Gå til innhold

Jente 12 på tiktok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera har profil på tiktok. I begynnelsen var forutsetningen at jeg skulle følge henne for å se hva som legges ut. (Det var uskyldige danser i lag med venninner). Nå er det lenge siden jeg har vært innom, men nå så er det ingen videoer på den gamle profilen, men hun har nok oppretta en ny privat profil. Bør jeg si at jeg vil ha tilgang eller gi henne privatliv. Er ny i dette 🙈

Anonymkode: 9b92c...820

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna har rett på privatliv!! Hold deg unna!

Anonymkode: f74d6...7f0

Skrevet

Privatliv.

Anonymkode: 86687...f1f

Skrevet

TikTok er IKKE en arena en tolvåring skal ha privatliv. Jeg kommer til stadighet over mye kritikkverdig som legges ut, eller barn helt ned i niårsalderen som bedriver livesending, og det burde foreldrene ha fulgt opp. 

Anonymkode: 3da3e...3ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

TikTok er IKKE en arena en tolvåring skal ha privatliv. Jeg kommer til stadighet over mye kritikkverdig som legges ut, eller barn helt ned i niårsalderen som bedriver livesending, og det burde foreldrene ha fulgt opp. 

Anonymkode: 3da3e...3ba

Å hva er galt med livesending?? Regner ikke med de stripper.

Skrevet

Dere som mener en 12-åring skal ha privatliv på TikTok er absurd naive. Det er et STORT problem at barn og unge ned i 10-årsalderen selger og kjøper stoff, snus og alkohol, pluss goder i spill, og betalingsmiddel er gjerne lettkledde bilder. Dette er det politiet som forteller om. Mange av oss vil tenke «dette gjelder ikke mitt barn» - også jeg tenker det - men det vet du ikke. Uansett vil barnet ditt møte på mye på TikTok. 

Jeg har ingen fasit på om du bør kreve å følge henne, for hun kan jo fortsatt bare kjøre dobbelt løp med to profiler. De er kreative. Men du bør definitivt bruke litt tid på tiltok selv, og du må snakke med henne om hvordan hun navigerer på some. Jevnlig. 

Anonymkode: 75e5b...450

Skrevet

Hun er 12 år og burde ikke være på Tiktok i det hele tatt! Min på 13 år fikk ikke lov før hun fylte 13 år, og da skal jeg følge henne. Det samme med de andre fram til de er 15-16 år (de har forøvrig ikke slettet meg enda, eldste er 19 år nå). Når man er 12 år er det ingenting som heter privatliv på sosiale medier, altså! Vanlig privatliv, ja, på SoMe, nei!

Anonymkode: 85229...f79

Skrevet

12-åringer har etter min mening ikke rett på privatliv på sosiale medier, hvor det forøvrig også ofte er 13 års grense.

Skrevet

Du kødder, ikke sant? SELVSAGT har ikke små unger rett på privatliv på arenaer som det.

Anonymkode: 34b56...534

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

"Regne med" kan fort bli en naiv tilnærming til sosiale medier og barn, tror jeg.

Anonymkode: 2d8b7...91f

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det kan du faktisk ikke regne med at de ikke gjør. Kan jeg få anbefale deg å se "Nudes" på NRK? De to siste episodene da spesielt, de fokuserer på omtrent den aldersgruppen. Egentlig burde den serien vært obligatorisk for alle foreldre, og store barn/tenåringer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hun er 12 år og burde ikke være på Tiktok i det hele tatt! Min på 13 år fikk ikke lov før hun fylte 13 år, og da skal jeg følge henne. Det samme med de andre fram til de er 15-16 år (de har forøvrig ikke slettet meg enda, eldste er 19 år nå). Når man er 12 år er det ingenting som heter privatliv på sosiale medier, altså! Vanlig privatliv, ja, på SoMe, nei!

Det er helt vanlig at 10 åringer har både TikTok og snapchat,du er hysterisk!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, ikke hysterisk, men smart.

Skrevet

Det at det er vanlig, betyr ikke nødvendigvis at det er lurt. Jeg foretrekker å tenke kritisk og prøve å beskytte barna mot all dritten de får inn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det at det er vanlig, betyr ikke nødvendigvis at det er lurt. Jeg foretrekker å tenke kritisk og prøve å beskytte barna mot all dritten de får inn.

Det er jeg enig med deg i.

Her er min regel: stol på, men bekreft. Det betyr ikke at jeg overvåker, slik enkelte her gjør. Det betyr at jeg spør om jeg kan få se på, en gang i blant. Så ser jeg over litt kommentarer og videoer, historikk og litt annet. Men jeg driver ikke overvåking. Uten tillit vil barn bare lære seg å drive på i det skjulte. Da rettes den kritiske tenkingen mot foreldrene i stedet for utad mot omverdenen.

Anonymkode: 157b5...87a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jeg enig med deg i.

Her er min regel: stol på, men bekreft. Det betyr ikke at jeg overvåker, slik enkelte her gjør. Det betyr at jeg spør om jeg kan få se på, en gang i blant. Så ser jeg over litt kommentarer og videoer, historikk og litt annet. Men jeg driver ikke overvåking. Uten tillit vil barn bare lære seg å drive på i det skjulte. Da rettes den kritiske tenkingen mot foreldrene i stedet for utad mot omverdenen.

Enig med deg i denne regelen, men det må tilpasses etter alder. Det du snakker om, kommer senere enn ved tiårsalderen i mine øyne. Nå er mitt eldste barn 11 og har ingen sosiale medier, men skriver selvfølgelig meldinger med venner. Vi har en helt åpen avtale om at vi foreldre kan lese meldingene hans. Det godtar han enn så lenge. 

Sosiale medier må han vente med til han når aldersgrensen. Heldigvis mange foreldre som tenker likt her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Dere som mener en 12-åring skal ha privatliv på TikTok er absurd naive. Det er et STORT problem at barn og unge ned i 10-årsalderen selger og kjøper stoff, snus og alkohol, pluss goder i spill, og betalingsmiddel er gjerne lettkledde bilder. Dette er det politiet som forteller om. Mange av oss vil tenke «dette gjelder ikke mitt barn» - også jeg tenker det - men det vet du ikke. Uansett vil barnet ditt møte på mye på TikTok. 

Jeg har ingen fasit på om du bør kreve å følge henne, for hun kan jo fortsatt bare kjøre dobbelt løp med to profiler. De er kreative. Men du bør definitivt bruke litt tid på tiltok selv, og du må snakke med henne om hvordan hun navigerer på some. Jevnlig. 

Anonymkode: 75e5b...450

Dette. Det er 13 årsgrense på Tik Tok noe som betyr at hun i utgangspunktet ikke bør være der. Om hun skal det så bør du i alle fall følge med. Får helt fnatt av "barns rett til privatliv" som en parole for at foresatte ikke skal kunne følge med på telefoner, sosiale medier osv. Det er UNGER. Små mennesker med hjernen under ombygging. De kommer til å gjøre dumme ting, de trenger veiledning. Ja det er kjipt, men sånn er det. Når det er sagt så er jeg ikke inne på min 12 åring sin telefon og leser alt, men har vært der innimellom. Har oppdaget en del grove episoder der det var behov for voksenstøtte til å ordne opp. Både der min gjorde dumme ting og at han ble utsatt av andre. I ettertid var 12åringen veldig glad for den hjelpen og støtten han fikk og er nå mye mer åpen med meg på hva som rører seg. Han vet jeg ikke blir sint/urimelig, men at han får hjelp og støtte når noe er vanskelig også på nett/meldinger. Tørr å være "kjip" sier jeg. 

Anonymkode: 9c91f...2dc

Skrevet

Får helt fnatt av "barns rett til privatliv" som en parole for at foresatte ikke skal kunne følge med på telefoner, sosiale medier osv.

Sikker på at "følge med" og "overvåke" er synonymer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Dattera har profil på tiktok. I begynnelsen var forutsetningen at jeg skulle følge henne for å se hva som legges ut. (Det var uskyldige danser i lag med venninner). Nå er det lenge siden jeg har vært innom, men nå så er det ingen videoer på den gamle profilen, men hun har nok oppretta en ny privat profil. Bør jeg si at jeg vil ha tilgang eller gi henne privatliv. Er ny i dette 🙈

Anonymkode: 9b92c...820

Some er jo ikke privat? Forøvrig er jeg sikker på at dette er troll🥱

Anonymkode: 63857...b53

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ omtale av barn og svar til dette.

Admin

Skrevet
oslofrk skrev (1 minutt siden):

Det er 13årsgrense. Punktum

Ingen bryr seg. Punktum.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ingen bryr seg. Punktum.

Oppegående folk bryr seg. Punktum. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oppegående folk bryr seg. Punktum. 

De hysteriske bryr seg. Punktum.

Skrevet

Jeg husker min kusine gjorde det samme på samme alder, men på annen plattform. 

Jeg oppdaget at profilbilde hennes var av området mage-lår, med truse på. Jeg sa selvfølgelig ifra til tante som tok affære. Min kusine hatet meg en liten stund, men takket meg når hun ble noen år eldre. 

Anonymkode: 6e400...b7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...