Gå til innhold

Hvorfor økes renten så mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke logikken? Alt er mye dyrere. Strømmen sender folk i kne, maten er dur og bensin rekordhøy. Da skal de sette opp renten? Jeg er ingen økonom så jeg skjønner det ikke?

Anonymkode: 9486a...bef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inflasjon.

Noen få sliter med prisene som er nå, men nordmenn flest er stinne av gryn og bruker og låner penger som fulle sjømenn.

Anonymkode: 29418...d16

Skrevet

Enkelt forklart er det for å stoppe oss fra å bruke så mye penger. Høyt forbruk øker prisene, lavere forbruk senker prisene. For å dempe forbruket hever de renten i en forsøk på å få folk til å roe ned pengebruken. 

Anonymkode: c01fe...111

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enkelt forklart er det for å stoppe oss fra å bruke så mye penger. Høyt forbruk øker prisene, lavere forbruk senker prisene. For å dempe forbruket hever de renten i en forsøk på å få folk til å roe ned pengebruken. 

Anonymkode: c01fe...111

Men så er det det at det er løpske priser som har gjort at pengebruken har økt, ikke det at nordmenn nødvendigvis handler for mye. Og hvorfor løper prisene løpsk? Jo, fordi Norge selger ut strømmen sin til europa og nordmenn må «være med på dugnaden.» Og på grunn krigen i Ukraina, der alle ser sitt snitt til å heve prisene, selv om produktene de tilbyr ikke har noe med Ukraina å gjøre what so ever. #Irritert

Anonymkode: 2271d...abf

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men så er det det at det er løpske priser som har gjort at pengebruken har økt, ikke det at nordmenn nødvendigvis handler for mye. Og hvorfor løper prisene løpsk? Jo, fordi Norge selger ut strømmen sin til europa og nordmenn må «være med på dugnaden.» Og på grunn krigen i Ukraina, der alle ser sitt snitt til å heve prisene, selv om produktene de tilbyr ikke har noe med Ukraina å gjøre what so ever. #Irritert

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Hvordan øker pengebruken av løpske priser?

Skrevet

Se til USA, inflasjonen ødelegger økonomien totalt, boligmarkedet kræsjer fullstendig osv.

Vi ha ikke ha det på toppen av det hele i Norge nå, de gjør det de kan for å forhindre inflasjon.

Anonymkode: ab3eb...528

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Hvordan øker pengebruken av løpske priser?

Antar det menes at når ting koster mer må man bruke mer penger for å kjøpe de samme varene. 

Myndighetene gjorde mye for å avhjelpe under pandemien. Nå ser vi effekten av de økonomiske støtteordningene sammen med krigen i Ukraina. For oss som falt utenfor støtteordningene og gikk økonomisk nesegrus under pandemien er det vanskelig å se hvordan vi skal klare oss nå. Vi lever allerede på minimum for å få økonomien på beina igjen. 

Anonymkode: 4298d...f0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De fleste nordmenn handler akkurat like mye som før.

F.eks er strøm, drivstoff og mat dyrere enn før, men vi slutter jo ikke å handle det... Pengene våre brukes kanskje litt annerledes enn før siden mange må prioritere litt, men vi bruker like mye som før. Folk som ikke må prioritere, de sparer kanskje mindre, og bruker mer enn før.

Pengene blir mindre verdt fordi vi bruker så mye penger.

Alle støtteordningene vi har hatt hjelper ikke på de heller, staten har "pøst" penger ut for å hjelpe, også hjelper det på sikt kanskje ikke i det hele tatt.

Nå må forbruket strupes, og renteheving er måten de kan gjøre det på.

Det har blitt skreket om flere støtteordninger, pga strøm, pga bensinpriser, og regjeringen har holdt igjen av frykt for at rentene må heves for det vil være verre for familiene enn at strøm og bensinprisene har økt. Men de har ikke klart å forhindre inflasjon, og nå må rentene opp likevel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Pengebruken øker ikke, det bare virker sånn siden alt er så mye dyrere.

Skrevet

Vi holder på å pusse opp, en renteheving skal bremse prisvekst, er målet da at butikkene ikke skal sette opp prisen på varene eller at jeg ikke skal ha råd og la være å kjøpe?

Anonymkode: f5e27...047

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi holder på å pusse opp, en renteheving skal bremse prisvekst, er målet da at butikkene ikke skal sette opp prisen på varene eller at jeg ikke skal ha råd og la være å kjøpe?

At du ikke skal ha råd. Butikkene setter opp prisene uansett «pga krigen i Ukraina» må vite, når det i realiteten ikke har noe med saken å gjøre. Det er bare et påskudd fra malingsprodusentene til å tjene mer penger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Pengebruken øker ikke, det bare virker sånn siden alt er så mye dyrere.

Jo, pengebruken øker.

Kanskje ikke akkurat din pengebruk, men det er mange som bruker mer og sparer mindre. I tillegg kommer alle hjelpepakkene fra staten. Alle firmaene som må bruke mer penger og da får mindre overskudd osv osv

Totalt sett er det mer penger i omløp, verdien på de synker (inflasjon) og renta må opp for å stoppe det

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Begge deler.

Får vi for stor inflasjon vil verdien på pengene bli så lav at prisene må i været og vi risikerer kollaps.

Ved å bruke mer av pengene våre på renter blir det mindre igjen til oppussing.

Renta har vært kunstig lav i Norge i lang tid, vi visste den måtte opp på et tidspunkt.

Helt siden 80 tallet har det vært vekst vekst vekst i den norske økonomien, en stagnering, eller til og med en liten bølgedal er ingen krise for folk flest, vi må bare tilpasse oss.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

At du ikke skal ha råd. Butikkene setter opp prisene uansett «pga krigen i Ukraina» må vite, når det i realiteten ikke har noe med saken å gjøre. Det er bare et påskudd fra malingsprodusentene til å tjene mer penger.

Hvorfor tror du at krigen i Ukraina ikke har noe å si for dette?

Det forklarer ikke alt (i tillegg kommer for eksempel transportkostnader og produksjonsetterslep etter nedstengninger i Asia), men Ukraina produserer mye trelast som er vanskelig tilgjengelig nå og de økte energikostnadene i Europa trekker opp prisene på alt. Matprisene påvirkes av krigen og i tillegg begynner vi å se effektene av klimaendringene.

Det føles trygt og hyggelig å skylde på de slemme butikkene, men det finnes faktisk bakenforliggende, mindre hyggelige årsaker. 

Anonymkode: 17444...248

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan kan du si det, jobber du i bransjen?

Jeg driver ned innkjøp og varene jeg handler inn har økt betraktelig i innkjøp. Både varene i seg selv og frakten har økt, selvfølgelig kan ikke bedriftene som handler inn ta hele kostnaden her, sluttbrukeren må betale sin del altså.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan kan du si det, jobber du i bransjen?

Jeg driver ned innkjøp og varene jeg handler inn har økt betraktelig i innkjøp. Både varene i seg selv og frakten har økt, selvfølgelig kan ikke bedriftene som handler inn ta hele kostnaden her, sluttbrukeren må betale sin del altså.

Jeg er ikke uenig med deg. Det jeg sier er at fra produsent og til sluttbruker er det mange ledd som skor seg på krisen og øker prisene (selv om de kanskje ikke hadde behøvd det.)

Skrevet

Når det er større etterspørsel enn tilbud i markedet øker prisene. Dette er inflasjon. Verktøyet for å dempe inflasjon er å dempe etterspørsel, altså ved å begrense muligheten til å kjøpe. Det gjøres ved å heve rentene. Dette er elementær økonomi.

Og så til det som kompliserer det hele: Årsaken til prisøkningen er i stor grad økt etterspørsel utenfor Norge, både på eksportvarer (strøm) og importvarer (bensin, som vi faktisk importerer), og redusert produksjon og vansker med logistikk på importvarer (mat). Disse faktorene påvirkes ikke av norsk rentenivå. Men lønnsøkningen som i stor grad forklares med økte priser på disse varene og den økte offentlipegebruken i form av strømstøtte vil derimot være rentedrivende. 

Vi har ikke valget mellom pest og kolera, vi må finne oss i begge deler.

Anonymkode: cde1a...55c

Skrevet

Det kommer snart til å bli en stor klasse skille mellom rike og fattige, og det å kjøpe norvegia ost blir en luksus ting. 
det er de kun de som lever ok greit liv idag det rammes mest for. De rike klare fint denne økningen. Heilt horribelt og det kommer til slutt å krasje totalt! 

Anonymkode: dcab3...eaa

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det kommer snart til å bli en stor klasse skille mellom rike og fattige, og det å kjøpe norvegia ost blir en luksus ting. 
det er de kun de som lever ok greit liv idag det rammes mest for. De rike klare fint denne økningen. Heilt horribelt og det kommer til slutt å krasje totalt! 

Anonymkode: dcab3...eaa

Jeg er redd du har rett. Veldig mange mennesker har null problem med å takle pris- og renteøkningene og opprettholde et hodeløst forbruk (med alt det innebærer…). De som har lite fra før vil slite mer enn noen gang, og de «vanlige» vil holde dem med selskap. 

Jeg er helt for at vi rike skal redusere forbruket, men med alle pengesterke som finnes tviler jeg på at det vil ha noen effekt. Det vil bare bli flere med lite.

Skrevet

Renten har vært unaturlig lav, hvis du ser de nye prognosene opp mot de gamle, er ikke toppen noe høyere enn hva som uansett er varslet, men vi skal raskere til toppen. Jeg tror og håper de bare er mer aggressive i starten, deretter flater det ut. Men vi skal opp minst ett prosentpoeng til, toppen er 3.1 

Anonymkode: 7ee45...9b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 18.8.2022 den 11.05):

Jeg skjønner ikke logikken? Alt er mye dyrere. Strømmen sender folk i kne, maten er dur og bensin rekordhøy. Da skal de sette opp renten? Jeg er ingen økonom så jeg skjønner det ikke?

Anonymkode: 9486a...bef

Enig med deg. Det er for at Norges Bank vil vise at de tar ansvar, kombinert med at de tror de har innflytelse på det som skjer akkurat nå. Oppmerksomhet rundt renteendringer er høytidsstund for de som jobber i slike institusjoner.

Mange er enige med deg ts. Jeg også. Alle priser stiger kraftig i dag pga strøm og olje, altså kostnader, ikke pga høy etterspørsel. Å gjøre verden enda dyrere ved å heve rentene vil føre oss inn i en depresjon. Omsetning og handel vil stupe. Det er en enda dypere krise. Norges Bank vil nok skjønne dette etter hvert som de ser konsekvensene av hva de holder på med. Men, det er uansett sunt at renten stiger litt, den har vært kunstig lav lenge.

Anonymkode: 6d36d...91f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...