Gå til innhold

IBS og kosthold!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har IBS, hva hjelper? Jeg blir så forvirret. Får anbefalt både fodmap og lavkarbo. Men poteter feks er lav fodmap, mens det ikke er lavkarbo.

Hvordan vet jeg hvilket kosthold/livsstil jeg skal teste ut for å se hva som kan fungere for meg?

Anonymkode: ca594...48a

Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig å anbefale lavkarbo for IBS? Det er vel mer for å gå ned i vekt.

En god venninne av meg har IBS. Hun har klart å bli mye bedre etter en periode med nærmest en eleminasjonsdiett der hun spiste omtrent bare ris samt noen grønnsaker (ikke løk og kål). Etterhvert kunne hun introdusere flere matvarer. Problemet med IBS er at det ikke er alle som reagerer på det samme. Venninnen min må fortsatt holde seg unna mat med mye fett (ost f.eks.), tomater og løk. Pizza er utelukket! Ellers kan hun spise nærmest normalt, men det er viktig at hun hoder seg til faste måltider. Hun hadde heldigvis god oppfølging av fastlegen, det vet jeg at ikke alle alltid får.

Anonymkode: d1b14...a17

Skrevet

Det er litt individuelt.

Men en ting mange reagerer på er gluten, derfor fungerer lavkarbo for dem

Noen reagerer på melk, og da er kanskje ikke lavkarbo greia.

Aldri hørt om at poteter er et problem, men det er vanlig å reagere på f.eks løk.

Jeg hørte at ulempen med foodmap er at man ofte blir mer og mer sensitiv, men er du veldig plaget er det jo verdt det. Jeg kjøpte et par bøker og levde slavisk etter dietten noen måneder, men merket ikke så stor forskjell. Men fant noen triggere som jeg nå holder meg helt unna, sol løk.

Jeg reagerer også på mye gluten, hveteboller, lyse baguetter o.l er fullstendig nei. Men jeg kan fint spise et grovt knekkebrød.

Anonymkode: 30eaa...66c

Skrevet

For meg fungerer det å bytte vanlig hvetemel med spelt samt unngå løk. 

Anonymkode: 4cb1f...4cb

Skrevet

Fint hvetemel er en kjent synder, så ville definitivt startet her.  

Løk og tomat likeså.. 

Anonymkode: 1066b...6df

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg tror ikke det er vanlig å anbefale lavkarbo for IBS? Det er vel mer for å gå ned i vekt.

En god venninne av meg har IBS. Hun har klart å bli mye bedre etter en periode med nærmest en eleminasjonsdiett der hun spiste omtrent bare ris samt noen grønnsaker (ikke løk og kål). Etterhvert kunne hun introdusere flere matvarer. Problemet med IBS er at det ikke er alle som reagerer på det samme. Venninnen min må fortsatt holde seg unna mat med mye fett (ost f.eks.), tomater og løk. Pizza er utelukket! Ellers kan hun spise nærmest normalt, men det er viktig at hun hoder seg til faste måltider. Hun hadde heldigvis god oppfølging av fastlegen, det vet jeg at ikke alle alltid får.

Synes det er rart selv, men er fastlegen og en lege på sykehuset som har anbefalt hvert sitt opplegg. Usikker på hvem jeg skal lytte til, men lavkarbo føles feil for meg. Jeg har testet for cøliaki og har ikke noe utslag. Har melkeprotein-allergi. Så å spise lavkarbo som er mye glutenfritt, og mye melkeprodukter (som jeg da må unngå) er merkelig. Jeg er slank, så det er ikke anbefalt pga vekt heller. 

Høres ut som fodmap og gradvis introduserer av matvarer kan være noe for meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Det er litt individuelt.

Men en ting mange reagerer på er gluten, derfor fungerer lavkarbo for dem

Noen reagerer på melk, og da er kanskje ikke lavkarbo greia.

Aldri hørt om at poteter er et problem, men det er vanlig å reagere på f.eks løk.

Jeg hørte at ulempen med foodmap er at man ofte blir mer og mer sensitiv, men er du veldig plaget er det jo verdt det. Jeg kjøpte et par bøker og levde slavisk etter dietten noen måneder, men merket ikke så stor forskjell. Men fant noen triggere som jeg nå holder meg helt unna, sol løk.

Jeg reagerer også på mye gluten, hveteboller, lyse baguetter o.l er fullstendig nei. Men jeg kan fint spise et grovt knekkebrød.

Jeg tåler ikke melk. Tåler gluten. 

Vet at jeg reagerer på løk bl.a. 

Så tenker jo at lavkarbo er feil å begynne på.

Skrevet

Ok, ser flere nevner løk, denne vet jeg at jeg reagerer på. Tomat spiser jeg ofte, da kutter jeg ut det. 

Hvis jeg kutter ut fint hvetemel, men ikke all karbo (spiser poteter, grønnsaker og rent kjøtt/fisk). Spiser mer rene naturlige matvarer, og holder meg til et utvalg matvarer en periode for så å legge til ting med tiden for å se om jeg tåler det? 

Hvor kan jeg henvende meg for veiledning, når legene jeg er i kontakt med tydeligvis ikke kan dette 🥺

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ok, ser flere nevner løk, denne vet jeg at jeg reagerer på. Tomat spiser jeg ofte, da kutter jeg ut det. 

Hvis jeg kutter ut fint hvetemel, men ikke all karbo (spiser poteter, grønnsaker og rent kjøtt/fisk). Spiser mer rene naturlige matvarer, og holder meg til et utvalg matvarer en periode for så å legge til ting med tiden for å se om jeg tåler det? 

Hvor kan jeg henvende meg for veiledning, når legene jeg er i kontakt med tydeligvis ikke kan dette 🥺

Det høres ut som en bra start. Synd at ikke legen er til mer hjelp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Synes det er rart selv, men er fastlegen og en lege på sykehuset som har anbefalt hvert sitt opplegg. Usikker på hvem jeg skal lytte til, men lavkarbo føles feil for meg. Jeg har testet for cøliaki og har ikke noe utslag. Har melkeprotein-allergi. Så å spise lavkarbo som er mye glutenfritt, og mye melkeprodukter (som jeg da må unngå) er merkelig. Jeg er slank, så det er ikke anbefalt pga vekt heller. 

Høres ut som fodmap og gradvis introduserer av matvarer kan være noe for meg.

Selv om man ikke har cøliaki er det vanlig å reagere på fint hvetemel, det blir en glutenintoleranse og ikke cøliaki.

Du må nesten bare prøve og feile litt, finne ut av hva akkurat du reagerer på.

Skrevet

Mannen min har IBS. Han sier at det er ikke glutenet i melet han reagerer på, det er sukkerartene. Derfor er det ikke så mye hjelp i å spise glutenfritt.

Han holder seg unna mel, løk, en del andre grønnsaker (det finnes lister på nett, tror de fremste på området heter Monash institute eller noe sånt). Ris går bra. 

Ellers så har Julianne Lyngstad en egen blogg om IBS med en del oppskrifter. 

Mannen min tar magnesium og psylliumhusk og mener at det hjelper. 

I det siste har vi blitt oppmerksomme på et konserveringsmiddel som heter karragenan, det har vært litt i media i det siste fordi det trigger betennelse i tarmen. Mannen min mener at han merket stor forskjell etter at han sluttet å spise produkter med karragenan (E407). 

Dette finnes bl.a i kjøttpålegg fra Gilde og laktosefri fløte og iskrem. Gilde skal visst fase ut E407 i løpet av neste år. Det er også mistanke om at E450 er problematisk for folk med IBS. 

Skrevet

Ikke rart du blir forvirret, det er jo så mange kosthold og IBS skyldes nok en god del forskjellige årsaker, men havner i samme «finner ikke ut av det, kaller det IBS» Noen er forstoppet, andre har diare, derav skal det litt til å finne en ting som hjelper alle. 

Fodmap er vel det kostholdet som er mest rettet mot IBS, det er ett kosthold basert på erfaring fra nettopp trøbbel med magen. 

For meg hjalp hel, plantebasert mat. For andre fungerer lavkarbo. Jeg ville startet med fodmap og kjent godt etter hvilken type mat som trigger og hvilke som ikke gjør det. 

Anonymkode: 59e1f...adf

Skrevet

Da jeg hadde IBS (det varte i noen år, men jeg har blitt frisk) prøvde jeg mye forskjellig. Jeg ble testet for matintoleranser på et sånt alternativ-legesenter (typ Balderklinikken, Kilden helse etc.) og det vil jeg egentlig fraråde. De fant masse ting jeg visstnok var intolerant mot, og jeg startet eliminasjonsdietter for å unngå disse matvarene, men det hjalp ikke. I dag spiser jeg alle disse tingene uten noen problemer. 

Så med mindre du har cøliaki, allergier eller annet som også vanlige leger kan påvise, ville jeg ha startet i en annen ende. 

Ofte er IBS ikke egentlig en sykdom, men bare at tarmen er overfølsom og overreagerer. Det som fungerer da, er å spise mat som roer ned og stabiliserer tarmfunksjonene og ikke gir tarmen for mye å "jobbe med". 

Prøv å google Heather Van Vorous. Dietten som hun anbefaler hjalp meg å stabilisere tarmfunksjonen og fjerne symptomene. Fordelen er at dette er helt gratis å forsøke, og du kan spise vanlig mat (om enn med begrensninger). Test det i en uke og se om det hjelper. (For meg fjernet det alle symptomer.)

I motsetning til Heather Van Vorous mener jeg ikke at du trenger å følge denne dietten resten av livet, det er bare for å stabilisere og slippe symptomene. Mange blir bra av IBS.

Anonymkode: f6812...2fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da jeg hadde IBS (det varte i noen år, men jeg har blitt frisk) prøvde jeg mye forskjellig. Jeg ble testet for matintoleranser på et sånt alternativ-legesenter (typ Balderklinikken, Kilden helse etc.) og det vil jeg egentlig fraråde. De fant masse ting jeg visstnok var intolerant mot, og jeg startet eliminasjonsdietter for å unngå disse matvarene, men det hjalp ikke. I dag spiser jeg alle disse tingene uten noen problemer. 

Så med mindre du har cøliaki, allergier eller annet som også vanlige leger kan påvise, ville jeg ha startet i en annen ende. 

Ofte er IBS ikke egentlig en sykdom, men bare at tarmen er overfølsom og overreagerer. Det som fungerer da, er å spise mat som roer ned og stabiliserer tarmfunksjonene og ikke gir tarmen for mye å "jobbe med". 

Prøv å google Heather Van Vorous. Dietten som hun anbefaler hjalp meg å stabilisere tarmfunksjonen og fjerne symptomene. Fordelen er at dette er helt gratis å forsøke, og du kan spise vanlig mat (om enn med begrensninger). Test det i en uke og se om det hjelper. (For meg fjernet det alle symptomer.)

I motsetning til Heather Van Vorous mener jeg ikke at du trenger å følge denne dietten resten av livet, det er bare for å stabilisere og slippe symptomene. Mange blir bra av IBS.

Anonymkode: f6812...2fc

Jeg googlet, er ikke trådstarter da. Veldig i tråd med hva jeg opplevde (uten boka eller kjennskap til henne, men ved å teste ut div på meg selv). Kjøtt er innafor i følge fodmap, men for meg var spesielt fritert, stekt og rødt kjøtt skikkelig trigger. Artig. Denne skal jeg også lese meg opp på, synes slikt er spennende. 

Anonymkode: 59e1f...adf

Skrevet

Takk for mange svar. Spennende! Tusen takk😁

Skrevet

For meg hjelper små måltider, samt unngå hvitt mel og raffinert sukker. Da kan jeg spise løk, kål og annet, om enn i mindre mengder. 

Anonymkode: e10d4...f9a

Skrevet

For meg hjelper faste. Jeg spiser frokost, og så ingenting frem til middag ca kl 17-18. Det er pes rundt kl. 12-13, men så går det over og blir bra. Hvis jeg spiser lunsj, derimot, blir jeg oppblåst og får smerter. 

Anonymkode: 75e85...661

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...