Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Små barn skal vekkes ved høy feber, men jeg finner lite informasjon om hva som defineres som høy feber. Over 41 regnes som meget høy, og potensielt skummelt. Gutten min har akkurat 40, bør han da vekkes? Jeg tenker at dersom det egentlig ikke er helsemessig anbefalt, så er det bedre for han å sove så uforstyrret som mulig… Anonymkode: 0f2e7...b4c
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Selvsagt er 40 høy feber!! Anonymkode: 21738...6a5
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Ta en telefon til legevakten og spør dem. De kan bedre vurdere hva akkurat du skal passe på med din sønn, ut fra hva som feiler ham og ev. historikk. Ring dem nå, du Anonymkode: 79123...6a7
TinaK 1990 Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Ville også tatt det spørsmålet med legevakta. Ikke her.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 Jeg tenker det er overkill å ringe legevakta bare for feber. Han har ellers virket kvikk, selv om han er forkjølet. Feberen kom rett før leggetid i kveld, men han har hatt mange runder med samme symptombildet som i kveld siden han startet i barnehagen i fjor høst. Anonymkode: 0f2e7...b4c
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg tenker det er overkill å ringe legevakta bare for feber. Han har ellers virket kvikk, selv om han er forkjølet. Feberen kom rett før leggetid i kveld, men han har hatt mange runder med samme symptombildet som i kveld siden han startet i barnehagen i fjor høst. Anonymkode: 0f2e7...b4c For ett elendig råd! En bør alltid ringe legevakten når en er bekymret for barnet eller bare trenger råd. Uansett om det det bare er feber. Har selv ringt legevakten 3 om natten for jeg var så bekymret når sønnen min hadde 40.5 i feber. Sykepleieren jeg snakket med tok seg god tid til å snakke med meg. Anonymkode: 21738...6a5
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg tenker det er overkill å ringe legevakta bare for feber. Han har ellers virket kvikk, selv om han er forkjølet. Feberen kom rett før leggetid i kveld, men han har hatt mange runder med samme symptombildet som i kveld siden han startet i barnehagen i fjor høst. Anonymkode: 0f2e7...b4c Det er ikke "overkill" så lenge du er så usikker at du velger å spørre anonymt på et forum. Når du er så usikker er det kompetente personer som bør vurdere hva som er riktig i din sønns tilfelle her og nå. Feberen kom rett før han la seg, ergo vet du egentlig ikke hvordan hans allmenntilstand var etter at han fikk feberen. Anonymkode: 79123...6a7
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg tenker det er overkill å ringe legevakta bare for feber. Han har ellers virket kvikk, selv om han er forkjølet. Feberen kom rett før leggetid i kveld, men han har hatt mange runder med samme symptombildet som i kveld siden han startet i barnehagen i fjor høst. Anonymkode: 0f2e7...b4c Dette er grunnen til at medisinske spørsmål sender jeg til fagfolk. Ikke DIB! Anonymkode: 4201f...d83
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): For ett elendig råd! En bør alltid ringe legevakten når en er bekymret for barnet eller bare trenger råd. Uansett om det det bare er feber. Har selv ringt legevakten 3 om natten for jeg var så bekymret når sønnen min hadde 40.5 i feber. Sykepleieren jeg snakket med tok seg god tid til å snakke med meg. Anonymkode: 21738...6a5 Men jeg er ikke bekymret for barnet! Han er et barn, temperaturen svinger naturlig fort, og det er ikke noe «unormalt» med han nå utover at han har feber. Forkjølelse med feber har han hatt et tosifret antall det siste året. Jeg lurer bare på hva som blir definert som høy feber? Det er bra at man blir tatt på alvor, men noen ganger ønsker jeg bare å bli beroliget med at det ikke er farlig heller. Da han hadde falsk krupp for første gang ringte vi, og ble bedt om å komme siden det var første gang. Siden de anbefalte det dro vi, men bekymret var vi ikke. Der nede, etter å ha kjørt i halvannen time, ble vi sittende i halvannen time og vente, før en lege lyttet og så på han og sa det var normalt. Jeg er kjempeglad for at vi ikke ble avvist, men det var ikke nødvendig å styre så voldsomt når vi ikke var bekymret. De kunne bedt oss følge de vanlige rådene mot falsk krupp og ringe igjen om anfallet ikke ga seg. Anonymkode: 0f2e7...b4c
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men jeg er ikke bekymret for barnet! Han er et barn, temperaturen svinger naturlig fort, og det er ikke noe «unormalt» med han nå utover at han har feber. Forkjølelse med feber har han hatt et tosifret antall det siste året. Jeg lurer bare på hva som blir definert som høy feber? Det er bra at man blir tatt på alvor, men noen ganger ønsker jeg bare å bli beroliget med at det ikke er farlig heller. Da han hadde falsk krupp for første gang ringte vi, og ble bedt om å komme siden det var første gang. Siden de anbefalte det dro vi, men bekymret var vi ikke. Der nede, etter å ha kjørt i halvannen time, ble vi sittende i halvannen time og vente, før en lege lyttet og så på han og sa det var normalt. Jeg er kjempeglad for at vi ikke ble avvist, men det var ikke nødvendig å styre så voldsomt når vi ikke var bekymret. De kunne bedt oss følge de vanlige rådene mot falsk krupp og ringe igjen om anfallet ikke ga seg. Anonymkode: 0f2e7...b4c Men nå svarte jeg kun på innlegget fra hun som mente det var overkill å ringe legevakten kun pga feber. Det blir aldri feil å ringe lengevakten om foreldrene er bekymret eller trenger råd. Men godt du ikke er bekymret da. 40 er hvertfall høy feber ifølge legevakten også. Har selv ett barn som får 40 i feber så fort han er forkjølet,å da har legevakten vært enig at 40 er høy feber å at vi selvsagt må prøve å sette ned feberen med febernedsettende. Anonymkode: 21738...6a5
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Men jeg er ikke bekymret for barnet! Han er et barn, temperaturen svinger naturlig fort, og det er ikke noe «unormalt» med han nå utover at han har feber. Forkjølelse med feber har han hatt et tosifret antall det siste året. Jeg lurer bare på hva som blir definert som høy feber? Det er bra at man blir tatt på alvor, men noen ganger ønsker jeg bare å bli beroliget med at det ikke er farlig heller. Da han hadde falsk krupp for første gang ringte vi, og ble bedt om å komme siden det var første gang. Siden de anbefalte det dro vi, men bekymret var vi ikke. Der nede, etter å ha kjørt i halvannen time, ble vi sittende i halvannen time og vente, før en lege lyttet og så på han og sa det var normalt. Jeg er kjempeglad for at vi ikke ble avvist, men det var ikke nødvendig å styre så voldsomt når vi ikke var bekymret. De kunne bedt oss følge de vanlige rådene mot falsk krupp og ringe igjen om anfallet ikke ga seg. Anonymkode: 0f2e7...b4c Igjen, spør legevakten! Ingen her kan utgi seg for å være helsepersonell, og andre bør du ikke stole på. Det kan dessuten være grunner du ikke selv ser nå som gjør at det denne gangen er slik at legevakten bør se på ham. Dette er virkelig ikke noe du skal spørre anonyme folk på forum om når barnet ditt er sykt! Anonymkode: 79123...6a7
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Men nå svarte jeg kun på innlegget fra hun som mente det var overkill å ringe legevakten kun pga feber. Det blir aldri feil å ringe lengevakten om foreldrene er bekymret eller trenger råd. Men godt du ikke er bekymret da. 40 er hvertfall høy feber ifølge legevakten også. Har selv ett barn som får 40 i feber så fort han er forkjølet,å da har legevakten vært enig at 40 er høy feber å at vi selvsagt må prøve å sette ned feberen med febernedsettende. Anonymkode: 21738...6a5 Det var HI selv som mente det var "overkill" å ringe legevakten nå... Anonymkode: 79123...6a7
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 40 er høy feber. Jeg hadde ringt legevakten og snakket med dem. Anonymkode: 55f6d...978
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men nå svarte jeg kun på innlegget fra hun som mente det var overkill å ringe legevakten kun pga feber. Det blir aldri feil å ringe lengevakten om foreldrene er bekymret eller trenger råd. Men godt du ikke er bekymret da. 40 er hvertfall høy feber ifølge legevakten også. Har selv ett barn som får 40 i feber så fort han er forkjølet,å da har legevakten vært enig at 40 er høy feber å at vi selvsagt må prøve å sette ned feberen med febernedsettende. Anonymkode: 21738...6a5 Å ja! Da skjønner jeg tonen, men hun du svarte er meg😅 Hverken han eller lillebroren pleier å sove hele natta, så jeg har heldigvis (eller dessverre) mye mulighet til å følge med👍🏻 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Igjen, spør legevakten! Ingen her kan utgi seg for å være helsepersonell, og andre bør du ikke stole på. Det kan dessuten være grunner du ikke selv ser nå som gjør at det denne gangen er slik at legevakten bør se på ham. Dette er virkelig ikke noe du skal spørre anonyme folk på forum om når barnet ditt er sykt! Anonymkode: 79123...6a7 Det er ikke rart det er kø på legevakten når man blir oppfordret til å ringe selv uten å være bekymret😅 Anonymkode: 0f2e7...b4c
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Å ja! Da skjønner jeg tonen, men hun du svarte er meg😅 Hverken han eller lillebroren pleier å sove hele natta, så jeg har heldigvis (eller dessverre) mye mulighet til å følge med👍🏻 Det er ikke rart det er kø på legevakten når man blir oppfordret til å ringe selv uten å være bekymret😅 Anonymkode: 0f2e7...b4c Men da ringer du jo ikke. Hva slags planet er du på som ikke anser temperatur på 40 som høy vet jeg ikke. P Anonymkode: 55f6d...978
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): For ett elendig råd! En bør alltid ringe legevakten når en er bekymret for barnet eller bare trenger råd. Uansett om det det bare er feber. Har selv ringt legevakten 3 om natten for jeg var så bekymret når sønnen min hadde 40.5 i feber. Sykepleieren jeg snakket med tok seg god tid til å snakke med meg. Anonymkode: 21738...6a5 Elendig råd til seg selv da? Anonymkode: d7372...0c5
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Elendig råd til seg selv da? Anonymkode: d7372...0c5 Så ikke på anonymkodene. Anonymkode: 21738...6a5
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #18 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Så ikke på anonymkodene. Anonymkode: 21738...6a5 Det var veldig tydelig ut i fra innlegget at det var hi. Anonymkode: d7372...0c5
Pobie Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 Hvis allmenntilstanden er noenlunde bra, han har ikke smerter og er ikke blå, og du ikke er bekymret, er det ingen grunn til å vekke. Bare pass på at han ikke har på seg for mye slik at han ikke overopphetes.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #20 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det var veldig tydelig ut i fra innlegget at det var hi. Anonymkode: d7372...0c5 Hva så?? Rådet gjelder jo andre mødre også,er du bekymret for barnet så må en ikke tenke at det er overhysterisk å ringe legevakten,de er der for hjelpe om det så er bare råd til hva en bør gjøre. Anonymkode: 21738...6a5
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #21 Skrevet 14. august 2022 Enkle råd ved feber: 1) er barnet kontaktbar? 2) har barnet over 38.5 så bør man gi en paracet utfra anbefalte doseringer. Sjekk etter en time om feberen har gått ned(barnet blir ofte klamt da) 3) sjekk om ungen har noen utslett/ hevelser for sikkerhets skyld 4) er pusten regelmessig? Høy feber gir gjerne litt rask pust Om dette ercgreit så er det egentlig ikke noe mer man kanngjøre. Få i barnet masse drikke og la det gjerne ligge med lite tøy på. Da går ofte kroppstempen ned av dette også😊 unger får ofte høy feber men de fleste tåler dette godt. God bedring❤ Anonymkode: ee34a...90c
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #22 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Men da ringer du jo ikke. Hva slags planet er du på som ikke anser temperatur på 40 som høy vet jeg ikke. P Anonymkode: 55f6d...978 Jeg sier ikke at førti ikke er høyt, jeg lurer på hvilken grenseverdi som blir regnet som høyt. Når jeg googler etter svar er det heller ingen plass jeg leser at legevakt uansett skal kontaktes ved feber. Pobie skrev (2 minutter siden): Hvis allmenntilstanden er noenlunde bra, han har ikke smerter og er ikke blå, og du ikke er bekymret, er det ingen grunn til å vekke. Bare pass på at han ikke har på seg for mye slik at han ikke overopphetes. Nei, han sover i bare bleie og t-skjorte, uten noe over seg. Kan godt være at t-skjorten burde vært av, men den utgjør jo ikke stor forskjell😅 Anonymkode: 0f2e7...b4c
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #23 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det er ikke rart det er kø på legevakten når man blir oppfordret til å ringe selv uten å være bekymret😅 Anonymkode: 0f2e7...b4c Om du var så lite bekymret som du her forsøker å fremstille når du forsøker deg på latterliggjøring, det er du selvfølgelig ikke. Du er ikke trygg på det som feiler sønnen din nå og dine avgjørelser rundt hva du bør gjøre og ikke gjøre. Derfor opprettet du en tråd på forumet. Anonymkode: 79123...6a7
Mrs Remington Skrevet 14. august 2022 #24 Skrevet 14. august 2022 Jeg har en grense på 39,5 i feber. Dersom den temp oppnås gir jeg paracet og dersom temp fortsetter å stige, blir det legevakt.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2022 #25 Skrevet 15. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Om du var så lite bekymret som du her forsøker å fremstille når du forsøker deg på latterliggjøring, det er du selvfølgelig ikke. Du er ikke trygg på det som feiler sønnen din nå og dine avgjørelser rundt hva du bør gjøre og ikke gjøre. Derfor opprettet du en tråd på forumet. Anonymkode: 79123...6a7 Hvorfor skulle jeg lyve om det? Jeg forsøker meg heller ikke på latterliggjøring. Jeg synes mange misbruker legevakten. Det som ikke er akutt skal man kontakte fastlege for. Er man bekymret, med eller uten grunn, skal man også ringe legevakten. Men å oppfordre, eller nærmest skremme, andre til å benytte den, det synes jeg er unødvendig. Jeg tror absolutt rådet ble gitt i beste mening, men jeg synes ikke at akkurat det var et godt råd. Han har vært våken (som normalt), og er kvikk og tilstede når vi snakker med han. Som vi har gjort mer enn normalt i natt. Feberen har gått ned litt, og han har drukket godt. Anonymkode: 0f2e7...b4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå