Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #1 Skrevet 17. august 2022 Han er 8. Jeg spør om han har skifta bokser, han seier ja. Jeg kan gå opp på badet og se at han ikke har skifta, evt så viser han meg bokseren sin og det er den samme som i går. Hva gjør jeg?det Samme med toalettbesøk, han påstår at han tørker seg og han gjør ikke det. Blir illsint hvis Jeg vil hjelpe han eller se på at han gjør det. Anonymkode: 57f31...f7c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #2 Skrevet 17. august 2022 Har stått i samme situasjon med ene sønnen min. Fant ut etterhvert at jo mer jeg maste, jo mer oppsatt ble han på å ikke gjøre som jeg sa. Lot temaet heller ligge og det endte med etter noen dager at han fant ut av ting selv.. Anonymkode: 3e936...6cf
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 Da står du der til han har tørket seg skikkelig og skiftet bokser. Det er faktisk ikke et valg han har. Anonymkode: c2058...dcb
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 Finn en rutine som passer han bedre, la han gjerne velge rutine selv om det fungerer bedre da Mine barn har aldri byttet undertøy hver morgen, de bytter når de dusjer, og det blir gjerne 5-7 dager i uka pga trening, gym, osv. Kunne ikke falle de inn å sette på seg møkkete truse og sokker etter dusj. Anonymkode: 1d777...30b
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 Mine barn på 7 og 4 har mestret det siden de var 3. MEN det er en del av en rutine, slik at det er lett å huske. Når de tar av pysjen og tar på seg klær om morgenen putter de trusa i skittentøyskurven og tar på seg ren truse. MEN de er ikke så flinke til å vaske hendene etter de har tissa, men jeg minner dem om det igjen og igjen. De lyver ofte da og sier de har gjort det, jeg sier nei, du må gå og vaske hendene og da gjør de det. Anonymkode: 310bb...638
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #6 Skrevet 17. august 2022 Finnes det truser med ukedager på til gutter? Det fungerer fint for min jente. Anonymkode: 1189a...46b
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #7 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Han er 8. Jeg spør om han har skifta bokser, han seier ja. Jeg kan gå opp på badet og se at han ikke har skifta, evt så viser han meg bokseren sin og det er den samme som i går. Hva gjør jeg?det Samme med toalettbesøk, han påstår at han tørker seg og han gjør ikke det. Blir illsint hvis Jeg vil hjelpe han eller se på at han gjør det. Anonymkode: 57f31...f7c Du må jo bare straffe ham. Anonymkode: 0563a...735
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #8 Skrevet 17. august 2022 Legg klær klar til neste dag, når han ser en ren bokser der også, så tar han nok hintet å bytter til den. Anonymkode: f9583...58a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #9 Skrevet 17. august 2022 Jeg slet med overskriften, lurte på hva i all verden. Først i innlegget skjønte jeg at dette gjaldt boxer og ikke bokser. Jeg kunne ikke forstå hvilke bokser som måtte byttes hele tiden, at matboksen måtte det gå an å vaske for hånd om det var så at han hadde en favoritt. Uansett, jeg har to jenter i ca samme alder og med samme underlige uvilje mot å bytte. Jeg er streng hver kveld og nå er det ikke protester når jeg kommanderer dem tilbake til badet for å vaske seg og bytte. Vi er ikke der hvor det skjer av seg selv enda, men jeg har håp om at det kommer etter hvert. Anonymkode: f9081...2ba
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #10 Skrevet 17. august 2022 Her skifter de truse og sokker om kvelden. Da er jeg der likevel i forbindelse med tannpuss, og det sparer meg for å gå og passe på dem om morgenen når det er mer travelt. Anonymkode: 5fc5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #11 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Her skifter de truse og sokker om kvelden. Da er jeg der likevel i forbindelse med tannpuss, og det sparer meg for å gå og passe på dem om morgenen når det er mer travelt. Anonymkode: 5fc5f...a4a Sover de med sokker? Anonymkode: 53086...8cf
topaz Skrevet 17. august 2022 #12 Skrevet 17. august 2022 Har samme kamp med min åtteåring. "Det er så kjeeeedelig" er argumentet hans. Hvis han nekter på kvelden, gjør jeg avtale om at han tar det morgen etter. Så må jeg mase litt da også, men da gjennomfører han. Men det kommer nok til å rette seg etterhvert.
*Miss Marple* Skrevet 17. august 2022 #14 Skrevet 17. august 2022 Men å skifte undertøy er da ikke oppe til diskusjon? Kjedelig? Det som er kjedelig er å ha mamma eller pappa på badet for å sjekke at det blir gjort.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #15 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Sover de med sokker? Anonymkode: 53086...8cf Noen ganger om vinteren, men uansett skal sokkene av om kvelden, og da husker de selv nye om morgenen. Problemet hos oss, var at ungene var trøtte, vimsete og brukte lang tid om morgenen, og jeg ikke hadde tid til å være der til de hadde fått byttet truse. Så da glemte de det, og ble så klart kjempesure om de måtte gå og skifte når de endelig hadde fått på seg klærne. Om kvelden er jeg i nærheten uansett, og kan minne dem på å bytte. Nå går det av seg selv for den ene, og nesten for den andre. Anonymkode: 5fc5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #16 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Noen ganger om vinteren, men uansett skal sokkene av om kvelden, og da husker de selv nye om morgenen. Problemet hos oss, var at ungene var trøtte, vimsete og brukte lang tid om morgenen, og jeg ikke hadde tid til å være der til de hadde fått byttet truse. Så da glemte de det, og ble så klart kjempesure om de måtte gå og skifte når de endelig hadde fått på seg klærne. Om kvelden er jeg i nærheten uansett, og kan minne dem på å bytte. Nå går det av seg selv for den ene, og nesten for den andre. Anonymkode: 5fc5f...a4a Men dusjer de ikke om kvelden da? Eller i det minste vasker seg? Anonymkode: c2058...dcb
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #17 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men dusjer de ikke om kvelden da? Eller i det minste vasker seg? Anonymkode: c2058...dcb De er fem og åtte, og dusjer ikke hver kveld, nei. Poenget mitt var bare at selv om vi klarte å få byttet truse om morgenen også, ble det veldig mye mas og dårlig stemning fordi enten måtte jeg være der og skynde på dem, eller så måtte de ned og kle på seg på nytt. De er mestere i å distrahere hverandre, og de klarte bare ikke huske den trusa av seg selv. Etter at trusebyttet ble en del av kveldsstellet, kan vi bare pusse tenner om morgenen og så kan jeg gå og lage frokost. Da gjør det ikke noe om det tar dem en halvtime å få på klærne etterpå. Noen ganger når en liten banal ting skaper veldig mye frustrasjon, kan hjelpe overraskende mye å bare bytte litt om på hvordan man gjør ting. Anonymkode: 5fc5f...a4a
sug lut Skrevet 17. august 2022 #18 Skrevet 17. august 2022 Altså det er ikke et tema å diskutere eller mene om. Man skifter undertøy, om nødvendig under oppsyn og tvang.
Spurvugla Skrevet 17. august 2022 #19 Skrevet 17. august 2022 *Miss Marple* skrev (1 time siden): Men å skifte undertøy er da ikke oppe til diskusjon? Kjedelig? Det som er kjedelig er å ha mamma eller pappa på badet for å sjekke at det blir gjort. Jeg synes dette er en litt urimelig holdning. Ikke alle barn bryr som om et tema er "oppe til diskusjon " eller ikke, de diskuterer likefullt. Som jeg skjønner Ts vil hun heller ikke bare at gutten skal skifte, men at hun skal slippe å henge over ham og passe på at han gjør det. Du kan si til ham at om han ikke bytter vil han lukte vondt og andre barn kan kommentere på det. Det er mulig han vil bry seg mer om det enn om hva du synes i den alderen.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #20 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Noen ganger om vinteren, men uansett skal sokkene av om kvelden, og da husker de selv nye om morgenen. Problemet hos oss, var at ungene var trøtte, vimsete og brukte lang tid om morgenen, og jeg ikke hadde tid til å være der til de hadde fått byttet truse. Så da glemte de det, og ble så klart kjempesure om de måtte gå og skifte når de endelig hadde fått på seg klærne. Om kvelden er jeg i nærheten uansett, og kan minne dem på å bytte. Nå går det av seg selv for den ene, og nesten for den andre. Anonymkode: 5fc5f...a4a Lurt. Hadde en samtale med sønnen idag og han sa at det ikke låg framme boxer. Vi ble enig om å sammen legge det klart på kvelden. Håper det virker, hvis ikke må vi prøve å få det til på kveld. Anonymkode: 57f31...f7c
Lille krøll Skrevet 17. august 2022 #21 Skrevet 17. august 2022 Mine unger sover i pysj uten undertøy. Da blir det naturlig å ta på en ny hver morgen.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #22 Skrevet 17. august 2022 Her dusjer alle barna og skifter truse hver kveld før de legger seg. Ren rutine, aldri noen diskusjon. Anonymkode: d34e2...033
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #23 Skrevet 17. august 2022 Jeg har også noen som «lurer» seg unna. Jeg maser og maser og maser og maser. Hver dag. Og om de av og til klarer å lure seg unna, innbiller jeg meg at maset mitt setter seg i hodet og at de til slutt blir så voksne at de hører etter maset i hodet uten at jeg er der fysisk. Anonymkode: 60710...b9a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #24 Skrevet 17. august 2022 Jeg har tre vimsete gutter. Min løsning har blitt å spørre når det passer for dem. En vil verken dusje morgen eller kveld (han vil sove lengre på morgenen, og på kvelden er han online med venner). Han dusjer når han kommer hjem fra skolen. Det hadde aldri falt meg inn å foreslå, men han er fornøyd med egen løsning, og har sluttet å lure seg unna dusj og undertøyskift. Den eldste hadde en periode på flere år hvor han bare hoppet av do. Han verken tørket seg, skylte ned eller vasket hender. Han ble hentet tilbake hundrevis av ganger før det til slutt begynte å gå opp for ham at det var mer effektivt å bare gjennomføre når han først var der. Vi var i ferd med å gi opp, men plutselig var vanen innarbeidet. Den yngste har selv valgt å dusje og skifte på morgenen, men er avhengig av mye mas for å få morgenrutinen gjennomført, og blir vrang og sur av masing. For å slippe den dårlige stemninen har han i stedet en rekke alarmer på telefonen som hjelper ham å komme seg i dusjen, kle på rent tøy, komme ned for å spise frokost til avtalt tid, pusse tenner osv. Slik blir han selvstendig, får unna oppgavene i tide, og det blir ikke dårlig stemning. (Det piper riktignok alarmer fra telefonen hans jevnt gjennom hele morgenen, litt bråkete, men mye bedre enn alternativet). Han er skolegutt, har mobil og kan lese nå, så nå består alarmene hans av korte ord eller beskjeder. Men da han var ennå yngre hadde vi alarmene på ipaden, og brukte symboler/emojis på de ulike alarmene. Vanndråper, såpe og håndkle for dusj. Boxer, sokker, bukse og genser for å kle seg. Sandwich og melkeglass for frokost. Tannbørste og tannkrem for tannpuss. 5-10-15 minutter mellom hver alarm (tilpasset typen aktivitet) slik at det blir litt konkurransepreget å rekke å fullføre oppgaven før neste alarm ringte. Ulike lyder for hver alarm, slik at han etterhvert lærte seg lyden for tannpuss, lyden for frokost osv. Anonymkode: 9d7de...286
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #25 Skrevet 17. august 2022 Du store verden for en dulling! Når det er kveld så dusjer/vasker man seg, skifter undertøy og pusser tenner. Hver kveld. Hver uke. Hver måned. Hele året. Det er jo ikke rart folk blir utslitt og møter veggen når de tillater at det som skal være ren rutine ta så ufattelig med tid! Anonymkode: c2058...dcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå