukultur på aktuelle Nav-kontor. Jeg har hele tiden jobbet med fokus på å komme meg videre, kommet med forslag, vært ydmyk i prosessen - og likevel ble jeg altså blitt møtt slik jeg ble. Unntaket var siste saksbehandler på det Nav-kontoret, hun var nyansatt og rimelig sjokkert over hvordan saken var blitt behandlet underveis. Første søknad om uføretrygd ble avslått uten at legeerklæringer var blitt lest. Nytt Nav-kontor, der var de hyggelige (min væremåte og måte å møte saksbehandler på var den samme som den hadde vært hele tiden - men det er et Nav-kontor som også er kjent for å ha et positivt og konstruktivt miljø innad). Ny uføretrygdsøknad et år etterpå ble innvilget. Hele prosessen tok vel seks år. Som en annen beskriver, en voldsom påkjenning mentalt (min sykdom er fysisk), og det kunne godt ha knekket meg psykisk. Nå er det gått vel to år, og jeg håper jeg etterhvert skal greie å komme meg litt ut i jobb igjen på sikt. Det er i hvert fall det som er målet mitt, og det jeg jobber for hver eneste dag når jeg forsøker å være så aktiv som kroppen tillater. Så velger jeg å overhøre de som mener jeg ikke ser syk nok ut. Skriver ikke dette for å kritisere deg, 0ca, men for å presisere at man også kan møte mye dritt i Nav-systemet selv om man møter saksbehandlere og systemet med ydmykhet, positivitet og konstruktivitet. Hvis folk tror at ditt innlegg er hele sannheten, da kan det føre til skamfølelse hos de som dessverre opplever det motsatte, tross egen god oppførsel og holdning og imøtekommenhet - og en slik skamfølelse blir bare enda mer destruktiv for den som da allerede sliter og er syk. Anonymkode: b5d8f...35d Veldig godt skrevet, og jeg opplevde mye av det samme. Lykke til videre, jeg håper også å komme ut i jobb igjen etterhvert. Anonymkode: 79928...639
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå