Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #76 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): He he he du er en fin en du. Han har gått på videregående for å få utdannelsen, jeg er ikke ansatt som hans lærer. Anonymkode: 191cb...a7e Men alle vi andre klarte å få ungdommene gjennom pandemien fordi vi da la inn det lille ekstra. Hvorfor gjorde ikke du? Anonymkode: fa6ca...e02
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #77 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men alle vi andre klarte å få ungdommene gjennom pandemien fordi vi da la inn det lille ekstra. Hvorfor gjorde ikke du? Anonymkode: fa6ca...e02 Alle andre? Det er slike argumenter barna bruker når de mangler evne til å snakke for seg. Anonymkode: 191cb...a7e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #78 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Ti goder faktisk? Har du ti goder i jobben din?? Anonymkode: 191cb...a7e Hvor mange goder er _mange_ goder, da? Anonymkode: 977d6...baf
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #79 Skrevet 17. august 2022 Jeg har rett og slett ikke ord for vår egoistisk jeg synes det er å gå ut i streik den første høsten som skulle være normal etter korona. De spytter på ungdommene som sliter fra før av. Jeg kjenner ikke en eneste yrkesgruppe som syter så mye som lærerne. Hvorfor ble de lærere egentlig? Det er ingen hemmelighet hvilket lønnsnivå de ligger på eller hvilke arbeidsoppgaver de har? NULL sympati herfra. Anonymkode: f0112...d6e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #80 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har rett og slett ikke ord for vår egoistisk jeg synes det er å gå ut i streik den første høsten som skulle være normal etter korona. De spytter på ungdommene som sliter fra før av. Jeg kjenner ikke en eneste yrkesgruppe som syter så mye som lærerne. Hvorfor ble de lærere egentlig? Det er ingen hemmelighet hvilket lønnsnivå de ligger på eller hvilke arbeidsoppgaver de har? NULL sympati herfra. Anonymkode: f0112...d6e Hvorfor er du sint på lærerne og ikke KS? Ønsker du ikke kvalifiserte lærere til dine barn? Synes du det er greit at erfarne lærere blir avspist med 2.2 % lønnsøkning, som er langt unna det frontfagene fikk? Anonymkode: c3b87...f21
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #81 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det er lærere som har ansvaret for å utdanne barn. Hva skal vi med lærere i det hele tatt hvis enhver forelder har tilstrekkelig kompetanse til å undervise barna fra de begynner på barneskolen til de er ferdig på videregående? Da er lærerne overflødige og burde avskaffes som yrke. Anonymkode: caaca...f85 Det er myndighetene som har ansvaret for å utdanne barn. For å sørge for at barn blir utdannet sørger myndighetene, ved kommuner og fylkeskommuner, for å ansette lærere som kan undervise. Hvis lærerne ikke er fornøyde med lønn og vilkår for jobben sin, så kan de, som de fleste andre yrkesgrupper, jobbe for bedre lønn og vilkår. Streik er et av virkemidlene for å oppnå dette. Hvis det ikke eksisterer en eneste person i Norge som ønsker å jobbe som lærer, er det alle menneskene som ikke ønsker å jobbe som lærer sin skyld da, eller er det myndighetene? Hvem sin skyld er det at man sliter med rekruttering innenfor bl.a. helse, utdanning og industri? Er det de unge som ikke velger seg disse utdanningene? Du kan jo velge å være sur på de lærerne som jobber som lærere i dag, men hva hjelper det? Hva om 20-40 år, når lærerne som streiker i dag er ute av gamer, hvem skal undervise da, nå som rekrutteringen er så elendig? Skal du være sur på eget barn, som ikke valgte å bli lærer? Anonymkode: b24e2...a91
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #82 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg kan nevne den største goden. FRI. De har 2 måneder sommerferie, høstferie, vinterferie og lang juleferie. Jada - vet de kaller det avspasering, men fri er fri. Jeg jobber og på kvelden for å planlegge og får ta ut avspasering hist og pist..jeg har ikke 8-9 uker om sommeren. Jeg har knapt vært borti et yrke som klager så mye som lærerne gjør. Jeg fatter ikke med min beste vilje hvorfor noen utdanner seg til noe de vet de skal klage på i de neste tretti år. Anonymkode: 191cb...a7e Fatter ikke hvorfor ikke folk står i kø for å bli lærere, deg inkludert, når vilkårene er så fantastiske. Og, man trenger ikke engang ha utdannelse. 1 av 6 lærerårsverk blir utført av ufaglærte. Bli lærer du og, da! Anonymkode: 977d6...baf
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #83 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Jeg har ikke kompetanse til å undervise barnet i Vg3 matte eller et fremmedspråk jeg ikke behersker. Anonymkode: caaca...f85 Og i fremtiden vil ingen andre ha det heller fordi det ikke utdannes lærere Anonymkode: 3c67d...477
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #84 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og ingen gidder å bli lærer om de ikke får lønn etter utdannelse. Da må foreldre undervise barna sine. Hvis viner avhengig av lærere, så bør vi støtte streiken slik at det kan bli attraktivt å bli lærer. Vi mangler lærere nok som det er Anonymkode: 3c67d...477 De får lønn etter utdannelse, men det er ingen som syter så mye som det lærere gjør. Anonymkode: 8aba4...cdf
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #85 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Akkurat den er jeg litt uenig i. En lærer som underviser 5 år eller mer samme fag bruker slett ikke mye tid på "forberedelse" lengre. Anonymkode: 837ae...a8e Hvordan vet du dette? Har jobbet i vgs i 14 år. På den tiden har det vært flere reformer/endringer (inkluderer da innføringen av pc). Når man forbereder seg i et fag, så handler ikke det om å lære seg stoffet selv, altså. Det kan man fra før. Det handler om å utvikle didaktiske opplegg som fungerer i den enkelte klasse, for de elevene man til en hver tid man har. Videre handler det om å finne innfallsvinkler og tema som er aktuelle her og nå, ikke for 5 år siden. Syns det er provoserende at du uttaler deg slik. Er du lærer selv? Se til å gjør jobben din skikkelig, da! Er du ikke lærer? Hold kjeft, for du vet ikke hva du snakker om! Anonymkode: 977d6...baf
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #86 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): De får lønn etter utdannelse, men det er ingen som syter så mye som det lærere gjør. Anonymkode: 8aba4...cdf Hvilken lønn forventer du etter like mange år med høyere utdannelse? Altså en master? Anonymkode: 3c67d...477
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #87 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hvilken lønn forventer du etter like mange år med høyere utdannelse? Altså en master? Anonymkode: 3c67d...477 Vel, sykepleierne fikk en applaus som lønn for jobben de gjorde. Så stående applaus? Anonymkode: ef4e5...088
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #88 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Vel, sykepleierne fikk en applaus som lønn for jobben de gjorde. Så stående applaus? Anonymkode: ef4e5...088 Faktisk litt morsomt svar. Men når det er sagt, sånn alvorlig talt: En vanlig sykepleier har ikke master. Og de har lønn. Så du svarer ikke på spørsmålet. Anonymkode: 977d6...baf
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #89 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Var ikke jeg som skrev det, men jeg Ken enkelt nevne 10 goder barneskolelærerne til vår tredjeklassing har: 1. Underviser 8.30-13.15. De bruker ikke mer enn en time mer av dagen til forbereding, så 6-timers arbeidsdag med full stilling. 2. de kan dra tidlig hjem til familiene sine og hente tidlig i barnehagen 3. de har fri i høstferien 4. de har fri i vinterferien 5. de har to uker fri i jula. 6. De har 7 uker sommerferie 7. de får bevegd seg i jobben (selv har jeg en kontorjobb 8/timer daglig og har fått store kroniske smerter i nakke og hode pga. det) og forebygger en mengde problemer stillesitting fører med seg 8. Mange barn ser opp til dem og er glad i dem ok da, så «bare» 8 goder. Men likevel ganske smooth Anonymkode: 73a0f...fd1 Impnerende for en kontroll du har på hva lærerene gjør i arbeidstida si da. Jeg støtter alles rett til å streike. Er ikke lærer selv, men regner med det er baksider med å være lærer også, som i de fleste andre yrker. Og jeg forstår virkelig ikke hvor denne misunnelsen på lærerenes ferier alltid skal komme fra. Bli lærer selv da! Anonymkode: 779f5...ff0
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #90 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Ja, det er bare åtte. Poenget mitt er at påstanden var at lærere har mange goder. Da er ti av mange ikke mange. Så ti skulle være lett å ramse opp. Når ti goder ikke er så lett å ramse opp så er det beviselig feil at lærere har mange goder. At lærere har noen goder er akkurat slik det er å være i jobb. Noen dag er gode, noen dager er meh, noen dager vil en helst være hjemme. Anonymkode: 6d985...3be Tja… Gode pensjonsrettigheter Gunstig boliglån Gode rettigheter ved langvarig sykdom Gode muligheter til etterutdanning Fleksibel arbeidstid Mulighet for lange, sammenhengende ferier Fri på bevegelige og faste helligdager En arbeidstid tilpasset småbarnstilværelsen Gode rettigheter til velferdspermisjoner God lønn Gode lønnstillegg Fast og forutsigbar jobb Sterkt oppsigelsesvern Rettigheter til overtidsbetalt. Lønn etter utdanning Lønnsansiennitet varierte arbeidsdager Utviklingsmuligheter ………… Anonymkode: 57ed8...d52
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #91 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Impnerende for en kontroll du har på hva lærerene gjør i arbeidstida si da. Jeg støtter alles rett til å streike. Er ikke lærer selv, men regner med det er baksider med å være lærer også, som i de fleste andre yrker. Og jeg forstår virkelig ikke hvor denne misunnelsen på lærerenes ferier alltid skal komme fra. Bli lærer selv da! Anonymkode: 779f5...ff0 For min del er det tre store bakdeler med yrket. 1. Politikerne støtter seg ikke på god nok forskning og erfaringer fra norske klasserom når de endrer læreplaner, setter klassestørrelser, legger inn oppgaver lærere skal ha osv. Det gjør at lærere bruker altfor mye tid på papirarbeid og konflikthåndtering, enn på faktisk arbeid med elevene. 2. Det er så utrolig mange meninger om lærere i forhold til mange andre arbeidsgrupper, og ikke minst helt feilaktige (som at vi har både 10 og 12 ukers ferie, har 6-timers arbeidsdag osv) og den evinnelige gamlingen om at lærere er så sutrete. Det er faktisk demotiverende. Ja, noen få er sutrete, dessverre ofte de som absolutt skal snakke i media, men de fleste er ikke sutrete. Litt oppgitte innimellom, som alle andre, men veldig glad i jobben sin. 3. Egentlig burde denne stått først, for den er den tyngste. Det å møte unge mennesker i krise og ha veldig begrenset makt til å hjelpe, eller i det hele tatt opplæring. Jeg har sittet med tenåringer som plutselig åpner seg opp om alt fra voldtekter og overgrep, til spiseforstyrrelser og selvskading osv. og sittet i flere møter med barnevernet. Det er blytungt, og vi lærer ingenting om hvordan vi skal håndtere slikt. Anonymkode: c3b87...f21
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #92 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg er ikke sint på noen, jeg er oppgitt på min sønns vegne. Og på vegne av hans klassekamerater. Anonymkode: caaca...f85 Da bør du bli oppgitt over KS, og ikke over lærerne som kjemper for å beholde lærere med lang utdanning og ansiennitet i skoleverket👍 Anonymkode: a38b4...08a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #93 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Da bør du bli oppgitt over KS, og ikke over lærerne som kjemper for å beholde lærere med lang utdanning og ansiennitet i skoleverket👍 Anonymkode: a38b4...08a Jeg er ikke oppgitt over noen. Jeg er oppgitt over situasjonen. For øvrig er det alltid to parter i en konflikt. Anonymkode: caaca...f85
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #94 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Kan du være så snill å si det til KS? Anonymkode: c3b87...f21 Tviler på at de hører på meg 😅 Med forbehold at forhandlerne er rasjonelle, redelige og realistiske mennesker, kan jeg ikke fatte annet enn at det i fredstid burde vært mulig å bli enige. Men Neida. Personlig mener jeg at lærer er ett av de viktigste yrkene vi har, de danner grunnlaget for samfunnet vi skal ha videre. Dyktige lærere som bærer yrket med stolthet, godt støtteapparat (river meg i håret over at miljøarbeidere skrelles ned, helsesykepleier deles på 3 skoler og sekretæren forsvant). Dyktige og engasjerte lærere i gode miljøer med tilgang på nødvendige ressurser ville sikkert spart oss for mye av brannslokkingen vi driver med i etterkant. Det koster hundrevis av milliarder hvert år. Anonymkode: 5266a...2b5
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #95 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Tviler på at de hører på meg 😅 Med forbehold at forhandlerne er rasjonelle, redelige og realistiske mennesker, kan jeg ikke fatte annet enn at det i fredstid burde vært mulig å bli enige. Men Neida. Personlig mener jeg at lærer er ett av de viktigste yrkene vi har, de danner grunnlaget for samfunnet vi skal ha videre. Dyktige lærere som bærer yrket med stolthet, godt støtteapparat (river meg i håret over at miljøarbeidere skrelles ned, helsesykepleier deles på 3 skoler og sekretæren forsvant). Dyktige og engasjerte lærere i gode miljøer med tilgang på nødvendige ressurser ville sikkert spart oss for mye av brannslokkingen vi driver med i etterkant. Det koster hundrevis av milliarder hvert år. Anonymkode: 5266a...2b5 Her er vi hvert fall 100 % enige! Vi trenger flere helsesøstre og miljøarbeidere i skolen, og psykologer. Og vi trenger flere lærere. Det optimale hadde vært maksimalt 15 elever i hver klasse i grunnskolen og 20 i vgs, og fast en assistent i alle timer i grunnskolen og YF i vgs, samt alltid to lærere i norsk, engelsk og matte i grunnskolen. Da begynner vi å snakke om tett og god oppfølging, og mindre risiko for at problemer eskalerer og elever dropper ut av skolen. Anonymkode: c3b87...f21
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #96 Skrevet 17. august 2022 9 hours ago, Anonym bruker said: Er du/dere forberedt på å finne løsninger? https://www.aftenposten.no/norge/i/Bj5ydv/trapper-opp-streiken-1300-nye-laerere-tas-ut-i-streik-fra-neste-uke Anonymkode: ef4e5...088 Nei håper de ikke blir tatt ut her, barna gikk det utover nok under pandemien, synes ikke lærere gjør annet enn og sutre Anonymkode: 9654c...b47
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #97 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Likevel har du tid å sitte her og lese og svare så utfyllende klokken 13.30? Anonymkode: 191cb...a7e Siden jeg har vært med elever fra de kom kl 9 til de var ferdig kl 13 på første skoledag, hadde jeg en lunsj akkurat da ja. Men på grunn av plassmangel på skolen har vi ikke noe spiserom dette skoleåret, og lunsjen inntas alene på kontoret. Dermed litt tid til overs. Om det er greit! Anonymkode: a1edf...8b0
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #98 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Tror du må roe deg kraftig ned! Vi har en gutt som var ferdig på videregående i år...han fikk et halvt år normal skole før det ble stengt og hjemmeundervisning. Det opplegget de lærerne har bedrevet har vært fullstendig uten mål og mening. Logge seg på en eller annen gang i løpet av dagen, sende noen planer og så ikke følge opp. Halvparten av gangene har ikke lærerne giddet logge seg inn engang. Han er ikke noe skolelys og trenger faglig veiledning for å greie seg...og når han får det greier han seg fint. Men omtrent null skole på 2,5 år gjorde sitt. Han fikk ikke godt snitt, og står nå uten plass på høyere utdannelse. Hadde det vært oppfølging fra skolen og lærerne under pandemien hadde resultatet vært et helt annet. Håper iallefall lærerne er fornøyd med all fritiden de fikk. Anonymkode: 191cb...a7e Men det har jo ikke vært stengte skoler i 2,5 år altså. Så du kan kok ikke bare skylde på skolene. Dessuten er det gitt så mye goodwill rundt karaktersetting at sønnen din hadde sannsynligvis gjort det dårligere i et normalår. Anonymkode: a1edf...8b0
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #99 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Men det har jo ikke vært stengte skoler i 2,5 år altså. Så du kan kok ikke bare skylde på skolene. Dessuten er det gitt så mye goodwill rundt karaktersetting at sønnen din hadde sannsynligvis gjort det dårligere i et normalår. Anonymkode: a1edf...8b0 Sant! Anonymkode: 977d6...baf
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #100 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Her er vi hvert fall 100 % enige! Vi trenger flere helsesøstre og miljøarbeidere i skolen, og psykologer. Og vi trenger flere lærere. Det optimale hadde vært maksimalt 15 elever i hver klasse i grunnskolen og 20 i vgs, og fast en assistent i alle timer i grunnskolen og YF i vgs, samt alltid to lærere i norsk, engelsk og matte i grunnskolen. Da begynner vi å snakke om tett og god oppfølging, og mindre risiko for at problemer eskalerer og elever dropper ut av skolen. Anonymkode: c3b87...f21 Vi trenger ikke flere helsesøstre i skolen. Det er nok av dem allerede, og såkalt "tidlig innsats" oppfattes plagsom av mange småskoleelever. Min datter forteller at helsesøster hos dem er "på" hele tiden, flere jenter går til samtaler hos henne jevnlig, der de må tegne, prate og svare på masse spørsmål som de ikke vet hvorfor blir stilt. Det virker som om de spør og graver for å finne problemer i hjemmet som ikke finnes. Tidligere hadde vi en helsesøster som begynte å projisere sin sønns problemer overfor min datter og flere i klassen hennes, hun utbroderte i det vide og det brede om hva sønnen hennes slet med (det var ganske grove ting, langt forbi profesjonaliteten og taushetsplikten), og hun var redd for at jentene våre også havnet der. Hun ble heldigvis byttet ut med ei mer adekvat ei, men hun spør og graver hele tiden hun også. Ikke misforstå, jeg synes det er bra at helsesøster er der for å observere. Men å gjennomføre tredjegradsforhør med jevne mellomrom på tredjeklassinger har ingen hensikt. Anonymkode: caaca...f85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå