Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #26 Skrevet 13. august 2022 ☆☆☆ skrev (11 minutter siden): Eg tenker at ho har sitt på det tørre, men at ho kanskje hadde komt bedre ut av det ved å takke nei til gåva eller å gi det tilbake om ho etter ei stund ikkje ønskte gåva lenger. Det kjem litt an på relasjonen mellom dykk. Mellom heilt nære og også mellom fjerne bekjentskapar vil dette ofte ikkje vere ei sak, det er ved ein sånn halvnær relasjon der ein ikkje heilt veit kor ein har kvarandre det blir krøll. Hun var veldig takknemlig og glad for maleriet, og det har hengt oppe hele tiden helt til en spurte om han kunne kjøpe det. Han tilbød mer enn 10 000 og det ville hun ikke si nei til. Det var en stor og langvarig jobb å male det bildet. Det er som om noen strikker, hekler eller broderer noe veldig fint og gir bort fordi noen sier de syns det er veldig fint. Eller, at noen lager et møbel, og gir bort fordi noen syns at det er vakkert, og så selger det til høy pris etterpå. Anonymkode: 46225...549
☆☆☆ Skrevet 13. august 2022 #27 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hun var veldig takknemlig og glad for maleriet, og det har hengt oppe hele tiden helt til en spurte om han kunne kjøpe det. Han tilbød mer enn 10 000 og det ville hun ikke si nei til. Det var en stor og langvarig jobb å male det bildet. Det er som om noen strikker, hekler eller broderer noe veldig fint og gir bort fordi noen sier de syns det er veldig fint. Eller, at noen lager et møbel, og gir bort fordi noen syns at det er vakkert, og så selger det til høy pris etterpå. Anonymkode: 46225...549 Javel? Eg ser ikkje heilt kor du vil med dette som respons på mitt svar.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #28 Skrevet 13. august 2022 ☆☆☆ skrev (1 minutt siden): Javel? Eg ser ikkje heilt kor du vil med dette som respons på mitt svar. Det første du skrev om at hun hadde kommet bedre ut av det hvis hun hadde takket nei eller gitt det tilbake. Anonymkode: 46225...549
☆☆☆ Skrevet 13. august 2022 #29 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det første du skrev om at hun hadde kommet bedre ut av det hvis hun hadde takket nei eller gitt det tilbake. Anonymkode: 46225...549 Eg skreiv kanskje, det er eit forbehold der. Men hovudbodskapen er og blir at ho gjer som ho vil med sine eigedelar. Og ein nær relasjon mellom dykk ville tolt dette, eg tenker at det ligg ein usikkerhet hjå deg som gjer at du reagerer som du gjer. Det at gåva innbringer såpass er ei anerkjenning av deg som kunstnar, ta det til deg.
Himmel og hav Skrevet 13. august 2022 #30 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hun var veldig takknemlig og glad for maleriet, og det har hengt oppe hele tiden helt til en spurte om han kunne kjøpe det. Han tilbød mer enn 10 000 og det ville hun ikke si nei til. Det var en stor og langvarig jobb å male det bildet. Det er som om noen strikker, hekler eller broderer noe veldig fint og gir bort fordi noen sier de syns det er veldig fint. Eller, at noen lager et møbel, og gir bort fordi noen syns at det er vakkert, og så selger det til høy pris etterpå. Anonymkode: 46225...549 Er du såret fordi det ikke lenger betydde like mye for henne som da hun fikk det? Det kan jeg skjønne, men tenk at det nå betyr så mye for en annen person at de var villig til å betale over 10 000,- for det. Handlingen, det at hun fikk dette bildet på et punkt der det rørte henne, den forsvinner jo ikke selv om hun ikke har bildet på veggen lenger. Jeg strikker og gir av og til bort ting, og jeg blir selvsagt glad om jeg ser at det blir brukt, men jeg følger jo ikke med i årevis på om genseren ligger i skapet, er sendt på loppis eller er på på hver eneste skitur.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #31 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hun var veldig takknemlig og glad for maleriet, og det har hengt oppe hele tiden helt til en spurte om han kunne kjøpe det. Han tilbød mer enn 10 000 og det ville hun ikke si nei til. Det var en stor og langvarig jobb å male det bildet. Det er som om noen strikker, hekler eller broderer noe veldig fint og gir bort fordi noen sier de syns det er veldig fint. Eller, at noen lager et møbel, og gir bort fordi noen syns at det er vakkert, og så selger det til høy pris etterpå. Anonymkode: 46225...549 Men hva er egentlig problemet? Er du såret for at hun solgte det, ville du hatt det tilbake, ville du solg det selv? Skulle hun beholdt det til evig tid? Anonymkode: f0296...62d
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #32 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men hva er egentlig problemet? Er du såret for at hun solgte det, ville du hatt det tilbake, ville du solg det selv? Skulle hun beholdt det til evig tid? Anonymkode: f0296...62d Jeg er ikke såret, jeg syns det var en kynisk ting å gjøre. Hun vet godt hvor mye det koster med tanke på både penger og jobb, og en gave som det er ikke noe man selger videre fordi summen frister. Om noen bygger en vakker vugge til babyen din, så gir du nok den tilbake fordi du vet hvor mye jobb det er å lage. Det får en affeksjonsverdi for de som lager ulike ting, og det er å tråkke på den som har gitt det bort etter ønske fra mottager. Anonymkode: 46225...549
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #33 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ikke såret, jeg syns det var en kynisk ting å gjøre. Hun vet godt hvor mye det koster med tanke på både penger og jobb, og en gave som det er ikke noe man selger videre fordi summen frister. Om noen bygger en vakker vugge til babyen din, så gir du nok den tilbake fordi du vet hvor mye jobb det er å lage. Det får en affeksjonsverdi for de som lager ulike ting, og det er å tråkke på den som har gitt det bort etter ønske fra mottager. Anonymkode: 46225...549 Som du ser så er de fleste (alle?) ikke enig med deg. En gave gitt uten forbehold kan mottaker gjøre som hun vil med. Anonymkode: f314f...f70
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #34 Skrevet 13. august 2022 Jeg kan godt skjønne at du er skuffet, altså. MEN har du gitt en gave, så kan ikke du bestemme hva mottageren gjør med den. Anonymkode: 40d66...12b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #35 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Som du ser så er de fleste (alle?) ikke enig med deg. En gave gitt uten forbehold kan mottaker gjøre som hun vil med. Anonymkode: f314f...f70 Jeg ser det. Mine venner i miljøet er på den andre siden forbannet. Jeg tror folk må være kunstnere for å skjønne dette, så det blir som jeg sa i går, et feil forum å ta opp dette. Anonymkode: 46225...549
☆☆☆ Skrevet 13. august 2022 #36 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser det. Mine venner i miljøet er på den andre siden forbannet. Jeg tror folk må være kunstnere for å skjønne dette, så det blir som jeg sa i går, et feil forum å ta opp dette. Anonymkode: 46225...549 Ja, om målet er å få bekrefta ditt eige syn er det sjølvsagt bedre å oppsøke eit ekkokammer. Og det er jo tydelig det du er ute etter. Er målet derimot å sjå saka frå fleire perspektiv, vil det vere ein fordel å gå utanfor eige miljø.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #37 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser det. Mine venner i miljøet er på den andre siden forbannet. Jeg tror folk må være kunstnere for å skjønne dette, så det blir som jeg sa i går, et feil forum å ta opp dette. Anonymkode: 46225...549 Du har nok rett! Jeg skjønner faktisk ikke problemet, men så er jeg ikke kunstner heller... Jeg har dog et annet syn på gaver enn det du har. Gavens funksjon er det å glede mottakeren i det øyeblikket gaven blir gitt. Jeg blir ikke fornærmet dersom noen gir vekk eller kaster gavene fra meg. Takknemligheten for omtanken i øyeblikket, er det jeg trenger. Hvis noen får en bedre hverdag av å selge den, blir jeg glad, fordi jeg bryr meg om folkene og ikke tingene. Men igjen, jeg er ikke kunstner, så jeg kan ikke helt sette meg inn i din situasjon 🤷🏻♀️ Anonymkode: 8226b...518
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #38 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg ser det. Mine venner i miljøet er på den andre siden forbannet. Jeg tror folk må være kunstnere for å skjønne dette, så det blir som jeg sa i går, et feil forum å ta opp dette. Anonymkode: 46225...549 Men da vil du ikke ha innspill, du vil ha støtte. Da er nok forumet med flest ikke-kunstnere feil. Anonymkode: f314f...f70
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #39 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men da vil du ikke ha innspill, du vil ha støtte. Da er nok forumet med flest ikke-kunstnere feil. Anonymkode: f314f...f70 Ja, du har rett i det. Anonymkode: 46225...549
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #40 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg ser det. Mine venner i miljøet er på den andre siden forbannet. Jeg tror folk må være kunstnere for å skjønne dette, så det blir som jeg sa i går, et feil forum å ta opp dette. Anonymkode: 46225...549 Den kunstneren som jeg har kjent i mange år, den reagerer ikke slik. Det er en kunstner som er nært knyttet til sin kunst og som også stadig vinner eller er topp tre i internasjonale konkurranser. Du har to valg her, HI. Enten går du inn i alle de negative følelsene du tydeligvis sliter med nå. (Skuffelsen kan alle forstå.) Eller du kan tenke positivt på dette. Den som fikk gaven av deg fikk den i en periode hvor bildet var veldig viktig for henne. Nå er den vanskeligste perioden lagt bak henne, og hun så nå en annen venn/bekjent som falt for ditt bilde på samme måte som det hun selv gjorde - og så solgte hun det til den personen, fordi hun vet at det der vil bli satt stor pris på. Det er et stort kompliment til deg og din kunst, at du greier å røre andre så mye. Og det kna være en drivkraft for deg selv! Og så kan du, som jeg også tidligere har skrevet, sette noen betingelser ved ev. senere gaver, at du - for eget arkiv - får vite hvem som er nåværende eier, og at ny eier også får vite at kunstner ønsker å vite når kunstverket bytter eier. Du kan jo for enkelthets skyld også merke bildene dine med akkurat det. Anonymkode: a4f44...e74
Anonym bruker Skrevet 13. august 2022 #41 Skrevet 13. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg ser det. Mine venner i miljøet er på den andre siden forbannet. Jeg tror folk må være kunstnere for å skjønne dette, så det blir som jeg sa i går, et feil forum å ta opp dette. Anonymkode: 46225...549 Jeg har brukt mange, mange timer på huset og særlig på hagen til min søster. Likevell blir jeg jo hverken lei meg eller forbannet om de selger huset. Kunst er fint og det var veldig snilt å gi henne bildet, men det var ikke så annerledes enn andre som bruker mye tid på noe som har en pengeverdi for andre. Anonymkode: 8f43f...765
Anonym bruker Skrevet 17. august 2022 #42 Skrevet 17. august 2022 ser ikke problemet, hun likte den ikke så solgte videre, ser ikke problemet Anonymkode: 490eb...e00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå