Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye negativt her inne for tiden, så ville bare takke alle som kom med gode råd til meg før sommeren. Noen tråder gir positive resultater🥳

Har i en alder av nesten 40 år blitt kvitt vannskrekken min og blitt trygg I vann 😁 kunne svømme, men var redd for å ikke kunne flyte på dypet og egentlig livredd for alt som ikke innebærer grunt nok vann. 

Så tusen takk til alle tips og triks, har hatt 5 turer i bassenget og prøvd ut mye av det dere skrev, og nå er jeg kurert 😅👏❤️❤️❤️

Anonymkode: 24e79...40e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow, så bra! Hurra for både at man kan utfordre seg selv og alle bra damene her inne 🤩

Anonymkode: 7bd0b...83c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Wow, så bra! Hurra for både at man kan utfordre seg selv og alle bra damene her inne 🤩

Anonymkode: 7bd0b...83c

Enig! Mange som svarte meg, heiet, og kom med tips! Kjempetakknemlig 😁❤️

Skrevet

Har du link til den tråden? Jeg sliter med det samme. Får panikk om jeg ikke kan stå på bunnen (kan svømme litt på dypet, men må fort inn igjen) og kan ikke ha hodet under vann uten å holde meg for nesa. Og jeg er på samme alder.

Anonymkode: a419e...366

Skrevet

Så bra, HI! :) Dette ble jeg glad for å høre!

Jeg var en av de som skrev til deg i den tråden.

Vanntrygghet gir vannglede, og det er fantastisk!

All ære til deg som tok det til deg - det er du som har gjort jobben og kommet dit du er nå! :)

Husk å holde det ved like ved å svømme i basseng frem til neste sommer også, da er du kurert til evig tid :)

Kos deg videre i vannet :) ❤️

Anonymkode: dadb5...be8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du link til den tråden? Jeg sliter med det samme. Får panikk om jeg ikke kan stå på bunnen (kan svømme litt på dypet, men må fort inn igjen) og kan ikke ha hodet under vann uten å holde meg for nesa. Og jeg er på samme alder.

Mener det var dette som var tråden til HI:

https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144428186-trygg-i-vann-som-voksen-trenger-sårt-noen-tips-😔/?tab=comments#comment-149724116

Ang. det å ha hodet under vann uten å holde deg for nesen - det er noe du kan trene opp gradvis. Noen trener det med å blåse ut når de har nesen nær vannoverflaten, og så dukker akkurat nok ned til at nesen er under vann (fortsetter å blåse hele tiden). Du trenger ikke blåse hardt. Videre kan du trekke pusten dypt, holde deg for nesen, senke deg ned slik at du får hodet under vannet, og så blåse (ikke veldig hardt) ut av nesen mens du slipper taket på nesen.

Jeg svarte i HIs tidligere tråd, og mener jeg skrev der at jeg elsker å svømme langt under vann. Da trekker jeg først pusten dypt før jeg starter, og blåser så litt ut akkurat idet jeg går under og begynner å svømme. Da stopper jeg utpusten ved bare å slutte å puste ut. Det kan da komme litt vann i den ytre delen av nesen, og tror det er den følelsen mange sliter med. Så lenge du da ikke puster inn så går ikke vannet lenger inn. Etter noen svømmetak videre blir det tungt å holde så mye av pusten inne, så da slipper jeg ut litt mer luft fra lungene ved å puste litt ut via nesen igjen (fortsetter å svømme), før jeg bare stopper utpusten igjen - og fortsetter til jeg er helt tom for luft og (dessverre ;) ) må opp for å puste igjen. Siden jeg da svømmer 50-75-100 cm under vannflaten, så er det bare ett godt brystsvømmetak rett opp, så er jeg oppe.

Lykke til! Håper du også greier å finne tryggheten og gleden ved å være i vannet! :) ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei dessverre. Men den dukker vel opp om du søker på svømme, svømmekurs eller lignende? Kan se om jeg finner den evt 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Så bra, HI! :) Dette ble jeg glad for å høre!

Jeg var en av de som skrev til deg i den tråden.

Vanntrygghet gir vannglede, og det er fantastisk!

All ære til deg som tok det til deg - det er du som har gjort jobben og kommet dit du er nå! :)

Husk å holde det ved like ved å svømme i basseng frem til neste sommer også, da er du kurert til evig tid :)

Kos deg videre i vannet :) ❤️

Ja virkelig vannglede 😁 

Er ikke stresset når ungene er i vannet heller lenger, men det bunnet vel i at jeg ikke var trygg nok på at jeg kunne redde de om de skulle ramle uti på dypet (små, ikke helt svønmedyktige enda, men på god vei nå som jeg ikke begrenser de med min egen utrygghet)

Skal kose meg sååå mye! 😁

Og igjen, takk! 🥳

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Mener det var dette som var tråden til HI:

https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144428186-trygg-i-vann-som-voksen-trenger-sårt-noen-tips-😔/?tab=comments#comment-149724116

Ang. det å ha hodet under vann uten å holde deg for nesen - det er noe du kan trene opp gradvis. Noen trener det med å blåse ut når de har nesen nær vannoverflaten, og så dukker akkurat nok ned til at nesen er under vann (fortsetter å blåse hele tiden). Du trenger ikke blåse hardt. Videre kan du trekke pusten dypt, holde deg for nesen, senke deg ned slik at du får hodet under vannet, og så blåse (ikke veldig hardt) ut av nesen mens du slipper taket på nesen.

Jeg svarte i HIs tidligere tråd, og mener jeg skrev der at jeg elsker å svømme langt under vann. Da trekker jeg først pusten dypt før jeg starter, og blåser så litt ut akkurat idet jeg går under og begynner å svømme. Da stopper jeg utpusten ved bare å slutte å puste ut. Det kan da komme litt vann i den ytre delen av nesen, og tror det er den følelsen mange sliter med. Så lenge du da ikke puster inn så går ikke vannet lenger inn. Etter noen svømmetak videre blir det tungt å holde så mye av pusten inne, så da slipper jeg ut litt mer luft fra lungene ved å puste litt ut via nesen igjen (fortsetter å svømme), før jeg bare stopper utpusten igjen - og fortsetter til jeg er helt tom for luft og (dessverre ;) ) må opp for å puste igjen. Siden jeg da svømmer 50-75-100 cm under vannflaten, så er det bare ett godt brystsvømmetak rett opp, så er jeg oppe.

Lykke til! Håper du også greier å finne tryggheten og gleden ved å være i vannet! :) ❤️

Ja det er denne 👍😊

Ja dette slet jeg også med, kunne ikke ha hodet under vann uten å holde for nesen. Men dette har jeg også lært meg, og det betyr mye for trygghet og svømmingen. Blir svært begrenset svømmeglede når jeg ikke kan svømme under vann, eller må holde for nesa hver gang jeg er under. Så dette betydde mye! 

Men som du sier, følelsen av vann i ytterste del av nesa er et problem for mange. Jeg synes fortsatt dette er ubehagelig, men det kommer seg 😊😊😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja virkelig vannglede 😁 

Er ikke stresset når ungene er i vannet heller lenger, men det bunnet vel i at jeg ikke var trygg nok på at jeg kunne redde de om de skulle ramle uti på dypet (små, ikke helt svønmedyktige enda, men på god vei nå som jeg ikke begrenser de med min egen utrygghet)

Skal kose meg sååå mye! 😁

Og igjen, takk! 🥳

Fantastisk å høre - du har virkelig tatt til deg råd og utfordret deg selv og jobbet målbevisst. Og så langt som du har kommet på så kort tid! Fra å være utrygg til å finne vannglede! Bra jobba!!! Gratulerer :D

Og så så deilig at du slipper å stresse når ungene er i vann og at du nå kan videreformidle vannglede til dem også :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Fantastisk å høre - du har virkelig tatt til deg råd og utfordret deg selv og jobbet målbevisst. Og så langt som du har kommet på så kort tid! Fra å være utrygg til å finne vannglede! Bra jobba!!! Gratulerer :D

Og så så deilig at du slipper å stresse når ungene er i vann og at du nå kan videreformidle vannglede til dem også :)

Ja det synes jeg også, har skjedd mye på kort tid 😊 

Første gangen (alene) var jeg ikke fornøyd og tenkte at sette greier jeg ikke alene, jeg må bare vente på svømmekurs. Som er lang ventetid på, og for meg er det dyrt. 

Dr deretter i bassenget med barna, og mens de lekte og øvde på å ha hodet under vann mens de holdt for nesa så øvde jeg sammen med de uten å holde for nesa. 

3.gangen dro jeg alene og hadde jeg fokus på å flyte på dypet, "stående", siden jeg mestrer å flyte på rygg. Dette var nok mitt største problem, at jeg følte at jeg ikke ville klare å holde meg på overflaten hvis jeg feks hoppet fra en båt/brygge eller lignende og jeg ikke kunne nå bunnen.  Her fikk jeg en skikkelig nedtur igjen, følte at jeg kravet og stresset og sank. Tenkte at dette klarer jeg ikke. Dette gidder jeg ikke. Men prøvde alle teknikker og tips fra dere og merket at dette hjalp jo, men følte meg utrygg likevel. 

4.gangen, alene, fortsatte som gang nr.3, og denne gangen mestret jeg det! 

Så 5.gangen tok jeg med barna, og jeg svømte som om jeg har svømt hele livet. Eldste hoper ut på dypet og svømmer til kanten. Vi hoppet sammen mens jeg ble liggende og "duppe" uti der, noe jeg aldri hadde forestilt meg å greie. 

Så fremover blir det jevnlige bassengbesøk for å kose seg og nyte! Så kommer teknikk og det andre litt etter litt, men nå er det jo ubeskrivelig gøy å bade😁

Skrevet

Så hyggelig å høre :) ❤️ 

Anonymkode: ae5ed...733

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Så hyggelig å høre :) ❤️ 

Anonymkode: ae5ed...733

❤️❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...