Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #26 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vi har rett og slett ikke spurt, men gitt alle nieser/nevøer, et gullsmykke. Det er da et minner fra dagen, og fra oss. Ikke problem å finne finne smykker til ca 1000kr. Som regel har jeg gitt hjertesmykke, men og desse med fotball/ bil osv. Når barna blir større, og bruker desse, vet de at det var dåpsgave fra tante og onkel. Penger bare renner ut i sanden… Anonymkode: 55646...5a4 Og mine barn har i tillegg til smykker og armbånd, satt stor pris på rammer som en inngraverer på, med babybildet sitt inni! Det står på hyllene på rommene( eldste er 18, minste 11) Anonymkode: 55646...5a4
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #27 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi har rett og slett ikke spurt, men gitt alle nieser/nevøer, et gullsmykke. Det er da et minner fra dagen, og fra oss. Ikke problem å finne finne smykker til ca 1000kr. Som regel har jeg gitt hjertesmykke, men og desse med fotball/ bil osv. Når barna blir større, og bruker desse, vet de at det var dåpsgave fra tante og onkel. Penger bare renner ut i sanden… Anonymkode: 55646...5a4 Sparepenger renner da ikke bare ut i sanden. Mine barn har nærmere 100 000 i banken når de blir 18 år, kun spart fra dåp og bursdager (de har fått bruke bursdagspenger også, men ingen trenger å kjøpe leker for flere tusen etter bursdagen). Det tenker jeg er gode penger å spe på studielånet med. Anonymkode: f2f27...3e5
Petra Prøvedukke Skrevet 11. august 2022 #28 Skrevet 11. august 2022 Tidligere har bunadssølv alltid vært standard dåpsgave herfra. I alle fall ikke penger!
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #29 Skrevet 11. august 2022 Mamma`n til Will& Ailo skrev (1 time siden): Jeg ville gitt 2000 kr. Men, så har jeg ett veldig nært forhold til mine nevøer og nieser. Skjønner godt at de vil ha penger, hva skal man med alt det andre rælet? Evt kunne jeg satt pengene inn i ett fond eller gitt et obos medlemskap. Man måler da ikke nærhet i summen på gavene...! Anonymkode: 28f11...b98
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #30 Skrevet 11. august 2022 Takk for tips alle sammen, men som sagt så er det ikke aktuelt med gaver, de vil bare ha penger på en øremerket konto, eller så hadde jeg visst hva vi skulle kjøpt. Jeg bestemmer jo til en viss grad, så ble litt feil skrevet, men 2000 er for mye, det vet jeg mannen min syns og. Barnet til min søster fikk ikke så mye, men hun fikk gave. Hi Anonymkode: 65547...14d
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #31 Skrevet 12. august 2022 Gir ikke «penger på konto» til et voksent par som har fått barn, altså. De får jobbe og forsørge barnet. Dåpsgave er til babyen selv, og det skal være ting han kan bruke fremover i livet. Skei, gaffel, porselenssett eller en større leke. Typ brio «lære å gå»-vogn el lign. Anonymkode: fcbab...6c4
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #32 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Sparepenger renner da ikke bare ut i sanden. Mine barn har nærmere 100 000 i banken når de blir 18 år, kun spart fra dåp og bursdager (de har fått bruke bursdagspenger også, men ingen trenger å kjøpe leker for flere tusen etter bursdagen). Det tenker jeg er gode penger å spe på studielånet med. Anonymkode: f2f27...3e5 Hvilke unger får flere tusen til hver bursdag? Å starte voksenlivet med 100.000 i gave rett på konto, det er å ødelegge ungdommen. Anonymkode: fcbab...6c4
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #33 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Detaljstyring fra barnets foreldre hadde jeg glatt gitt blaffen i, gitt. Kjøp et Røros-pledd! Anonymkode: 47072...33f Eller lammeskinn Anonymkode: fcbab...6c4
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #34 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): 2000 kr blir det ikke, det er alt for mye til en dåp syns jeg. Vi har bare sett ungen 2 ganger siden han ble født i februar, så har ikke akkurat nært forhold sånn sett. Siste mann her fikk ikke dåpsgave av de, de to andre husker jeg ikke (var med andre damer han hadde da) og de får aldri bursdags eller julegaver, da han har slitt litt med økonomien, og det er selvfølgelig helt greit. 2000 kr kunne jeg kanskje gitt i konfirmasjon. Tenker det blir et sted mellom 500 og 1000 kr, men det får mannen bestemme, er hans bror. Takk for alle svar. Hi Anonymkode: 65547...14d De har «slitt med økonomien», men pengene på kontoen er «til barnet»? Det tror jeg sånn passe på! Anonymkode: fcbab...6c4
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #35 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvilke unger får flere tusen til hver bursdag? Å starte voksenlivet med 100.000 i gave rett på konto, det er å ødelegge ungdommen. Anonymkode: fcbab...6c4 Ikke meg du spurte, men.. Unger med stor familie. 1000 fra farmor og farfar, 1000 fra mormor og morfar, det blir også noen tusen totalt fra ulike tanter og onkler på begge sider når man har mange. Noen kjøper gjerne gaver, hvertfall når de er små, men så blir det ofte penger etterhvert. Da blir det penger utav det. Ingen problem å starte voksenlivet med masse penger på konto så lenge man har oppdradd ungdommen med økonomisk sans. Anonymkode: ee33e...303
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #36 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ikke meg du spurte, men.. Unger med stor familie. 1000 fra farmor og farfar, 1000 fra mormor og morfar, det blir også noen tusen totalt fra ulike tanter og onkler på begge sider når man har mange. Noen kjøper gjerne gaver, hvertfall når de er små, men så blir det ofte penger etterhvert. Da blir det penger utav det. Ingen problem å starte voksenlivet med masse penger på konto så lenge man har oppdradd ungdommen med økonomisk sans. Anonymkode: ee33e...303 Mine har også stor familie, men ingen gir 1000 kroner i gave på f eks fireårsdagen. Anonymkode: fcbab...6c4
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #37 Skrevet 12. august 2022 Vi har gitt ca samme til konf og doåp ettersom vi har to «runder»/generasjoner- en pulje konfirmanter og en gjeng dåpsbarn samtidig. Her og ønsket foreldrene penger. Vi gav 1500kr pakket inn i ny barnehagesekk til en- og litt mindre pakker inn sammen med sånn bunadssløyfe (sånn til 17 mai og sånn)i sølv til en annen. Det ble stor suksess! Dvs budsjettet vårt er ca 2000kr. Konfirmantene har fått ca det samme pluss sånne survivalkit for ungdom- de ble fort en tusenlapp de og. Vi har og god økonomi, og jeg liker å gi gaver som gleder den som mottar. Anonymkode: 48660...083
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #38 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvilke unger får flere tusen til hver bursdag? Å starte voksenlivet med 100.000 i gave rett på konto, det er å ødelegge ungdommen. Anonymkode: fcbab...6c4 Mine unger, åpenbart. Stor slekt og rause besteforeldre forårsaker det. Gavene er jo samlet gjennom mange år, og de har alltid visst at pengene er øremerket bil eller studier. Ingen ødelagte ungdommer her. Anonym bruker skrev (1 time siden): Gir ikke «penger på konto» til et voksent par som har fått barn, altså. De får jobbe og forsørge barnet. Dåpsgave er til babyen selv, og det skal være ting han kan bruke fremover i livet. Skei, gaffel, porselenssett eller en større leke. Typ brio «lære å gå»-vogn el lign. Anonymkode: fcbab...6c4 Jeg er enig i at det er sært å legge premisser for hvordan andre skal gi gaver, men det er i hvert fall supersært å sabotere bare for å vise at man kan. Da er man en helt spesiell type idiot. Anonymkode: f2f27...3e5
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #39 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvilke unger får flere tusen til hver bursdag? Å starte voksenlivet med 100.000 i gave rett på konto, det er å ødelegge ungdommen. Anonymkode: fcbab...6c4 På hvilken måte ødelegger det ungdommen? Anonymkode: d8ba8...dea
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #40 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Mine har også stor familie, men ingen gir 1000 kroner i gave på f eks fireårsdagen. Anonymkode: fcbab...6c4 Besteforeldrene her skiller ikke på alder og gir samme sum uansett om det er 4-åringen, 12-åringen eller 18-åringen i familien som har bursdag. Alder kun som eksempel, min er mer samlet i alder. Anonymkode: ee33e...303
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #41 Skrevet 12. august 2022 Så han ligger rundt og skaper nye babyer med ulike damer, døper dem for å få penger, og dere gir selv om de ikke ga til dere? Anonymkode: e32a8...b70
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #42 Skrevet 12. august 2022 Om dere gir i underkant av 1.000 kr vanligvis gir dere det nå også. Tante og onkelbarn bør få omtrent likt. Personlig ville jeg i et sånt tilfelle hvor foreldrene har "bestilt" pengergaver satt 500 kr inn på konto til barnet og kjøpt en sånn som dette i tillegg. https://www.bjorklund.no/17-mai-sloyfe-teddybjorn-tinn-3541?gclid=CjwKCAjw9NeXBhAMEiwAbaY4lvAczbggZTi1nFj53K-b2B7VUPeNj-YXbpLseN-Pv7Oao2Jrbf7lEBoC7KwQAvD_BwE Barna våre fikk sånn til dåpen og bruker den hver eneste 17.mai selv om de nå er langt opp i skolealder. De vet hvem de fikk den av til dåpen og tar den frem hvert år. Det er koselig synes jeg. Anonymkode: 28f11...b98
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #43 Skrevet 12. august 2022 22 hours ago, Anonym bruker said: Skal snart i dåp til en liten gutt. Det er broren til min mann som har fått ny baby med ny dame. Det spiller absolutt ingen rolle altså. De ønsker penger satt inn på konto. Hvor mye gir man da? Vi har gid økonomi så vil jo ikke virke gniene heller, men ønsker ikke å gi ville summer. Vi er ikke fadder til babyen. Hva har dere gitt? Anonymkode: 65547...14d min fikk bok sett av ene onkelen og tanten, det var så fint tante på farsiden ga pengegave på konto Onkelen ga barnehagesekk og penger Anonymkode: 65017...4b6
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #44 Skrevet 12. august 2022 han fikk vel 5000 av tanten og 5000 av onkelen Anonymkode: 65017...4b6
Gjest Skrevet 12. august 2022 #45 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Mine unger, åpenbart. Stor slekt og rause besteforeldre forårsaker det. Gavene er jo samlet gjennom mange år, og de har alltid visst at pengene er øremerket bil eller studier. Ingen ødelagte ungdommer her. Jeg er enig i at det er sært å legge premisser for hvordan andre skal gi gaver, men det er i hvert fall supersært å sabotere bare for å vise at man kan. Da er man en helt spesiell type idiot. Anonymkode: f2f27...3e5 Å gi en gave er «å sabotere»? Sabotere hva da? Den samlede summen?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #46 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Besteforeldrene her skiller ikke på alder og gir samme sum uansett om det er 4-åringen, 12-åringen eller 18-åringen i familien som har bursdag. Alder kun som eksempel, min er mer samlet i alder. Anonymkode: ee33e...303 Det gjør ikke besteforeldre her. Og det syns jeg er lurt. En fireåring har ingen egne behov som ikke foreldrene dekker. Anonymkode: e577e...6e8
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #47 Skrevet 12. august 2022 Antarctica skrev (Akkurat nå): Å gi en gave er «å sabotere»? Sabotere hva da? Den samlede summen? Foreldrenes ønske for sitt barn. Det var vanskelig å skjønne? Jeg beklager at jeg ikke forklarte på micronivå! Anonymkode: f2f27...3e5
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #48 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det gjør ikke besteforeldre her. Og det syns jeg er lurt. En fireåring har ingen egne behov som ikke foreldrene dekker. Anonymkode: e577e...6e8 Og da går pengene på sparekonto. Anonymkode: f2f27...3e5
Gjest Skrevet 12. august 2022 #49 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Foreldrenes ønske for sitt barn. Det var vanskelig å skjønne? Jeg beklager at jeg ikke forklarte på micronivå! Anonymkode: f2f27...3e5 Sabotere foreldrenes gaveønske? Da snakker man vel om en bestilling og ikke et ønske.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #50 Skrevet 12. august 2022 Antarctica skrev (1 minutt siden): Sabotere foreldrenes gaveønske? Da snakker man vel om en bestilling og ikke et ønske. Normale folk retter seg etter ønsker uten å lage en diger prinsippsak ut av det. Anonymkode: f2f27...3e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå