Gå til innhold

Å bli innkalt til dugnad.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et noen år siden var to i vennegjengen utsatt for en ulykke. De var midt i oppussing av et nytt huskjøp og var pga. skader ikke i stand til å få det ferdig så de kunne flytte inn. Da tro både familie og venner til og fikk huset ferdig. Paret spanderte en heidundrende innflytningsfest. Nå har et annet par i vennegjengen innkalt til dugnad, for alt gikk jo så fort når vi gjorde det for xx og yy. De er friske og spreke, men ønsker nå at vi alle skal komme og hjelpe til med å male huset og så spanderer de mat og øl. Er det bare meg som synes det er litt rart? 

Anonymkode: b698e...374

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Er du sikker på at de er friske og spreke? Hvorfor betaler de da ikke malere?

Skrevet

Nei, det syns jeg blir feil. Hvis argumentet er at det gikk så fort sist, blir det ikke riktig. Det er selvsagt lov å spørre om hjelp, men ikke bruke det som argument 

Anonymkode: 7c9c1...d5a

Skrevet

Dra eller la være. Det kan bli koselig. Venninna mi ba kollegiet på dugnad da hun skulle flytte og vaske ut. Jeg dro ikke, det passa ikke og jeg har for mye å gjøre selv. Men mange andre dro dit. 

Anonymkode: c2553...60b

Skrevet
NotNaomi skrev (25 minutter siden):

Er du sikker på at de er friske og spreke? Hvorfor betaler de da ikke malere?

Man blir ikke rik av å være sprek. De kan jo være friske og blakke? 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man blir ikke rik av å være sprek. De kan jo være friske og blakke? 

Syns jo at det er rart å være et par som er spreke og friske ikke kan betale da. Regner jo med at de er i jobb.

Men ja, jeg syns det er upassende å spørre om. Sånt kan lett føre til baksnakking og tull blant venner. 

Skrevet
NotNaomi skrev (9 minutter siden):

Syns jo at det er rart å være et par som er spreke og friske ikke kan betale da. Regner jo med at de er i jobb.

Men ja, jeg syns det er upassende å spørre om. Sånt kan lett føre til baksnakking og tull blant venner. 

Du kan jo ikke bare regne med det da.

Anonymkode: f7c30...1a5

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du kan jo ikke bare regne med det da.

Anonymkode: f7c30...1a5

Nei kanskje ikke..

Skrevet

Jo, jeg synes det er litt frekt å spørre.

Men samtidig kan det godt hende noen i gjengen synes det er en trivelig måte å omgås på, og så lenge tjenestene går begge veier er det ikke noe problem.

Har ikke du lyst, kapasitet eller mulighet så sier du jo bare nei.

Anonymkode: f06c4...53c

Skrevet

Jeg synes dugnad er supert! Sosialt, hyggelig og ikke minst gjør det at ting får både fortere og billigere. 

Da mine foreldre bygget hus var dugnad helt vanlig. Alle i vennegjengen hjalp til hos hverandre. Hvorfor er dagens generasjon så vanskelig når det gjelder dugnad?

Selv har vi vært med på både flyttedugnader og oppussingsdugnader hos venner😀

Anonymkode: 32978...963

Skrevet

Helt greit å spørre om hjelp til å male, mot god mat og drikke, men ikke begrunnelsen som de kom med syns jeg. 

I min vennekrets er det helt normalt å spørre om hjelp til slike ting mot mat og drikke, de forventer ikke at jobben skal bli ferdig heller. Slik ting går alle veier, engang er det jeg som trenger hjelp til noe en annen gang en  annen. Noen ganger passer det andre ganger ikke, ingen blir sure for ett nei. Så hva som er normalt i din vennekrets må nesten du vite og gi svar utifra det. 
Jeg hadde ikke giddi slikt om det ikke hadde gått alle veier, selv om jeg syns slikt er hyggelig. Så det kommer veldig ann på hvordan det gjøres.

Anonymkode: db8bb...3fd

Skrevet

Merkelig måte å legge det frem på, men utover det strekker jeg meg langt for venner. Jeg hadde glatt hjulpet til uten å få noe igjen. 

Anonymkode: 320b1...447

Skrevet

Så klart det er ok. De ønsker hjelp, og spanderer litt mat og drikke til de som ønsker å hjelpe.

Jeg hadde dugnad her, og spanderte både lunsj og middag. Hadde råd til materialer, men ikke håndverkere. Ekte venner hjelper hverandre

Anonymkode: a9a4c...058

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...