Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #26 Skrevet 16. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Når det er de som har tatt opp temaet (her ferie) er det rimelig å anta at de selv er positive til å diskutere dette. Uansett er det lov å svare nei ("Nei, vi har bare vært hjemme og malt huset.") og så tar man samtalen videre fra det. Smalltalk er ikke helt opplagt, nei. Anonymkode: d067f...792 Selvfølgelig er det lov til å svare det. Men det kan stille folk i forlegenhet om du bruker ord som "spennende" i spørsmålstillingen. Det var bare det jeg sa. Som å spørre om de har gjort noe "spennende" i helgen. Endret 16. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #27 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (8 minutter siden): Selvfølgelig er det lov til å svare det. Men det kan stille folk i forlegenhet om du bruker ord som "spennende" i spørsmålstillingen. Det var bare det jeg sa. Som å spørre om de har gjort noe "spennende" i helgen. Nei, ikke når vedkommende tok opp temaet ferie selv. Da har de signalisert at dette er et tema de er komfortable med, og sannsynligvis har de gjort noe de synes er spennende eller i hvertfall noe de ønsker å snakke om. Tar man opp temaet selv er jeg enig i at man bør unngå slike ladete ord. Smalltalk, the devil is in the details. (Om noen sier dette er det forøvrig bare et uttrykk, ikke en oppfordring til å snakke om religion. Religion, politikk, sex og klimaendringer er temaer som alltid unngås i smalltalk.) Anonymkode: d067f...792
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #28 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, ikke når vedkommende tok opp temaet ferie selv. Da har de signalisert at dette er et tema de er komfortable med, og sannsynligvis har de gjort noe de synes er spennende eller i hvertfall noe de ønsker å snakke om. Tar man opp temaet selv er jeg enig i at man bør unngå slike ladete ord. Smalltalk, the devil is in the details. (Om noen sier dette er det forøvrig bare et uttrykk, ikke en oppfordring til å snakke om religion. Religion, politikk, sex og klimaendringer er temaer som alltid unngås i smalltalk.) Anonymkode: d067f...792 Sex? 🙂
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #29 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Sex? 🙂 Det er når to (eller flere) puler hverandre. Anonymkode: 319b3...004
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #30 Skrevet 16. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er når to (eller flere) puler hverandre. Anonymkode: 319b3...004 Og veldig mye mer enn det.... Men dette var jo et glimrende eksempel på hvorfor det ikke egner seg for small talk.. Endret 16. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #31 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Og veldig mye mer enn det.... Åja, virket som om du hadde glemt hva det var for noe. Anonymkode: 319b3...004
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #32 Skrevet 16. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Åja, virket som om du hadde glemt hva det var for noe. Anonymkode: 319b3...004 Nei, jeg lurte på hvorfor noen tenker at det er greit å smalltalke om det. Samtidig som jeg kjapt lurte på hvor det kunne gå galt. Og så ga jo svaret seg helt som bestilt 🙂 Endret 16. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #33 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (24 minutter siden): er temaer som alltid unngås i smalltalk.) NotNaomi skrev (11 minutter siden): Nei, jeg lurte på hvorfor noen tenker at det er greit å smalltalke om det. NotNaomi skrev (24 minutter siden): er temaer som alltid unngås i smalltalk.) NotNaomi skrev (24 minutter siden): er temaer som alltid unngås i smalltalk.) Anonymkode: 319b3...004
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #34 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (3 timer siden): Det er at man ofte stiller spørsmål til andre istedenfor å fortelle noe fra sitt eget liv, opplevelser og syn på ting. Dette er spesielt uheldig kollegaer imellom, for det er ikke greit å komme på fks ny jobb og føle at man er i forhør. Det gjelder også kollegaer du har hatt en god stund. Det er ikke greit om du møter noen ellers heller, men verst på jobb. Mange setter tydelige grenser mellom jobb og privatliv. Det går an å lære seg small talk, fordi det er viktig i noen settinger. Du fremstiller det som om du besitter fasiten her? Du burde også ta høyde for at det finnes folk hvor man kjenner hverandre og tonen godt i kollegiet, hvor man har nyanser i dialogen og hvor svarene ikke fordrer "spennende" innhold selvom man spør om folk har gjort noe "spennende". Om man ikke tåler et enkelt, vennlig spørsmål om man har hatt det hyggelig i ferien bør man i grunnen enten slutte å jobbe med andre folk, ikke spise lunsj eller drikke kaffe med sine kollegaer, eller si tydelig fra om at man ikke forholder seg til eget eller andres privatliv på jobb. Alle vi andre klarer veldig godt å småsludre i lunsjen om ting man har gjort på fritiden, og forventer heller ikke at alle legger ut om hva de har gjort eller ikke gjort om de ikke ønsker det. Anonymkode: ca86a...ff4
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #35 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, ikke når vedkommende tok opp temaet ferie selv. Da har de signalisert at dette er et tema de er komfortable med, og sannsynligvis har de gjort noe de synes er spennende eller i hvertfall noe de ønsker å snakke om. Tar man opp temaet selv er jeg enig i at man bør unngå slike ladete ord. Smalltalk, the devil is in the details. (Om noen sier dette er det forøvrig bare et uttrykk, ikke en oppfordring til å snakke om religion. Religion, politikk, sex og klimaendringer er temaer som alltid unngås i smalltalk.) Anonymkode: d067f...792 NotNaomi skrev (58 minutter siden): Og veldig mye mer enn det.... Men dette var jo et glimrende eksempel på hvorfor det ikke egner seg for small talk.. Det er jo det som skrives? At man ikke bør inkludere det i smalltalk. Anonymkode: f7920...927
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #36 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (3 timer siden): Det er at man ofte stiller spørsmål til andre istedenfor å fortelle noe fra sitt eget liv, opplevelser og syn på ting. Dette er spesielt uheldig kollegaer imellom, for det er ikke greit å komme på fks ny jobb og føle at man er i forhør. Det gjelder også kollegaer du har hatt en god stund. Det er ikke greit om du møter noen ellers heller, men verst på jobb. Mange setter tydelige grenser mellom jobb og privatliv. Det går an å lære seg small talk, fordi det er viktig i noen settinger. Kan vel være at formen på spørsmålene er invaderende, da. Å spørre «er du gift?» er noe man gjør når man snakker privat. Mens den nye på jobben godt kan spørres «hvordan trives du med ny jobb? Ligner dette på den bransjen du kom fra, eller er det mye nytt? Har kollegene tatt godt imot deg?» osv osv Anonymkode: 7a753...900
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #37 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Nei, jeg lurte på hvorfor noen tenker at det er greit å smalltalke om det. Samtidig som jeg kjapt lurte på hvor det kunne gå galt. Og så ga jo svaret seg helt som bestilt 🙂 Det sto vel at temaet IKKE var greit å ta opp. Anonymkode: 7a753...900
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #38 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ok. Nei, jeg gidder ikke skrive ned det han forteller. Han forteller det veldig godt. Dette med ærlighet, at smalltalk er ganske falskt, at det er det som er irriterende i og med at folk prater om helt uinteressante ting bare for å ha noe å si. Anonymkode: 319b3...004 Det er jo hva han subjektivt føler fordi han er usikker i situasjonen. Jeg er aldri verken uærlig eller uinteressant. Small talk er bonding. Anonymkode: 7a753...900
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #39 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (2 timer siden): Helt elendig spørsmålstilling. Her legger du på toppen av alt er subtilt krav om hva du vil høre om. Tror du bomma litt i lesingen av det innlegget. Det sto at hvis du blir spurt om f eks ferien din, følger du opp med å speile spørsmålet. Anonymkode: 7a753...900
Gjest Skrevet 16. august 2022 #40 Skrevet 16. august 2022 Jeg syns tråden belyser veldig godt hvorfor smalltalk er en krevende form for dem som er mer formidlende enn reseptive.
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #41 Skrevet 16. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Du fremstiller det som om du besitter fasiten her? Du burde også ta høyde for at det finnes folk hvor man kjenner hverandre og tonen godt i kollegiet, hvor man har nyanser i dialogen og hvor svarene ikke fordrer "spennende" innhold selvom man spør om folk har gjort noe "spennende". Om man ikke tåler et enkelt, vennlig spørsmål om man har hatt det hyggelig i ferien bør man i grunnen enten slutte å jobbe med andre folk, ikke spise lunsj eller drikke kaffe med sine kollegaer, eller si tydelig fra om at man ikke forholder seg til eget eller andres privatliv på jobb. Alle vi andre klarer veldig godt å småsludre i lunsjen om ting man har gjort på fritiden, og forventer heller ikke at alle legger ut om hva de har gjort eller ikke gjort om de ikke ønsker det. Anonymkode: ca86a...ff4 Vi sitter tre personer her som diskuterer problemstillinger som oppstår på tre forskjellige arbeidsplasser. Dette har vi gjort noen ganger nå, og jeg må unngå problemer som har oppstått tidligere ifølge avtroppende leder på min kommende arbeidsplass. Jeg tror at mange eldre ser annerledes på dette med å stille spørsmål, og har holdninger du viser her om at man "må tåle" Det er ikke alltid så enkelt i praksis. Det er ingen måte å løse problemer på å si at man "må tåle", men heller se en måte alle kan trives med kollegaer på. Folk verner om privatlivet sitt, og de fleste skiller mellom jobb og privatliv med ganske klare grenser. Endret 16. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #42 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Folk verner om privatlivet sitt, og de fleste skiller mellom jobb og privatliv med ganske klare grenser. Ok, det har de ikke gjort på noen som helst arbeidsplass jeg har vært. Så det er en fjern situasjon for meg. Anonymkode: 7a753...900
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #43 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ok, det har de ikke gjort på noen som helst arbeidsplass jeg har vært. Så det er en fjern situasjon for meg. Anonymkode: 7a753...900 Skjønner...
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #44 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Vi sitter tre personer her som diskuterer problemstillinger som oppstår på tre forskjellige arbeidsplasser. Dette har vi gjort noen ganger nå, og jeg må unngå problemer som har oppstått tidligere ifølge avtroppende leder på min kommende arbeidsplass. Jeg tror at mange eldre ser annerledes på dette med å stille spørsmål, og har holdninger du viser her om at man "må tåle" Det er ikke alltid så enkelt i praksis. Det er ingen måte å løse problemer på å si at man "må tåle", men heller se en måte alle kan trives med kollegaer på. Folk verner om privatlivet sitt, og de fleste skiller mellom jobb og privatliv med ganske klare grenser. Jeg har ikke skrevet noe som helst om at man "må tåle", men tvert i mot skisserte jeg noen løsninger for hva man kan gjøre om man ikke tåler det som tross alt er nokså normal mellommenneskelig snakk. Det jeg reagerer mest på er vel at du fremstiller dette som noe helt universelt, og ikke tar inn muligheten for at folk faktisk kan ha denne typen samtaler på arbeidsplassen. De aller fleste har vel vett til å ikke bombardere nyansatte med spørsmål av privat karakter, og samtidig har de fleste antenner nok til å merke om man blir for privat med folk som ikke er komfortable med det. Samtidig er det helt merkelig å ikke skulle kunne spørre kollegaer man har arbeidet sammen med i årevis om de har gjort noe gøy i helgen. Jeg vet ikke hva slags folk du jobber med som skiller så til de grader mellom jobb og privatliv som det du beskriver her, men jeg har aldri jobbet noe sted hvor folk har holdt tilbake på noe som helst. Anonymkode: ca86a...ff4
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #45 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (4 timer siden): Det er at man ofte stiller spørsmål til andre istedenfor å fortelle noe fra sitt eget liv, opplevelser og syn på ting. Dette er spesielt uheldig kollegaer imellom, for det er ikke greit å komme på fks ny jobb og føle at man er i forhør. Det gjelder også kollegaer du har hatt en god stund. Det er ikke greit om du møter noen ellers heller, men verst på jobb. Mange setter tydelige grenser mellom jobb og privatliv. Det går an å lære seg small talk, fordi det er viktig i noen settinger. Hva er dilemmaet? Anonymkode: 84028...e34
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #46 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hva er dilemmaet? Anonymkode: 84028...e34 Det er hvis du ikke kan pludre om småting og temaer uten å sette motparten i en "forhørsposisjon"
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #47 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (8 minutter siden): Det er hvis du ikke kan pludre om småting og temaer uten å sette motparten i en "forhørsposisjon" Det er jo ikke et dilemma. Anonymkode: 84028...e34
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #48 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke et dilemma. Anonymkode: 84028...e34 Det blir det selvfølgelig når folk ikke vil bli spurt masse spørsmål om det de oppfatter som private og personlige ting.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #49 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (9 minutter siden): Det blir det selvfølgelig når folk ikke vil bli spurt masse spørsmål om det de oppfatter som private og personlige ting. Dilemma er en situasjon hvor man er nødt til å velge mellom to (ubehagelige, utilfredsstillende) alternativer. https://snl.no/dilemma Anonymkode: 84028...e34
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #50 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ok. Nei, jeg gidder ikke skrive ned det han forteller. Han forteller det veldig godt. Dette med ærlighet, at smalltalk er ganske falskt, at det er det som er irriterende i og med at folk prater om helt uinteressante ting bare for å ha noe å si. Anonymkode: 319b3...004 Samtidig er det en smule pinlig om en bare blir stående å se ned i gulvet også 😅 Det er jo ikke lett å prate med folk en ikke kjenner, må jo starte ett sted. Ikke alltid det er strategisk å være ærlig heller, selv om en gjerne skulle ønske det var rom for det. Anonymkode: bbeec...aae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå