Gå til innhold

Iq-test hos bup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt ene barn har vært gjennom omfattende testing på bup. Det har vært rester for språk, logikk, almenkunnskap, og flere andre ting. Vi har fått resultatet på et skjema merket "iq" hvor testresultatene er plottet over og under standardlinjen som er 100.

Dere som har vært borte i testene til bup før, er det vi vanligvis kaller iq et gjennomsnitt av alle testene eller bare en av dem?

Anonymkode: e050c...12b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vi vanligvis kaller iq er skåren som heter FSIQ. Av og til er den ikke valid, f eks pga stort sprik i delskårer.

Anonymkode: da7ce...ef0

Skrevet

Nei, jeg tror ikke IQ som vi tenker regnes på denne måten i det hele tatt 

De testene du har tatt nå viser bare hvilke områder barnet skårer hva på. Flere diagnoser, som f.eks asbdfgers kan man skåre langt over gjennomsnittet på noe og lang under på annet. Det er det de vil se nå, ikke den "vanlige " IQ testen.

Anonymkode: 91d95...45b

Skrevet

Vårt barn ble testet via syv ulike deler, tror de kalte deg WISC, og det samlede resultatet ga IQ-scoren hennes. Hun fikk et veldig uvanlig resultat, så både de på BUP og vi foreldre er litt usikker på hvor sikkert resultat egentlig ble, men det var i hvert fall forklaringen.

Anonymkode: 228fa...01d

Skrevet

Takk for svar. Vi får nok en forklaring når vi skal ha møte med dem.

Det var foresten ikke wisk-testen, men en som brukes på ungdomer og voksne, uten at det betyr så mye tror jeg. Vi får se hva som skjer. I gjennomsnitt lå hun bare litt over normalen, men det varierte fra under normalområdet på den testen hun gjorde det dårligst på til langt over normalområdet der hun gjorde det best. Hun hadde sprik på over 50 poeng mellom testene.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. Vi får nok en forklaring når vi skal ha møte med dem.

Det var foresten ikke wisk-testen, men en som brukes på ungdomer og voksne, uten at det betyr så mye tror jeg. Vi får se hva som skjer. I gjennomsnitt lå hun bare litt over normalen, men det varierte fra under normalområdet på den testen hun gjorde det dårligst på til langt over normalområdet der hun gjorde det best. Hun hadde sprik på over 50 poeng mellom testene.. 

Det høres egentlig likt ut som hos vår, bare at min datter hadde et sprik på 110 poeng mellom den dårligste (60 på en som gikk på å forklare ord presist, og 170 på evnen til å resonnere). Hun ble testet mer grundig på språket etterpå, siden hun scoret så vanvittig dårlig på dette området, men da scoret hun plutselig over gjennomsnittet. Med andre ord, ikke helt pålitelig.

Anonymkode: 228fa...01d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...