Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 Det er at man ofte stiller spørsmål til andre istedenfor å fortelle noe fra sitt eget liv, opplevelser og syn på ting. Dette er spesielt uheldig kollegaer imellom, for det er ikke greit å komme på fks ny jobb og føle at man er i forhør. Det gjelder også kollegaer du har hatt en god stund. Det er ikke greit om du møter noen ellers heller, men verst på jobb. Mange setter tydelige grenser mellom jobb og privatliv. Det går an å lære seg small talk, fordi det er viktig i noen settinger.
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #4 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Anonymkode: 319b3...004 Det er stor forskjell på å være kollega og å stå i en heis.. Som kollega må du forholde deg til andre, alle skal føle seg inkludert og alle må bidra til miljøet.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #5 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Det er stor forskjell på å være kollega og å stå i en heis.. Som kollega må du forholde deg til andre, alle skal føle seg inkludert og alle må bidra til miljøet. Ja? Han tar opp dette med kolleger, venner, og ganske mye mere. Anonymkode: 319b3...004
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #6 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ja? Han tar opp dette med kolleger, venner, og ganske mye mere. Anonymkode: 319b3...004 Javel. Jeg har faktisk ikke hverken lyst eller interesse av å se en hel video fra en random fyr. Så det ville vært mer givende om du forklarte med egne ord hva du mener.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. august 2022 #7 Skrevet 16. august 2022 Selv de som ikke behersker smalltalk klarer å svare på spørsmål. Om du vil ha fokuset bort fra og over på dem, så spør du dem bare. De med smalltalkproblemer vil ikke stille spørsmål om deg heller.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #8 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Javel. Jeg har faktisk ikke hverken lyst eller interesse av å se en hel video fra en random fyr. Så det ville vært mer givende om du forklarte med egne ord hva du mener. Ok. Nei, jeg gidder ikke skrive ned det han forteller. Han forteller det veldig godt. Dette med ærlighet, at smalltalk er ganske falskt, at det er det som er irriterende i og med at folk prater om helt uinteressante ting bare for å ha noe å si. Anonymkode: 319b3...004
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #9 Skrevet 16. august 2022 (endret) Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden): Selv de som ikke behersker smalltalk klarer å svare på spørsmål. Om du vil ha fokuset bort fra og over på dem, så spør du dem bare. De med smalltalkproblemer vil ikke stille spørsmål om deg heller. Jo, det er visst ofte det de vil. For å få andre til å "ta over" samtalen, samt at de finner det mye vanskeligere å snakke uoppfordret om seg selv og sitt. Endret 16. august 2022 av NotNaomi
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #10 Skrevet 16. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ok. Nei, jeg gidder ikke skrive ned det han forteller. Han forteller det veldig godt. Dette med ærlighet, at smalltalk er ganske falskt, at det er det som er irriterende i og med at folk prater om helt uinteressante ting bare for å ha noe å si. Anonymkode: 319b3...004 Small talk er uansett helt nødvendig på en arbeidsplass hvor du jobber mer tett på, for at alle skal føle seg inkluderte. Endret 16. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #11 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (5 minutter siden): Small talk er uansett helt nødvendig på en arbeidsplass hvor du jobber mer tett på, for at alle skal føle seg inkluderte. Ingen som har sagt at det skal være forbudt, NotNaomi. Det ble bare forklart hvorfor en del ikke finner noen verdi i det og hvorfor det er irriterende for enkelte. Anonymkode: 319b3...004
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #12 Skrevet 16. august 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (12 minutter siden): Selv de som ikke behersker smalltalk klarer å svare på spørsmål. Om du vil ha fokuset bort fra og over på dem, så spør du dem bare. De med smalltalkproblemer vil ikke stille spørsmål om deg heller. Man klarer, men man må vite at man bør gjøre det. Dette kommer ikke naturlig for de som sliter med smalltalk, selv om det virker opplagt for andre. Så: spør noen om hvor du har vært i ferien, svar på det og følg opp med "Og du da, har du gjort noe spennende?" og kommenter på det som svares. Anonymkode: d067f...792
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #14 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Ingen som har sagt at det skal være forbudt, NotNaomi. Det ble bare forklart hvorfor en del ikke finner noen verdi i det og hvorfor det er irriterende for enkelte. Anonymkode: 319b3...004 Det er nok ganske så velkjent nå at mange ikke liker det, behersker det eller ser nytten av det i mange settinger. Det handler om å se hvordan sosiale relasjoner oppstår, beherske sosiale settinger og koder, og ikke minst samarbeide. Det er nok derfor mange bedrifter må skrive i utlysninger at de vil ha utadvendte mennesker som fungerer godt sosialt.
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #15 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Man klarer, men man må vite at man bør gjøre det. Dette kommer ikke naturlig for de som sliter med smalltalk, selv om det virker opplagt for andre. Så: spør noen om hvor du har vært i ferien, svar på det og følg opp med "Og du da, har du gjort noe spennende?" og kommenter på det som svares. Anonymkode: d067f...792 Helt elendig spørsmålstilling. Her legger du på toppen av alt er subtilt krav om hva du vil høre om.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #16 Skrevet 16. august 2022 Tenker at det skal bli godt for deg å komme i jobb snart ❤️ Anonymkode: f7920...927
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #17 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Det er nok ganske så velkjent nå at mange ikke liker det, behersker det eller ser nytten av det i mange settinger. Det handler om å se hvordan sosiale relasjoner oppstår, beherske sosiale settinger og koder, og ikke minst samarbeide. Det er nok derfor mange bedrifter må skrive i utlysninger at de vil ha utadvendte mennesker som fungerer godt sosialt. Ok. Så du laget tråden for å diskutere noe velkjent? LOL! Anonymkode: 319b3...004
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #18 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (7 minutter siden): Helt elendig spørsmålstilling. Her legger du på toppen av alt er subtilt krav om hva du vil høre om. Hvem, jeg? Jeg er en som i utgangspunktet ikke liker smalltalk, men har lært meg slike teknikker. Temaene for smalltalk er gjerne uviktige greier (som feriereiser), det er derfor det kalles smalltalk. Ikke de store spørsmålene, det er ikke noe videre lurt å ta opp dem med folk du knapt kjenner. Anonymkode: d067f...792
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #19 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Tenker at det skal bli godt for deg å komme i jobb snart ❤️ Anonymkode: f7920...927 Det skal bli helt nydelig!! Og etter å ha fått erfart folk her inne, så kan jeg være forberedt på mye "rart" jeg ikke er vant til. Det har faktisk vært veldig nyttig med "motstanden" her inne, fra de den har kommet fra! Jeg har oppdaget at jeg har ekstremt mye mer tålmodighet enn jeg ante. Jeg er også ekstremt mye mer tolerant enn jeg trodde, og det selv om toleranse er av mine sterke sider i utgangspunktet. Når det gjelder mennesker altså.
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #20 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ok. Så du laget tråden for å diskutere noe velkjent? LOL! Anonymkode: 319b3...004 Nei. Jeg skriver hvorfor small talk er viktig. Ikke hvorfor mange ikke ser verdien...
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #21 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (1 minutt siden): Nei. Jeg skriver hvorfor small talk er viktig. Ikke hvorfor mange ikke ser verdien... Åja. Det er jo feil. Anonymkode: 319b3...004
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #22 Skrevet 16. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvem, jeg? Jeg er en som i utgangspunktet ikke liker smalltalk, men har lært meg slike teknikker. Temaene for smalltalk er gjerne uviktige greier (som feriereiser), det er derfor det kalles smalltalk. Ikke de store spørsmålene, det er ikke noe videre lurt å ta opp dem med folk du knapt kjenner. Anonymkode: d067f...792 Ja, men dropp å spørre om folk har gjort "spennende" ting. De vil vegre seg for å svare hvis de ser på ferien som uinteressant for andre, og ellers bli forlegen av samme grunn. Ta det som et godt tips...
LillaGorilla♥♥ Skrevet 16. august 2022 #23 Skrevet 16. august 2022 Det er vel omtrent like irriterende med folk som bare snakker om seg selv og sitt og aldri spør andre om noe som helst, som med de som bare stiller spørsmål og aldri forteller noe om seg selv. De som virkelig behersker smalltalk gjør vel begge deler innenfor en grei balansegang.
Gjest NotNaomi Skrevet 16. august 2022 #24 Skrevet 16. august 2022 LillaGorilla♥♥ skrev (1 minutt siden): Det er vel omtrent like irriterende med folk som bare snakker om seg selv og sitt og aldri spør andre om noe som helst, som med de som bare stiller spørsmål og aldri forteller noe om seg selv. De som virkelig behersker smalltalk gjør vel begge deler innenfor en grei balansegang. Helt klart et godt poeng! Spørsmålene man stiller bør ikke være om private ting da. Muligens om syn på ulike ting osv. Om mer "ufarlige" greier.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2022 #25 Skrevet 16. august 2022 NotNaomi skrev (12 minutter siden): Ja, men dropp å spørre om folk har gjort "spennende" ting. De vil vegre seg for å svare hvis de ser på ferien som uinteressant for andre, og ellers bli forlegen av samme grunn. Ta det som et godt tips... Når det er de som har tatt opp temaet (her ferie) er det rimelig å anta at de selv er positive til å diskutere dette. Uansett er det lov å svare nei ("Nei, vi har bare vært hjemme og malt huset.") og så tar man samtalen videre fra det. Smalltalk er ikke helt opplagt, nei. Anonymkode: d067f...792
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå