Gå til innhold

Er det barnemishandling eller i nærheten av dette når kristne foreldre forteller barna sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

at de kommer til å brenne i helvete dersom de ikke tror på Gud og gjør som han sier?

Anonymkode: 27177...951

Skrevet

Ja, jeg synes det er psykisk mishandling. 

Anonymkode: 5f3b3...adc

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det er ingen kristne som forteller dette til barna sine. Annet enn om det er personer som er skadet psykisk på noe vis, og da handler det ikke om at de er kristne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

at de kommer til å brenne i helvete dersom de ikke tror på Gud og gjør som han sier?

Ja, det er barnemishandling. Nå er det omtrent ingen foreldre, hverken kristne eller andre, som gjør det. Det er en fordom basert på en misforståelse, som mange ateister har. Dessverre. Men det er ikke slik hverken kristendom eller helvete fungerer. Helvete er fravær av Gud. Gud er kjærlighet. Gud "straffer" ikke. Gud gir en frihet til å velge. Den som velger vekk kjærligheten står selvsagt fritt til det. Konsekvensen av å velge vekk kjærlighet er at en opphører å eksistere. Det er ikke noe å være redd for, det er jo det mange ateister ønsker og vil. Om de kjente Gud, kjente kjærligheten, ville de ha ønsket noe annet. "Tilgi dem Gud, for de vet ikke hva de gjør", er ganske dekkende.

Anonymkode: 33a8b...697

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det er barnemishandling. Nå er det omtrent ingen foreldre, hverken kristne eller andre, som gjør det. Det er en fordom basert på en misforståelse, som mange ateister har. Dessverre. Men det er ikke slik hverken kristendom eller helvete fungerer. Helvete er fravær av Gud. Gud er kjærlighet. Gud "straffer" ikke. Gud gir en frihet til å velge. Den som velger vekk kjærligheten står selvsagt fritt til det. Konsekvensen av å velge vekk kjærlighet er at en opphører å eksistere. Det er ikke noe å være redd for, det er jo det mange ateister ønsker og vil. Om de kjente Gud, kjente kjærligheten, ville de ha ønsket noe annet. "Tilgi dem Gud, for de vet ikke hva de gjør", er ganske dekkende.

Det er din tolkning av kristendommen. Dessverre er det mange som tror på en straffende Gud, eller som misbruker i hans navn. «Den man elsker, tukter man». 
Selv om din kristne tro hverken er skadelig eller farlig finnes de menneskene som bruker Gud som trussel. Noen indirekte, ved å fordømme andre utenforstående, og noen ved direkte å true barna til å være lydige og fromme.

Det er uansett psykisk terror.

Skrevet

Ja, det er det. Jeg har sett traumer etter en sånn oppdragelse mange år i etterkant. På nært hold.

Anonymkode: 5e5e4...bdf

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden):

Det er din tolkning av kristendommen.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Nå er det omtrent ingen foreldre

Det betyr at det er noen, men ikke mange, som tolker det slik du sikter til ja. Dessverre.

Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 minutter siden):

Det er uansett psykisk terror.

Godt du er enig med meg i det.

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja, det er barnemishandling.

Sitatet ditt er for øvrig fra Salomos Ordsprog 3:11-12, tenkte bare nevne det.

Skrevet

Ja, selvsagt er det psykisk mishandling! Slike foreldre burde bli fratatt barna!

Og ja, dette er dessverre ikke uvanlig i mange kristne miljøer. 

Anonymkode: 1ed6e...b5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Ja, jeg synes det er psykisk mishandling. 

Anonymkode: 5f3b3...adc

Enig. Hadde meldt til barnevernet

Anonymkode: 10ee9...4d7

Skrevet

Her har jeg kristne i familien og jo jeg fikk beskjed om at jeg ikke kom til himmelen for jeg ikke var kristen..

Anonymkode: 82f8e...406

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Her har jeg kristne i familien og jo jeg fikk beskjed om at jeg ikke kom til himmelen for jeg ikke var kristen..

Det blir noe annet enn å fortelle barn at de kommer til helvete hvor de vil brenne.

Dette var mer vanlig å fortelle barn for et par generasjoner siden. 

Skrevet

Hi her. Årsaken til at jeg spør om dette er at jeg selv har vokst opp med å få høre at helvete venter dersom man ikke er troende og lever etter guds vilje. Jeg har forøvrig svært gode foreldre, men vissheten om at helvete venter har gitt meg en del psykiske utfordringer som angst. Jeg vokste opp på sytti og åttitallet til info.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

vissheten om at helvete venter har gitt meg en del psykiske utfordringer som angst

Fortell gjerne mer. Hva er det du har angst for?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hi her. Årsaken til at jeg spør om dette er at jeg selv har vokst opp med å få høre at helvete venter dersom man ikke er troende og lever etter guds vilje. Jeg har forøvrig svært gode foreldre, men vissheten om at helvete venter har gitt meg en del psykiske utfordringer som angst. Jeg vokste opp på sytti og åttitallet til info.

Min mening er at kristendom, buddisme osv er noe som er menneskapt. Det er noe vi har for å ha noe å holde fast i. Vi alle kommer til å havne på samme plass.  Helvette venter ikke, og hvorfor skulle du havnet i helvette? 
gud er stor og samme med universet. Vi er på besøk her på jorden i dette livet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Min mening er at kristendom, buddisme osv er noe som er menneskapt. Det er noe vi har for å ha noe å holde fast i. Vi alle kommer til å havne på samme plass.  Helvette venter ikke, og hvorfor skulle du havnet i helvette? 
gud er stor og samme med universet. Vi er på besøk her på jorden i dette livet. 

Hva du mener hjelper ikke HI. HI fortalte nettopp at hun har angst. Vis litt medfølelse!

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva du mener hjelper ikke HI. HI fortalte nettopp at hun har angst. Vis litt medfølelse!

Selfølgelig kan jeg ikke hjelpen HI med angsten! Er kun hun selv som må gjøre jobben der. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 timer siden):

Det er ingen kristne som forteller dette til barna sine. Annet enn om det er personer som er skadet psykisk på noe vis, og da handler det ikke om at de er kristne. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo beviselig feil. Hvorfor svarer dere når dere ikke ha god nok kjennskap til problematikken?

Anonymkode: 13d6d...388

Skrevet

Det er muslimer som driver med slikt nå. Men de er det kanskje ikke så populært å kritisere?

Anonymkode: 1075a...a98

Skrevet

Fortell gjerne mer. Hva er det du har angst for?

Å brenne i helvete er det jeg frykter. Det står jo mye i bibelen om dette, blant annet i Johannes åpenbaring. Det står jo rett ut hva som skal skje..

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Dette er jo beviselig feil. Hvorfor svarer dere når dere ikke ha god nok kjennskap til problematikken?

Anonymode: 13d6d...388

"Dette er beviselig feil" - legger ikke ved noen beviser.

Ok. Da går jeg ut fra at du har noen beviser?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Å brenne i helvete er det jeg frykter. Det står jo mye i bibelen om dette, blant annet i Johannes åpenbaring. Det står jo rett ut hva som skal skje..

Hi

Nei, i åpenbaringen 20:10 står det hva som skjer med slangen og englene som følger slangen.

Jesus sa rett ut at de som vender seg vekk fra Gud vil få det som de vil, de vil bli til ingenting.

Og frykt ikke for dem som slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjelen ihjel; men frykt heller for ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvede!
Matteus 10:28

Hvis du tror på Jesus som frelser så vet du jo at du ikke forgår. Hvis du ikke tror på Jesus så tror du heller ikke på Jesu' varsler.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Greit. Retter det til at det ikke ( lenger) er vanlig at kristne gjør det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, i åpenbaringen 20:10 står det hva som skjer med slangen og englene som følger slangen.

Jesus sa rett ut at de som vender seg vekk fra Gud vil få det som de vil, de vil bli til ingenting.

Og frykt ikke for dem som slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjelen ihjel; men frykt heller for ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvede!
Matteus 10:28

Hvis du tror på Jesus som frelser så vet du jo at du ikke forgår. Hvis du ikke tror på Jesus så tror du heller ikke på Jesu' varsler.

Hi her. Det er dessverre det som er hovedproblemet for meg, nettopp at jeg tror ikke på Jesus lengre egentlig, men frykten om helvete har for evig brent seg fast..

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hi her. Det er dessverre det som er hovedproblemet for meg, nettopp at jeg tror ikke på Jesus lengre egentlig, men frykten om helvete har for evig brent seg fast..

Du har angst for å havne i et helvete du ikke tror på?

Skrevet

"Dette er beviselig feil" - legger ikke ved noen beviser.

Ok. Da går jeg ut fra at du har noen beviser?

Beviset er i denne tråden hvor flere har opplevd det. Hva mer trenger du egentlig? Dette er allmennkunnskap

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...