Gå til innhold

Hun solgte gaven fra meg til flere tusen kroner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun var innlagt på psykiatrisk avdeling, og hun så et bilde av et maleri jeg malte. Så så hun at det traff henne rett i hjertet, og med det i tankene malte jeg det helt ferdig og viste henne i virkeligheten. Hun begynte å gråte og jeg forærte det som en gave. 

Det er fem år siden nå, og jeg får vite at hun har solgt det til flere tusen kroner. Over 10 000. Jeg spurte henne om det var sant og hun svarte bekreftende. Jeg spurte om det var fordi hun trengte penger, noe hun avkreftet. Det virker også lite sannsynlig.

Hva tenker dere om det her? 

Anonymkode: 46225...549

Skrevet

Man gjør med gaver som man vil.

Anonymkode: 8d39a...0e9

Skrevet

Jeg tenker du heller bør spørre henne hvorfor hun solgte det.

Jeg har fått flere bilder av en kjent kunstner. Eneste "betingelsen" er at kunstneren ønsker at ved ev. videresalg så skal kunstneren få beskjed, slik at den kan ha oversikt i sitt arkiv over hvor bildene er. Nå har jeg riktignok ikke solgt bildene jeg har fått, men vet at kunstneren ikke hadde holdt det mot meg om jeg hadde gjort det, hvis det var slik at jeg virkelig trengte pengene. Ikke en gang om jeg ikke lenger likte dem, tror jeg. Det er bare ett av bildene som jeg tror kunstneren selv skulle ønske å få tilbake, eller i det minste få tilbud om å kjøpe tilbake, hvis jeg ikke lenger ville ha det, fordi det ble gitt meg i en spesiell anledning og derfor også har en dedikasjon til meg personlig. Kunstneren vet at bildene jeg har fått har betydd mye for meg da jeg fikk dem.

Jeg tenker at du bør snakke med hun som fikk bildet. Det kan være mange grunner til at hun har solgt det videre, og flere av dem kan være gode grunner.

Om du ikke gir helt slipp på bilder du gir bort så bør du nok gi beskjed om at de er på lån.

Anonymkode: a4f44...e74

Skrevet

Kanskje hun var ferdig med den prosessen bildet startet i henne, og ikke ville bli minnet på hvem hun var da hun startet?

Tenk på hva gaven ga henne i det øyeblikket hun fikk den. 

Anonymkode: 8226b...518

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker du heller bør spørre henne hvorfor hun solgte det.

Jeg har fått flere bilder av en kjent kunstner. Eneste "betingelsen" er at kunstneren ønsker at ved ev. videresalg så skal kunstneren få beskjed, slik at den kan ha oversikt i sitt arkiv over hvor bildene er. Nå har jeg riktignok ikke solgt bildene jeg har fått, men vet at kunstneren ikke hadde holdt det mot meg om jeg hadde gjort det, hvis det var slik at jeg virkelig trengte pengene. Ikke en gang om jeg ikke lenger likte dem, tror jeg. Det er bare ett av bildene som jeg tror kunstneren selv skulle ønske å få tilbake, eller i det minste få tilbud om å kjøpe tilbake, hvis jeg ikke lenger ville ha det, fordi det ble gitt meg i en spesiell anledning og derfor også har en dedikasjon til meg personlig. Kunstneren vet at bildene jeg har fått har betydd mye for meg da jeg fikk dem.

Jeg tenker at du bør snakke med hun som fikk bildet. Det kan være mange grunner til at hun har solgt det videre, og flere av dem kan være gode grunner.

Om du ikke gir helt slipp på bilder du gir bort så bør du nok gi beskjed om at de er på lån.

... og ved ev. lån bør du ha en kontrakt hvor betingelsene kommer tydelig frem, inkl. hvem som har forsikringsansvar.

Skrevet

Hun var psykiatrisk pasient da hun fikk bildet? Muligheten for at hun knyttet bildet til en vanskelig tid i livet, og derfor valgte å selge det, er vel tilstede?

Anonymkode: fbc2e...fa8

Skrevet

Skjønner dere som svarer her hvor mange timer og døgn vi legger ned i malerier? 

TS

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

TS

Hvorfor tror du vi ikke vet det?

Jeg har kjent den kunstneren jeg nevnte i mer enn 25 år, og vet veldig godt hvor mye det krever. Likevel står det jeg skrev.

Hvorfor har du ikke bare spurt henne?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

TS

Men likevel ga du det bort.

Skrevet

Man gjør hva man vil med en gave. I det øyeblikket du ga henne bildet mistet du råderetten over det og hun kunne gjøre hva hun ville med det. Det er ikke din sak 

Anonymkode: 32005...971

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men likevel ga du det bort.

Ja det gjorde jeg. Jeg brukte tre måneder på det og minst to timer daglig. Jeg trodde noen hadde litt peiling her men feil forum.

Ha en fin kveld. 

Skrevet

Gaver er gaver, du gir dem vekk gratis. 

Jeg kjøpte et litografi av en forelder i klassen. Han ble plutselig veldig kjent en tid etter dette. Jeg betalte 400. Nå ser jeg de selges for over 10k. Sånn er det vel med kunst... Det kan gå alle veier 

Anonymkode: 1489c...743

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja det gjorde jeg. Jeg brukte tre måneder på det og minst to timer daglig. Jeg trodde noen hadde litt peiling her men feil forum.

Ha en fin kveld. 

Jeg skjønner ikke hva hun har gjort feil? Hun solgte en gave hun har fått betingelsesløst? Det er kanskje litt dårlig stil, men det var jo hennes eiendom. 

Anonymkode: f314f...f70

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

TS

Da må du gi det vekk med forbehold om å få det tilbake hvis hun ikke vil ha det lenger, eller ha medbestemmelse om hva som skal skje med det. Klart at det føles kjipt at hun har solgt det, men det var en gave og en gave har man fått og kan gjøre hva man vil med.

Anonymkode: f0296...62d

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ha en fin kveld. 

Du svarer jo ikke på spørsmål - hvorfor spør du ikke henne hvorfor hun solgte det?

Jeg har ikke mindre forståelse for arbeidet bak bilder enn det du har, så det "trodde noen hadde litt peiling her" er bare en snurt kommentar fra din side.

Man kan selvfølgelig forstå at du er skuffet, men da tenker jeg du må vurdere hvem du gir bildene dine til. Og som tidligere nevn, kanskje vurdere å heller låne bort bilder du ikke ønsker skal selges videre, mot en kontrakt på at låntaker er ansvarlig for forsikring. De bildene du er mest knyttet til selv, de bør du gjerne ikke gi bort heller. Eller du selger dem selv. Det er jo vanlig at kunstnere velger å ikke selge verk de er spesielt knyttet til selv, eller verk som er ekstra gode, som de ønsker å ha med på flere utstillinger osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Ha en fin kveld. 

Poenget er at det var en gave! Med gaver gjør mottaker som hun vil. Du spurte om det her og vi har svart det nesten alle sammen.

Skrevet

Vær stolt over at det du har laget har blitt verdsatt så høyt.

Anonymkode: 8f43f...765

Skrevet

At det er litt bad taste, men du ga henne en gave. Den disponerer man som man vil. 

På den lyse sida: en salgsutstilling med dine ting kan jo gå som hakka møkk? 

Anonymkode: 7ab27...8c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ha en fin kveld. 

Hvorfor i huleste ga du det bort da? 🙄

I FØRSTE setning skriver du at hun var en psykiatrisk pasient. Vond tid. Psykiske problemer. Du som burde skjønt at det var en risiko for at det ble solgt,ødelagt,gitt bort. 

Anonymkode: f5065...c66

Skrevet

Jeg tenker det er litt kjipt og jeg skjønner at det er skuffende. Samtidig har man ikke råderett over gaver. Hvis du ville ha det tilbake når hun var ferdig med det burde du ha sagt dette en eller annen gang i løpet av de siste 5 årene.

Det kan være mange grunner til at hun solgte det, f eks at det ikke passer stilen lenger og hun ville ikke lagre det, hun ville ha pengene (man kan ha lyst på 10000 kr selv om man ikke har dårlig råd), eller at det minnet henne om en vanskelig tid i livet. Det kan hende hun ikke spurte om du ville ha det tilbake pga hun trodde du ville bli lei deg. 

Skrevet

Ønsket du de pengene selv ?   

hva reagerer du egentlig på ?

noen andre finner kunsten din verdt å betale for… det er jo et kompliment 😊

Anonymkode: c7a62...f8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hun var innlagt på psykiatrisk avdeling, og hun så et bilde av et maleri jeg malte. Så så hun at det traff henne rett i hjertet, og med det i tankene malte jeg det helt ferdig og viste henne i virkeligheten. Hun begynte å gråte og jeg forærte det som en gave. 

Det er fem år siden nå, og jeg får vite at hun har solgt det til flere tusen kroner. Over 10 000. Jeg spurte henne om det var sant og hun svarte bekreftende. Jeg spurte om det var fordi hun trengte penger, noe hun avkreftet. Det virker også lite sannsynlig.

Hva tenker dere om det her? 

Hva tenker du selv om situasjonen ?

Anonymkode: c7a62...f8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

TS

Men så velger du å gi det fra deg. Og så er det ikke sikkert at vedkommende ønsket å ha det på veggen sin selv om hun likte det. Jeg elsker masse kunst jeg aldri ville hatt hjemme. Det er helt naturlig. Du bør vel heller være happy med at det hadde en verdi?  Både for resten av din kunst og fordi hun ellers ville gitt det til loppemarked. 

Skrevet

Eg tenker at ho har sitt på det tørre, men at ho kanskje hadde komt bedre ut av det ved å takke nei til gåva eller å gi det tilbake om ho etter ei stund ikkje ønskte gåva lenger.

Det kjem litt an på relasjonen mellom dykk. Mellom heilt nære og også mellom fjerne bekjentskapar vil dette ofte ikkje vere ei sak, det er ved ein sånn halvnær relasjon der ein ikkje heilt veit kor ein har kvarandre det blir krøll.

Skrevet

Tenker du ikke burde gitt det vekk i utganspunktet når du reagere som du gjør, 

Anonymkode: e6b65...d93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...