Gå til innhold

Lurer mediene oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en reportasje på nrk eller tv2 nyhetene i går. Den må ha vart i 6-7 minutter, og handlet om en flott trebarnsmor i Bergen og hvordan hun og familien sparte strøm. Reportasjen var vinklet i miljøhensyn. Denne damen hadde valgt å slutte å bruke t-skjorter inne, men i stedet gått over til ull. De hadde kjøpt tøfler, tepper og varme sokker, og hadde nå skrudd av gulvvarme. De hadde 19 grader inne. «Kaldt hvis man sitter stille, haha, men det går bra med et teppe!» 

En real heltinne for strømsparing, og hele greia bar preg av … ja, rett og slett propaganda.
Så kom jeg over denne: https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/08/12/det-er-ikke-vanskelig/?fbclid=IwAR3z-GnhxJZ0EVgufQLfePuSRgVkl90BbMDi1PburCFKwFFno8e41sF3-EQ

Jeg føler meg lurt. Blir vi det?

Anonymkode: c4617...0d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem lurer deg med hva?

Anonymkode: 69784...336

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvem lurer deg med hva?

Lurer henne til å spare penger fremfor å sløse med de? Det var slik jeg forsto HI i alle fall.

Anonymkode: 89473...954

Skrevet

Norge er et strømproduserende land, men vi lever ikke isolert i verden. Tvert i mot importerer vi det aller meste av det vi trenger. For å betale for dette må vi selge noe også, og strøm er noe som vi kan produsere og selge. 

I tillegg er vi nå i en situasjon der  Russland har kontrollert store deler av energimarkedet i Europa. Nå stenger de gasstilgangen for å forsøke å presse de vesteuropeiske landene til å slutte å støtte Ukraina. Dermed blir det alvorlig mangel på strøm. I en slik situasjon kan vi i Norge virkelig ikke jobbe for å redusere strømeksporten vår! 

Jeg er ofte enig med Rødt, men i denne saken er de på viddene. 

Anonymkode: a460f...844

Skrevet

Ingen av dere leste linken jeg la ut i hi. Prøv igjen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg leste. Jeg skjønner fremdeles ikke spørsmålet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du må absolutt ikke svare oppklarende, for det hadde jo vært dumt hvis folk skjønte hva du mente.

Anonymkode: 3c9e4...346

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg leste den, jeg bare ikke enig i at det er lurt å beholde all strøm produsert i Norge innenfor Norge, akkurat som jeg ikke syns det er lurt å holde all fisk produsert i Norge innenfor Norge. Vi er avhengige av å kjøpe ting fra utlandet, og da må vi selge noe også.

Det er også riv ruskende galt å påstå at nordmenn ikke sløser med strøm. 

(I tillegg kommer krigssituasjonen, som jeg syns mange er imponerende gode til å ignorere. )

Skrevet

Mediene er ikke nøytrale nei. De vinkler ting slik det passer dem. 

Skrevet

At strømpolitikken er på tryne er jo åpenbart.

Men at man liksom gjør et stort offer ved å ta på seg genser og tøfler inne og skru av gulvvarmen…??? Vi har ikke gulvvarme engang, det går faktisk heeelt fint.

Det er mange grunner til å spare på strømmen. En del av meg synes strømprisene er en forbrytelse mot det norske folk, en annen del av meg ønsker at strømmen blir så rådyr at folk, ikke bare de med lite penger, tvinges til å spare enda mer på strømmen. Det overforbruket vårt gagner ikke planeten vår.

Anonymkode: ce3b1...9fb

Skrevet

Vi importerer mye korn fra Tyskland. Nå stiger kornprisene. Hva om Tyskland bestemte seg for å beholde alt kornet selv og slutte å eksportere til Norge for at tyske forbrukere skulle få lavere priser? Ikke fordi de sultet altså, men fordi folk ikke hadde lyst til å kaste og sløse så mye de ville med brød uten å betale så mye. Mens folk i Norge ble sittende brødløse?

Hadde folk syntes at det var en ok politikk? Hva er forskjellen når vi snakker om strøm?

Skrevet

Eksemplet du komme med i hovedinnlegget eller overskriften har lite med den linken du kommer med, HI. Da er det også vanskelig å ha en god diskusjon, for i beste fall overforenkler du ekstremt.

Den saken du forteller om, det var ikke en alenemor, det var en familie med mor, far og barn. Overskriften på tv2s artikkel var dessuten også ganske misvisende, etter min mening.

https://www.tv2.no/a/15001096/

Å skifte ut alle vinduer er "enkle grep"?

Isolere hele loftstaket med 30 cm isolasjon er også "enkle grep"?

Det er kanskje det for de som har råd til å gjøre det.

Resten av det som skrives er jo helt opplagte og enkle grep, som å ikke ta karbad, ikke bruke tørketrommel, bruke pledd, ullgensre, ullsokker, tøfler, ikke varme opp hele huset/alle rom m.m.

Å få dette til å bli "propaganda", det blir bare for dumt. Fakta er at store deler av befolkningen i dag har behov for å spare på strømmen. Og din vinkling viser egentlig bare at du ikke egentlig forstår det som står i kronikken du har linket til heller.

Linken du kommer med, det er en helt annen sak, hvor det tas opp at det innbyggerne i Norge har bygget opp via å betale for byggingen av kraftanlegg via skatter og avgifter nå også er det som gjør at vi må betale ågerpriser på strøm, eller foreløpig stort sett de sør for Dovre. Dette underbygger også norsk industri og de konkurransefortrinnene Norge har hatt. Istedenfor å bygge opp mer norsk kraftkrevende industri som vil gi fremtidige inntekter for landet, så valgte politikerne å slå oss sammen med det europeiske markedet, slik at vi får langt dyrere strøm, noe som gjør at vi mister helt muligheten til å drive med kraftkrevende industri. Samtidig åpner vi for "fabrikker" som lager kryptovaluta, noe som krever ufattelige mengder strøm (som de får billig fordi de skaper ytterst få arbeidsplasser), og ufattelige overskudd går rett ut av landet.

Det er politikerne som i årevis har lurt oss, HI, ikke media. Politikerne har også kunnet lure oss av to årsaker:

1. folk gidder ikke følge med eller sette seg inn i detaljer rundt slike viktige saker som vil påvirke dem selv og generasjonene som kommer.

2. media (hvorav flere norske nå også har utenlandske eiere) gjør ikke lenger jobben sin godt nok, de driver ikke lenger god nok gravende journalistikk, men holder seg til populistiske saker. Tar opp viktige saker i få dager eller uker, men følger ikke opp. Og hvorfor? For å tjene penger på neste sak som genererer flere klikk, fordi folket ikke giddet bry seg med det som er viktig, fordi store deler av folket vil ha underholdning, slippe å tenke selv.

Så lenge folket ikke følger godt nok med og heller vil underholdes enn å få kunnskap, så får også folket slike resultater som vi nå ser. Kunnskap er makt er det noe som heter. Men manglende kunnskap hos folket, og manglende vilje til å ta seg tid til å skaffe seg nødvendig kunnskap, det gir makt til de som ønsker å tjene på folkets manglende kunnskap og manglende bevissthet og forståelse for det samfunnet de lever i.

Vi kunne fint ha hatt billig strøm til egne innbyggere og industri og SAMTIDIG hatt regler som gjorde at dette gikk til nødvendig strømbruk, ikke overforbruk og luksus. Så burde det heller vært enda verre priser på større overforbruk og unødvendig luksusforbruk. Slik kunne vi redusert eget forbruk og hindret at forbruket stadig øker fremover, og samtidig kunne vi solgt strøm til utlandet. Men storkapitalismen og de som ønsker "fri flyt" av markedskrefter har hjernevasket og dopet folk til å tro at det er det som vil løse alle problemer. Sannheten er at det har ført til at det meste er dyrere og stadig blir dyrere, at et fåtall mennesker blir stadig rikere, og stadig mer penger føres ut av landet.

En over her sier at hun vil at norsk fisk skal kunne selges til utlandet. Selvfølgelig, men slik det er i dag er det et fåtall svære utenlandske aktører som styrer store deler av norsk fiskeoppdrett og tar de enorme overskuddene ut av landet - mens den enorme forgiftningen de i prosessen utsetter norske fjorder for, den slipper de utenlandske aktørene å betale for...

Slik blir det med kraft også. Vi skal liksom starte stort med vindkraft. Store deler av norsk natur skal ødelegges både til lands og til havs, den norske stat (og dermed landets innbyggere via skatt) gir store tilskudd for å få dette igang - og utenlandske eiere ler hele veien til banken mens de forbereder seg på alle milliardene de skal sitte igjen med, uten å måtte ta ansvar for ødeleggelsen av norsk natur. Og helt seriøst - tror dere virkelig at vi vil få billigere strøm pga. disse vindkraftanleggene? Vi ser jo hva som skjer når markedet er helt åpent! Det som vil skje er at skattebetalerne må betale for kabler som også går nord-sør i landet samt flere til utlandet - og det som vil skje er dermed at hele landet vil få samme prisnivå som vi nå ser i sørlige deler av landet, og trolig vil hele landet også få langt dyrere strøm. Og igjen er det norsk natur som betaler og norske skattebetalere som betaler for å få dyrere strøm.

Anonymkode: a66aa...6ac

Skrevet

Med mindre bolig, god isolering og varmepumpe kan man ha det godt og varmt inne til en billig penge.

Men om folk bor i store eneboliger med lite isolering, og har panelovner i alle rom, ja da må de ha det kaldt da om de skal spare penger.

Etter vi kjøpte varmepumpe kunne vi fjerne alle de 7 panelovnene vi hadde før. Strømregningen gikk ned 1000kr hver måned i vinterhalvåret (dette var vinteren 2018/2019) i forhold til tidligere vintere. Mye mindre watt brukes for å holde det godt og varmt inne.

Vi har der minst 21 grader inne om vinteren, ofte 22-23. bruker ikke mye penger på oppvarming. 

Anonymkode: fe161...904

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...