Gå til innhold

B i snitt på universitetet, vil du si det er bra?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jada, det er velkjent at dårligere kandidater som ønsker å jobbe i retten drar to år ut på landet. Poenget mitt var å vise at det finnes (mange!) steder som både krever A og som får nok a-kandidater til at de ikke trenger å ta til takke med en dårligere kandidat som attpåtil prøver å bortforklare dårlige karakterer.

Anonymkode: 52ff4...564

Forklaring og bortforklaring er to forskjellige ting. Min første arbeidsgiver ble imponert av at jeg stod på eksamen innenfor et krevende felt bare et par år etter å ha kommet til Norge uten å kunne språket fra før. Når vi ansetter, ser vi blant annet på livssituasjonen, ærlighet og dynamikk. Hvis en søker har hull i CV på grunn av kreftsykdom, er det ikke en "bortforklaring". Og så videre. 

Anonymkode: e16d7...c0f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tillater meg å sitere fra artikkelen noen har limt inn lenger opp i tråden:

Tingretten krever A

I en epost til Khrono forteller HR-rådgiver Brita Meel i Oslo tingrett at de erfaringsmessig har veldig gode søkere.

— Stillingene hos oss krever gode karakterer, fortrinnsvis A,

Det betyr ikke A i snitt. Det betyr sterke prestasjoner over hele linjen, og antagelig også A på masteroppgaven. Det siste er veldig vanlig. 70% av alle jusstudenter får A eller B på masteroppgavene sine. 

Det er enorme forskjeller på kandidater med B i snitt. Noen har stor overvekt av A-er men tippes rett under på grunn av en og annen B. Andre har stort sett B og en jevn fordeling av A’er og C’er som gjør at de likevel får B i snitt.

Anonymkode: 7b225...03e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Forklaring og bortforklaring er to forskjellige ting. Min første arbeidsgiver ble imponert av at jeg stod på eksamen innenfor et krevende felt bare et par år etter å ha kommet til Norge uten å kunne språket fra før. Når vi ansetter, ser vi blant annet på livssituasjonen, ærlighet og dynamikk. Hvis en søker har hull i CV på grunn av kreftsykdom, er det ikke en "bortforklaring". Og så videre. 

Anonymkode: e16d7...c0f

Ok, men du jobber kanskje ikke noen av de stedene jeg har listet opp som krever primært A?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...