Gå til innhold

9 uker skoleferie - hvordan har dere ordnet dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en tiåring (enebarn, så uten søsken til å ha lag i)som er for stor til sfo, som kun er tre uker uansett. Med far som jobber offshore og ikke kan velge ferien har det vært litt av et puslespill i år. Heldigvis har jeg en fleksibel arbeidsgiver som gjør at jeg kan velge egen ferie i stor grad, men tre uker er helt låst til at jeg må være på jobb. Så i sommer har far hatt ferie to uker alene med barnet, jeg har hatt to uker alene, vi har hatt ferie sammen i to uker og barnet har vært alene hjemme/med på jobben min i tre uker. Vi har ikke besteforeldre eller slekt som stiller opp, så vi må avvikle alt selv. 

Jeg syns at lang sommerferie er en utfordring, men syns at man skal beholde den norske modellen. Men 9 uker og skolestart 22 august er for sent. 

Anonymkode: 5d431...419

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi har en tiåring (enebarn, så uten søsken til å ha lag i)som er for stor til sfo, som kun er tre uker uansett. Med far som jobber offshore og ikke kan velge ferien har det vært litt av et puslespill i år. Heldigvis har jeg en fleksibel arbeidsgiver som gjør at jeg kan velge egen ferie i stor grad, men tre uker er helt låst til at jeg må være på jobb. Så i sommer har far hatt ferie to uker alene med barnet, jeg har hatt to uker alene, vi har hatt ferie sammen i to uker og barnet har vært alene hjemme/med på jobben min i tre uker. Vi har ikke besteforeldre eller slekt som stiller opp, så vi må avvikle alt selv. 

Jeg syns at lang sommerferie er en utfordring, men syns at man skal beholde den norske modellen. Men 9 uker og skolestart 22 august er for sent. 

Nå har vi store barn, men når de var 8 og 10 så kunne de være alene hjemme når vi var på jobb. De sov lenge og når mat var tilgjengelig , vi var en telefonsamtale unna og ved krise kunne de gå til naboen så gikk det fint. Neste sommer er gutten deres 11 så det blir sikkert mulig at han er noe mer alene da? Selv synes jeg den norske modellen er gull, men skulle gjerne hatt ferien fra 1 juli til 1 september.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Nå har vi store barn, men når de var 8 og 10 så kunne de være alene hjemme når vi var på jobb. De sov lenge og når mat var tilgjengelig , vi var en telefonsamtale unna og ved krise kunne de gå til naboen så gikk det fint. Neste sommer er gutten deres 11 så det blir sikkert mulig at han er noe mer alene da? Selv synes jeg den norske modellen er gull, men skulle gjerne hatt ferien fra 1 juli til 1 september.

Jeg tenker tre uker alene er maks. Han har jo klart seg bra, mange venner er i samme situasjon, men det kan bli lange dager spesielt når det er dårlig vær. Heldigvis drar de ofte i svømmehallen, den er gull for oss. Det var den ekstra ferieuken i år som ble utfordrende. Og så er det selvsagt bedre om de er flere søsken som kan ha lag i hverandre. 

hi

Skrevet

Har en på åtte men hun trives ikke på sfo i ferier (åpenbart klarer alle å fikse ferier) En uke med pappa, en uke med meg og tre sammen med oss, en uke med korte dager på sfo og så har vi sjonglert med hjemmekontor, bli med på jobb og bestemor. Har en veldig selvstendig jente men hun kan ikke være alene hjemme. Tipper hun kan klare å være alene når hun er ti da. 

Anonymkode: 54b13...2bc

Skrevet

Nå er hun 16, men når hun var yngre var det AKS og sommerskoler

Anonymkode: fe41b...6d5

Skrevet

Jeg har en 11åring. Enebarn. Og jeg er enslig forsørger i tillegg. Det har jaggu ikke vært enkelt. Spesielt når feriedagene mine også bør spres utover. Høst, påske, jul osv. Men nå er hun så stor at hun kan være hjemme alene mens jeg er på jobb. Har også vært på div leirer de siste par årene. Og hatt venner på overnatting. Det har hjulpet på! 

Anonymkode: 8b4e0...d94

Skrevet

Merkelig at skolestart er en hel uke forskjell i landet her. Vi begynner 15 august. Uansett - vi jobber med eget firma begge to og har ferie hele sommeren. Perfekt. 

Anonymkode: 4fee8...0af

Skrevet

Da barna var små, dvs etter barnehage tiden( da var det bare 3 uker ferie)delte vi sommerferien i 2, jeg hadde 3 uker i tillegg til en fridag i uken. Mannen tok resten utenom den dagen i uka jeg hadde fri. Så vi hadde ikke ferie sammen som familie utenom i helgene( da jeg ikke jobbet).

Sånn er det bare i tiden med skolebarn…..

Anonymkode: 165d4...691

Skrevet

Har to barn, de er i SFO-alder men har ikke hatt SFO siden koronatiden ødela lysten til å være der og vi så at de klarer seg utmerket. 

De er alene hjemme når vi er på jobb, er ute med venner, får besøk og tar imot besøk.

Anonymkode: c4270...f63

Skrevet

Vi har sy´tort sett i alle år hatt 4 uker ferie sammen, sent eller tidlig. deretter har min mor hatt de 1 uke og så har hans foreldre hatt de 10-14 dager. 

Nå er alle over barneskolealder men om vi hadde det  og besteforeldre ikke hadde kunnet ha ungene så har far fått seg hjemmekontor i økt grad pga  pandemien og hadde nok passet dem.  I år hadde vi tre uker sammen, jeg hadde en ferieuke før de andre her hjemme (riktignok med covid så det var jo en givende ferieuke). og så hadde han en uke etter vår fellesferie og det pluss besteforeldre hadde løst en om det var et problem i år...

Lurer litt på hvordan dere husker deres ferier?   jeg er oppvokst mens foreldre kun hadde 3 uker ferie men ofte ikke kunne ta mer enn 1-2 uker ferie da heller, pga høysesong for jobbing og uten noe sfo. Jeg ble sendt til tanter, besteforeldre, ferieskoler, sommerleir i de resterende 5 ukene. og i mine ferieuker med foreldre så passet vi ofte 2-3 andre søskenbarn i retur.

Greide man det da  og det ble folk av oss så greier vel ungene seg hjemme eller sendt på opphold her og der? skjønner det er et problem om man ikke har råd til sommerleire eller har familie og venner å alliere seg med...

Anonymkode: c178f...437

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har sy´tort sett i alle år hatt 4 uker ferie sammen, sent eller tidlig. deretter har min mor hatt de 1 uke og så har hans foreldre hatt de 10-14 dager. 

Nå er alle over barneskolealder men om vi hadde det  og besteforeldre ikke hadde kunnet ha ungene så har far fått seg hjemmekontor i økt grad pga  pandemien og hadde nok passet dem.  I år hadde vi tre uker sammen, jeg hadde en ferieuke før de andre her hjemme (riktignok med covid så det var jo en givende ferieuke). og så hadde han en uke etter vår fellesferie og det pluss besteforeldre hadde løst en om det var et problem i år...

Lurer litt på hvordan dere husker deres ferier?   jeg er oppvokst mens foreldre kun hadde 3 uker ferie men ofte ikke kunne ta mer enn 1-2 uker ferie da heller, pga høysesong for jobbing og uten noe sfo. Jeg ble sendt til tanter, besteforeldre, ferieskoler, sommerleir i de resterende 5 ukene. og i mine ferieuker med foreldre så passet vi ofte 2-3 andre søskenbarn i retur.

Greide man det da  og det ble folk av oss så greier vel ungene seg hjemme eller sendt på opphold her og der? skjønner det er et problem om man ikke har råd til sommerleire eller har familie og venner å alliere seg med...

Anonymkode: c178f...437

Er og oppvokst på gård, så kjenner til alt det! Men når mine og mannen sine foreldre jobber ennå, så kan de ikke være der! Ungene går ikke på ting som det er leir å reise på. Venner og kjente, de har ferie selv med familie og på reise. 
Så her har barna vært alene når jeg jobber dag, og med meg når jeg jobber kveld.

Er ellers ca 10 minutter unna hjemmet viss det skulle vært krise, og snakker med dem på face time i pausen.

Har dessverre ikke så mye valg

Anonymkode: 165d4...691

Skrevet

Her starter skolen 15. august, så det blir jo en hel uke kortere. Ellers har vi løst det så enkelt at jeg er lærer og har fri når barna har fri (med unntak av planleggingsdager).

Anonymkode: 9bcd5...265

Skrevet

Her er det «bare» 8 uker ferie, men barna har et alene hjemme i 5 uker på dagtid fra de var 8 år, og så på 3 uker feie med meg

Anonymkode: 5af5e...c73

Skrevet

Da ungene var små hadde bi noe delt ferie. 2-3 uker sammen og en uke hver av oss. Vi måtte ha hjelp av besteforeldre og ofte samarbeidet jo med andre foreldre i 1-2 uker. Ungene i nabolaget ble da samlet og gikk på «rundgang»

Anonymkode: c60c6...e5f

Skrevet

Er alene med en 9-åring (blir 9 snart). 

2 uker hos pappaen, 1 uke med besteforeldre og resten med meg.

Jeg jobber redusert og dermed ikke hver dag. Jobber 3. hver helg i tillegg. Heldigvis har jeg stor familie, så vi har trikset og mikset det sammen de dagene jeg har trengt pass. 

Tidligere år har jeg brukt bhg og sfo noen uker på sommeren. 

Anonymkode: 5fbeb...7e9

Skrevet

Leir, sommerskole, fotballskole, diverse aktiviteter feks vitenfabrikken, trampolinekurs hos skyland. Ikke slt selvsagt, men noe før og noe etter vår ferie. Samt noen dager alene.

Anonymkode: 70ba2...073

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Dere må strengt tatt ikke avvikle alt selv? Naboer, klassevenners foreldre, eller annet barnepass til en på 10 år bør ikke være et uoverkommelig problem. Naboen her har to klassevenner av sin datter der de to ukene før skolestart, fordi hun ikke jobber. Barna er 11 år. 

Skrevet
NotNaomi skrev (11 minutter siden):

Dere må strengt tatt ikke avvikle alt selv? Naboer, klassevenners foreldre, eller annet barnepass til en på 10 år bør ikke være et uoverkommelig problem. Naboen her har to klassevenner av sin datter der de to ukene før skolestart, fordi hun ikke jobber. Barna er 11 år. 

Han har venner å være med, men ingen av vennene våre det er naturlig å spør har ferie. Han klarer seg godt selv, men det har lett for å bli for mye spilling. 

Jeg syns den niende uken ble den som ‘veltet lasset’ i år. Men nå er det bare fem dager igjen. 

Skrevet
On 8/13/2022 at 7:41 AM, Anonym bruker said:

Jeg hadde personlgi synes det hadde holdt fra 1 juli til 1 August, barna har altfor mye fri. Min er 9 og halvt, det ordet seg at hn var hos venner eller besteforeldrene , men hn er glad skolen er igjen, synes 8-9 uker er altfor mye

Anonymkode: 38122...f59

Skrevet

Eksmann har hjemmekontor. 

Anonymkode: a106b...c1a

Skrevet

Jeg er ufør, og dermed alltid hjemme 🥺

Anonymkode: b6178...7a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.8.2022 den 7.41):

Da må du ha en uke mer enn oss. For i vår skolerute er det 8 uker.

Anonymkode: 54284...7b3

Skrevet

Min 9 åring var hjemme alene på dagtid de 3 første ukene etter skoleslutt. Syklet seg en tur til farmor og på åpen hall, men ellers kost seg hjemme og ute på sykkel. Fikk 4 uker sammen med familien. Og vært alene, på dagtid, en uke etter ferien. Denne siste uka har far vært hjemme pga operasjon. 

Han liker seg godt alene på dagtid. Har ikke hatt sfo siden ifjor sommer. 

Anonymkode: c1536...c76

Skrevet

Her i Bergen hsr vi hatt 7 uker i år…

Anonymkode: e4b87...bbc

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.8.2022 den 7.41):

Men da har dere jo en helt uproblematisk løsning. Og de fleste har jo faktisk både venner, besteforeldre og annen slekt.

Anonymkode: 445e5...e32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...