Gå til innhold

B i snitt på universitetet, vil du si det er bra?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Strever så etter å få A, men får det ikke til. Jeg har til nå fått B, i de 8 emnene jeg har tatt, med unntak av en C i det første semesteret (men det snakker vi ikke så mye om 😅). 

Anonymkode: c5238...8e2

Ja, det er bra! 

Anonymkode: 0b38b...121

Annonse

Objektivt bra! Og det vet du nok.

Subjektivt avhenger det av dine egne forventninger. Jeg jublet en gang over en D, og ble positivt overrasket over en C jeg fikk en gang i verden, samt blitt kjempeskuffet over flere B’er. 

NotNaomi skrev (38 minutter siden):

Hvilke? 

Diverse utrederjobber, høytstående jobber i departementer, dommer i Høyesterett og som regel lagmannsretter, og jobb i de største og mest populære forretningsadvokatfirmaene. 

Anonymkode: 52ff4...564

Annonse

NotNaomi skrev (2 timer siden):

Når du går på universitetet så bør du jo helt klart vite at B er bra nok. Alle vil jo ha høyeste karakter, men så vet man jo at B absolutt er godt nok. Jeg ser ihvertfall ingen hensikt i å spørre om det her. 

Nå er man jo ikke avhengig av din godkjennelse for å opprette tråder her inne og kan spør om hva man vil. 

Anonymkode: 01f80...fcc

Jeg har B i snitt, fornøyd med det. Kunne fint hatt A i det meste hvis jeg hadde jobbet for det🙈 Litt lat er jeg. B er jo bra, på mitt studie er det alltid 4-7 stk som får A, 12-20 som får B. Vi er ca 80 stk på studiet. 

Anonymkode: 40284...168

NotNaomi skrev (22 minutter siden):

Hvorfor det kreves A? Eller er det stort rift om jobben? 

Det er krevende jobber som betinger at man er over normalt smart. Jobbene er samtidig populære. Arbeidsgiverne kan velge og vrake i gode kandidater, og velger da selvsagt blant de med best karakterer. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er krevende jobber som betinger at man er over normalt smart. Jobbene er samtidig populære. Arbeidsgiverne kan velge og vrake i gode kandidater, og velger da selvsagt blant de med best karakterer. 

Ja, riktig. Så det er ikke et krav i seg selv å ha A for å kunne utøve de yrkene. Det er bare at det er flere å velge mellom, så da kan de plukke ut de med beste karakterer. Greit å huske det i en diskusjon som dette tror jeg. Det handler jo ikke om selve prestasjonen, men ettertraktede jobber. 

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Ja, riktig. Så det er ikke et krav i seg selv å ha A for å kunne utøve de yrkene. Det er bare at det er flere å velge mellom, så da kan de plukke ut de med beste karakterer. Greit å huske det i en diskusjon som dette tror jeg. Det handler jo ikke om selve prestasjonen, men ettertraktede jobber. 

Har jeg skrevet noe sted at det er et KRAV om A, i den forstand at man ikke er formelt kompetent til å inneha jobben hvis man ikke har A? Jeg skrev at man blir ekskludert fra flere jobber dersom man ikke har A. 

Diskusjonen i denne tråden er om B i snitt på universitetet er "bra". Mitt svar er at det kommer an på hva man søker å oppnå. Dersom man for eksempel har min utdannelse og ønsker en jobb i et ettertraktet advokatfirma, er B ikke bra NOK. I den sammenheng er altså kun A bra. Personlig synes jeg ingenting annet enn A er "bra". B er en helt ok karakter som tyder på at man har gjennomsnittlig intelligens og arbeidsvilje. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Har jeg skrevet noe sted at det er et KRAV om A, i den forstand at man ikke er formelt kompetent til å inneha jobben hvis man ikke har A? Jeg skrev at man blir ekskludert fra flere jobber dersom man ikke har A. 

Diskusjonen i denne tråden er om B i snitt på universitetet er "bra". Mitt svar er at det kommer an på hva man søker å oppnå. Dersom man for eksempel har min utdannelse og ønsker en jobb i et ettertraktet advokatfirma, er B ikke bra NOK. I den sammenheng er altså kun A bra. Personlig synes jeg ingenting annet enn A er "bra". B er en helt ok karakter som tyder på at man har gjennomsnittlig intelligens og arbeidsvilje. 

Jeg tror nok ikke at det er så stor forskjell på intelligensnivået til de som får A og B. Når det gjelder akkurat juss så ihvertfall ikke, for det er mest pugging og å kunne det som faktisk er oppskrevet og vedtatt 🙂

Det er jo mye vanskeligere å få høye karakterer i noen fag enn andre. 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har blandet erfaring (er også jurist). På mange arbeidsplasser ser de også på arbeidserfaring i løpet av studiet. Det hjelper ikke å ha A hvis du bare har sittet på rommet og studert i fem år, uten å ha vært innom arbeidslivet en dag av studietiden. Sommerjobber som kjøkkenhjelp og sånt ser de ikke på. Jeg ble blant annet prioritert foran en A-kandidat (har B i snitt, ikke fordi jeg er dummere enn denne A-kandidaten, men fordi jeg ikke hadde forutsetninger om å studere halvparten av tiden som kreves for dette studiet grunnet babyer med kolikk, kreft i nær familie og tøft samlivsbrudd). Grunnen til dette var at jeg jobbet med relevante problemstillinger alle de 5 årene på studier (deltidsjobb, det meste hjemmefra) - oversatte juridiske dokumenter, forkynnet rettspapirer, deltatt på rettsmøter og så videre. Forskjellen på startlønna mellom meg og venninnen med A i snitt var på akkurat 100 000 kroner (dette var i 2008). Hun begynte som utreder i Justisdepartementet, jeg begynte som jurist i det private næringslivet. Nå har jeg jobb innenfor et annet felt (lederstilling), men jusutdanningen ble sett på som et stort pluss i søknadsomgangen også der.

Anonymkode: e16d7...c0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...