Gå til innhold

Et spørsmål om reker

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er fjollete. Det er absolutt INGEN som har det. Man trenger heller ingen spesialsåpe for å vaske hendene etterpå. 

Anonymkode: 1548f...397

Jo, vi har skåler med vann til hver person. Og jeg pleier å få det hos andre også, så her er det normalen. Å rense reker uten mulighet til å skylle fingrene underveis, er uaktuelt. 

Anonymkode: 3e948...a99

Skrevet

Ja, men de fleste er ganske vant til det. Man bruker sitron for å utligne lukta (skjønner ikke hva nei var ment til, jeg vil si, JO, de lukter og man ønsker å vaske hendene) 

Det er en teknikk, jeg er for å servere noe som ikke krever tilvenning eller opplæring. Vi har hatt noe slekt på besøk (vi har en slektsforsker i familien 👍🏻) og serverte blant annet brunost. Det er gøy å smake, men ett fåtall synes det er godt ved første runde. Keep it simple, men gjerne lokalt, for det synes folk er litt gøy. 

Anonymkode: db035...e73

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi setter også alltid fram "skylleboller" til reker - dvs. en liten kuvertbolle med vann og sitronskive oppi. Og masse servietter eller tørkerull. Vi elsker reker og serverer det gjerne i selskap.

Men, jeg ville ikke ha servert reker til utenlandske besøk sånn uten videre. Vi har bodd noen år i utlandet, og det å servere reker sånn som vi gjør det på norsk vis, det var tydeligvis ikke noe folk flest var vant med. Både å skrelle dem og tilbehøret skapte forundring.  Sjekk i alle fall at gjestene vet hvordan de skreller reker først. 

Anonymkode: c3af2...9a1

Nettopp. Det er i mitt syn ikke helt gode manerer å servere noe folk ikke aner hvordan de skal spise. Jeg tror altså ikke at nordmenn mener å gi gjester hodebry og stinkende hender! Man mener godt, men så ser en del av oss det fra vårt utgangspunkt. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, men de fleste er ganske vant til det. Man bruker sitron for å utligne lukta (skjønner ikke hva nei var ment til, jeg vil si, JO, de lukter og man ønsker å vaske hendene) 

Det er en teknikk, jeg er for å servere noe som ikke krever tilvenning eller opplæring. Vi har hatt noe slekt på besøk (vi har en slektsforsker i familien 👍🏻) og serverte blant annet brunost. Det er gøy å smake, men ett fåtall synes det er godt ved første runde. Keep it simple, men gjerne lokalt, for det synes folk er litt gøy. 

Brunost er en kuriositet. En jeg fikk besøk av lurte på hvorfor nordmenn hadde toffe på brødskiva 😅 så han spiste det i terninger uten brød! Men det kan slå an på sånne sveler og på vafler! 

Skrevet
NotNaomi skrev (7 minutter siden):

Brunost er en kuriositet. En jeg fikk besøk av lurte på hvorfor nordmenn hadde toffe på brødskiva 😅 så han spiste det i terninger uten brød! Men det kan slå an på sånne sveler og på vafler! 

😅 Her var det kun gamlefar på nesten 80 som synes det var helt tipp topp. Resten var litt, Hm, det sitter fast i munnen. Noe jeg kan skjønne godt. Sveler og vafler er en ypperlig måte å teste det ut, med noen alternativ for de som synes det var rart 👍🏻 Jeg slår alltid ett slag for norske bær om de er i sesong. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 timer siden):

Jeg leser her i tråden om italienere som kommer på besøk, og der foreslår flere at vertskapet skal servere reker. 

Da lurer jeg på om det er vanlig å servere gjester man ikke kjenner så godt akkurat det? Jeg syns det er en merkelig rett å servere mer ukjente mennesker, for det er jo en småekkel jobb å drive og renske de rekene? Det krever også at man må vaske hendene før man spiser dem, for seriøst så lukter det rimelig vondt! Det blir også mye klin med hauger av rekeskall på tallerken eller i skåler på bordet eventuelt. 

Jeg vet ikke om noen andre land hvor de serverer mer ukjente gjester sånn mat man må renske masse før man spiser den. Nå er jeg ikke glad i reker, hverken på smak, konsistens eller med all jobb og klin, men jeg ville ikke klaget om jeg fikk det. Jeg bare lurer på om det er vanlig å ha det til gjestemat?? 

Østers, blåskjell, kreps, hummer og reker. Alt mat man må renske og alt er gjestemat. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

😅 Her var det kun gamlefar på nesten 80 som synes det var helt tipp topp. Resten var litt, Hm, det sitter fast i munnen. Noe jeg kan skjønne godt. Sveler og vafler er en ypperlig måte å teste det ut, med noen alternativ for de som synes det var rart 👍🏻 Jeg slår alltid ett slag for norske bær om de er i sesong. 

😅 norske bær er helt i egen klasse så det er fantastisk å servere. Norsk frukt og grønnsaker er utrolig godt. 

Ja, jeg lurte noe veldig på brunost selv, og jeg var veldig ambilavent til hele greia 😅 helt til jeg fikk det på vafler. Med smør også, som jeg normalt ikke rører. Det var sååå godt! 🙂

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
*Miss Marple* skrev (4 minutter siden):

Østers, blåskjell, kreps, hummer og reker. Alt mat man må renske og alt er gjestemat. 

Man rensker vel ikke østers? Men det andre er større og enklere tross alt. Jeg syns IKKE man skal servere blåskjell for der er det en sjanse å ta. Både angående magetrøbbel og forgiftning. Jeg har brent meg hardt på det på restaurant. Man må tenke trygg mat også. 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (2 timer siden):

Jeg prøvde jo et par ganger, og da rensket jeg feil. Tror jeg måtte kneppe av hodet og så dra ut halen? Og så var det å pirke av skallet. Så var det rogn som klistret seg til fingrene og du, det stinket av hendene mine! Lenge etter at jeg vasket dem. Jeg skjønner at kjentfolk eller noen alene kan kose seg med det, men rundt et bord med flere gjester, vel...Nei, det skjønner jeg ikke. 

Bare et lite tips, jeg bruker engangshansker når jeg piller reker. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Ileus skrev (7 minutter siden):

Men det har jo gjerne ikke vertskapet 😅 men godt forslag om man skal renske alle rekene til gjester! Jeg tar med meg den ideen. 

Skrevet
Ileus skrev (31 minutter siden):

Fjollete 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er fjollete. Det er absolutt INGEN som har det. Man trenger heller ingen spesialsåpe for å vaske hendene etterpå. 

Hvis det er stålsåpe du kaller spesialsåpe er det ikke så veldig spesielt? Alle som lager mye fisk har vel det? Eller som bruker mye løk og hvitløk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...