Gå til innhold

" I min krets " - hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)

Jeg ser at det stadig blir brukt her inne på forumet. Når det gjelder moral og oppførsel. Så da blir jeg litt undrende hver gang, og selv om jeg har fleipet litt med det, så har jeg vært oppriktig interessert i å vite hva dere legger i det?

Nå har jeg ganske stor beljentskapskrets og den består av flere grupper. En gjeng ble jeg kjent med da jeg vokste opp, og en da jeg studerte. Så er det gjengen jeg ble kjent med da jeg jobbet som bartender og vaskehjelp på utesteder. Det er venner jeg har fått gjennom eksen min, og det er den gjengen jeg driver med hobbyen min sammen med. Sånn ca enkelt forklart. Så er det kanskje et par fra hver gruppe jeg har ganske god kontakt med ift til de mer perifere. Så har jeg familien og nær slekt.

Jeg antar at dette er ganske normalt? Så derfor forstår jeg ikke hvordan alle i en krets ser ut til å mene og oppføre seg på tilnærmet samme måte? De jeg driver hobby sammen med er veldig liberale mennesker som ser det like naturlig å ta seg en joint som å spise ei brødskive. De er veldig opptatt av miljø og er ellers moderne bohemer vil jeg si. Så har jeg vennene jeg vokste opp med hvor flere er religiøse og konservative. De jeg studerte med er de som er mest opptatt av politikk og diskusjoner, bøker og musikk. Kollegaer er litt av hvert, og familien min og nær slekt er på ene siden veldig romslige folk fra arbeiderklassen, og på andre siden snobbete. Jeg syns snobber er underholdende til tider, men de kan rett og slett bli ubehagelige. Det er de utelivsfolka som er helt laidbacke og kanskje oppfatter seg selv som litt utenfor det gode selskap. 

Så...dette sier seg jo selv er en gjeng som har ganske så forskjellig moral og levemåte. Det er kun én ting alle har felles, og der er at de aldri snakker nedlatende om noen grupperinger i samfunnet. Det fins ikke sånt og rasisme og i noen av gjengene, ikke engang hos den snobbete delen. 

Derfor så kan jeg på ingen måte noengang på andre områder si "slikt gjør man ikke i min krets"

Er det virkelig vanlig at de i en krets er mer eller mindre helt like på mange områder? 

Endret av NotNaomi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det brukes som hersketeknikk.

Anonymkode: c6f6c...19c

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Jeg ser at det stadig blir brukt her inne på forumet. Når det gjelder moral og oppførsel. Så da blir jeg litt undrende hver gang, og selv om jeg har fleipet litt med det, så har jeg vært oppriktig interessert i å vite hva dere legger i det?

Nå har jeg ganske stor beljentskapskrets og den består av flere grupper. En gjeng ble jeg kjent med da jeg vokste opp, og en da jeg studerte. Så er det gjengen jeg ble kjent med da jeg jobbet som bartender og vaskehjelp på utesteder. Det er venner jeg har fått gjennom eksen min, og det er den gjengen jeg driver med hobbyen min sammen med. Sånn ca enkelt forklart. Så er det kanskje et par fra hver gruppe jeg har ganske god kontakt med ift til de mer perifere. Så har jeg familien og nær slekt.

Jeg antar at dette er ganske normalt? Så derfor forstår jeg ikke hvordan alle i en krets ser ut til å mene og oppføre seg på tilnærmet samme måte? De jeg driver hobby sammen med er veldig liberale mennesker som ser det like naturlig å ta deg en joint som å spise ei brødskive. De er veldig opptatt av miljø og er ellers moderne bohemer vil jeg si. Så har jeg vennene jeg vokste opp med hvor flere er religiøse og konservative. De jeg studerte med er de som er mest opptatt av politikk og diskusjoner, bøker og musikk. Kollegaer er litt av hvert, og familien min og nær slekt er på ene siden veldig romslige folk fra arbeiderklassen, og på andre siden snobbete. Jeg syns snobber er underholdende til tider, men de kan rett og slett bli ubehagelige. Det er de utelivsfolka som er helt laidbacke og kanskje oppfatter seg selv som litt utenfor det gode selskap. 

Så...dette sier seg jo selv er en gjeng som har ganske så forskjellig moral og levemåte. Det er kun én ting alle har felles, og der er at de aldri snakker nedlatende om noen grupperinger i samfunnet. Det fins ikke sånt og rasisme og i noen av gjengene, ikke engang hos den snobbete delen. 

Derfor så kan jeg på ingen måte noengang på andre områder si "slikt gjør man ikke i min krets"

Er det virkelig vanlig at de i en krets er mer eller mindre helt like på mange områder? 

Når det gjelder moral og etikk, ja. Jeg omgås ikke mennesker som bryter norsk lov ved å røyke hasj eller bruke andre ulovlige stoffer, som kjører i fylla, som er religiøse fundamentalister uansett religion, som mener at alle problemer er forårsaket av innvandrere eller at homofili er en moteting. 

Slike finner du ikke i min krets. Det man derimot finner er mennesker med forskjellig politisk ståsted, forskjellige legninger, etnisiteter og funksjonsnivå. 

Anonymkode: 9169f...4c1

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder moral og etikk, ja. Jeg omgås ikke mennesker som bryter norsk lov ved å røyke hasj eller bruke andre ulovlige stoffer, som kjører i fylla, som er religiøse fundamentalister uansett religion, som mener at alle problemer er forårsaket av innvandrere eller at homofili er en moteting. 

Slike finner du ikke i min krets. Det man derimot finner er mennesker med forskjellig politisk ståsted, forskjellige legninger, etnisiteter og funksjonsnivå. 

Men hvem består din krets av? Barndomsvenner, studievenner eller hva? Er alle fra samme miljø? 

Skrevet
NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Men hvem består din krets av? Barndomsvenner, studievenner eller hva? Er alle fra samme miljø? 

Absolutt ikke fra samme miljø. Alt du ramser opp, pluss familie, nye og gamle kollegaer, nye venner og bekjente. Men man velger jo hvem man omgås med, bortsett fra nær familie, og jeg velger bort idiotene med hard hånd. Men man lever heller ikke i et ekkokammer, så andre meninger og holdninger kan være spennende. Unntatt de jeg nevner i forrige innlegg. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt ikke fra samme miljø. Alt du ramser opp, pluss familie, nye og gamle kollegaer, nye venner og bekjente. Men man velger jo hvem man omgås med, bortsett fra nær familie, og jeg velger bort idiotene med hard hånd. Men man lever heller ikke i et ekkokammer, så andre meninger og holdninger kan være spennende. Unntatt de jeg nevner i forrige innlegg. 

Idiotene? Dem som røyker hasj og er religiøse? Jeg vet ikke hvorfor du tenker at det gjør dem til idioter men ok...

Skrevet

Min krets består av min familie og mine venner. 
felles for de alle er jo at vi har like verdier og holdninger til livet forøvrig. På sett og vis er vi like, selv om mange av de ikke kjenner hverandre. Man omgås jo de man liker og finner felles relasjoner med 

Anonymkode: 700c7...ded

Skrevet
NotNaomi skrev (14 minutter siden):

Idiotene? Dem som røyker hasj og er religiøse? Jeg vet ikke hvorfor du tenker at det gjør dem til idioter men ok...

Fundamentalistisk religiøs ja. Du må få med deg alt når du skal argumentere. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fundamentalistisk religiøs ja. Du må få med deg alt når du skal argumentere. 

Beklager...

Skrevet

Det betyr det de skriver. 

Anonymkode: 88509...dd3

Skrevet

For min del betyr det de menneskene jeg vanligvis omgås. Det betyr nærmeste familie, gode venner og nærmeste kollegaer (de jeg har blitt venner med og kjenner litt bedre enn de andre). Jeg har naturligvis mange flere bekjente, men når jeg tenker på krets, så tenker jeg på de jeg omgås og betyr mye for meg.

I noen tilfeller kan jeg likevel referere til en utvidet bekjentskapskrets fordi jeg aldri har opplevd det tråden diskuterer. F.eks. var det en tråd for en tid tilbake der det ble diskutert at noen ikke tilpasser mat til gjestene sine, og det er noe jeg faktisk aldri har opplevd selv som gjest, altså at man ikke ønsker å tilpasse maten til gjestene sine (og som vertinne tilpasser jeg alltid maten), så da tenker jeg på absolutt alle gangene jeg har vært gjest - noensinne. 

Anonymkode: c7e65...d46

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

For min del betyr det de menneskene jeg vanligvis omgås. Det betyr nærmeste familie, gode venner og nærmeste kollegaer (de jeg har blitt venner med og kjenner litt bedre enn de andre). Jeg har naturligvis mange flere bekjente, men når jeg tenker på krets, så tenker jeg på de jeg omgås og betyr mye for meg.

I noen tilfeller kan jeg likevel referere til en utvidet bekjentskapskrets fordi jeg aldri har opplevd det tråden diskuterer. F.eks. var det en tråd for en tid tilbake der det ble diskutert at noen ikke tilpasser mat til gjestene sine, og det er noe jeg faktisk aldri har opplevd selv som gjest, altså at man ikke ønsker å tilpasse maten til gjestene sine (og som vertinne tilpasser jeg alltid maten), så da tenker jeg på absolutt alle gangene jeg har vært gjest - noensinne. 

Ja, jeg omgås jo bare en til to fra hvert miljø, sånn på mer fast basis, så det blir ikke så mange til vanlig. De er jo likevel veldig forskjellige. 

Jeg syns det er veldig vanskelig å forstå at alle i en krets gjør og lar være å gjøre de samme tingene. Jeg har nok noen i nær slekt ihvertfall og muligens et par andre som ikke ser poenget i å tilpasse maten til alle. Mens andre ser på det som ren selvfølge. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg omgås jo bare en til to fra hvert miljø, sånn på mer fast basis, så det blir ikke så mange til vanlig. De er jo likevel veldig forskjellige. 

Jeg syns det er veldig vanskelig å forstå at alle i en krets gjør og lar være å gjøre de samme tingene. Jeg har nok noen i nær slekt ihvertfall og muligens et par andre som ikke ser poenget i å tilpasse maten til alle. Mens andre ser på det som ren selvfølge. 

Tja, det er ikke nødvendigvis så rart. I en familie er det de samme genene og oppdragelsen, så da får man gjerne et noenlunde likt verdisett som søsken, foreldre ol. Det er selvsagt unntak, men generelt. Så velger man jo selv venner, og da er det vel også naturlig å velge noen med noenlunde samme verdier, det samme med de kollegaene man utvikler et mer vennskapelig forhold til enn dem man bare må omgås. Det betyr jo ikke at alle er like når det gjelder interesser, kultur ol., men kanskje ganske like når det gjelder verdier. Jeg har f.eks. en venninne som er goth, med tatoveringer, svarte klær, spiller rollespill, gamer osv, og en annen venninne som er interessert i mote, er friluftsmenneske, strikker og elsker klassisk musikk,  altså overflatisk sett veldig ulike, men begge har et ganske likt verdisyn, som jeg også deler. Ellers hadde jeg neppe vært venninne med dem. 

HI

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Tja, det er ikke nødvendigvis så rart. I en familie er det de samme genene og oppdragelsen, så da får man gjerne et noenlunde likt verdisett som søsken, foreldre ol. Det er selvsagt unntak, men generelt. Så velger man jo selv venner, og da er det vel også naturlig å velge noen med noenlunde samme verdier, det samme med de kollegaene man utvikler et mer vennskapelig forhold til enn dem man bare må omgås. Det betyr jo ikke at alle er like når det gjelder interesser, kultur ol., men kanskje ganske like når det gjelder verdier. Jeg har f.eks. en venninne som er goth, med tatoveringer, svarte klær, spiller rollespill, gamer osv, og en annen venninne som er interessert i mote, er friluftsmenneske, strikker og elsker klassisk musikk,  altså overflatisk sett veldig ulike, men begge har et ganske likt verdisyn, som jeg også deler. Ellers hadde jeg neppe vært venninne med dem. 

HI

Jo. Det er vel sånn at man har noe felles, men jeg har en ting felles med noen, og annet med andre. Nå er det ingen som sjikanerer og ser ned på andre grupper i samfunnet, så det må være det alle har felles av de jeg omgås mer fast. Jeg ville nok ikke klart å forholde meg for mye til mennesker som var nedlatende mot andre miljø og samfunn. Da ville jeg begrenset kontakten en god del. Så ja..

Skrevet
NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Jo. Det er vel sånn at man har noe felles, men jeg har en ting felles med noen, og annet med andre. Nå er det ingen som sjikanerer og ser ned på andre grupper i samfunnet, så det må være det alle har felles av de jeg omgås mer fast. Jeg ville nok ikke klart å forholde meg for mye til mennesker som var nedlatende mot andre miljø og samfunn. Da ville jeg begrenset kontakten en god del. Så ja..

Nettopp! Så når jeg mener at alle i min omgangskrets tilrettelegger mat, er det fordi alle har et verdisyn om at man skal ta vare på de rundt seg, inkludere og ønske at alle skal trives. Det er slik jeg er, er oppdratt og har valgt meg venner som også er slik. Dette er jo et snevert eksempel, selvfølgelig, men for at jeg skal trives med mennesker, må de være rause, relativt fordomsfrie, inkluderende osv. Jeg ville ikke valgt å bli venn med, eller forbli venner med, noen som viste seg å være f.eks. innvandringsfientlig, rasistisk, homofob osv. Jeg kan godt være venner med folk som har ulike interesser enn meg og litt ulike meninger om en del ting, men ikke et grunnleggende ulikt verdisyn. 

Skrevet

Det betyr vel «jeg føler meg litt bedre enn andre, og vil påpeke det gjennom å si at jeg har pene mennesker som venner, for da smitter glansen fra dem av på meg.»

Anonymkode: 5712b...141

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det betyr vel «jeg føler meg litt bedre enn andre, og vil påpeke det gjennom å si at jeg har pene mennesker som venner, for da smitter glansen fra dem av på meg.»

Anonymkode: 5712b...141

Ja det kan være at det er en arrogant måte å si at man er bedre på. Det kan også være at det er moral inne i bildet, og at folk tar avstand av den grunn. Som ei over her som ikke vil ha venner i kretsen som bryter loven. Og det kan være redsel for mer ukjente ting. Det kan kanskje være flere grunner, så jeg spør.. 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Men noen grunnleggende verdier har du vel med alle? Jeg velger bort mennesker med holdninger jeg ikke kan stå inne for, så da finner man ikke mennesker som røyker hasj i min omgangskrets. 

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men noen grunnleggende verdier har du vel med alle? Jeg velger bort mennesker med holdninger jeg ikke kan stå inne for, så da finner man ikke mennesker som røyker hasj i min omgangskrets. 

Tja...Det går jo på det å ikke være dømmende og diskriminerende mot andre grupper i samfunnet. Det er i hvertfall det alle har felles. Jeg ville blitt rimelig satt ut hvis noen av dem kom med slike ytringer, for det er så fjernt. Thats it. Men det er vel sånn de fleste mennesker egentlig er da. Ellers bryr det meg nada om folk røyker hasj eller spiser sopp for den del. 

Endret av NotNaomi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...