Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #1 Skrevet 13. august 2022 Jeg er 41 år og ble operert for endometriose for to år siden. Da har jeg hatt mye smerter og plager knyttet til menstruasjon hele livet, samt store blødninger når jeg ikke har gått på prevensjon som p-piller eller hormonspiral. At jeg fikk operasjonen da jeg gjorde skyldes ene og alene at jeg oppsøkte privat gynekolog etter at smertene økte voldsomt, og jeg tilfeldigvis leste en artikkel om dette og kjente igjen symptomene. Den private gynekologen henviste meg til operasjon, men sa det var uvanlig i min alder. Uansett. Nå har jeg en datter på 13 år som fikk mensen for første gang for over et år siden. Hun klager ofte over kramper i magen, og jeg kjenner at jeg er usikker på når jeg eventuelt bør ta henne med til lege/gynekolog med tanke på om hun også kanskje vil få endometriose. Jeg vet jo at det tar litt tid å få dette vevet utenfor livmoren, men hvor lang tid? Hvor lenge bør man vente? Andre i samme situasjon? Anonymkode: 77fa0...498
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #2 Skrevet 13. august 2022 Jeg hadde helt klart tatt en samtale med en gynekolog om dette. Hva taler mot det, liksom? Anonymkode: 4ccfb...1a2
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #3 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Jeg hadde helt klart tatt en samtale med en gynekolog om dette. Hva taler mot det, liksom? Anonymkode: 4ccfb...1a2 At det slett ikke er sikker hun har eller får dette, og da er det jo unødvendig å få henne bekymret også (hun sliter med angst fra før). Jeg er nok mest usikker på hvor lang tid det går fra man får menstruasjon til en eventuelt utvikler endometriose. Altså når bør vi begynne å følge ekstra godt med? HI Anonymkode: 77fa0...498
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #4 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): At det slett ikke er sikker hun har eller får dette, og da er det jo unødvendig å få henne bekymret også (hun sliter med angst fra før). Jeg er nok mest usikker på hvor lang tid det går fra man får menstruasjon til en eventuelt utvikler endometriose. Altså når bør vi begynne å følge ekstra godt med? HI Anonymkode: 77fa0...498 Du kan da snakke med legen om dette uten å involvere jenta? Anonymkode: 4ccfb...1a2
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #5 Skrevet 13. august 2022 Få det utredet! Endometriose kan jo forebygges med ppiller.. Anonymkode: ca2c1...e6e
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #6 Skrevet 13. august 2022 Endometriose kan man få så fort man begynner å få menstruasjon. Du trenger jo ikke si det til henne nå, kanskje? Siden hun har angst? Ta det opp med gynekologen, på vegne av din datter. Om denne syns du burde ha henne med inn til en sjekk tar du samtalen med jenta di da. (Bare si at siden hun har så vondt vil du at hun skal få en sjekk, trenger ikke si at du tror hun har endometriose). Har det selv, hadde ekstreme smerter fra jeg fikk mensen som nesten 16 åring. Ble operert første gang som 19-åring. Da bare fordi jeg hadde så vondt at legen trodde jeg hadde vridd eggleder. Og sånn ble det oppdaget hos meg. Anonymkode: 28489...5c4
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #7 Skrevet 13. august 2022 Vet ikke hvor fort det kan komme, men kjenner ei jente på 24 som har vært veldig plaget en stund. Hun skal heldigvis opereres snart! Anonymkode: b1488...33a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #8 Skrevet 13. august 2022 Takk for svar! Da nevner jeg det for fastlegen når jeg skal inn der om et par uker, og sørger for at det blir lagt inn i journalen hennes. Så tar vi det derfra, og følger litt med framover på om hun får økte smerter. HI Anonymkode: 77fa0...498
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #9 Skrevet 13. august 2022 Jeg er opererert flere ganger for endometriose og endte med å fjerne livmor. Da tolvåringen viste seg å ha uvanlig kraftige menssmerter, satte vi henne på p-piller. Hun har ikke mensen, så vil det i mindre grad kunne utvikle seg til hun er gammel nok til å mene mer om det selv. Anonymkode: 04005...94b
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (På 13.8.2022 den 12.12): Takk for svar! Da nevner jeg det for fastlegen når jeg skal inn der om et par uker, og sørger for at det blir lagt inn i journalen hennes. Så tar vi det derfra, og følger litt med framover på om hun får økte smerter. HI Anonymkode: 77fa0...498 Jeg har hatt samme tanker og fikk panikk når datteren fikk mensen for første gang. Men nå 3 år senere har hun lite smerter og tar kanskje en paracept i kvartalet. Så jeg følger med, men kommer ikke til å ta tak i det før hun får noen symptomer. Jeg hadde sterke smerter allerede i den alderen, så jeg krysser fingrene for at hun ikke har det. Jeg selv har fjernet livmor, og har fått et nytt liv. Skulle ønske jeg gjorde det tidligere. Anonymkode: b6c38...528
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg har hatt samme tanker og fikk panikk når datteren fikk mensen for første gang. Men nå 3 år senere har hun lite smerter og tar kanskje en paracept i kvartalet. Så jeg følger med, men kommer ikke til å ta tak i det før hun får noen symptomer. Jeg hadde sterke smerter allerede i den alderen, så jeg krysser fingrene for at hun ikke har det. Jeg selv har fjernet livmor, og har fått et nytt liv. Skulle ønske jeg gjorde det tidligere. Anonymkode: b6c38...528 Kan jeg spørre deg om det hjalp på andre symptomer også? Jeg sliter med hyppig vannlating, spesielt i forbindelse med mens og eggløsning, og er mye trøtt. Smertene er ikke så store etter operasjonen min, og etter utskrapning av livmoren (endo-ett-eller-annet) blør jeg svært lite ved mensen nå, så synes liksom ikke jeg har god nok grunn til å be om å fjerne livmoren. Og kommer man ikke i overgangsalderen da? HI Anonymkode: 77fa0...498
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Kan jeg spørre deg om det hjalp på andre symptomer også? Jeg sliter med hyppig vannlating, spesielt i forbindelse med mens og eggløsning, og er mye trøtt. Smertene er ikke så store etter operasjonen min, og etter utskrapning av livmoren (endo-ett-eller-annet) blør jeg svært lite ved mensen nå, så synes liksom ikke jeg har god nok grunn til å be om å fjerne livmoren. Og kommer man ikke i overgangsalderen da? HI Anonymkode: 77fa0...498 Overgangsalderen kommer du i om du fjerner eggstokkene, ikke livmoren. Anonymkode: cd42e...642
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Overgangsalderen kommer du i om du fjerner eggstokkene, ikke livmoren. Anonymkode: cd42e...642 Så man fortsetter med PMS også da? HI Anonymkode: 77fa0...498
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så man fortsetter med PMS også da? HI Anonymkode: 77fa0...498 Ja. Anonymkode: d50c4...aa1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Kan jeg spørre deg om det hjalp på andre symptomer også? Jeg sliter med hyppig vannlating, spesielt i forbindelse med mens og eggløsning, og er mye trøtt. Smertene er ikke så store etter operasjonen min, og etter utskrapning av livmoren (endo-ett-eller-annet) blør jeg svært lite ved mensen nå, så synes liksom ikke jeg har god nok grunn til å be om å fjerne livmoren. Og kommer man ikke i overgangsalderen da? HI Anonymkode: 77fa0...498 Jeg fjernet ikke eggstokker, så kom ikke i overgangsalderen. Får jeg fjernet den, så var jeg alltid sliten og ble smittet av alt som man kunne bli syk av. Nå føler jeg meg som et helt annet menneske. Anonymkode: b6c38...528
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå