Gå til innhold

Barn i dag har mer rettigheter enn foreldrene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ungdom som er innlagt på psykriatisk instutisjon. Ungdommen har vært innlagt i 9 mnd og bestemmer alt! 

Det blir satt så lite krav til barnet og om ungdommen ikke vil får det slippe!

Barnet har en mulighet til å være med på en veldig gøy aktivitet som jeg vet ungdommen kommer til å sette stor pris på, men som ungdommen takker nei til! Ungdommen vet ikke hva den går glipp av fordi den aldri har vært på den aktiviteten før..

Jeg tenker at dette er en veldig fin familieaktivitet som kan skape gode opplevelser og som er veldig viktig for ungdommen, men intuisjonen er veldig på at ungdommen må ville bli med og må få velge selv! 

Jeg tenker det er viktig å ikke alltid få viljen sin og at noen ting må man bare bli med på! Hvordan skal ellers ungdommen bli klar for voksenlivet? 

Vi som foreldre har lite vi skulle ha sagt fordi det er viktigere å ta hensyn til ungdommens følelser og rettigheter. 

Jeg blir så frustrert fordi jeg syns de pakker ungdommen inn i boble som gjør det enda vanskeligere for ungdommen når den kommer ut i den virkelige verden.

Hilsen frustrert mamma.

Anonymkode: 04c8c...6e5

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din på den måten fordi du tenker at ungdommen din går glipp av noe du vil h*n skal få oppleve. Likevel er h*n jo ganske så syk når det er snakk om innleggelse, og i ni måneder også. Jeg tror det er best at h*n ikke blir hverken mast på eller presset til noe. Du må nesten stole på at de ansatte der vet hva de gjør. 

Skrevet

Hmm Bitter? DU ønsker at familien skal drive med en aktivitet, men ungdommen vil ikke. Enig a ungdommen skal slippe det.

Har DU noen å snakke med? ❤️Skjønner det er tungt for seg. 

Vi som foreldre har lite vi skulle ha sagt fordi det er viktigere å ta hensyn til ungdommens følelser og rettigheter." 

Skulle bare mangle. 

Anonymkode: 2c8ea...dd8

Skrevet

Psykiatrien er i stor grad tuftet på frivillighet. Tvang og tvangsvedtak skal henge høyt 

Anonymkode: 38350...d8a

Skrevet

Nei, jeg er ikke bitter.

Ungdommen får slippe nesten alt av krav i hverdagen og har fått gjøre det i flere år nå. Det er ikke så lenge til ungdommen er voksen og skal ut i den virkelige verden.

Da tenker jeg det er viktig å trene på sosiale ferdigheter fordi målet er at ungdommen skal bli mest mulig selvstendig og selvhjulpen.

Ungdommen har vært 4 uker på ferie med familien og klarte helt fint å være med på aktiviteter som vi gjorde og koste seg veldig..❤️

Jeg tenker at dette vil gi ungdommen mestringsfølelse og glede som igjen kan gi økt selvtillit. 

Man kan ikke gå igjennom livet uten at det blir stilt noen krav og selv om man er syk så betyr ikke det at ikke kan bli stilt krav til!

Hi

Skrevet

Vanligvis skal ikke barn bestemme over foreldre. Men innlagt pga psykiske vansker, da er det ikke noe normalsituasjon mer og vanlige regler gjelder ikke mer. 

Å prøve ut nye aktiviteter med ukjente mennesker er vel ikke riktig timet med en innleggelse?? 

Anonymkode: e2008...403

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg er ikke bitter.

Ungdommen får slippe nesten alt av krav i hverdagen og har fått gjøre det i flere år nå. Det er ikke så lenge til ungdommen er voksen og skal ut i den virkelige verden.

Da tenker jeg det er viktig å trene på sosiale ferdigheter fordi målet er at ungdommen skal bli mest mulig selvstendig og selvhjulpen.

Ungdommen har vært 4 uker på ferie med familien og klarte helt fint å være med på aktiviteter som vi gjorde og koste seg veldig..❤️

Jeg tenker at dette vil gi ungdommen mestringsfølelse og glede som igjen kan gi økt selvtillit. 

Man kan ikke gå igjennom livet uten at det blir stilt noen krav og selv om man er syk så betyr ikke det at ikke kan bli stilt krav til!

Hi

Hva mener du med at h*n har sluppet krav i flere år? Har h*n vært syk så lenge? 

Siden du skriver at ungdommen snart skal ut i den "virkelige" verden,- betyr det at h*n snart er frisk? 

Til slutt, hva sier de som behandler ungdommen når du tar opp dette? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vanligvis skal ikke barn bestemme over foreldre. Men innlagt pga psykiske vansker, da er det ikke noe normalsituasjon mer og vanlige regler gjelder ikke mer. 

Å prøve ut nye aktiviteter med ukjente mennesker er vel ikke riktig timet med en innleggelse?? 

Det er en aktivitet som ungdommen har prøvd mange ganger og som ungdommen syns er gøy ( ungdommen har bare ikke vært på akkurat dette stedet før) Det er også sammen med familiemedlemmer ungdommen er veldig trygg på og like å være sammen med.

Skrevet
NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Hva mener du med at h*n har sluppet krav i flere år? Har h*n vært syk så lenge? 

Siden du skriver at ungdommen snart skal ut i den "virkelige" verden,- betyr det at h*n snart er frisk? 

Til slutt, hva sier de som behandler ungdommen når du tar opp dette? 

Ja, ungdommen har vært syk i 4 år og skal hjem fra instutisjon om 3 mnd og tilbake til en ‘vanlig’ hverdag med oppfølging av helsetjenesten her vi bor. 

De har vært på ferie, men skal snart ha møte med de, der dette selvfølgelig vil bli tatt opp.

Skrevet

Som tidligere innlagt ungdom kam jeg fortelle at noen dager kan det å stå opp bære vanskelig. Nå var jeg innlagt for depresjoner og ble innlagt den kvelden jeg forsøkte å kutte pulsåren. Jeg var innlagt en god stund jeg også, og det var mye å jobbe med og mye jeg ikle forstod. For det første forstod jeg ikke hvorfor jeg var så trist hele tiden og hvorfor jeg ville dø. 
Det å tvinges til noe jeg ikke ønsket kunne vært krise. Jeg brukte alle permisjoner på å spille glad og lykkelig, og var utslitt da jeg kom tilbake. Foreldrene mine skulle hele tiden ta meg med på ting og gjøre ting de tenkte var hyggelig for hele familien, og jeg lot som det var gøy, men hatet det. Likevel visste jeg at jeg hadde gjort foreldrene mine triste, lei seg og frustrerte, så jeg lot som at det de gjorde gledet meg. Men så var jeg også utslitt i flere uker etterpå av anstrengelsen.

Jeg sier ikke at dette gjelder din ungdom, men de som sliter med depresjon er eksperter til å late som de er lykkelige

Anonymkode: 97be7...c23

Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes dette er vanskelig, men samtidig tror jeg det er lurt å lytte til fagfolk. 

Anonymkode: b2e1f...cc5

Skrevet

Du skal selvfølgelig la fagfolk bestemme hva som er best. Dette er ikke en gjennomsnittlig ungdom i en gjennomsnittlig situasjon. De er fagfolk, ikke foreldre. Så de tenker først og fremst på hva som er best for å behandle lidelsen barnet har, ikke hvordan foreldrene føler det eller hva foreldrene vil. Det er barnet som er pasienten, ikke foreldrene. 

De skal selvfølgelig kommunisere åpent med dere og kunne forklare hvorfor de tar beslutningene de gjør. Så jeg foreslår at du setter opp en telefonsamtale der du kan lufte bekymringene dine og de kan forklare hvorfor og hva planen er fremover, inkludert etter utskrivelse. 

Skrevet

Kanskje du skal lese deg litt opp om ungdommens diagnose, HI? Du framstår ikke så kunnskapsrik.

Anonymkode: f61a7...07c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Helt enig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er en aktivitet som ungdommen har prøvd mange ganger og som ungdommen syns er gøy ( ungdommen har bare ikke vært på akkurat dette stedet før) Det er også sammen med familiemedlemmer ungdommen er veldig trygg på og like å være sammen med.

Men det går da ikke an å si at fordi du likte det i går så må du like det i dag. Jeg liker f eks å ha sex med mannen min. Men deg betyr ikke at jeg aldri kan si nei til sex fordi jeg likte det før; eller at han skal bestemme hvor, når og hvor ofte det skal være. Jeg må også ønske det! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei, jeg er ikke bitter.

Hi

Nå vet ikke jeg hvorfor din ungdom er lagt inn, derav litt vanskelig å mene noe som helst om hva som blir gjort eller ikke akkurat her. 

Kan det være at du stresses over at det vil komme en hverdag som voksen? Hva sier de som jobber der? Er det ett realistisk mål, eller må kanskje voksenlivet vente på seg? Jeg forstår godt hvis det stresser deg, jeg har en ungdom med spiseforstyrrelse og som drev en del med selvskading, det er nesten umulig oppgave å følge opp i det de blir myndige. Du mister all styringsrett. 

Kanskje en samtale med de om hva planen videre er kan hjelpe? Hva skal du gjøre som foreldre den dagen ungdommen kan bestemme selv om innleggelse, oppfølging? Kanskje lettere å akseptere at voksenlivet muligens blir satt på vent hvis du vet at det er en plan for oppfølging da også. Nå vet jeg ikke hvor velvillig ungdommen er, men om ungdommen selv også er innstilt på å fortsette etter myndig om nødvendig? 

Anonymkode: ebcd3...751

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...