Gå til innhold

Er det noe håp for monsteraen min?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en sånn rimelig monstera på ikea som ikke hadde sprunget ut i bladverket enda(så bladene er enda hele) 

Den har holdt seg fin i to måneder, men etter vi kom tilbake fra ferie var påfallende mange blader blitt gule. Jeg vannet den godt som anbefalt på nettet (potten hadde hull) men den like tydeligvis ikke å bli vannet mye. Jeg tenkte jeg skulle åpne jorden og se på røtter ol, da var det noen stilker som knakk og noen røtter som røk. Resten satt jeg i en vase i håp om at det skulle dannes mer røtter.

Ser det greit ut dette? Eller bør jeg klippe av de svarte tuppene? 

AFB6A7C4-54B1-4FB8-9075-7D72E9D9F30C.jpeg

Anonymkode: 4249a...668

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! 😀

Vannet den nok rundt 0,5 liter, jeg må ha misforstått ettersom jeg trodde den skulle ha sjelden men mye ganske vann når den først ble vannet.

Anonymkode: 4249a...668

Har gjort den feilen selv.
Nå gir jeg min bittelite en gang i uken, og her popper det ut nye blader hele tiden og den er veldig frisk og grønn.

Anonymkode: 1efa3...e97

Så lenge du har god drenering kan du gjerne gjennomvanne monstera. Men du skal ikke vanne før det er behov. 

Jeg bruker fuktmåler, alternativt kan du stikke fingeren så langt ned i jorden som du kommer. Først når det er tørt der nede skal du gi vann. Vann rikelig når jorden er tørr, og la den deretter renne godt av seg. Ingen planter skal stå i vann.  

Min monstera (stor plante i stor potte), trenger vann ca hver fjerde uke, om vinteren kan det gå lengre tid, mens det kan gå kortere tid om sommeren. 

Anonymkode: 2aaea...a89

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...