Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 SSB vil at matbutikkene skal utlevere kundenes kvitteringer til de, men matvarekjedene nekter. De ønsker og å få alle banktransaksjoner via BankAxept, som er den største leverandøren over bankterminaler. Hvor mye skal vi egentlig overvåkes, trenger de å vite at jeg har kjøpt to melk og en stratos altså. Hva tenker du, er det greit eller blir det for mye kontroll? Før sommeren ble det kjent at SSB vil pålegge dagligvarekjedene å rapportere inn hva hver enkelt kunde kjøper, og i hvilket omfang. Dette skal skje daglig. På den måten vil SSB kunne lage bedre statistikk over nordmenns forbruk og kosthold. For i overkant av 70 prosent av bongene, eller kvitteringene, vil SSB være i stand til å knytte kjøpet til en enkeltperson eller husholdning. De legger ikke skjul på at det reiser personvernsproblemstillinger. https://e24.no/naeringsliv/i/Ea3Wzl/ssb-vil-ha-matkvitteringen-din-dagligvarekjeder-protesterer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Er det virkelig noe SSB kan kreve. Men så blir jeg egentlig ikke så overrasket når jeg vet at de tvangspålegger folk å være med i undersøkelsene deres. Anonymkode: dacba...beb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Tja, jeg vil heller at SSB får den informasjonen enn dagligvarekjedene selv. De aller fleste kunder har jo gitt kjedene tilgang til dette allerede via Trumf, Coop-medlemskap, Æ osv. Informasjonen kjedene får fra den enkelte bruker de så til å tjene mer penger på oss (kamuflert bak et teppe av å gi oss tilbud). Da er det bedre å åpne for at forskere som faktisk kan bruke informasjonen til befolkningens beste får informasjonen. For folk flest har gjennom appene/medlemskapene allerede vist at de frivillig gir fra seg denne informasjonen til private aktører som kun bruker den informasjonen til å tjene enda mer på oss. Anonymkode: fbc7b...68a
Ekspatt Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 (endret) De tvinger ikke folk til å være med i undersøkelser. Jeg ble spurt for noen uker siden, for en undersøkelse om vaksiner, syn på innvandring m.m., og det var ingen tvil om at jeg kunne avslått hvis jeg hadde ønsket det. Endret 10. august 2022 av Ekspatt Skrivefeil
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 Ekspatt skrev (Akkurat nå): De tvinger ikke folk til å være med i undersøkelser. Jeg ble spurt for noen uker siden, for en undersøkelse om vaksiner, syk på innvandring m.m., og det var ingen tvil om at jeg kunne avslått hvis jeg hadde ønsket det. Jo, det gjør de. De har stort sett frivillige undersøkelser, men de har og en hvor man blir tvunget. Jeg har blitt trukket ut til begge deler. Den ene kunne jeg trekke meg fra. Den andre er pålagt og jeg kan ikke trekke meg fra den, og den går over flere år. Anonymkode: dacba...beb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Dette synes jeg ikke noe om, kunne heller bedt de som ønsker å delta frivillig. Vil da velge å betale med kontanter. Anonymkode: bb12c...2ba
Ekspatt Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jo, det gjør de. De har stort sett frivillige undersøkelser, men de har og en hvor man blir tvunget. Jeg har blitt trukket ut til begge deler. Den ene kunne jeg trekke meg fra. Den andre er pålagt og jeg kan ikke trekke meg fra den, og den går over flere år. Anonymkode: dacba...beb Ok, det visste jeg ikke. I stand corrected, som man sier. Det høres faktisk ganske spennende ut å være med på noe over flere år.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 Ekspatt skrev (Akkurat nå): Ok, det visste jeg ikke. I stand corrected, som man sier. Det høres faktisk ganske spennende ut å være med på noe over flere år. Greit at du synes det er spennende, men synes du prinsipielt at det er ok å tvinges til å delta på undersøkelser? Anonymkode: a86a4...ad7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 Ekspatt skrev (2 minutter siden): Ok, det visste jeg ikke. I stand corrected, som man sier. Det høres faktisk ganske spennende ut å være med på noe over flere år. Det er ikke mye spennende. Jeg synes det nesten er litt ydmykende å delta i en arbeidslivsundersøkelse når jeg ikke er i arbeidslivet, og bli spurt de samme spørsmålene hver gang, som jeg må svare de samme negative svarene på siden jeg ikke jobber og situasjonen ikke endrer seg. Anonymkode: dacba...beb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): SSB vil at matbutikkene skal utlevere kundenes kvitteringer til de, men matvarekjedene nekter. De ønsker og å få alle banktransaksjoner via BankAxept, som er den største leverandøren over bankterminaler. Hvor mye skal vi egentlig overvåkes, trenger de å vite at jeg har kjøpt to melk og en stratos altså. Hva tenker du, er det greit eller blir det for mye kontroll? Før sommeren ble det kjent at SSB vil pålegge dagligvarekjedene å rapportere inn hva hver enkelt kunde kjøper, og i hvilket omfang. Dette skal skje daglig. På den måten vil SSB kunne lage bedre statistikk over nordmenns forbruk og kosthold. For i overkant av 70 prosent av bongene, eller kvitteringene, vil SSB være i stand til å knytte kjøpet til en enkeltperson eller husholdning. De legger ikke skjul på at det reiser personvernsproblemstillinger. https://e24.no/naeringsliv/i/Ea3Wzl/ssb-vil-ha-matkvitteringen-din-dagligvarekjeder-protesterer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Er det virkelig noe SSB kan kreve. Men så blir jeg egentlig ikke så overrasket når jeg vet at de tvangspålegger folk å være med i undersøkelsene deres. Anonymkode: dacba...beb Jeg bryr meg ikke personlig, men jeg forstår hvis flere begynner å handle med kontanter heretter. Anonymkode: 36fbc...0a1
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tja, jeg vil heller at SSB får den informasjonen enn dagligvarekjedene selv. De aller fleste kunder har jo gitt kjedene tilgang til dette allerede via Trumf, Coop-medlemskap, Æ osv. Informasjonen kjedene får fra den enkelte bruker de så til å tjene mer penger på oss (kamuflert bak et teppe av å gi oss tilbud). Da er det bedre å åpne for at forskere som faktisk kan bruke informasjonen til befolkningens beste får informasjonen. For folk flest har gjennom appene/medlemskapene allerede vist at de frivillig gir fra seg denne informasjonen til private aktører som kun bruker den informasjonen til å tjene enda mer på oss. Anonymkode: fbc7b...68a Dette. Anonymkode: 6eede...2ff
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 (Jeg syns det er smått komisk at kjedene roper så høyt om forbrukernes vern. Det er nok ikke oss de har omsorg for - jeg tror heller at resultatene fra SSBs tabeller vil vise statistikk på handlemønster, satt opp mot feks konsernenes markedsføring mm, og at det er det de helst ikke vil at noen skal se på.) Anonymkode: 6eede...2ff
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #12 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Tja, jeg vil heller at SSB får den informasjonen enn dagligvarekjedene selv. De aller fleste kunder har jo gitt kjedene tilgang til dette allerede via Trumf, Coop-medlemskap, Æ osv. Informasjonen kjedene får fra den enkelte bruker de så til å tjene mer penger på oss (kamuflert bak et teppe av å gi oss tilbud). Da er det bedre å åpne for at forskere som faktisk kan bruke informasjonen til befolkningens beste får informasjonen. For folk flest har gjennom appene/medlemskapene allerede vist at de frivillig gir fra seg denne informasjonen til private aktører som kun bruker den informasjonen til å tjene enda mer på oss. Anonymkode: fbc7b...68a Epost fra SSB, 2030: "Kjære Kari! Vi ser at du over flere uker har handlet langt mer øl enn anbefalt fra myndighetens side samt at du ikke har sluttet bruke snus. Du gjøres oppmerksom på at alkoholisme medfører leversvikt og snusing er kreftfremkallende. Du vil ikke få dekket behandling knyttet til disse typiske sykdommer dersom du ikke slutter med uvanene dine. Hilsen oss i SSB" Nå er jeg ikke i tvil om at det finnes flere naive som alltid kommer med argumentet "Jeg har ingenting å skjule så det går greit". Nei. Retten til privatsfære trengs ikke forklare, jeg har retten til at staten ikke vet alt om meg. Forskjellen mellom butikkjeden og staten er at jeg velger helt fritt hvor mye kjedene får vite om meg. Bruker jeg ikke medlemsprogrammet er jeg like ukjent hver gang jeg handler. Får derimot SSB vite hva jeg handler, helt uten mitt samtykke, jeg faktisk mot min vilje, da har man faktisk NULL privatsfære igjen. Data som blir samlet forsvinner ikke. Pseudonymisering kan reverseres, lett. Blir dette vedtatt er det tilbake til kontanter. Så lenge det finnes kontanter. Anonymkode: 1899d...2b1
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #13 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Epost fra SSB, 2030: "Kjære Kari! Vi ser at du over flere uker har handlet langt mer øl enn anbefalt fra myndighetens side samt at du ikke har sluttet bruke snus. Du gjøres oppmerksom på at alkoholisme medfører leversvikt og snusing er kreftfremkallende. Du vil ikke få dekket behandling knyttet til disse typiske sykdommer dersom du ikke slutter med uvanene dine. Hilsen oss i SSB" Nå er jeg ikke i tvil om at det finnes flere naive som alltid kommer med argumentet "Jeg har ingenting å skjule så det går greit". Nei. Retten til privatsfære trengs ikke forklare, jeg har retten til at staten ikke vet alt om meg. Forskjellen mellom butikkjeden og staten er at jeg velger helt fritt hvor mye kjedene får vite om meg. Bruker jeg ikke medlemsprogrammet er jeg like ukjent hver gang jeg handler. Får derimot SSB vite hva jeg handler, helt uten mitt samtykke, jeg faktisk mot min vilje, da har man faktisk NULL privatsfære igjen. Data som blir samlet forsvinner ikke. Pseudonymisering kan reverseres, lett. Blir dette vedtatt er det tilbake til kontanter. Så lenge det finnes kontanter. Anonymkode: 1899d...2b1 Tja… den informasjonen du (vi) frivillig gir kjedene er info om vårt helt private kjøremønstre. De vet hva akkurat DU kjøper og når du kjøper det. SSB er ikke interessert i dine private kjøp, men interessert i informasjonen på makronivå. Anonymkode: 4c1cf...409
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #14 Skrevet 11. august 2022 Det kunne ikke bry meg mindre! Anonymkode: 8479a...b4f
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #15 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Greit at du synes det er spennende, men synes du prinsipielt at det er ok å tvinges til å delta på undersøkelser? Anonymkode: a86a4...ad7 Hadde jeg blitt tvunget utover det jeg synes var greit hadde jeg svart på undersøkelsen i hytt og pine. Så fikk de sitte med mine ukorrekte data. Anonymkode: 167c5...de2
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #16 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tja… den informasjonen du (vi) frivillig gir kjedene er info om vårt helt private kjøremønstre. De vet hva akkurat DU kjøper og når du kjøper det. SSB er ikke interessert i dine private kjøp, men interessert i informasjonen på makronivå. Anonymkode: 4c1cf...409 Feil og feil. Butikken vet ikke hvem jeg er en gang. Eneste som kobler meg er mitt bankkort. Butikken vet ikke navnet mitt, ikke kjønn, nada. Dersom SSB er interessert i informasjon på makronivå holder det massevis å få samlet sum fra kassa hver dag. Trenger ikke hver eneste bong gjennom dagen for å se at Joker har solgt 500 melkekartonger. Staten skal ikke ha tilgang til mer informasjon enn den absolutt trenger, ikke alt som er "nice to have". Data som er lagret varer evig. Og pseudonymisering er lett reversibel. Så her må det settes en stopper. Anonymkode: 1899d...2b1
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #17 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tja… den informasjonen du (vi) frivillig gir kjedene er info om vårt helt private kjøremønstre. De vet hva akkurat DU kjøper og når du kjøper det. SSB er ikke interessert i dine private kjøp, men interessert i informasjonen på makronivå. Anonymkode: 4c1cf...409 Poenget her er «frivillig». Anonymkode: a86a4...ad7
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #18 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Feil og feil. Butikken vet ikke hvem jeg er en gang. Eneste som kobler meg er mitt bankkort. Butikken vet ikke navnet mitt, ikke kjønn, nada. Dersom SSB er interessert i informasjon på makronivå holder det massevis å få samlet sum fra kassa hver dag. Trenger ikke hver eneste bong gjennom dagen for å se at Joker har solgt 500 melkekartonger. Staten skal ikke ha tilgang til mer informasjon enn den absolutt trenger, ikke alt som er "nice to have". Data som er lagret varer evig. Og pseudonymisering er lett reversibel. Så her må det settes en stopper. Anonymkode: 1899d...2b1 Hvor mange melkekartonger Joker har solgt per dag finned det allerede oversikt over altså, både på kjedenivå, regionnivå og butikknivå:) Hvis du kun handler med kort vil ikke butikken ha noe info om deg. Dette gjelder da kun hvis du ikke er tilknyttet fordelsprogrammer eller apper som samhandler og utveksler informasjon med hverandre. Forøvrig samler SSB inn en hel haug med data om norske innbyggere hvert år. De har masse informasjon som du sikkert mener de ikke trenger. Anonymkode: 4c1cf...409
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #19 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det er ikke mye spennende. Jeg synes det nesten er litt ydmykende å delta i en arbeidslivsundersøkelse når jeg ikke er i arbeidslivet, og bli spurt de samme spørsmålene hver gang, som jeg må svare de samme negative svarene på siden jeg ikke jobber og situasjonen ikke endrer seg. Anonymkode: dacba...beb Jeg hadde svart feil med vilje bare for å fucke med dem 😆 Anonymkode: bb12c...2ba
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #20 Skrevet 11. august 2022 Jeg er rørt av hvor dypt og inderlig butikkjedene bryr seg om kundene sine. ❤️ Anonymkode: e1b7f...70e
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #21 Skrevet 11. august 2022 Helt uproblematisk. Jeg bidrar gjerne til SSB sin informasjonsinnhenting, og henter informasjon fra datamaterialet deres når jeg har behov for det (eller bare er nysgjerrig). Det er mange aktører jeg er skeptisk til å dele mine data med. SSB er ikke en av dem. Anonymkode: ce33c...8f6
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #22 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg er rørt av hvor dypt og inderlig butikkjedene bryr seg om kundene sine. ❤️ Anonymkode: e1b7f...70e Haha, ja, er det ikke vel. Anonymkode: dacba...beb
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #23 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg er rørt av hvor dypt og inderlig butikkjedene bryr seg om kundene sine. ❤️ Anonymkode: e1b7f...70e De har vel sine grunner som ikke gagner oss kunder, men deres makt overstiger vår og det har alt å si her. Ellers blir det utelukkende kontanter fremover. Anonymkode: 1899d...2b1
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #24 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Helt uproblematisk. Jeg bidrar gjerne til SSB sin informasjonsinnhenting, og henter informasjon fra datamaterialet deres når jeg har behov for det (eller bare er nysgjerrig). Det er mange aktører jeg er skeptisk til å dele mine data med. SSB er ikke en av dem. Anonymkode: ce33c...8f6 Du burde virkelig det. Friheten rykter ikke med en smell men stykk for stykk, nesten så man ikke merker det. Plutselig har vi et system som kinesere. Du vil handle 6 egg og din sosial kreditt nekter: fru Hansen, du har allerede handlet 100 g kjøttdeig og 20 fisk denne uka, dermed er din c02-kvote for dyr og deres produkter brukt opp. Ikke mulig? Tenk hva som var mulig for 15 år siden og hvor rask teknologien utvikler seg. Du burde virkelig bli mer kritisk og mindre naiv. Anonymkode: 1899d...2b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå