Gå til innhold

Hurra! Det blir skolestreik!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ingen løsning :-)

Anonymkode: 191cb...a7e

Skrevet

Vi er heldigvis ikke berørt. Blir vi berørt, så vil løsningen avhenge av om alle barna blir tatt ut av skolen, eller om det er bare noen som blir det. Hvis ungdomsskole- og videregåendeelevene mine blir tatt ut, kan de passe de små barna mens jeg er på jobb. Blir kun de små tatt ut, må jeg ta dem med på jobb, så får de sitte her og kjede seg foran mobilen hele dagen.

Anonymkode: caaca...f85

Skrevet

Det går nok veldig fint. Jeg støtter lærerstreiken. :) 

Skrevet

Retten til streik er sentral i et samfunn, og jeg støtter den, men denne synes jeg er vanskelig etter alt fraværet barn i Norge har hatt de siste to årene. 

Anonymkode: 73917...e04

Skrevet

Det får sikkert helt fint for oss selv om vi har en som starter vdg nå og som trenger noe ekstra i skolen. Støtter uansett streiken. Vi i vår familie kommer til å finne løsninger vi kan leve med selv om det kan komme til å kreve noe ekstra av oss.

Skrevet

Heier på lærerne og støtter streiken 💪🏼Vi klarer oss fint. 

Anonymkode: 50f6e...e1d

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (5 minutter siden):

Det går nok veldig fint. Jeg støtter lærerstreiken. :) 

Jeg støtter den ikke. Ingen streiker og klager like mye som lærerne samtidig som de har så mange goder.

Anonymkode: f3e49...aaf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg støtter den ikke. Ingen streiker og klager like mye som lærerne samtidig som de har så mange goder.

Anonymkode: f3e49...aaf

Nevn 10 av de mange goder lærerne har?

Anonymkode: 6d985...3be

Skrevet

Jeg er ufør, så ingen praktiske problemer her. Og vi er ikke berørt i første omgang og har skolestart i dag, så jeg får tid til å hente meg inn etter sommeren først i tilfelle. Går nok helt fint for vår del.

Anonymkode: adac6...45c

Skrevet

Ti goder faktisk? Har du ti goder i jobben din??

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Retten til streik er sentral i et samfunn, og jeg støtter den, men denne synes jeg er vanskelig etter alt fraværet barn i Norge har hatt de siste to årene. 

Jeg kjenner også på den. Videregåendeeleven har ikke hatt et jævla normalt år i løpet av videregående, og han starter nå på siste året. Hvis året starter med streik, vil mange av de allerede skakkjørte elevene på VG3 miste det siste av motivasjonen for å fullføre. Det er stort frafall i videregående skole i Norge. Som lærer bør man kanskje først og fremst fokusere på det. Det gjelder også myndighetene. Flere som dropper ut av videregående = færre som kan bli lærere.

Skrevet

Jeg støtter streiken 100 %! Og jeg blir veldig forundret over at folk her inne ikke støtter den. Man skulle jo tro at foreldrene til barn i skolealder var mer opptatt enn noen andre av å sørge for god rekruttering til yrket, framsnakke det og at flere blir værende. Jeg opplever forøvrig ikke lærere flest som sutrete, snarere litt oppgitte. 

Anonymkode: c3b87...f21

Skrevet

Skjer ikke i min kommune i denne omgang. Og når der skjer kan 7-åringen (som har begynt i 3. klasse) fint være her hjemme uten å forstyrre oss. En av oss har til enhver tid hjemmekontor uansett, så det går fint gitt :)

Verre om det blir barnehagestreik.. 

Anonymkode: 73a0f...fd1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner også på den. Videregåendeeleven har ikke hatt et jævla normalt år i løpet av videregående, og han starter nå på siste året. Hvis året starter med streik, vil mange av de allerede skakkjørte elevene på VG3 miste det siste av motivasjonen for å fullføre. Det er stort frafall i videregående skole i Norge. Som lærer bør man kanskje først og fremst fokusere på det. Det gjelder også myndighetene. Flere som dropper ut av videregående = færre som kan bli lærere.

Kanskje du heller skal være sint på KS som bare tilbyr de mest erfarne lektorene i vgs et lønnshopp på 2.2 %, altså langt under frontfagene?

Skrevet

Er ikke lærer, så har ikke så god innsikt i alle goder og ulemper, men det skal i hvert fall sies at det ikke er unikt å jobbe så mye som lærere gjør. Mange gjør det, også i privat næringsliv der arbeidsvernet kan være dårligere. Jeg jobber privat, og min lønn styres også av frontfagmodellen. 

Når det er sagt, er det selvsagt både prinsippielt og praktisk sett svært viktig at det satses på lærere. Men de kan ikke være en hellig ku.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje du heller skal være sint på KS som bare tilbyr de mest erfarne lektorene i vgs et lønnshopp på 2.2 %, altså langt under frontfagene?

Det er lavt. Gjelder det kun for lektorer?

Skrevet

Det er lavt. Gjelder det kun for lektorer?

Rammen var vel omtrent rundt frontfagene, men den gjelder først og fremst og styrke lønnen til nyutdannede med 3 eller 4 års utdanning. Dette er mildt sagt sleipt av KS med tanke på at majoriteten av nyutdannede lærere i skolen nå framover er lektorer med 5-årig master. De nedprioriterer, som vanlig, de med høyest utdanning og lengst ansiennitet, samtidig som vi ser at det er stor lærerflukt og erfarne lærere som slutter blir erstattet med ufaglærte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ti goder faktisk? Har du ti goder i jobben din??

Personen skrev at lærere har mange goder. Da skulle det ikke være vanskelig å nevne ti goder som lærerne visst nok skal ha.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er ikke sint på noen, jeg er oppgitt på min sønns vegne. Og på vegne av hans klassekamerater.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg støtter streiken 100 %! Og jeg blir veldig forundret over at folk her inne ikke støtter den. Man skulle jo tro at foreldrene til barn i skolealder var mer opptatt enn noen andre av å sørge for god rekruttering til yrket, framsnakke det og at flere blir værende. Jeg opplever forøvrig ikke lærere flest som sutrete, snarere litt oppgitte. 

Vi som har hatt barn under koronarestriksjoner er opptatt av at barna får nødvendig skolegang for å kunne klare seg godt i livet senere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Personen skrev at lærere har mange goder. Da skulle det ikke være vanskelig å nevne ti goder som lærerne visst nok skal ha.

Jeg kan nevne den største goden. FRI. De har 2 måneder sommerferie, høstferie, vinterferie og lang juleferie. Jada - vet de kaller det avspasering, men fri er fri. Jeg jobber og på kvelden for å planlegge og får ta ut avspasering hist og pist..jeg har ikke 8-9 uker om sommeren. Jeg har knapt vært borti et yrke som klager så mye som lærerne gjør. Jeg fatter ikke med min beste vilje hvorfor noen utdanner seg til noe de vet de skal klage på i de neste tretti år.

Skrevet

Var ikke jeg som skrev det, men jeg Ken enkelt nevne 10 goder barneskolelærerne til vår tredjeklassing har:

1. Underviser 8.30-13.15. De bruker ikke mer enn en time mer av dagen til forbereding, så 6-timers arbeidsdag med full stilling.

2. de kan dra tidlig hjem til familiene sine og hente tidlig i barnehagen

3. de har fri i høstferien

4. de har fri i vinterferien

5. de har to uker fri i jula.

6. De har 7 uker sommerferie

7. de får bevegd seg i jobben (selv har jeg en kontorjobb 8/timer daglig og har fått store kroniske smerter i nakke og hode pga. det) og forebygger en mengde problemer stillesitting fører med seg

8. Mange barn ser opp til dem og er glad i dem :)

ok da, så «bare» 8 goder. Men likevel ganske smooth

Skrevet

Var ikke jeg som skrev det, men jeg Ken enkelt nevne 10 goder barneskolelærerne til vår tredjeklassing har:

1. Underviser 8.30-13.15. De bruker ikke mer enn en time mer av dagen til forbereding, så 6-timers arbeidsdag med full stilling.

2. de kan dra tidlig hjem til familiene sine og hente tidlig i barnehagen

3. de har fri i høstferien

4. de har fri i vinterferien

5. de har to uker fri i jula.

6. De har 7 uker sommerferie

7. de får bevegd seg i jobben (selv har jeg en kontorjobb 8/timer daglig og har fått store kroniske smerter i nakke og hode pga. det) og forebygger en mengde problemer stillesitting fører med seg

8. Mange barn ser opp til dem og er glad i dem :)

ok da, så «bare» 8 goder. Men likevel ganske smooth

I tillegg opplevde vi under den to måneder lange nedstengninger at lærerne i småskolen gjorde så å si ingen verdens ting. De la ut materiale klokka 8 og sjekket oppgaver klokka 14, der over halvparten av oppgavene ble sjekket av et datasystem allerede. Utrolig slitsom tilværelse, altså.

Skrevet

Vi som har hatt barn under koronarestriksjoner er opptatt av at barna får nødvendig skolegang for å kunne klare seg godt i livet senere. 

Det gjelder jo meg også, med fire barn i skolen. Men jeg er i tillegg opptatt av at kvaliteten på den skolegangen skal være god, og da trenger vi lærere og ikke tilfeldige folk inn. For å ha nok lærere, må yrket gjøres mer attraktivt, og lønn er derfor én viktig faktor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...