Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #26 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): I tillegg opplevde vi under den to måneder lange nedstengninger at lærerne i småskolen gjorde så å si ingen verdens ting. De la ut materiale klokka 8 og sjekket oppgaver klokka 14, der over halvparten av oppgavene ble sjekket av et datasystem allerede. Utrolig slitsom tilværelse, altså. Anonymkode: caaca...f85 Sånn var barnehagen også. De tok kontakt én gang på 6 uker (det var heldigvis bare 6 uker nedstengning her vi bor) Anonymkode: 73a0f...fd1
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #27 Skrevet 17. august 2022 De har sikkert gode grunner til å streike, men som en over her sier - hjertet mitt blør for ungdommene mine. Mine har hatt det ganske så tøft under korona og nå skal det streikes så det på nytt blir masse usikkerhet rundt hverdag og skole. Min yngste på barneskolen skal nok klare en streik greit og praktisk skal vi klare det, men bekymringen min går på den mentale helsen til de store ungdommene mine. Anonymkode: 6f005...848
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #28 Skrevet 17. august 2022 Det er velkjent at det er lite attraktivt å bli lærer. Vi må løfte læreryrket tilbake til gamle høyder. Lønn er bare ett av tiltakene. Selv om det virker som at noen lærere har mer fri enn andre, er det mye som kan gjøres for å få flere lærere til å bli i yrket, og for å få flere til å ta lærerutdanning. Anonymkode: e8597...c59
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #29 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Var ikke jeg som skrev det, men jeg Ken enkelt nevne 10 goder barneskolelærerne til vår tredjeklassing har: 1. Underviser 8.30-13.15. De bruker ikke mer enn en time mer av dagen til forbereding, så 6-timers arbeidsdag med full stilling. 2. de kan dra tidlig hjem til familiene sine og hente tidlig i barnehagen 3. de har fri i høstferien 4. de har fri i vinterferien 5. de har to uker fri i jula. 6. De har 7 uker sommerferie 7. de får bevegd seg i jobben (selv har jeg en kontorjobb 8/timer daglig og har fått store kroniske smerter i nakke og hode pga. det) og forebygger en mengde problemer stillesitting fører med seg 8. Mange barn ser opp til dem og er glad i dem ok da, så «bare» 8 goder. Men likevel ganske smooth Anonymkode: 73a0f...fd1 Ja, det er bare åtte. Poenget mitt er at påstanden var at lærere har mange goder. Da er ti av mange ikke mange. Så ti skulle være lett å ramse opp. Når ti goder ikke er så lett å ramse opp så er det beviselig feil at lærere har mange goder. At lærere har noen goder er akkurat slik det er å være i jobb. Noen dag er gode, noen dager er meh, noen dager vil en helst være hjemme. Anonymkode: 6d985...3be
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #30 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja, det er bare åtte. Poenget mitt er at påstanden var at lærere har mange goder. Da er ti av mange ikke mange. Så ti skulle være lett å ramse opp. Når ti goder ikke er så lett å ramse opp så er det beviselig feil at lærere har mange goder. At lærere har noen goder er akkurat slik det er å være i jobb. Noen dag er gode, noen dager er meh, noen dager vil en helst være hjemme. Anonymkode: 6d985...3be Hva slags goder tenker du på? Goder nedfelt i loven eller arbeidsavtaler? Hva som regnes som goder, kan være subjektivt. Anonymkode: 73917...e04
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #31 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva slags goder tenker du på? Goder nedfelt i loven eller arbeidsavtaler? Hva som regnes som goder, kan være subjektivt. Anonymkode: 73917...e04 Ja, og av de mange godene skulle det altså være lett å ramse opp ti stykker. Ti er ikke mange. Er det ikke lett er det kanskje fordi lærere ikke har så mange goder? At lærere, akkurat som mange andre i jobb, har noen goder er det ingen tvil om. Det er en fantastisk jobb, bare det er, på gode dager, et gode i seg selv! Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Jeg støtter den ikke. Ingen streiker og klager like mye som lærerne samtidig som de har så mange goder. Anonymkode: f3e49...aaf Anonymkode: 6d985...3be
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #32 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Var ikke jeg som skrev det, men jeg Ken enkelt nevne 10 goder barneskolelærerne til vår tredjeklassing har: 1. Underviser 8.30-13.15. De bruker ikke mer enn en time mer av dagen til forbereding, så 6-timers arbeidsdag med full stilling. 2. de kan dra tidlig hjem til familiene sine og hente tidlig i barnehagen 3. de har fri i høstferien 4. de har fri i vinterferien 5. de har to uker fri i jula. 6. De har 7 uker sommerferie 7. de får bevegd seg i jobben (selv har jeg en kontorjobb 8/timer daglig og har fått store kroniske smerter i nakke og hode pga. det) og forebygger en mengde problemer stillesitting fører med seg 8. Mange barn ser opp til dem og er glad i dem ok da, så «bare» 8 goder. Men likevel ganske smooth Anonymkode: 73a0f...fd1 Oi, du har virkelig ikke peiling, har du? 1. Antall undervisningstimer er avhengig av trinn. Utover undervisning kommer tid til å forberede seg til timer og etterarbeid. Noen fag er mer krevende enn andre her, men som regel justeres timetallet etter dette. Utover dette kommer møter, både med avdelinger, faglærere, BUP, PPT, barnevern og foresatte, utviklingsarbeid osv. 2. Noen kan det, ikke alle, og de som drar tidlig sitter gjerne og tar igjen arbeidet på kvelden og/eller i helgene. 3. og 4. Dette varierer. Lærere med store rettefag har gjerne med seg mye arbeid inn i høstferien og vinterferien. 5. Alle har mer fri i julen enn ellers. Hvis du plukker vekk helger og helligdager, er det ikke så veldig mange ekstra dager fri en lærer har. 6. De har 5 uker med sommerferie. Tiden før og etter er avspasering. Akkurat som i andre yrker, så kan man avspasere når man har jobbet ekstra ellers i året. For lærere er dette bare fastsatt på en annen måte. Og ja, noen få har sikkert ikke jobbet nok, men de fleste har jobbet nok og vel så det. 7. Det er helt sant, men ikke unikt for yrket. 8. Det er en av de største fordelene med jobben. Husk at når du snakker om lærere, så omfatter det alle. Både de få udugelige og de veldig mange flinke, spredt utover fra 1. klasse på barneskolen til VG4 i den videregående skolen. Anonymkode: c3b87...f21
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #33 Skrevet 17. august 2022 Min går på videregående, men jeg ser ingenting positiv med lærerstreik. Hull i undervisning går utover elevene, ingen kommer til å ta hensyn når det er eksamen. Og dessverre er han ikke den som er best organiserte, han klarer ikke lese alt på egenhånd. Samtidig skjønner jeg lærere. Og i det minste har de streikerett, sykepleiere er jo i praksis fratatt. Anonymkode: 837ae...a8e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #34 Skrevet 17. august 2022 Jeg støtter for all del streiken, men med tanke på lønnsnivået i skolen kontra helse og omsorg som overhodet ikke har noen reell streikerett synes jeg det er provoserende. Samtlige innenfor helse og omsorg har fått et ufattelig dårlig lønnsoppgjør mtp inflasjon. Ikke har de noen reell mulighet til lang ferie heller. Ofte trekkes ferien tilbake. Men ja, vi har ingen problemer dersom der skulle bli streik Anonymkode: bd443...fec
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #35 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, og av de mange godene skulle det altså være lett å ramse opp ti stykker. Ti er ikke mange. Er det ikke lett er det kanskje fordi lærere ikke har så mange goder? At lærere, akkurat som mange andre i jobb, har noen goder er det ingen tvil om. Det er en fantastisk jobb, bare det er, på gode dager, et gode i seg selv! Anonymkode: 6d985...3be Hvilke gode lærere har nedfelt i avtaler, er ikke så lett å vite for de som ikke har sett den avtalen. Så det er vanskelig å svare på utover de typiske (og ofte misforståtte) "lang ferie" og "korte dager". Anonymkode: 73917...e04
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #36 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvilke gode lærere har nedfelt i avtaler, er ikke så lett å vite for de som ikke har sett den avtalen. Så det er vanskelig å svare på utover de typiske (og ofte misforståtte) "lang ferie" og "korte dager". Anonymkode: 73917...e04 Akkurat den er jeg litt uenig i. En lærer som underviser 5 år eller mer samme fag bruker slett ikke mye tid på "forberedelse" lengre. Anonymkode: 837ae...a8e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #37 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg støtter for all del streiken, men med tanke på lønnsnivået i skolen kontra helse og omsorg som overhodet ikke har noen reell streikerett synes jeg det er provoserende. Samtlige innenfor helse og omsorg har fått et ufattelig dårlig lønnsoppgjør mtp inflasjon. Ikke har de noen reell mulighet til lang ferie heller. Ofte trekkes ferien tilbake. Men ja, vi har ingen problemer dersom der skulle bli streik Anonymkode: bd443...fec Jeg skulle virkelig ønske at helse og omsorg hadde bedre rettigheter, vi trenger virkelig å styrke den sektoren! Når det er sagt, synes jeg det er trist at disse ofte settes opp mot hverandre, som om det er to paralleller. Det er jo ganske store forskjeller både på utdanningsnivå og organisering, så i mitt hode blir det en underlig "konflikt" mellom disse yrkesgruppene. Anonymkode: c3b87...f21
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #38 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Akkurat den er jeg litt uenig i. En lærer som underviser 5 år eller mer samme fag bruker slett ikke mye tid på "forberedelse" lengre. Anonymkode: 837ae...a8e Vet du dette, eller bare gjetter du? Husk at det er kommet nye læreplaner, mer ny teknologi og ny kunnskap innen fagfeltet. Anonymkode: c3b87...f21
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #39 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg skulle virkelig ønske at helse og omsorg hadde bedre rettigheter, vi trenger virkelig å styrke den sektoren! Når det er sagt, synes jeg det er trist at disse ofte settes opp mot hverandre, som om det er to paralleller. Det er jo ganske store forskjeller både på utdanningsnivå og organisering, så i mitt hode blir det en underlig "konflikt" mellom disse yrkesgruppene. Anonymkode: c3b87...f21 Det er veldig mange med master innenfor helse som tjener svært dårlig. Det er høyere utdanning enn mange lærere har. Utfordringen er like stor som i skolen. De kompetente utdannede ender i lederstillinger eller andre jobber og helse- og omsorgssektoren sitter igjen med mange ufaglærte og hauger med overtid. De siste tre årene har nesten halvparten på vår arbeidsplass jobbet i ferien på grunn av mangel på folk. I tillegg er det knapt fagfolk igjen fordi de er umulig å få tak i. Anonymkode: bd443...fec
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #40 Skrevet 17. august 2022 Det «blir» ikke lærerstreik, det ER lærerstreik. Den begynte før sommeren, men det merkes liksom ikke så godt når det er sommer da… Anonymkode: 770ba...af1
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #41 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Var ikke jeg som skrev det, men jeg Ken enkelt nevne 10 goder barneskolelærerne til vår tredjeklassing har: 1. Underviser 8.30-13.15. De bruker ikke mer enn en time mer av dagen til forbereding, så 6-timers arbeidsdag med full stilling. 2. de kan dra tidlig hjem til familiene sine og hente tidlig i barnehagen 3. de har fri i høstferien 4. de har fri i vinterferien 5. de har to uker fri i jula. 6. De har 7 uker sommerferie 7. de får bevegd seg i jobben (selv har jeg en kontorjobb 8/timer daglig og har fått store kroniske smerter i nakke og hode pga. det) og forebygger en mengde problemer stillesitting fører med seg 8. Mange barn ser opp til dem og er glad i dem ok da, så «bare» 8 goder. Men likevel ganske smooth Anonymkode: 73a0f...fd1 Dette kan jeg love deg ikke gjelder for mannen min hvert fall som jobber på barneskole. Hvordan vet du at læreren til barnet ditt bare bruker én time til forberedelse? Min mann jobber betraktelig mye mer enn bare 6 timer daglig. Utover arbeid knyttet til undervisning, er det mye papirarbeid med rapportering, møter, telefoner, konflikthåndtering osv. Han pleier å jobbe halve søndagen også for å komme ajour. Hvis han henter tidlig i barnehagen en dag, må han ta igjen arbeidet en annen dag. Anonymkode: ba40a...3d4
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #42 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Det er veldig mange med master innenfor helse som tjener svært dårlig. Det er høyere utdanning enn mange lærere har. Utfordringen er like stor som i skolen. De kompetente utdannede ender i lederstillinger eller andre jobber og helse- og omsorgssektoren sitter igjen med mange ufaglærte og hauger med overtid. De siste tre årene har nesten halvparten på vår arbeidsplass jobbet i ferien på grunn av mangel på folk. I tillegg er det knapt fagfolk igjen fordi de er umulig å få tak i. Anonymkode: bd443...fec Som sagt, jeg støtter fullt ut at helsesektoren bør ha bedre både lønn og vilkår, men jeg synes likevel det er en uting å sette de to yrkesgruppene opp mot hverandre. Mitt inntrykk er også at det nesten alltid går den veien du beskriver nå også. Omtrent alle lærere støtter og stiller seg bak det hvis sykepleiere el. grupper streiker, mens det ser ut for at dette ikke gjengjeldes i like stor grad når lærere streiker. Igjen, husk at det er veldig ulike yrkesgrupper, organisert på veldig ulike måter. Den største fellesnevneren er vel at begge er kvinnedominerte og nedprioriterte (om enn applauderte) fra politikerne sin side. Anonymkode: c3b87...f21
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #43 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner også på den. Videregåendeeleven har ikke hatt et jævla normalt år i løpet av videregående, og han starter nå på siste året. Hvis året starter med streik, vil mange av de allerede skakkjørte elevene på VG3 miste det siste av motivasjonen for å fullføre. Det er stort frafall i videregående skole i Norge. Som lærer bør man kanskje først og fremst fokusere på det. Det gjelder også myndighetene. Flere som dropper ut av videregående = færre som kan bli lærere. Anonymkode: caaca...f85 Enig i dette. Har en på 3. vgs nå og de fikk både slutten av ungdomsskolen og det meste av vgs ødelagt. kun en lærer på hans vgs er tatt ut i streik, dette er en av Norges største vgs. håper de sparer 1.trinn på barneskolen iallefall. Anonymkode: c5bd3...b52
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #44 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Som sagt, jeg støtter fullt ut at helsesektoren bør ha bedre både lønn og vilkår, men jeg synes likevel det er en uting å sette de to yrkesgruppene opp mot hverandre. Mitt inntrykk er også at det nesten alltid går den veien du beskriver nå også. Omtrent alle lærere støtter og stiller seg bak det hvis sykepleiere el. grupper streiker, mens det ser ut for at dette ikke gjengjeldes i like stor grad når lærere streiker. Igjen, husk at det er veldig ulike yrkesgrupper, organisert på veldig ulike måter. Den største fellesnevneren er vel at begge er kvinnedominerte og nedprioriterte (om enn applauderte) fra politikerne sin side. Anonymkode: c3b87...f21 Skrev jeg støtter streiken, men det oppleves også provoserende for oss som ikke har noen reell streikerett. Vi vil gå i tap hvert år uavhengig av hva vi gjør. Løsningen vil være en masseflukt fra helse- og omsorgssektoren. Min plan er å ta en utdanning innenfor noe helt annet. Anonymkode: bd443...fec
Tvillingmamma2020 Skrevet 17. august 2022 #45 Skrevet 17. august 2022 Vi klarer oss. Faren til ungene har hatt hjemmekontor siden covid starta og har fått beskjed om at han ikke kan komme tilbake på jobb pga plassmangel, så han er uansett hjemme.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #46 Skrevet 17. august 2022 Gjelder det barneskoler også? Anonymkode: af90e...649
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #47 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Gjelder det barneskoler også? Anonymkode: af90e...649 Ikke i første omgang, så vidt jeg har forstått. Anonymkode: c3b87...f21
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #48 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Gjelder det barneskoler også? Anonymkode: af90e...649 Artikkelen i HI gir svar. I tillegg kan du lese på: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pWJnXG/rundt-1300-nye-laerere-ut-i-streik-streikeviljen-er-stor Anonymkode: 6d985...3be
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #49 Skrevet 17. august 2022 Vi er ikke rammet foreløpig. Har så store barn at det uansett ikke er noe problem praktisk. Støtter streiken. Anonymkode: 5cd99...d23
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #50 Skrevet 17. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skrev jeg støtter streiken, men det oppleves også provoserende for oss som ikke har noen reell streikerett. Vi vil gå i tap hvert år uavhengig av hva vi gjør. Løsningen vil være en masseflukt fra helse- og omsorgssektoren. Min plan er å ta en utdanning innenfor noe helt annet. Anonymkode: bd443...fec Men hva ønsker du å gjøre med den urettferdigheten? Enten må jo andre yrkesgrupper også miste streikeretten. Dette er det politikerne, og ikke lærerne spesielt, som må gjøre, altså frata norske arbeidstakere streikeretten. Eventuelt må myndighetene fratas muligheten til å nekte noen streikerett, slik at helsepersonell får streikerett på lik linje med andre yrkesgrupper. Dette er heller ikke noe lærerne spesielt bestemmer, men politikerne. Hvorfor provoserer en lærerstreik deg når det du mener er urettferdig ikke kan løses av lærerne? Anonymkode: b24e2...a91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå