Gå til innhold

Hvor mye gi i dåp til nevø?

Anbefalte innlegg

Skal snart i dåp til en liten gutt. Det er broren til min mann som har fått ny baby med ny dame. Det spiller absolutt ingen rolle altså. De ønsker penger satt inn på konto. Hvor mye gir man da? Vi har gid økonomi så vil jo ikke virke gniene heller, men ønsker ikke å gi ville summer. Vi er ikke fadder til babyen.

Hva har dere gitt?

Anonymkode: 65547...14d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde gitt en gave, f.eks barneservise. Hyggelig for barnet å ha noen ting som kan skape minner  ikke bare penger på kontoen. 

Anonymkode: c8f9e...ff3

De vil ikke ha det, har fått beskjed om det. Eller så hadde det vært enkelt. 

Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hi

Det er så frekt at jeg hadde kjøpt det uansett, for barnets del. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hi

Det hadde jeg blåst en lang marsj i. Folk som skal detaljstyre hva som skal gis i gave er noe av det mest irriterende jeg om.

Anonymkode: 734e9...72e

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er så frekt at jeg hadde kjøpt det uansett, for barnets del. 

Skjønner at de ikke ønsker søvrammer, teskjeer osv, men hadde tenkt barnehagesekk, matboks osv, det har vi gitt til et annet barn og det blir brukt enda nå som han er 3 år. Men de vil ikke ha sånt, vil ha penger som han får bruk for senere..

Hi

Annonse

Skjønner at de ikke ønsker søvrammer, teskjeer osv, men hadde tenkt barnehagesekk, matboks osv, det har vi gitt til et annet barn og det blir brukt enda nå som han er 3 år. Men de vil ikke ha sånt, vil ha penger som han får bruk for senere..

Hi

Da vet dere hva dere vil måtte komme til å gi i hver eneste bursdagsgave og julegave fremover.

Anonymkode: 734e9...72e

Jeg har gitt mellom 1.000 og 1.500 kr til mine tantebarn. Har ikke gjort forskjell på fadder og ikke fadder.

Har kjøpt gave.

Anonymkode: 28f11...b98

Oi er det vanlig å gi så dyre gaver? 😮

Anonymkode: ebf51...c15

Annonse

Hm i dette tilfellet kunne jeg gitt opptil 1000 kroner. Helt ok å gi penger til barnets konto i dåp. De kan ikke forvente å få penger til hver bursdag eller til jul, da er det gave, helst leker som gjelder ✌️

Anonymkode: 3ea98...b2b

Gjest NotNaomi

Jeg syns det er greit at voksne kan ønske seg penger til ulike anledninger som bryllup osv, men til dåpsbarn er det ikke ok! Meningen med en dåpsgave er vel et minne fra oss som barn kan ta med seg? Jeg har gitt bøker og bilder i dåpsgave til alle jeg har vært i dåpen til. Hadde ikke satt inn penger nei. 

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det er greit at voksne kan ønske seg penger til ulike anledninger som bryllup osv, men til dåpsbarn er det ikke ok! Meningen med en dåpsgave er vel et minne fra oss som barn kan ta med seg? Jeg har gitt bøker og bilder i dåpsgave til alle jeg har vært i dåpen til. Hadde ikke satt inn penger nei. 

Gir du bare gave for å føle deg bra selv? 

Anonymkode: f2f27...3e5

Gjest NotNaomi

Gir du bare gave for å føle deg bra selv? 

Når det gjelder barn så vil jeg gjerne at de skal ha et forhold til meg ja, og også at de skal ha gaver i dåpen som minner om meg. Det utelukker ikke at gaven er personlig. 

NotNaomi skrev (46 minutter siden):

Når det gjelder barn så vil jeg gjerne at de skal ha et forhold til meg ja, og også at de skal ha gaver i dåpen som minner om meg. Det utelukker ikke at gaven er personlig. 

Helt ærlig, hvor mange minner har man egentlig knyttet til dåpsgavene man har mottatt? Bøker og sekker vil jo bli slitt og ha lett for å forsvinne etterhvert. Jeg tror neppe forholdet til tantebarn har noe med hva de fikk til dåpen. Relasjonen bygges jo på andre verdier enn hva man gir i gave. 

Gjest NotNaomi

Helt ærlig, hvor mange minner har man egentlig knyttet til dåpsgavene man har mottatt? Bøker og sekker vil jo bli slitt og ha lett for å forsvinne etterhvert. Jeg tror neppe forholdet til tantebarn har noe med hva de fikk til dåpen. Relasjonen bygges jo på andre verdier enn hva man gir i gave. 

Jeg gir bøker og bilder. Jeg vet godt at de tre som er blitt store setter pris på det. 

Unnskyld meg, men bøker har ikke lett for å forsvinne altså.. Det er sangbøker og eventyrbøker man tar vare på..

Jeg ville gitt 2000 kr. Men, så har jeg ett veldig nært forhold til mine nevøer og nieser. 
Skjønner godt at de vil ha penger, hva skal man med alt det andre rælet? Evt kunne jeg satt pengene inn i ett fond eller gitt et obos medlemskap.

Mamma`n til Will& Ailo skrev (18 minutter siden):

Jeg ville gitt 2000 kr. Men, så har jeg ett veldig nært forhold til mine nevøer og nieser. 
Skjønner godt at de vil ha penger, hva skal man med alt det andre rælet? Evt kunne jeg satt pengene inn i ett fond eller gitt et obos medlemskap.

2000 kr blir det ikke, det er alt for mye til en dåp syns jeg. Vi har bare sett ungen 2 ganger siden han ble født i februar, så har ikke akkurat nært forhold sånn sett. Siste mann her fikk ikke dåpsgave av de, de to andre husker jeg ikke (var med andre damer han hadde da) og de får aldri bursdags eller julegaver, da han har slitt litt med økonomien, og det er selvfølgelig helt greit. 2000 kr kunne jeg kanskje gitt i konfirmasjon. Tenker det blir et sted mellom 500 og 1000 kr, men det får mannen bestemme, er hans bror.

Takk for alle svar.

Hi

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

2000 kr blir det ikke, det er alt for mye til en dåp syns jeg. Vi har bare sett ungen 2 ganger siden han ble født i februar, så har ikke akkurat nært forhold sånn sett. Siste mann her fikk ikke dåpsgave av de, de to andre husker jeg ikke (var med andre damer han hadde da) og de får aldri bursdags eller julegaver, da han har slitt litt med økonomien, og det er selvfølgelig helt greit. 2000 kr kunne jeg kanskje gitt i konfirmasjon. Tenker det blir et sted mellom 500 og 1000 kr, men det får mannen bestemme, er hans bror.

Takk for alle svar.

Hi

Det er jo tydlig at det er du som bestemmer å ikke mannen,siden du sier det er helt uaktuelt å gi 2000 kr.

Anonymkode: ebf51...c15

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Det høres greit ut.

Hi

Vi har rett og slett ikke spurt, men gitt alle nieser/nevøer, et gullsmykke. 
Det er da et minner fra dagen, og fra oss. 
Ikke problem å finne finne smykker til ca 1000kr. Som regel har jeg gitt hjertesmykke, men og desse med fotball/ bil osv. Når barna blir større, og bruker desse, vet de at det var dåpsgave fra tante og onkel. 
Penger bare renner ut i sanden…

Anonymkode: 55646...5a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...