Gå til innhold

Hva er høy feber?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For ett elendig råd! En bør alltid ringe legevakten når en er bekymret for barnet eller bare trenger råd. Uansett om det det bare er feber. Har selv ringt legevakten 3 om natten for jeg var så bekymret når sønnen min hadde 40.5 i feber. Sykepleieren jeg snakket med tok seg god tid til å snakke med meg.

Anonymkode: 21738...6a5

Og hva sa hun da, da?

Anonymkode: 30138...88d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke rart det er kø på legevakten når man blir oppfordret til å ringe selv uten å være bekymret😅

Anonymkode: 0f2e7...b4c

Enig. Med små barn er det jo allmenntilstand som skal vurderes. Ikke et tall. 

Skrevet

Om du var så lite bekymret som du her forsøker å fremstille når du forsøker deg på latterliggjøring, det er du selvfølgelig ikke.

Du er ikke trygg på det som feiler sønnen din nå og dine avgjørelser rundt hva du bør gjøre og ikke gjøre. Derfor opprettet du en tråd på forumet.

Anonymkode: 79123...6a7

Hun har vel forklart ca 4 ganger at hun lurer på hva LEGEN syns er høy feber. Ikke at hun selv er utrygg.

Skrevet

Jeg har aldri vekket barn med feber. Når de er syke og har kanskje vansker med å sove, og endelig sover så gjør jeg ikke det. 

Se an allmentilstanden. 

Barnet vårt hadde 40 i feber her om dagen, ha paracet og fikk kalde kluter. 

Anonymkode: c18cf...1c4

Skrevet

Ved feber over 39-39,5 på et barn, skal du gi febernedsettende medisin til et barn før leggetid. Selv om det er ganske sjeldent etter de har fylt 1,5-2 år, kan barn i barnehagealder likevel få feberkramper av for høy temperatur, og det vil du jo ikke merke med mindre du da overvåker barnet hele tiden. Jeg hadde aldri klart å ikke ha kronisk tilsyn med et sovende barn med så høy feber som 40, altså. 

Anonymkode: 3a558...324

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Enkle råd ved feber:

1) er barnet kontaktbar?

2) har barnet over 38.5 så bør man gi en paracet utfra anbefalte doseringer. Sjekk etter en time om feberen har gått ned(barnet blir ofte klamt da)

3) sjekk om ungen har noen utslett/ hevelser for sikkerhets skyld

4)  er pusten regelmessig? Høy feber gir gjerne litt rask pust

Om dette ercgreit så er det egentlig ikke noe mer man kanngjøre. Få i barnet masse drikke og la det gjerne ligge med lite tøy på. Da går ofte kroppstempen ned av dette også😊  unger får ofte høy feber men de fleste tåler dette godt. 

God bedring❤

Anonymkode: ee34a...90c

Det anbefales ikke å gi Paracet til små barn vet lett feber når barnet ellers er i god allmenntilstand. Nå snakker jeg om på generell basis. Små barn får lett feber, og feberen er med å bekjempe infeksjonen. 38,5 er ikke så høyt hos små barn.

Anonymkode: 87e8c...6ff

Skrevet

Alder på barnet?

Anonymkode: fc00b...c54

Skrevet

40 i feber er veldig høyt på en voksen.

På et barn er det fremdeles høyt, men ganske vanlig. 

Har barna mine over 39 i feber gir jeg febernedsettende om kvelden, for de kan få feberkramper når jeg sover. Greit å få ned temperaturen før natta.

På dagen gir jeg aldri febernedsettende bare pga feber, da må det smerter eller andre ubehag til.

Har aldri vekt eller ringt legevakt bare pga feber.

Anonymkode: f1d35...266

Skrevet

Almenntilstanden er jo det viktige her. Sønnen min kan har 40 i feber og være i full sving, hoppe og turne. Men da han hadde influensa var han halvdød ved 39.5

Anonymkode: 00e97...a7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Alder på barnet?

Anonymkode: fc00b...c54

Han er to år. Har fått febernedsettende i dag med god effekt, fordi han virket plaget i dag tidlig. Han sa han hadde vondt også, og pekte på hodet eller øret. 

Anonymkode: 0f2e7...b4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...